Toon posts:

[GUADEC] jaarlijkse Gnome-conferentie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gaan er toevallig nog andere twiekjuhs naar GUADEC? :?.

/me gaat samen met het gehele gstreamer team naar guadec toe. 8-).

Morgen vertrek ik i.i.g. 's ochtends vroeg per vliegtuig richting Sevilla, en ik zal hier een beetje proberen indrukken te geven van wat daar zoal te doen is etc. De conferentie zal grotendeels over Gnome2/Gtk2/Glib2 gaan, maar zal natuurlijk gaan over basically alles wat met gnome te maken heeft. Enkele sprekers: Owen Taylor (Gtk/Glib/Redhat) 'looking back at gtk-2.0' (gtk2), Christian Schaller (Gnome) 'Assembling a complete Multimedia architecture for Linux' (algemene multimedia) en Miguel d'Icanza (Gnome/Ximian) met een aantal presentaties over mono en c# ( :X ). Zie hier voor een volledige lijst met presentaties.

Conferentie begint donderdag pas en ik hoop i elk geval wat zinnige informatie over 'linux op de desktop' te kunnen leren en dat zal ik hier natuurlijk meteen weer neerspammen. :Y).

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

kan je ook foto's maken :?

lijkt wel koel te zien.

ga zelf btw niet

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ga zelf niet, maar ik ken via IRC wel een zooi mensen die wel gaan, Tuomas Kuosmanen, Sven Neumann, Michael Natterer, Vidar Madsen, Simon Budig onder andere :)

Als je ze ziet (zeker vidar), doe ze de groeten :)

(oh, en volgens mij heet het dorp Seville, met een e :). Tenminste, zo noemen ze het al weken op irc :))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Graag foto's ja. :)
Afbeeldingslocatie: http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/gif/706-4

Mmm, ik heb wel eens mooier weer gezien. :)

Ik denk dat dat dat goed is om bij de les te blijven.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Das een beetje ver weg he :) FOSDEM was dit jaar een stukkie dichter bij huis. Ben ik trouwens ook niet geweest, ik heb er niks te zoeken ;)
I will be doing this together with Jimmac, the other guy who has been doing a lot of GNOME icons and artwork lately.
So call it "Tigert and Jimmac Icon Hacking Fun & General Pixel Magic Workshop(tm)"
Cool, Jimmac maakt gaaf spul. Voor de mensen die gaan, dit zeker wel bezoeken!

[deze advertentieruimte is te koop]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op woensdag 03 april 2002 01:12 schreef RG© het volgende:
Das een beetje ver weg he :) FOSDEM was dit jaar een stukkie dichter bij huis. Ben ik trouwens ook niet geweest, ik heb er niks te zoeken ;)
[..]

Cool, Jimmac maakt gaaf spul. Voor de mensen die gaan, dit zeker wel bezoeken!
tigert maakt ook mooi spul :)
en jimmac ken ik ook trouwens :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu in een of ander cybercafe ff te neuzen door mijn email... Ik zal ze allemaal ee groetjes doen en natuurlijk ga ik naar de jimmac workshop *D

morgen fotoŽs et all :)

Verwijderd

Topicstarter
Foto's zitten nog in de digitale camera, maar hier alvast wat ik heb meegekregen tot nu toe (van het officiele gedeelte dan :P)

Aleereerst heb ik natuurlijk veel multimedia presentaties bijgewoond. De presentatie van KDE-guest-speaker Stefan Westerveld (ofzo) ging helaas niet door (over transparante audio-backends). Van gstreamer hebben wij een technische presentatie gegeven met een aantal journalisten en een tegenvallend aantal van slechts enkele tientallen luisteraars (de rest schijnt meer geinteresseerd te zijn in GUI development algemeen, niet zozeer multimedia). Toch een erg nuttige presentatie. Daarvoor heeft Christian Schaller (een van de hoofdpersonen van GNotices/Gnome News) een presentatie over multimedia onder gnome in het algemeen gegeven, samen met Erik. De X mensen waren fel tegen onze suggestie om de soundsserver in de toekomst als soort van submodule (dus een aparte daemon buiten X om, maar eentje die direct met X communiceert) te maken... We kregen echter bijval van de mensen van MAS (Media Application Server, hierover later meer). De mensen stonden te kijken toen ze zagen dat we met al die technische zooi toch al media konden afspelen, autoplugged zelfs (dus een Windows Media Player voor linux, based on GStreamer/Gnome). Erg goede, in totaal.

