Foto's zitten nog in de digitale camera, maar hier alvast wat ik heb meegekregen tot nu toe (van het officiele gedeelte dan

)
Aleereerst heb ik natuurlijk veel multimedia presentaties bijgewoond. De presentatie van KDE-guest-speaker Stefan Westerveld (ofzo) ging helaas niet door (over transparante audio-backends). Van gstreamer hebben wij een technische presentatie gegeven met een aantal journalisten en een tegenvallend aantal van slechts enkele tientallen luisteraars (de rest schijnt meer geinteresseerd te zijn in GUI development algemeen, niet zozeer multimedia). Toch een erg nuttige presentatie. Daarvoor heeft Christian Schaller (een van de hoofdpersonen van GNotices/Gnome News) een presentatie over multimedia onder gnome in het algemeen gegeven, samen met Erik. De X mensen waren fel tegen onze suggestie om de soundsserver in de toekomst als soort van submodule (dus een aparte daemon buiten X om, maar eentje die direct met X communiceert) te maken... We kregen echter bijval van de mensen van MAS (Media Application Server, hierover later meer). De mensen stonden te kijken toen ze zagen dat we met al die technische zooi toch al media konden afspelen, autoplugged zelfs (dus een Windows Media Player voor linux, based on GStreamer/Gnome). Erg goede, in totaal.
Ik heb verder een presentatie van Jeff gezien over Gnome2's huidige status, dus algemene overview over Gnome2. Ik zit overigens in Jeff's apartement, erge gezellige gast. Erik en Christian zitten ook in mijn apartement.
Miguel d'Icanza heeft een aantal presentaties over C#/Mono gegeven, zeer interessant en het publiek was er gematigd positief over (opvallend!). De uitleg van Miguel was erg goed, ik snap het in elk geval al deels, toch blijven er veel vragen over. Bijvoorbeeld, het feit dat de high-level library (dus printen, GUI, etc) specificaties niet zijn vrijgegeven, in tegenstelling tot de lowlevel c# specificaties, en het feit dat dit er voor zorgt dat win95 en winXP bijvoorbeeld andere code nodig hebben in c#. Waar blijft de system-independence dan? Dat was niet echt duidelijk, dat moet ik nog vragen. Ik heb al wel even met Miguel gesproken, erg behulpzame jongen, erg jong ook (27 - ik dacht altijd dat ie al 40 was oid). Daar kom ik later nog wel op terug als ik met hem daarover gesproken heb.
Vandaag ben ik bij een presentatie over MAS geweest, de X-integrated Media Sound Server (a la esd/artsd), zoals ik hierboven al uitlegde, directe interactie met X, netwerk transparant, C-only, licht maar snel en enorm functioneel. Zeer leuk, we hebben ook een demo gezien. Daarna uitgebreide discussie gehad met de ontwikkelaars daar, zij hebbe blijkbaar vaker contact met de gstreamer ontwikkelaars gehad, niet met mij trouwens. Ze zijn erg blij met onze interesse en denken voer erg veel dingen hetzelfde. Zij hebben echter ook problemen om KDE te overtuigen van het nut ervan. Gnome's ESD zal in de toekomst (Gnome-2.2?) vervangen worden door MAs, maar KDE blijft momenteel achter en wil artsd blijven gebruiken (vooralsnog). Same as dat ze artsd als video backend wilden gebruiken en niet aan gstreamer willen. In totaal erg jammer, omdat in discussies erover vaak blijkt dat ze maar deels snappen wat gstreamer of MAS eigenlijk doet. MAargoed, wat niet is kan nog komen. Ze denken over erg veel dingen hetzelfde an heben net als ik het toaal niet op ALSA, dus ik mag ze enorm

.
ALSA zuigt ja. En dat heeft z'n redenen, het design is compleet brak.
Zometeen ga ik naar de GnomeMeeting presentatie en daar zal ik morgen wel weer verslag van doen, hopelijk dan met foto's (Erik heeft z'n fotoapparaat nog niet geleegd in de compu dus de foto's zijn nog niet online).
In totaal, het is hier gezellig en ik leer veel belangrijke mensen kennen en het lijkt net een grote familie

. Gnome rocks!