geheugen vraag ... 64x4 ¿ 32x8 ¿¿??

Pagina: 1
Acties:

• dajuan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 20:56
ik zat bij gistron te kijken en bij het geheugen daar hebben ze ... 512 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 64x4
&
512 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 32x8
wat is het verschil... ik bedoel dus die 64x4 en 32x8 .... ??

ik heb nu 2x 128 mb pc 100 er in ... mobo : asus a7v 133 - proc : amd 1 ghz athlon ..

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
je hebt of 4 chipjes van 64mb of je krijgt een bankje met 8 chipjes met 32 mb.

sommige moederborden kunnen die 64mb chips niet aan en daarom zijn deze op de markt. ik zou voor de zekerheid die met 32 mb chips nemen daar weet ik zeker van dat het moet werken (als je geheuegn goed is).

edit:
per kant van het geheugen reepje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De termen x4 en x8 duiden niet op het aantal chipjes, ook al zit er enige logica achter :? ;)

Deze termen duiden op het aantal datalijnen. 64 en 32 duiden inderdaad op de chipgrootte: 64Mbit resp 32Mbit. Zoals de gemiddelde Tweaker vast wel weet is een byte gelijk aan 8 bits. Dus het 64x4 reepje is voorzien van 8MB chipjes met elk 4 datalijnen en het 32x8 reepje van 4MB chipjes met elk 8 datalijnen :)

Omgerekend zijn de beide 512MB reepjes gewoon voorzien van 16 chipjes: 8 op elke kant :)

Het verschil zit 'm in de ondersteuning door de gebruikte chipset van de moederbord, waarop je de reepjes wil prikken. De ene chipset ondersteunt geen 64Mbit reepjes, maar wel 32Mbit reepjes, terwijl de andere ze allebei ondersteunt, etc.. Check dus van welk chipset je moederbord is voorzien en kies dan de bijpassende geheugenreepje. Blijkt uiteindelijk dat je chipset ze allebei ondersteunt, dan zou ik voor 32x8 gaan. Deze heeft twee maal zoveel datalijnen en is in theorie sneller, alhoewel je dat in de praktijk haast niet zal merken.. ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Een DIMM met 16 stuks 64Mx4 chips is een single-sided 512MB DIMM en een DIMM met 16 stuks 32Mx8 chips is een double-sided 512MB DIMM.
Het staat voor 'aantal Megabit'x'aantal datalijnen' Neem 64Mx4 en je komt op 256Mbit voor één chip uit. Ditzelfde geldt voor 32Mx8 (da's ook 256Mbit). Wat maakt een DIMM met de ene chips (64Mx4) dan single-sided en met de andere chips (32Mx8) dan double-sided? Nou, dat is het totaal aantal datalijnen; 16 chips met elk 4 datalijnen geeft 64 datalijnen totaal voor de hele DIMM. En 16 chips met elk 8 datalijnen geeft totaal 128 datalijnen voor de gehele DIMM. En als je 128 datalijnen hebt, heb je te allen tijde een double-sided DIMM.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Oh, ik zie dat je een Asus A7V133 hebt, let dan op deze regel in de manual:
  • SDRAMs used must be compatible with the current Intel PC133 SDRAM specification.
Een unbuffered DIMM met #Mx4 chips is dat per definitie niet. Dus doe je er niet geheel onverstandig aan om voor de 32Mx8 variant te gaan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik denk dat je het voor een leek het makkelijkst uitlegd in een raster.
Een chip van 64x4 heeft een raster van 64 Mega horizontale en 4 verticale lijnen en op ieder kruispunt past een bit, en bij 32x8 bestaat het uit 32 mega lijnen bij 8 lijnen. Kan dus vergelijkbare grotes opleveren met verschillende formules. Sommige (bijvoorbeeld de i815E) chipsets kunnen niet alle bank types aan, kijk ff in je mobo boekje wat je kan hebben.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
ik d8 ik kom ook ff met een theorie die me wel goed lijkt. :D

maar goed je hebt iniedergeval (bijna) antwoord op je vraag :)
Pagina: 1