Toon posts:

Trage RAID (2x Seagate 80gb 5400rpm)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een RAID0 met twee Seagate 80gb schijven (5400rpm) op mijn Abit KT7A-RAID, maar de snelheid is erg verneukt.

Onder Sandra zit 'ie rond de 14000 (m'n normale HD haalt daar 23000) en onder Nero Burning ROM haalt m'n normale HD rond de 20-22 MBps terwijl de RAID maar hooguit 17 MBps haalt.

Heb dit getest na een fresh install van Win2K en een fresh install van WinXP waarna ik NIETS geinstalleerd had. Het installeren van de 4in1 drivers veranderde vrij weinig.

Verder gebruik ik de laatste Highpoint BIOS versie en drivers (v2.31), de schijven zijn als master-slave op een 80-polige IDE kabel aangesloten (het omzetten naar master & master op twee verschillende kabels had niet echt snelheidswinst tot gevolg).

Wat de fuck kan hier mis zijn...

Verwijderd

Je hebt verschillende soorten van raid-aansluiting. En bij de ene wordt je snelheid hoger, bij de andere heb je een extra backup op de tweede hdd.
Misschien dat je instellingen over het gebruik ervan niet goed staan?

Greetz,
Ken

Verwijderd

Je zal even naar je instellingen moeten gaan kijken. Blocksize is belangrijk. Als je veel kleine bestanden hebt, dan kan je ook maar beter een kleine blocksize hebben (8-16KB), terwijl als je veel grote bestanden gebruikt het beter is om de blocksize op 32-64KB te zetten. Standaard is 16 of 32KB het beste.
Als je iets verandert, ben je wel alles op je schijf kwijt, het kan dus vervelende dagen voor je opleveren :)

Verwijderd

Topicstarter
kenvh; het is RAID0, wat een verdubbeling van snelheid tot gevolg moet hebben (dat had het ook ooit met 2 andere schijven onder Windows 98)...

weegschaaltje; ja, blocksize scheelt wel iets, maar de prestaties van mijn RAID liggen ONDER mijn normale schijf in plaats van ongeveer 2x hoger, dus het lijkt me een beetje overdreven om dat aan blocksize toe te wijten.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek