Toon posts:

ASP wijzigen van een variable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kijk mensen ik zit met het volgende:

T e c h n i s c h e d a t a
Server waar het image gallery systeem draait:
Windows 2000 / IIS 5(en een beetje als ik het goed heb)
ASP based
rechten op de server geen probleem
MS accesS database behoort ook tot de mogelijkheden
-> als je nog meer info nodig hebt, laat het me weten

S i t u a t i e s c h e t s
Ik ben bezig een website te ontwikkelen (duh) met daarin een handig foto gallery systeem wat het mogelijk maakt de user (de website eigenaar, die nergens verstand van heeft) foto's op zijn website te laten plaatsen.

Nu heb ik lekker zitten searchen en heb ik al een scriptje draaien, no probs. Maja zo makkelijk gaat het nooit bij mij dus ook deze keer niet. Ik heb het script van een site geplukt: http://www.aspin.com (een aandrader btw)

Nou staat er 1 asp file in de root folder, in de root folder zit ook een mapje met daarin de images, de foto's dus.

[root]
-[images]
- gallery.asp
- photos.htm

het htm bestand bevat een popup link naar gallery.asp zodat de bezoekers de foto's in een pop-up scherm te zien krijgen.
In de images map zitten de fotootjes.. genaamt: 1.jpg 2.jpg 3.jpg etc etc
In het gallery.asp bestand staat vermeld hoeveel foto's er in de image map zitten.
en wel als volgt:

num_photos = "7"

waarbij 7 het aantal foto's is (logisch). Nou kan ik natuurlijk niet van mijn klantje als het ware verwachten dat hij de asp pagina zelf wijzigt en weer upload zodat het foto nummer correspondeert met het aantal foto's. Ik ben thuis in het creëren van databases en het wijzigen en vullen etc etc daarvan.

H e t P r o b l e e m
Nou was mijn vraag, heeft iemand een suggestie hoe ik het probleem kan oplossen. In een notendop: Hoe kan ik een 'nimmwit' (zo heet dat toch, iemand die helemaal geen verstand van zaken heeft) het volgende variabel:

num_photos = "7"

laten wijzigen en opslaan?

Oja, voordat ik plat geflamet wordt van newbee sus en zo, iedereen moet het leren en ik bewonder jullie kennis van zaken. Ik heb reeds al een boel zelluf bij elkaar gevogelt en dus is dit geen total script request.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoezo heb je dat in een variabele gestopt? het is toch vast wel mogelijk met asp gewoon een directory listing van je directory te krijgen en dan kan je zelf uitlezen hoeveel bestanden er in staan

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Als ik het zo lees is die variabele 'hard-coded' (staat keihard in de code).

Een mogelijk oplossing zou zijn het file-system-object. Daarmee kun je het aantal files in een bepaalde dir tellen.
Hoef je je file ook nooit meer aan te passen *D

Betere oplossing zou zijn om alle filenames in de DB te pletten (evt. path ook nog) en ze vervolgens uit te lezen en te tonen.

[zeik mode]
MS acces schrijf je met 2 's'-en;
MS Access
[/zeik mode]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 15:43 schreef vanDee het volgende:
Als ik het zo lees is die variabele 'hard-coded' (staat keihard in de code).

Een mogelijk oplossing zou zijn het file-system-object. Daarmee kun je het aantal files in een bepaalde dir tellen.
Hoef je je file ook nooit meer aan te passen *D

Betere oplossing zou zijn om alle filenames in de DB te pletten (evt. path ook nog) en ze vervolgens uit te lezen en te tonen.

[zeik mode]
MS acces schrijf je met 2 's'-en;
MS Access
[/zeik mode]
typo heb ik hersteld :) Ik weet het, klinkt puur als iemand die met weinig moeite veel wil bereiken (daar train je jezelf op op de havo... >:) ) Kun je me misschien ook een vervangend stukje script geven of word dat meteen een qoute uit de bijbel?

Verwijderd

Topicstarter
Owkay dan, ik ben natuurlijk niet gestopt met zitten vogelen. Ik heb gewoon ff lekker op de DEL gedrukt en een nieuw scriptje gevonden.

