Toon posts:

[WC] Paar waterkoeling vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort mijn eigen waterkoelingsysteem aanleggen. Ik heb alleen nog een paar vraagjes; Kun je een zelfgemaakt blok vergelijken met bv. een DD 2-2? Of is een zelf gemaakte lang niet zo goed. Ik had een idee om in een blokkie koper 5 gaten parallel naast elkaar te boren. En dan op elk gat een inlaatslang en op elk gat een uitlaat slang aansluiten, die slangen dan weer samenvoegen naar 1 slang. Zal dat een beetje koelen denken jullie? En hebben jullie enig idee hoe ik ervoor zorg dat ik mijn Sicce Nova 800 aan laat gaan als ik mijn computer opstart, zodat ik hem niet apart hoef aan te zetten, wat ik dan natuurlijk een keer ga vergeten.....(rook)

Ik hoop dat jullie antwoorden op mijn vragen hebben,

Mzzl

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 19:34 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ik wil binnenkort mijn eigen waterkoelingsysteem aanleggen. Ik heb alleen nog een paar vraagjes; Kun je een zelfgemaakt blok vergelijken met bv. een DD 2-2? Of is een zelf gemaakte lang niet zo goed. Ik had een idee om in een blokkie koper 5 gaten parallel naast elkaar te boren. En dan op elk gat een inlaatslang en op elk gat een uitlaat slang aansluiten, die slangen dan weer samenvoegen naar 1 slang. Zal dat een beetje koelen denken jullie? En hebben jullie enig idee hoe ik ervoor zorg dat ik mijn Sicce Nova 800 aan laat gaan als ik mijn computer opstart, zodat ik hem niet apart hoef aan te zetten, wat ik dan natuurlijk een keer ga vergeten.....(rook)

Ik hoop dat jullie antwoorden op mijn vragen hebben,

Mzzl
Koop zo'n stekkerblok met zo'n schakelaar ... daar doe je de stekker in van je comp en van je pomp .. als je dus je comp aan wil doen moet je eerst die schakelaar omzetten en dan gaat automatisch je pomp aan .... zo kan je het dus nooit vergeten :)

Verwijderd

je moet voor je pomp een relais bouwen of een stekkerdoos met 1 centrale schakelaar kopen.

Of je blokje gaat werken?
tja, daar moet je toch echt zelf achterkomen als je het blokje hebt, maar ik denk dat de dd maze 2 beter koelt.
het hangt ook van de grootte en dikte af hoe koel je proc word. maarja, in ieder geval welkom op GoT en succes! ;)

en kijk hier als je meer over relais en waterkoeling wilt weten.

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

schizofreen

ik & jij

Op dinsdag 02 april 2002 19:37 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Koop zo'n stekkerblok met zo'n schakelaar ... daar doe je de stekker in van je comp en van je pomp .. als je dus je comp aan wil doen moet je eerst die schakelaar omzetten en dan gaat automatisch je pomp aan .... zo kan je het dus nooit vergeten :)
Dat is een oplossing, er bestaan ook stekkerblokken trouwens met een master en slave aansluitingen. Dat wil zeggen: de PC duw je in de master-contact en de pomp in de slave contact. Als je de PC aanzet detecteerd het stekkerblok dat en schakelt automatisch de slave aan. Maar das ook vrij duur.

Ik heb gewoon via een molex uit mn voeding de pomp geschakeld met een relais. Dus als ik nu de PC aanzet gaat de pomp ook vanzelf aan. :)

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 19:41 schreef schizofreen het volgende:

[..]

Dat is een oplossing, er bestaan ook stekkerblokken trouwens met een master en slave aansluitingen. Dat wil zeggen: de PC duw je in de master-contact en de pomp in de slave contact. Als je de PC aanzet detecteerd het stekkerblok dat en schakelt automatisch de slave aan. Maar das ook vrij duur.

Ik heb gewoon via een molex uit mn voeding de pomp geschakeld met een relais. Dus als ik nu de PC aanzet gaat de pomp ook vanzelf aan. :)
Is ook een idee maar ik zet toch liever eerst me pomp aan en dan pas me comp :)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 02 april 2002 19:34 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ik wil binnenkort mijn eigen waterkoelingsysteem aanleggen. Ik heb alleen nog een paar vraagjes; Kun je een zelfgemaakt blok vergelijken met bv. een DD 2-2? Of is een zelf gemaakte lang niet zo goed.
Met deze opmerking trap je aardig wat mensen op hun p*k. Zelfbouw is natuurlijk veel beter :).
Jouw plan waarschijnlijk niet, maar er zijn nogal wat oude topics over layouts en fabriceren als je ff zoekt.

Er moet ook een manier zijn om je pompje aan de voeding te knopen, zal ook wel ergens te vinden zijn, en anders natuurlijk een stekkerblok.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik maar er zelf wel een. Voor de prijs van een DD kun je ook 8 koperblokejs kopen, dus als er wat mis gaat is het niet zo erg, en met zelf maken heb je er veel meer plezier van *D
Maar weten jullie hoeveel (ongeveer) zo'n stekkerdoos kost waarbij de rest automatisch aangaat als je de master aanzet, want ik weer nl. echt niet hoe zo'n relais werkt. Ben niet zo goed in stroom enz.

Verwijderd

Ik durf met mijn zelfbouwblok elke vergelijking aan met welk fabrieksblok dan ook.

Wat dat relais betreft: weet je hoe je een schakelaar aan moet sluiten tussen je pomp? Dan kun je ook een relais monteren. Ben je voor 3 eurootjes klaar.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb ook een vraagje, maar om daar een heel topic over te openen: kan ik me pc koelen met mijn aquarium, het water is ongeveer 26 graden, is dat koel genoeg, me kamer is denk iest van 23 ofzo? dan is het vrij eazy, eff slang verlengen, koelblok erop en klaar ios piet. aleen lastig met wanneer ik weg moet

een radiator heb je dan denk niet nodig, ait 100 liter water in, eer dat is opgewarmd tot 10 graden meer ben je denkl wel 10 jaar bezig

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 22:29 schreef _ferry_ het volgende:
ik heb ook een vraagje, maar om daar een heel topic over te openen: kan ik me pc koelen met mijn aquarium, het water is ongeveer 26 graden, is dat koel genoeg, me kamer is denk iest van 23 ofzo?
Dit gaat wel, maar dat is niet aan te raden, vermits je je temperatuur niet kunt regelen (niet fijn voor de vissen), en je zal waarschijnlijk ook nog eens algen krijgen, die zich in de waterblok kunnen vastzetten, waardoor je temps weer gaan stijgen....
conclusie: indien er vissen inzitten : bad idea
zonder vissen : perfect mogelijk, met wat toevoeging van chemicalien om algengroei tegen te gaan.
Pagina: 1