[Delphi]Opgestarte programma afsluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb dus een proggie opgestart in Delphi6, en die wil ik ook weer afsluiten. Maar niet via TerminateProcess (staat in de search), want hiermee wordt ie gewoon gekilled, ik wil dat ie normaal aflsuit. Hoe moet dat nou precies? Het wil maar niet lukken.

Ik heb de programma opgestart met CreateProcess, dus de PROCESS_INFORMATION heb ik al. Maar hoe sluit ik het netjes af?

Dus iets van CloseProcess(hProcess), ofzo?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Als je de handle hebt kun je er volgens mij wel een bericht heen sturen dat het programma zich moet sluiten.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 20:24 schreef jelmervos het volgende:
Als je de handle hebt kun je er volgens mij wel een bericht heen sturen dat het programma zich moet sluiten.
Dat is juist wat ik niet kan vinden hoe..
Ik heb dus deze gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
typedef struct _PROCESS_INFORMATION { // pi  
    HANDLE hProcess; 
    HANDLE hThread; 
    DWORD dwProcessId; 
    DWORD dwThreadId; 
} PROCESS_INFORMATION;

Dus de handle net niet. Hoe krijg ik deze?

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Je kunt een WM_CLOSE naar een window handle sturen, om de bijbehorende window/applicatie te sluiten.

Om een process id om te zetten naar een window handle, zou je mbv EnumWindows kunnen kijken welke windows er zijn; en dan mbv GetWindowThreadProcessId kijken of het de juiste window is.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21
zoiets als dit, aleen je moet de classtype aanpassen.
hoewel, ik niet zeker weet of het program 'netjes' afsluit

var
hBrowser : THandle;
begin
hBrowser := FindWindow(ClassType,PChar(Caption));

if hBrowser <> 0 Then
Begin
SendMessage(hBrowser, WM_SYSCOMMAND,SC_CLOSE,0);
RESULT := true;
end
else
RESULT := false;
end;

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik denk het wel, omdat Windows zelf ook dat soort berichten stuurt als je bijvoorbeeld Windows gaat afsluiten.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Het probleem is, is dat ik FindWindow niet wilde gebruiken. Ten eerste omdat de window title kan veranderen, en ten tweede omdat het in mijn ogen niet zo zinvol lijkt. Ik heb dat proces zelf opgestart, heb de id, etc. Met terminateprocess gaat ie gewoon uit, maar da's gewoon een kill.

Dat wil ik eigenlijk niet. Nou staat er in de help:
code:
1
2
3
4
5
6
The preferred way to shut down a process is by using the ExitProcess function, because this function 
notifies all dynamic-link libraries (DLLs) attached to 
the process of the approaching termination. Other means 
of shutting down a process do not notify the attached DLLs. Note that when a thread calls ExitProcess, other threads 
of the process are terminated without an opportunity 
to execute any additional code (including the thread termination code of attached DLLs).

Nou, hoe doet ie dat nou? ExitProcess werkt voor geen meter. Ik heb ook nog geprobeerd met OpenProcess een handle te krijgen naar het process, dat werkt wel, maar ik kan hem alleen sluiten met TerminateProcess, Sendmessage enzo werkt niet (werkt alleen met de handle van FindWindow).

Wat ik eigenlijk dus wil vragen is dat er in de help staat dat je het proces kan/moet afsluiten met ExitProcess. Weet iemand hoe?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Zo zou het moeten werken denk ik (ingeklopt in notepad dus vergeef typo's e.d. ;) ). C++ kun je hopelijk wel vertalen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
void CALLBACK MyShutDownProc(ULONG_PTR p_Dummy)
{
PostQuitMessage(0);
}

void ShutdownRemoteProcess(PROCESS_INFORMATION* p_Information)
{
// Keep trying
while(true)
  {
  // Request shutdown
  QueueUserAPC(MyShutDownProc, p_Information->hTread, NULL);

// Wait for 10 seconds for the process to stop
  if(WaitForSingleObject(p_p_Information->hProcess, 10 * 1000) == WAIT_OBJECT_0)
    {
    // Process has shut down succesfully
    return;
    }

// Process not responding
  if(MessageBoxA(NULL, "The process is not responding to the shutdown request,\n"
             "do you want to kill it?", "Question", MB_YESNO | MB_ICONQUESTION) == IDYES)
    {
    // Terminate it violently
    TerminateProcess(p_Information->hProcess, -1);
    return;
    }
  }
}

Professionele website nodig?

