Toon posts:

Netware 5 Admin Userlogin afkomstig van NLM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hier een NetWare 5.0 (SP6a) server. Deze wordt dagelijks, behalve op zondag, gebackupped met ArcServeIT vanaf een andere machine (ASIT versie 6.1, NW versie 3.12).

Nou wilde er iemand een Access database openen op de 5.0 fileserver, maar het bestand bleek gelocked te zijn. Wat simpel research in Monitor.nlm leerde dat er iemand ingelogged als Supervisor (Admin) het bestand in gebruik had. Dit was zonder IPX adressering. Sturen van een bericht naar de gebruiker aan de console gaf als resultaat dat het een NLM login betrof.

De filelock heb ik niet via Monitor kunnen verwijderen, ook niet via CLEAR STATION ##. Met dank aan de topic [topic=149022/1/25] heb ik toch deze lock kunnen verwijderen, maar de user connection is nog steeds vrolijk feest aan het vieren.

Een en ander zou nog 'logisch' kunnen zijn, ware het niet dat de gebruiker al 23 dagen is aangemeld en dat het aanmelden is geschied om 8:25 's morgens op een zondag. Dan ben IK het dus zeker niet geweest :z :? >:)
En gezien het tijdstip had de backup van de nacht ervoor al afgerond moeten zijn geweest.

Nu mijn vraag.. is er een manier om te achterhalen welke NLM het bestand in gebruik heeft, of eigenlijk algemener.. is er een specifieke NLM-bestandsnaam te koppelen aan een connection number? Los hiervan, is een verbinding die door een NLM tot stand is gebracht te verbreken of moet dat door de module uit het geheugen te halen?

Thanx for reaction, if any :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
bij mijn weten zijn er maar 2 soorten nlm die "per ongeluk" files kunnen locken:
- backup software: bij remote backup is dat tsa*.nlm
- virus scanners: met Norton AV heb ik matige ervaringen, een bepaalde versie zag Exact bestanden voor een virus aan. Oplossing: directories excluden in de config van de virusscanner.

meestal zul je de nlm moeten unloaden om het op te lossen. virusscanners hebben vaak een disable functie dmv een menu in een console scherm.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij logt de tsa500.nlm niet in met en gebruikersnaam. Het zou kunnen dat er een backuplogin voor de duur van de backup uiteindelijk niet beeindigd is. Alhoewel me het stug lijkt dat juist dit bestand het laatst aangesproken is op de server...
Overigens Arcserve afgesloten op de hostserver en de target service agent op de clientserver, dit werkte niet..
Niet dat ik niet kan leven met een vage login, gebruikers genoeg, maar t is wel een supervisor en t irriteert gewoon :)
ik probeer nog wel wat andere "veilige" nlm-etjes..

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. het is me nog niet gelukt. Wel een kleine toevoeging. Ik ontdekte in de ArcServe logfile dat er inderdaad een aantal "Recovered Write-errors" waren opgetreden die morgen. Die melding is gegenereerd 5 minuten nadat de gebruikersverbinding tot stand zou zijn gebracht.

Verder vond ik in SYS:\SYSTEM\TSA twee bestanden die gedateerd waren op hetzelfde moment als de userlogin, te weten TSA$TEMP.000 en TSA$TEMP.001. Deze bestanden waren gelocked door Connection# 0, ik heb de tsa500.nlm uitgeladen, ArcServe scheduler en tapeserver op de host verwijderd en toen het bestand geunlocked met behulp van een tooltje whohasit. De bestanden heb ik vervolgens verwijderd. Harstikke leuk allemaal... maarrrrrrr, die ver#!(*te verbinding blijft! |:( :?

Ga me niet zeggen dat dat hele geval geherstart moet worden :( ik voel r in ieder geval niet echt veel voor om alle NLM'tjes langs te moeten lopen en met risico voor ontploffingsgevaar van mn collegae de nodige systeemvereisten uit te zetten, enkele reis graftombe. Zou wel aardige bezigheidstherapie zijn trouwens.. :+

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, gedeelte van de reactie op het support forum van Novell als volgt...
There is a common file locking problem with NW5SP6a - to avoid it, add the
command "set client file caching enabled=off" to the startup.ncf file and
reboot the server.
Dat wordt dus herstarten :(

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op vrijdag 05 april 2002 19:27 schreef EvilEagle het volgende:
Hmm, gedeelte van de reactie op het support forum van Novell als volgt...
[..]

Dat wordt dus herstarten :(
* Steven ziet het probleem niet? Prestige kwestie :)
Pagina: 1