Toon posts:

Tweede oracle database installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Oracle 8.1.6 database draaien op Linux RH7.2. Dit gaat allemaal prima! Ik wil nu echter een tweede (identieke) database installeren waarop ik eerst queries e.d. test voordat ik deze in de eerste (echte) database plaats.
De tweede test- database wil ik op een eigen partitie installeren. Hoe kan ik dit het beste doen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gewoon binnen dezelfde oracle omgeving (dezelfde software installatie) een 2e database aanmaken met de data en log files op die andere partitie?

Waarom zou je 2 Oracle instanties gaan draaien :?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je 2 Oracle instanties gaan draaien
Wat is een betere oplossing dan?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 02 april 2002 15:45 schreef BL het volgende:
Wat is een betere oplossing dan?
De rest van mijn post lezen? :)

Je kan wel 2 databases maken, maar waarom zou je oracle 2x installeren?
Zorg er vooral ook voor dat je het verschil snapt tussen "database" (=je echte DB en je testDB) en "Database Management Software" (= in dit geval Oracle)

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 april 2002 15:39 schreef BL het volgende:
De tweede test- database wil ik op een eigen partitie installeren. Hoe kan ik dit het beste doen.
Je hoeft de Oracle software niet nog een keer te installeren.
Je hebt daarintegen wel een nieuwe Oracle instance nodig.
Op welke partitie je de files wilt hebben is niet relevant voor het aanmaken van een database.

Ik zou eerst even een manual doorbladeren over het aanmaken van een database als ik jou was.

Who is John Galt?

Verwijderd

Onder het programma Oracle8i/9i heb je de mogelijkheid databases te draaien. Oracle is geen database, maar een hulpmiddel om de databases te draaien. Als je dit niet snapt kun je beter bij MsAccess blijven denk ik :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ook helemaal niet van plan twee keer de software te installeren. Wat je zegt had ik ook al uitgevoerd, echter dit gaat niet goed. Wanneer ik in mijn nieuwe test-db tablespaces wil aanmaken dan zegt die dat hij die al heeft, hij verwijst dus op 1 of andere manier naar de andere db. Tevens kan ik gewoon inloggen met mijn users van de eerste database. Daarom dacht ik dat ik misschien iets verkeerd (stoms) doe.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 april 2002 15:54 schreef BL het volgende:
Ik was ook helemaal niet van plan twee keer de software te installeren. Wat je zegt had ik ook al uitgevoerd, echter dit gaat niet goed. Wanneer ik in mijn nieuwe test-db tablespaces wil aanmaken dan zegt die dat hij die al heeft, hij verwijst dus op 1 of andere manier naar de andere db. Tevens kan ik gewoon inloggen met mijn users van de eerste database. Daarom dacht ik dat ik misschien iets verkeerd (stoms) doe.
Daar is iets heel erg fout gegaan.
Heb je nog een backup?

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
..je dit niet snapt kun je beter bij MsAccess blijven denk ik..
Als je niks zinnigs te zeggen hebt, of alleen maar wilt zeiken zeg dan niks.

Verwijderd

Topicstarter
Daar is iets heel erg fout gegaan.
Heb je nog een backup?
Maakt niet uit of het verkeerd is gegaan er staat nog geen zinnige data in.

Maar de manier waarop is wel goed dus? Anders probeer ik het gewoon nog een keer opnieuw.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 april 2002 15:57 schreef BL het volgende:
Maakt niet uit of het verkeerd is gegaan er staat nog geen zinnige data in.
Het lijkt erop dat je twee instances tegen dezelfde database hebt draaien.
Hoeveel van welke processen (user Oracle) heb je draaien?

Who is John Galt?

• Dikdoan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

Heb je je niewe database wel goed geinstalleerd in bijv je tnsnames e.d.

Controleer die even. Staan ergens in je oracle home. Misschien staan er twee verwijzingen in naar dezelfde database..

Zolang ie het blijft doen....