• curry684

curry684

Op woensdag 03 april 2002 10:43 schreef Darkvater het volgende:
Wat ik eigenlijk dus wil vragen is dat er in de help staat dat je het proces kan/moet afsluiten met ExitProcess. Weet iemand hoe?
ExitProcess is om het huidige process af te sluiten. Voor een nette shutdown moet je dus even in de huid van het andere process kruipen (via QueueUserAPC) en dan daar een vriendelijke shutdown verzoeken. Ik gebruik in bovenstaand voorbeeld PostQuitMessage omdat dit (geloof ik) de app nog toestaat vriendelijk dingen weg te schrijven en zo, ExitProcess is volgens mij iets botter.

Let wel dat je QueueUserAPC overigens alleen mag doen op een thread waarop je voldoende access rights hebt: dit is wel het geval op de handle die je uit CreateProcess krijgt maar niet als je bijv. EnumProcesses gaat gebruiken.

* curry684 heeft overigens al een tijd niet meer dit soort gehack gedaan :Y)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 12:14 schreef curry684 het volgende:

[..]

ExitProcess is om het huidige process af te sluiten. Voor een nette shutdown moet je dus even in de huid van het andere process kruipen (via QueueUserAPC) en dan daar een vriendelijke shutdown verzoeken. Ik gebruik in bovenstaand voorbeeld PostQuitMessage omdat dit (geloof ik) de app nog toestaat vriendelijk dingen weg te schrijven en zo, ExitProcess is volgens mij iets botter.

Let wel dat je QueueUserAPC overigens alleen mag doen op een thread waarop je voldoende access rights hebt: dit is wel het geval op de handle die je uit CreateProcess krijgt maar niet als je bijv. EnumProcesses gaat gebruiken.

Ah, dank je wel. Ik denk dat het wel lukt. Het stomme is dat het niet goed uitgelegd staat in de help. Alleen van met ExitProcess sluit je het met CreateProcess gestarte Process af. Maar nergens staat er een link voor QueueUserAPC/PostQuitMessage :(.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 12:14 schreef curry684 het volgende:

[..]

Met wel dat je QueueUserAPC overigens alleen mag doen op een thread waarop je voldoende access rights hebt: dit is wel het geval op de handle die je uit CreateProcess krijgt maar niet als je bijv. EnumProcesses gaat gebruiken.

Humm, QueueUserAPC wil niet lukken. Als ik dit doe:
code:
1
    QueueUserAPC(MyShutDownProc, hProcess.hProcess, 0);

of dit:
code:
1
    QueueUserAPC(PostQuitMessage(0), hProcess.hProcess, 0);

en MyShutDownProc is:
code:
1
2
3
4
procedure TForm1.MyShutDownProc(p_Dummy: ULONG);
begin
  PostQuitMessage(0);
end;

dan zegt ie:
code:
1
[Error] Unit1.pas(92): Incompatible types: 'procedure, untyped pointer or untyped parameter' and 'Pointer'

Het ligt volgens mij aan ULONG dat ie ULONG_PTR moet zijn, maar die kent Delphi niet. Wat kan ik in plaats daarvan gebruiken?

EDIT::

Ik heb het opgelost denk ik, want hij compileert wel, met @ voor de functie. Die geeft dan het adres van die functie door. Zo dus.
code:
1
QueueUserAPC(@TForm1.MyShutDownProc,hProcess.hProcess, 0);

EDIT2:: ik zie net, dat iemand dat ook al gezegd heeft.

