Toon posts:

driveready seekcomplete error na kernel compilatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik draai Debian versie 3.0 (woody). en heb mijn kernel eens geupgrade naar kernel 2.4.18.
Maar nu geeft ie na het booten, als ik inlog een driveready seekcomplete error op hdb en zegt dan dat ie DMA uitschakeld.. daarna is de error weg.

Ik heb al eens ene probleem met dat type hd gehad dat ie in windows niet in DMA wou. Maar hij is omgeruild en in windows werkte die schijf gewoon goed.

Ik heb zo'n gevoel dat ik misschien ergens een klein foutje gemaakt heb tijdens menuconfig (hoop ik eigenlijk).

zit nog wel garantie op die schijf, maar dan ben ik welweer mijn bak kwijt.

Verwijderd

Er is een kernel optie die dit probleem verhelpt. Ik weet niet precies meer waar maar ik denk onder block devices.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb iets gevonden van

zet pci dma default aan. (naam ben ik alweer vergeten :) )

maar die moet ik dus uit zetten?

Verwijderd

Welke errors krijg je exact ??

als het is:

hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }

-> heb ik ooit eens gekregen in deze stijl, en heb het weggekregen door herpartitioneren (of op zen minst mk2fs op doe partities uit te voeren). Misschien beetje drastische oplossing maareeuh ... e2fsck gaf nogal aardig wat errortjes bij mij toen. Dus tsjek es met e2fsck of de partities/device nog wel es io of zo :?

Verwijderd

Topicstarter
die kreeg ik ja.
er achter stond nog disable dma...success.

heb nu default dma uitstaan (kernel optie) en nu heb ik die problemen neit meer.

Verwijderd

mja mor nou heb je ook geen DMA meer :)

heb je al eens bekeken wat voor IDE cable je erin hebt steken en in welke transfer modux je hd runt ?

hdparm -X66 (voor DMA66) of -X34 /dev/hd.
hdparm /dev/hd.

bv DMA66 aanzetten en op een IDE ATA33 kabel zitten, kan zo'n errors opleveren (ik heb er ook van geweten 8-))

Verwijderd

Topicstarter
tis maar een udma 33 moederbord :)
dus zit gewoon een udma 33 kabel aan, dat klopt dus wel.

Ik denk dat mijn mobo misschien een beetje stuk is, want dit is de tweede schijf met dezelfde problemen (als ik er een nieuwe in zet is het een maand of 3 weer weg).

misschien moet ik hem niet meer overclocken?
Pagina: 1