Ik heb verder een presentatie van Jeff gezien over Gnome2's huidige status, dus algemene overview over Gnome2. Ik zit overigens in Jeff's apartement, erge gezellige gast. Erik en Christian zitten ook in mijn apartement.

Miguel d'Icanza heeft een aantal presentaties over C#/Mono gegeven, zeer interessant en het publiek was er gematigd positief over (opvallend!). De uitleg van Miguel was erg goed, ik snap het in elk geval al deels, toch blijven er veel vragen over. Bijvoorbeeld, het feit dat de high-level library (dus printen, GUI, etc) specificaties niet zijn vrijgegeven, in tegenstelling tot de lowlevel c# specificaties, en het feit dat dit er voor zorgt dat win95 en winXP bijvoorbeeld andere code nodig hebben in c#. Waar blijft de system-independence dan? Dat was niet echt duidelijk, dat moet ik nog vragen. Ik heb al wel even met Miguel gesproken, erg behulpzame jongen, erg jong ook (27 - ik dacht altijd dat ie al 40 was oid). Daar kom ik later nog wel op terug als ik met hem daarover gesproken heb.

Vandaag ben ik bij een presentatie over MAS geweest, de X-integrated Media Sound Server (a la esd/artsd), zoals ik hierboven al uitlegde, directe interactie met X, netwerk transparant, C-only, licht maar snel en enorm functioneel. Zeer leuk, we hebben ook een demo gezien. Daarna uitgebreide discussie gehad met de ontwikkelaars daar, zij hebbe blijkbaar vaker contact met de gstreamer ontwikkelaars gehad, niet met mij trouwens. Ze zijn erg blij met onze interesse en denken voer erg veel dingen hetzelfde. Zij hebben echter ook problemen om KDE te overtuigen van het nut ervan. Gnome's ESD zal in de toekomst (Gnome-2.2?) vervangen worden door MAs, maar KDE blijft momenteel achter en wil artsd blijven gebruiken (vooralsnog). Same as dat ze artsd als video backend wilden gebruiken en niet aan gstreamer willen. In totaal erg jammer, omdat in discussies erover vaak blijkt dat ze maar deels snappen wat gstreamer of MAS eigenlijk doet. MAargoed, wat niet is kan nog komen. Ze denken over erg veel dingen hetzelfde an heben net als ik het toaal niet op ALSA, dus ik mag ze enorm ;).

ALSA zuigt ja. En dat heeft z'n redenen, het design is compleet brak.

Zometeen ga ik naar de GnomeMeeting presentatie en daar zal ik morgen wel weer verslag van doen, hopelijk dan met foto's (Erik heeft z'n fotoapparaat nog niet geleegd in de compu dus de foto's zijn nog niet online).

In totaal, het is hier gezellig en ik leer veel belangrijke mensen kennen en het lijkt net een grote familie :Y). Gnome rocks! :7

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:36
ALSA zuigt :? :? :?

Tot nu toe alleen maar positieve dingen gelezen erover. Ik weet in ieder geval wel dat het de enige manier is waarop ik redelijk gesynchroniseerd beeld/geluid krijg met Xine... *D

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Ik heb ALSA nog niet goed werkend gekregen hier, maar dat komt omdat het nog om beta spul gaat natuurlijk. Wat ik wil weten is waarom er iets fundamenteel fout zit met ALSA. Het moet juist de vervanging van OSS gaan worden...dus je zou zeggen dat het idee goed zou moeten zijn. Bedoel je niet eerder dat er een vervanging nodig is voor esound/arts? Dat gedeelte zorgt in mijn ogen voor de hogere functies...en de netwerktransparantie. (is er trouwens een winamp plugin voor esound output?)