Maar ik zit nog met een probleem: hij komt nooit in de MyShutDownProc functie om PostQuitMessage te doen. Dus hij sluit het ook niet af (wel met Terminate natuurlijk >:) )

Weet iemand de oplossing daarvoor?
Als niemand het weet, dan ga ik maar windowtjes zoeken :'(

Verwijderd

@ ervoor.

[edit: van rechts naar links gelezen |:( ]

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
EDIT2:: ik zie net, dat iemand dat ook al gezegd heeft.
Maar ik zit nog met een probleem: hij komt nooit in de MyShutDownProc functie om PostQuitMessage te doen. Dus hij sluit het ook niet af (wel met Terminate natuurlijk )

Weet iemand de oplossing daarvoor?
Als niemand het weet, dan ga ik maar windowtjes zoeken :'(

Verwijderd

Wat robh zegt, en dit:
code:
1
2
3
4
procedure MyShutDownProc(var Dummy: ULONG); stdcall;
begin
  PostQuitMessage(0);
end;

Dus niet een method van TForm1, de var en de stdcall.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 21:03 schreef DiFool het volgende:
Wat robh zegt, en dit:
code:
1
2
3
4
procedure MyShutDownProc(var Dummy: ULONG); stdcall;
begin
  PostQuitMessage(0);
end;

Dus niet een method van TForm1, de var en de stdcall.
TForm1 was een foutje van mij :). var en stdcall heb ik erbij gezet, en het is nu
code:
1
QueueUserAPC(@MyShutDownProc,hProcess.hThread, 0)

Dus hThread, anders krijg ik een invalid handle. Maar hij doet het nog steeds niet :'(
Nog een laatste poging. Hier is hoe ik de programma heb opgestart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CreateProcess(nil,
          PChar(Form2.Edit1.Text),
          nil,
          nil,
          false,
          NORMAL_PRIORITY_CLASS,
          nil,
          nil,
          hStartup,
          hProcess);

Misschien doe ik hier iets fout.

Verwijderd

Quote uit de MSDN:
When a user-mode APC is queued, the thread is not directed to call the APC function unless it is in an alertable state.
[..]
A thread enters an alertable state by using SleepEx, SignalObjectAndWait, WaitForSingleObjectEx, WaitForMultipleObjectsEx, or MsgWaitForMultipleObjectsEx to perform an alertable wait operation
Dus ik gok, dat het process wat jij start niet in een alertable state komt.

Wat voor een process start je eigenlijk?

• curry684

curry684

Dit werkt logischerwijs alleen met programma's met een message queue EN alertable states idd. Ieder normaal Windows programma (pak gewoon Word) voldoet hieraan.

Probeer overigens eens ipv PostQuitMessage ExitProcess() aan te roepen. Dat de debugger zegt dat ie nooit in die APC komt is logisch natuurlijk: je zit hier in een extern process waar de debugger niet aan geattached zit... dat kun je alleen bruikbaar debuggen door logging in de APC te plaatsen.

Heb je trouwens de returnvalue van QueueUserAPC gechecked?

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op donderdag 04 april 2002 09:15 schreef curry684 het volgende:
Dit werkt logischerwijs alleen met programma's met een message queue EN alertable states idd. Ieder normaal Windows programma (pak gewoon Word) voldoet hieraan.

Probeer overigens eens ipv PostQuitMessage ExitProcess() aan te roepen. Dat de debugger zegt dat ie nooit in die APC komt is logisch natuurlijk: je zit hier in een extern process waar de debugger niet aan geattached zit... dat kun je alleen bruikbaar debuggen door logging in de APC te plaatsen.

