[delphi] database gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
Ik wil in delphi (6) een programmaatje maken die gebruik maakt van een database (het gaat om een kasboek).
Maar voor bijvoorbeeld BDE heb je een apart BDE-programma nodig.
Is er een manier om een complete database te gebruiken zonder het als losstaand programma mee te leveren? (dus intern in je eigen programma)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Misschien is ADO een oplossing, dit kun je op alle Windows machine gebruiken omdat het standaard in Windows zit.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• _.Luke._
  • Laatst online: 26-07-2021
Paradox kan dat toch ook of niet???

Trying is the first step towards faillure...

Verwijderd

Ado werkt perfect bij mij..

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De BDE zou ik niet gebruiken, en zeker niet in Delphi 6. BDE installeren kan echt een hel zijn. Bij Delphi 6 zitten mooie ADO componenten, of DBExpress componenten. Voor de DBExpress dingen zul je zelf een driver moeten zoeken (losse DLL die je naast je exe kunt zetten..). Er zijn ook genoeg componenten te vinden (bijv. op www.torry.net) voor database funcionaliteiten zonder dat je extra zooi moet installeren.

Je zou ook eens kunnen kijken of je iets met XML kan doen. Bij Delphi 6 zitten ook een zwik aan XML componenten (bij de Enterprise edititie dan).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

zou ook idd ado pakken en dan aan een MS access bestandje ofzo

Verwijderd

MS Acces en PAradox kan ik niet echt aanraden, zijn meer "hobby" databases, absoluut geen proffesionele. Maar als het alleen maar voor de hobby te doen is...

Anders zou ik eens kijken naar Interbase (gratis bij delphi) en DBExpress (native connectie met interbase). XML kan ook, maar niet echt voor grote databases...

Maar wat bedoelje met "appart BDE programma", "intern in je programma"? Met Paradox kun je trouwens ook alleen een aantal BDE dll's gebruiken (dus geen BDE installatie nodig). Indien nodig kan ik het lijstje met benodigde bestanden wel opsturen...

Verwijderd

Paradox voldoet voor een kleine applicatie.
Als de database niet te groot wordt kun je ook een ADO-component gebruiken met als database Access. Werkt ook prima. Bovendien zijn er bij deze oplossingen geen kosten aan de database verbonden. Alleen als Access zelf gebruikt wordt, de databases zijn vrij te gebruiken.

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 15:44

klinz

weet van NIETS

Ik heb voor een standalone programma eens DBISAM gebruikt. Een erg elegante lowprofile database. Te vinden op http://www.elevatesoft.com/

• Zynth
  • Laatst online: 29-07 15:30
@ndrewDynamo;

Ik zou inderdaad wel erg graag dat lijstje willen hebben :)
je kan hem hier wel posten, dan heeft iedereen er wat aan.
anders kan je hem wel mailen...

owja; je bent een van de weinige goeie staphorsters; linux :P

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 17:07 schreef jelmervos het volgende:
Misschien is ADO een oplossing, dit kun je op alle Windows machine gebruiken omdat het standaard in Windows zit.
Daar kun je dus niet vanuit gaan al is ADO wel eenvoudig te installeren. Bovendien zit je met ADO met allerlei versies evenals bij BDE. Windows 95 heeft bijvoorbeeld geen ADO aan boord. Dan moet je eerst DCOM95 installeren en vervolgens ADO!

MS Access voldoet trouwens prima als je het beperkt houdt tot 1 gebruiker en niet al te grote tabellen.

InterBase is dan wel weer een hele grote stap vooruit en let op: je moet dan wel de InterBase server draaien. Voor MSDE/MS SQL Server geldt precies hetzelfde als InterBase en zijn goed met elkaar te vergelijken.

Als je app. niet al te groot wordt kun je heel eenvoudig met DBExpress en bijv. dBase/Paradox uit de voeten!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19

mulder

ik spuug op het trottoir

Op woensdag 03 april 2002 08:25 schreef @ndrewDynamo het volgende:
MS Acces en PAradox kan ik niet echt aanraden, zijn meer "hobby" databases, absoluut geen proffesionele. Maar als het alleen maar voor de hobby te doen is...
Hmmm, Paradox ken ik niet, maar om Access nou een hobbydatabase te noemen. Er zijn uitstekende applicaties te bouwen op een Access database die prima performen.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 21:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 17 april 2002 09:19 schreef Don Facundo het volgende:

[..]

Hmmm, Paradox ken ik niet, maar om Access nou een hobbydatabase te noemen. Er zijn uitstekende applicaties te bouwen op een Access database die prima performen.
Zelfde geld voor Paradox hoor. Voldoet prima. Hebben hier een app. met een paradox db, waarin tabellen zitten met 60.000+ records. Draait allemaal als een trein (en dat op machines varieerend van een P133 (zonder MMX!) tot een P3800.

Op het moment dat je echt een grote database krijgt, waarin ook nog eens meerdere gebruikers tegelijk gaan zitten lezen/toevoegen/updaten, zou ik gaan kijken naar een SQL server. Maar zolang dat niet gebeurt kan je prima met 1 van deze "hobby" databases aan de slag.

Ik ken trouwens ook een aantal grote websites die draaien op een access db zonder problemen! (wordt in 95% van de gevallen toch alleen maar uit de db gelezen..)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1