o mediagoeroe, verblijd ons met uw info...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 00:28 schreef Valium het volgende:
Bedoel je niet eerder dat er een vervanging nodig is voor esound/arts?
Dat is MAS dus :). Hopen dat KDE alsnog op MAS zal overstappen op de lange termijn, anders krijg je dus ipv ESD vs. artsd nu MAS vs. artsd... Maargoed, dat heeft dus weinig met alsa te maken ;)
o mediagoeroe, verblijd ons met uw info...
Okee, de punten die ik kut vind:
• allereerst is er geen fatsoenlijke documentatie over de kernel interface. De reden is dat iedereen de library interface moet gebruiken. Op zich een nobel streven, maar A) niet realistisch, B) het legt je een library op en C) het is absolute idiotie dat een kernel interface een library nodig heeft om te functioneren. Een kernel interface moet compleet op zichzelf zijn en daarmee voor iedereen bruikbaar zijn om alles te doen. Als dat niet zo is, en dat is dus het geval hier, dan is er iets fundamenteel mis met het design van de kernel interface. En dan is ALSA dus bij design al broken. Lijkt me geen goed begin van de dag. De library introduceert daarnaast ook nog extra overhead van die library. Voor tijd-kritieke applicaties is elke milliseconde er een en dus moet je de vrijheid geven om de kernel interface te gebruiken, wat momenteel wegens het gebrek aan fatsoenlijke documentatie onmogelijk is.
• de library interface introduceert integrated mixing. Het nadeel hiervan is dat mixing niet in een kernel-like interface hoort, dat zijn twee verschillende dingen en moeten (zie het unix principe 'make it do one thing well') dus onafhankelijk van elkaar geimplementeerd worden. Je moet de experts in medaimixing/servers dat laten doen (MAS) en je moet de experts op kernel gebied dat laten doen (ALSA kernel interface). Dit moet niet samengesmolten worden in een library. Je zit dus straks met twee sound servers bovenop elkaar (ALSA library interface mixer en MAS of ESD of artsd) wat dus resulteert in een verdubbeling van de mixing overhead.
• ALSA is te moeilijk. Het ideale voorbeeld hiervan is mijn mixers in de video-recording-apps. Deze voor OSS schrijven is vijf minuten werk met de OSS documentatie van Alan Cox ernaast. Na een volledige dag heb ik nog steeds niks geschreven voor ALSA omdat ik simpelweg niet kan vinden hoe het moet. Het probleem hier is de onlogische library interface. In een standaard kernel interface is open() voor device openings, read()/write() Voor directe userspace mapped memory muziek afspelen/opnemen en mmap() voor kernelspace mapped memory sharing. Met deze paar functies en enkele ioctl()s kun je in enkele regels code een recorder/player schrijven. In ALSA zijn er tig read/write functies, elk met verschillende parameters voor de open() parameter (blocking, non-blocking) die je simpelweg niet door elkaar heen kan gebruiken. Dat is bij design onmogelijk, de hele kernel support dat soort dingen niet, tenzij je dus het device heropent of opnieuw parameters zet, en dat moet je dus niet doen ;). In ALSA gaat dat allemaal transparant, wat ten koste gaat van de overzichtelijkheid en dus ook van de simpelheid. Consequentie is dat je zonder problemen een app kan maken die non-default behaviour doet en daarmee kun je dus een systeem compelet upfucken. Niet crashen, maar allerlei latencies die niet nodig zijn en daar niet horen. Het moet moeilijk zijn om het te verklooien en met ALSA is dat veel te makkelijk wegens de transparantie van dit alles.

De kernel interface is misschien wel heel mooi, maar bepaalde fixes gaan in de library ipv in de kernel. Dat is idioot, want daarmee zit je gebonden aan de library interface, en dat zuigt dus big time. Daarom zuigt ALSA.

Ik zeg niet dat OSS goed of beter oid is, maar dat ALSA zuigt, que design. Het werkt, maar het kon vele malen beter....

Verwijderd

ehmmm ehmmm.... AMEN!! :D :o

Verwijderd

Waar blijven de foto's :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Zoals Beelzebubu na afloop tegen Jeff zei: "Gelukkig hebben we de foto's nog".

Maar wij willen ze natuurlijk wel zien :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 23:44 schreef RG© het volgende:
Zoals Beelzebubu na afloop tegen Jeff zei: "Gelukkig hebben we de foto's nog".

Maar wij willen ze natuurlijk wel zien :)
Eng! :D

MAargoed, die foto's had ik tot op zekere hoogte maar Erik heeft ze niet online gezet ( |:( ). Komt een van de volgende dagen wel.

Plus dat me laptop in Sevilla gejat is toen ik ff niet oplette ( :( :'( :( ) met alle Guadec-aantekeningen erin... :'(

Maargoed, die foto van Jeff, is dat wel conform de policy :? >:). Voor de rest zal ik komende dagen ff mijn videootjes monteren en daar ook wat van online zetten (d.w.z., screenshotjes, niet de videos zelf, dat duurt wat langer).

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 00:07 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Plus dat me laptop in Sevilla gejat is toen ik ff niet oplette ( :( :'( :( ) met alle Guadec-aantekeningen erin... :'(
Damn dat is echt minder
Pagina: 1