Heb je trouwens de returnvalue van QueueUserAPC gechecked?
Ik zal kijken wat ExitProcess doet. De returnvalue van QueueUserAPC heb ik gechecked, daardoor weet ik dat het hThread moet zijn, anders vindt ie dat een invalid handle. Het proces is Cheating-death voor CS, maar ik heb ook Calculator opgestart, en die wou ook niet. Vanavond ga ik weer kijken (dan ben ik weer thuis), hopelijk lukt het wel.

Verwijderd

curry684:
Weet je dit zeker, dwz ik twijfel hieraan.

Ik dacht eigenlijk dat alertable states ed typerend zijn voor threads. En dat de main-thread ve programma normaal gesproken niet in een alertable state komt, tenzij je expliciet SleepEx oid aanroept.

• curry684

curry684

Op donderdag 04 april 2002 12:08 schreef DiFool het volgende:
Weet je dit zeker, dwz ik twijfel hieraan.

Ik dacht eigenlijk dat alertable states ed typerend zijn voor threads. En dat de main-thread ve programma normaal gesproken niet in een alertable state komt, tenzij je expliciet SleepEx oid aanroept.
Als een programma nooit yield oftewel in een alertable waitstate gaat zuipt ie constant 100% cpu-usage. Je vergeet dat GetMessage intern in een alertable wait state duikt zodra er geen messages meer in de queue staan.

• curry684

curry684

Okee ik ben ook maar eens gaan proberen, en na zeker 1 minuut zoeken in MSDN op 'kill process handle' vond ik [url="http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q178893&"]Knowledge Base artikel Q178893[/url], op basis waarvan ik het volgende werkende programmaatje schreef:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
// --------------------------------------------------------------------------
// Window enumerator callback

BOOL CALLBACK EnumWindowsProc(HWND p_Window, LPARAM p_Parameter)
{
DWORD            l_ProcessId;

// Request whose window this is
GetWindowThreadProcessId(p_Window, &amp;l_ProcessId);

// On precise match post a WM_CLOSE
if(l_ProcessId == p_Parameter)
  PostMessage(p_Window, WM_CLOSE, NULL, NULL);

// Continue enumerating
return TRUE;
}

// Main function

int main()
{
STARTUPINFO         l_StartupInfo = {0};
PROCESS_INFORMATION l_ProcessInfo = {0};

l_StartupInfo.cb = sizeof(l_StartupInfo);
if(CreateProcess(NULL, &quot;notepad.exe&quot;, NULL, NULL, FALSE, 0, 
            NULL, NULL,  &amp;l_StartupInfo, &amp;l_ProcessInfo))
  {
  // Process succesfully started... wait 3 seconds
  Sleep(3 * 1000);

// Request shutdown
  while(true)
    {
    // Request shutdown by posting WM_CLOSE to all app windows
    EnumWindows(EnumWindowsProc, (LPARAM)l_ProcessInfo.dwProcessId);

// Wait for 10 seconds for the process to be stopped
    if(WaitForSingleObject(l_ProcessInfo.hProcess, 10 * 1000) == WAIT_OBJECT_0)
      break;

// Process not responding
    if(MessageBoxA(NULL, &quot;The process is not responding to the shutdown request,\n&quot;
                    &quot;do you want to kill it?&quot;, &quot;Question&quot;, MB_YESNO | MB_ICONQUESTION) == IDYES)
      {
      // Terminate it violently
      TerminateProcess(l_ProcessInfo.hProcess, -1);
      break;
      }
    }
  }

// Wait before quitting
printf(&quot;\n\nPress enter to quit...&quot;);
while(!getch());
return 0;

Vooral even in die 3 seconden iets intypen in Notepad, en geniet ervan dat er netjes gevraagd wordt of je de veranderingen wil saven... :9

Enjoy and don't forget the credit ;)

[ Voor 9% gewijzigd door curry684 op 19-12-2002 02:37 ]

Verwijderd

Mmm, ik ben nog niet echt overtuigd :)

Eigenlijk alleen omdat GetMessage niet genoemd wordt bij de functies die een thread in een alertable wait state brengen, in de MSDN beschrijving van QueueUserAPC.