Verwijderd

Topicstarter
Heb je je niewe database wel goed geinstalleerd in bijv je tnsnames e.d.
Controleer die even. Staan ergens in je oracle home. Misschien staan er twee verwijzingen in naar dezelfde database..
Ja dat klopt wel, ze verwijzen beiden naar hun eigen TNS-name. Wel vreemd. Ik wil met sqlplus gewoon tablespaces aanmaken (op de aparte partitie) maar dat lukt dus niet omadt hij denkt dat die al bestaan.
Moet ik niet iets wijzigen in de init<SID>.ora alvorens ik de db aanmaak.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 april 2002 16:20 schreef BL het volgende:
Ja dat klopt wel, ze verwijzen beiden naar hun eigen TNS-name. Wel vreemd. Ik wil met sqlplus gewoon tablespaces aanmaken (op de aparte partitie) maar dat lukt dus niet omadt hij denkt dat die al bestaan.
Moet ik niet iets wijzigen in de init<SID>.ora alvorens ik de db aanmaak.
Je zit nog steeds in de eerste database te werken.
Een instance is iets anders dan een database.
Je hebt een andere init.ora, controlfiles, datafiles, redo logs, etc nodig.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Je zit nog steeds in de eerste database te werken.
Een instance is iets anders dan een database.
Je hebt een andere init.ora, controlfiles, datafiles, redo logs, etc nodig.
Dat is allemaal ook wel in orde. Ze hebben beide hun eigen init-files alles. Ik heb hem gemaakt met dbassist. Deze weggeschreven naar een sh bestand. De init<SID>.ora aangepast. Toen de db gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de db aanmaak met dbassist. Kan ik dan alle paden die ik daarin opgeef wijzigen naar de nieuwe partitie. Of moet ik deze naar de standaard paden laten verwijzen en later alleen de tablespaces op de aparte partitie zetten?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op dinsdag 02 april 2002 16:31 schreef BL het volgende:
Wanneer ik de db aanmaak met dbassist. Kan ik dan alle paden die ik daarin opgeef wijzigen naar de nieuwe partitie. Of moet ik deze naar de standaard paden laten verwijzen en later alleen de tablespaces op de aparte partitie zetten?
Die kunnen uiteraard al naar de nieuwe partitie.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Probeer deze eens met beide connecties:
code:
1
select * from global_name;

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Probeer deze eens met beide connecties:
code: select * from global_name;
He-j die verwijzen beiden naar de eerste. Instance name van echte db = tpp en van de test = tpb

Ze verwijzen dus beiden naar tpp. Dit gaat dus niet goed, heb je hier een oplossing voor?

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 02 april 2002 16:45 schreef BL het volgende:
He-j die verwijzen beiden naar de eerste. Instance name van echte db = tpp en van de test = tpb

Ze verwijzen dus beiden naar tpp. Dit gaat dus niet goed, heb je hier een oplossing voor?
We weten nog steeds niet of het nu 1 of 2 databases zijn.
Kun je via 1 connectie een tabel aanmaken en dan in de andere kijken of ie bestaat?

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm het zou inderdaad kunnen zijn dat er dus maar 1 db is geinstalleerd. Ik probeer het morgen wel weer verder.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad het lijkt of er maar 1 database is geinstalleerd. Maar hoe installeer ik dan een tweede. Ik moet toch gewoon met dbassist een nieuwe database kunnen maken.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op woensdag 03 april 2002 11:04 schreef BL het volgende:
Inderdaad het lijkt of er maar 1 database is geinstalleerd. Maar hoe installeer ik dan een tweede. Ik moet toch gewoon met dbassist een nieuwe database kunnen maken.
Installation guide
Hoofdstukje 4-16.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nog steeds niet opgelost |:(. Ik heb met dbassist twee databases aangemaakt. De een heet tpp en de ander tpb. Ik heb voordat ik ze beiden heb geinstalleerd de SID gewijzigd naar de naam die de te installeren database krijgt (Dus: tpp en tpb).

Wanneer ik inlog met sqlplus als tpp of tpb, dan krijg ik na het commando:
code:
1
select * from global_name;

steeds de waarde tpp.

Het lijkt dus of ik maar 1 database heb, en beide instancesnames naar die database verwijzen.

Hoe krijg ik het voor elkaar om twee onafhankelijke databases te installeren?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ga dan maar verder in: [topic=458608/1/50]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.