Toon posts:

Ik kan mijn andere computer niet zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een computer waar een interne adsl modem inzit (windows xp)en daar heb ik nu een realtek netwerkkaartje bijgestoken.
Ik heb een tweede pc met windows 98 en daar zit dus ook een netwerkkaartje in. Samen met een crosscable zijn die twee aan elkaar gelinkt.
Ik heb al zitten klooien met ip's maar ze vinden elkaar toch niet.
Ik heb als procollen tcp/ip, netbeui en client voor microsoft netwerken.
Ik heb 3 netwerkverbindingen staan 1=mijn internetverbinding naar belgacom, 2=lan verbinding (alcatel speed touch en 3=lan verbinding realtek.

Kan iemand mij eens in klare taal uitleggen wat waar bij moet staan en welke ip's waar moeten.
Het is de bedoeling dat ik met de windows 98pc ook het internet opkan.Ik heb hier de faq al zitten lezen maar dat werkt toch niet zo vlotjes.

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja het vlotste is als wij het allemaal voorkauwen, hier de klare taal van de FAQ: [topic=367939/1/50]
Als je dit goed doorleest en het werkt dan niet, dan mag je terug komen

Verwijderd

Server Windows XP:

netwerkkaart 1:
< instellingen provider>

netwerkkaart 2:
ip: 192.168.1.1
sm: 255.255.255.0
WG: Werkgroep
gw: -
dns: DNS van de provider

Client Windows 98:
ip: 192.168.1.2
sm: 255.255.255.0
WG: Werkgroep
gw: 192.168.1.1 <ip server>
DNS: DNS van de provider

Om het DNS adres van de provider te achterhalen moet je op de server het volgende uitvoeren:
Start => Uitvoeren => CMD => ipconfig /all

Het DNS vul je dan in op de server bij de netwerkkaart die je grbuikt voor je interne netwerk en je vult DNS in bij de client pc.

Echter kan je het DNS adres eerst even achterwege laten, het belangrijkste is dat je netwerk het doet. Het delen van je internet verbinding is stap 2.

Als je denkt dat je alles goed hebt ingevuld moet je proberen of je de pc's kan pingen.
Bij Windows XP is dat <start => uitvoeren => CMD => ping <ip_adres client>
Bij Windows 98 is dat <start => uitvoeren => command => ping <ip_adres server>

Denk erom dat je firewalls helemaal uitzet als je gaat pingen
netbeui
Heb je niet nodig, TCP/IP = voldoende