Maar ik zal 's wat gaan testen, als ik tijd heb :)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Dit lijkt dus ook veel op QueueUserAPC, dat je in de huid van de andere applicatie kruipt, en die afsluit. Alleen nu gaan we ze allemaal langs, en sluiten die af als de handles overeenkomen? Zoiets, he?

In ieder geval bedankt, ik ga het vanavond gelijk proberen :)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 00:22 schreef curry684 het volgende:
Okee ik ben ook maar eens gaan proberen, en na zeker 1 minuut zoeken in MSDN op 'kill process handle' vond ik Knowledge Base artikel Q178893, op basis waarvan ik het volgende werkende programmaatje schreef:
code:
1
werkt

Enjoy and don't forget the credit ;)
Dank je wel curry684!! Met EnumWindows werkt het eindelijk!!! Alleen heb ik iets extra's aan toegevoegd: als ie de window gevonden heeft, returnt ie false, dus hij stopt met windowtjes zoeken.

Dank je zeer, credit wordt erbijgezet!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21
eeeuhmm, maareh enumwindows is toch hetzelfde als FindWindow.
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan met findwindow.
je krijgt een handle terug op basis van de 'naam' en 'type' (class) van een app.

• curry684

curry684

Op vrijdag 05 april 2002 22:44 schreef Darkvater het volgende:
Alleen heb ik iets extra's aan toegevoegd: als ie de window gevonden heeft, returnt ie false, dus hij stopt met windowtjes zoeken.
Uhm......... en da's dus niet de bedoeling :)

Een Outlook heeft al snel z'n main window open en 2 new-mail windows om maar een voorbeeld te noemen, en als je dus als eerste een new-mail window vindt wordt de app niet afgesloten :'(

Gewoon dooritereren, hij loopt alleen over de top-level windows dus weinig overhead.

• curry684

curry684

Op vrijdag 05 april 2002 23:05 schreef MisterE het volgende:
je krijgt een handle terug op basis van de 'naam' en 'type' (class) van een app.
En hoe exact ga je voorspellen wat voor titel er op dat moment in (bijvoorbeeld) Internet Explorer staat en/of wat voor window-classname IE7.0 gaat gebruiken?

Je wil gewoon het process vriendelijk mollen by process id.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op vrijdag 05 april 2002 23:05 schreef MisterE het volgende:
Het is niet hetzelfde. Met Findwindow zoek je op de title van het process. Bijvoorbeeld 'notepad'. Maar als je dat niet wil, en je wil gewoon aan de hand van de processid de handle naar de window vinden, kan dat niet.

Stel je voor dat je 5 notepad's hebt openstaan. Je start er zelf eentje op, en die wil je straks afsluiten. Met FindWindow, geeft ie de handle naar de eerste de beste notepad-process, en is die heel vaak niet diegene die je wilt hebben. Enumwindows gaat alle windows langs, en alleen als het processid van die gelijk is aan die je zoekt, sluit je af :)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 02:05 schreef curry684 het volgende:

[..]

Uhm......... en da's dus niet de bedoeling :)

Een Outlook heeft al snel z'n main window open en 2 new-mail windows om maar een voorbeeld te noemen, en als je dus als eerste een new-mail window vindt wordt de app niet afgesloten :'(

Gewoon dooritereren, hij loopt alleen over de top-level windows dus weinig overhead.
Je hebt in principe gelijk, maar mijn opgestarte applicatie heeft maar 1 window :)

• curry684

curry684

Op zaterdag 06 april 2002 14:54 schreef Darkvater het volgende:
Je hebt in principe gelijk, maar mijn opgestarte applicatie heeft maar 1 window :)
DEFENSIEF PROGRAMMEREN!!!

Je hebt geen garantie dat de volgende versie van dat programma ook maar 1 window gebruikt, en dan ben je dus 'incompatible'!!!! :*

Pagina: 1