Toon posts:

algemene vraag over IDE controllers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik had wat kleine vraagjes over PCI IDE Controllers. (ik kon er geen antwoord op vinden met de search).

Moet een PCI IDE controller altijd softwarematig geinstalleerd worden? Ik moet wil er namelijk 1 aanschaffen voor in een fileservertje (een p133). Het moet minimaal ATA 100 zijn dan. De kaart moet werken met FreeBSD (en linux).

Kan ik er gewoon 1 schijf aan hangen, en later meerdere, worden deze dan automatisch herkend?

Ik zag ook iets over hardware IDE controllers, die zijn een stuk duurder: wat is hier nu het voordeel van?
Weet iemand waar ik wat algemene informatie over dit soort vragen kan vinden?

Verwijderd

licht er aan of je er een hebt die bootable is met een eigen bios!?!?!

booteble is installeren alleen nodig onder de OS waaronder je werkt

Verwijderd

Topicstarter
in principe hoeft er niet geboot te worden van de IDE kaart, ik kan een kleine hard disk aan het IDE gedeelte van het moederbord hangen met de bootgegevens en de OS.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

IDE controllers worden altijd softwarematig aangestuurd, alleen het verschil tussen "softwarematige" en "hardwarematige" is de hoeveelheid van de functionaliteit( RAID ed ) door de drivers word gedaan of door de IC op de kaart zelf. Wil je goede ondersteuning voor unix/linux dan is het misschien aan te raden om een te kopen van bijvoorbeeld adaptec of ami. Zijn nog wel meer varianten maar kan zo niet op namen komen.

Je kan gewoon beginnen met een schijf en er dan meerdere aanhangen, of je deze zo in je RAID kan opnemen is een 2e afhankelijk van de situatie, je echter altijd wel meer schijven eraan hangen, totdat ie vol is zeg maar.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
worden alle controllers per definitie door FreeBSD of linux ondersteund, of zijn er waarvan je zegt: die zeker weten?

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op dinsdag 02 april 2002 23:08 schreef HAL-9000 het volgende:
in principe hoeft er niet geboot te worden van de IDE kaart, ik kan een kleine hard disk aan het IDE gedeelte van het moederbord hangen met de bootgegevens en de OS.
praktisch alle ide controllers zijn bootable, of je nou een hardwarematige of het meest goedkope softwarematige kaartje heb.

Oh ja, het verschil tussen soft- en hardware controllers zijn de prestaties en de cpu belasting.

Canon Digital Ixus V3

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Op dinsdag 02 april 2002 23:17 schreef HAL-9000 het volgende:
worden alle controllers per definitie door FreeBSD of linux ondersteund, of zijn er waarvan je zegt: die zeker weten?
zeker weten doe je nooit, afhankelijk van distribtie ed, heb zelf een Highpoint kaart, op zich goed voor het simpele werk, deze werkt wel onder freebsd, alleen moet je wel je eigen kernel compilen, denk dat je het meeste kans hebt op een kaart die standaard FreeBSD ondersteuning hebt als je een adaptec haalt, of een ander gerenomeerd merk

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
dat is dan duidelijk: kan iemand een specifieke kaart aanraden (zo goedkoop mogelijk) ?

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

het gaat gewoon om een simpele fileserver?

Moet je hier eens kijken www.highpoint-tech.com en de Rocketraid serie bekijken, heb je in 2 of vier poorts met ATA133 ondersteuning en FreeBSD drivers, softwarematige kaartje maar als het om fileserver gaat maakt dat allemaal niet uit.

Canon Digital Ixus V3

Pagina: 1