Deze is oorspronkelijk bedoeld als indexeer pagina van een map. Of met andere woorden deze pagina geeft de inhoud weer van een map. En beredeneerd daarbij of het gaat om een plaatje of om een htm bestand etc etc.

Nou, nu met wat aanpassingen laat hij alleen de jpg's zien en ipv ze als linkje weer te geven heb ik de tag omgebouwt tot img tag en voila hij laat alle foto's zien op 1 pagina.

Sim-pel voor de bezoeker en belastend voor de server omdat er geen thumbnailz zijn, nouja het gaat mij erom dat de user krijgt wat hij wil, foto's kunnen uploaden en wel simpel ook. Dus als hij er eerst thumbs van moet gaan maken... nee niet zo wijs. Keep on the good work. Suggesties hoor ik natuurlijk graag. Maar in princiepe ben ik eruit.

Verwijderd

Er is iets dat ASPjpeg heet, daarmee ken je on-the-fly jpg's mee omzetten naar thumbnail formaat.

Verwijderd

Topicstarter
Heel cool, het werkt ik zit alleen nog met 1 klein probleempje wat ook simpel opgelost kan worden maar voor de algehele simpelheidsfactor wil ik het toch eigenlijk zo doen:

Nu doet "mijn" (zeg maar gevonden) scriptje voor elk gevonden objectje in de map het ritueeltje:

For Each objItem In objFolder.Files
%>
<TR BGCOLOR="#CCFFCC">
<TD ALIGN="left" >[img]"<%=[/img]"><%= objItem.Name %></TD>
<TD ALIGN="right"><%= objItem.Size %></TD>
<TD ALIGN="left" ><%= objItem.DateCreated %></TD>
<TD ALIGN="left" ><%= objItem.Type %></TD>
</TR>
<%
Next 'objItem

Daarow ^^^^ staat dus For Each objItem, dat wil ik ipv each alleen laten gelden voor JPG bestanden. Ik heb al even zitten kijken naar een stringetje wat daar echt van afhankelijk is en dat is deze:

<%= objItem.Type %>

deze is bij een jpg gelijk aan: "JPEG Image"

Ik ben nog niet geheel goed georienteert op IF statements mbt zo'n kwestie als deze. Ik denk daarom ook dat het een heel simpel antwoord is, daarom klinkt het als een lamer, maar weet iemand hoe het zou moeten werken zoals beschreven? Dus dat hij de funtie alleen uitvoerd als het objItem.type JPEG Image is. Alvast bedankt! :)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   If objItem.Type = "JPEG Image" Then%>
    <TR BGCOLOR="#CCFFCC">
    <TD ALIGN="left">[img]"<%=[/img]</TD>
    <TD ALIGN="right"><%=objItem.Size%></TD>
    <TD ALIGN="left"><%=objItem.DateCreated%></TD>
    <TD ALIGN="left"><%=objItem.Type%></TD>
   </TR>
   <%End If
Next 'objItem

Of
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   If (Right(objItem.Name,3) = "jpg") Or (Right(objItem.Name,4) = "jpeg") Then%>
    <TR BGCOLOR="#CCFFCC">
    <TD ALIGN="left">[img]"<%=[/img]</TD>
    <TD ALIGN="right"><%=objItem.Size%></TD>
    <TD ALIGN="left"><%=objItem.DateCreated%></TD>
    <TD ALIGN="left"><%=objItem.Type%></TD>
   </TR>
   <%End If
Next 'objItem

Veel plezier nog

Verwijderd

Topicstarter
THX!!!
het werkt nu precies zoals ik wilde simpel en toch nog een aardig effect. Nu nog wat fijne kantjes eraanschaven, de opmaak etc etc maar das niet zo uitdagend verder. Bedankt voor je hulp!

btw als iemand wil weten hoe het gehele script nu bij elkaar hang, bij wijze van spreke "Laurentz gallery script" dan wil K 'm best mailen. Al ervaarde ik het zelf uitvogelen en dan tot een oplossing komen als een flinke rush dus ik raad je aan eerst zelf te proberen, maar helpen wil ik altijd!
Pagina: 1