Wijziging ip nummer nameserver

Pagina: 1
Acties:

• kneus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02-2025
Ik heb een vraag. Ik draai een primaire nameserver voor een aantal domeinen. Nu wil ik mijn nameserver verhuizen naar een ander ip adres. De naam blijft dus wel hetzelfde.

Echter. Als ik een domein registreer, moet je bij de ene (bv .nl) een naam EN een ip opgeven, en bij sommige anderen alleen een ip adres.

Waar ik nu dus benieuwd naar ben is wat er gebeurd als ik de naam naar een ander ip laat verwijzen. Gaat de boel dan niet meer werken, komen de requests op naam binnen of op ip, gaat hij resolven en update hij alle dns records? Of moet ik bij alle geregistreerde domeinen de ipnummers gaan aanpassen?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

_Arthur

blub

Overal de ipnummers aanpassen. Bij .nl domeinen is dat erg eenvoudig. Bij .com/net/etc een stuk lastiger.

• kneus
Is het dan niet erg onlogische dat ze een naam en nummer opslaan, of heeft dat een nut (behalve de eenmalige controle) die ik niet zie?

Maar hij gaat dus van het ip uit? Dat gaat dan flink centen kosten. En het eritante is dat niet alle domeinen op mijn nameserver op mijn naam staan.

Zeker weten dat het op ip gaat, en dat de naam dus eigenlijk nergens voor geld? Weet je toevallig ook of dat voor alle domeinen geld? .info .nu .tv .be enz...?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
In ieder geval bij NL domeinen geldt dat zowel hostname als IP-adres worden opgeslagen. De kosten van de nameserver wijziging vallen overigens wel mee; voor 225 euro ben je klaar. En domeinen kunnen ook best op iemands anders naam staan, dat moet geen probleem zijn.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Op dinsdag 02 april 2002 14:01 schreef _Arthur het volgende:
Overal de ipnummers aanpassen. Bij .nl domeinen is dat erg eenvoudig. Bij .com/net/etc een stuk lastiger.
Ik weet niet waar jij com/net/etc registreert... :? maar ik kan binnen 10 minuten het ip van de nameserver wijzigen via een beveiligde website :)

Tera-Byte dot Com Inc

En dat is echt niet de enige waarbij dat kan! :)

My weblog

• mavink
Oh ja in Nederland heb je dus dit formulier nodig. Kan niet via de web-interface.

• jep
  • Laatst online: 02-05 15:27

jep

Op dinsdag 02 april 2002 16:11 schreef vink het volgende:
Oh ja in Nederland heb je dus dit formulier nodig. Kan niet via de web-interface.
Formulieren zuigen :+. Ik reg gewoon via een hele nette javatool. Netjes gegeventjes invullen, knopje registreren meppen en even wachten. :)

Sidn is zo gek nog niet :+

• jep
  • Laatst online: 02-05 15:27

jep

Op dinsdag 02 april 2002 14:49 schreef capedro het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij com/net/etc registreert... :? maar ik kan binnen 10 minuten het ip van de nameserver wijzigen via een beveiligde website :)

Tera-Byte dot Com Inc

En dat is echt niet de enige waarbij dat kan! :)
Sterker nog, dit kan bij alle grote domein toko's, waaronder networksolutions :)

• mavink
Op dinsdag 02 april 2002 16:42 schreef jep het volgende:

[..]

Formulieren zuigen :+. Ik reg gewoon via een hele nette javatool. Netjes gegeventjes invullen, knopje registreren meppen en even wachten. :)

Sidn is zo gek nog niet :+
En wat zei ik nou... Dit kan niet via de webinterface. Of je moet met de hand al je domeinen langsgaan maar probeer dat maar eens met 1000+ domeinen. Bovendien betaal je dan voor iedere afzonderlijke wijziging. Als je het iemand van de SIDN laat doen kost het € 225 eenmalig, en hoef je niet eens een lijstje met domeinen op te geven. En dat kan dus *niet* via die webinterface.

Verwijderd

idd globale ns wijziging aanvragen bij NIC. Voor .com/net/org enzo hoop ik dat je ze allen geregistreerd hebt bij dezelfde registrar, dan moet het zo geregeld zijn.

• kneus
Jammer dat het bij de isdn niet via de javatool kan, vind ik erg lekker werken altijd. Ach... die ene keer een formuliertje kan best.

Ik heb helaas niet alle .com domeinen bij netsol, de meeste wel, maar de andere zei dat ze de config automatische overnemen. NetSol heeft het wel netjes geregeld hoor. Voor zover ik het nu kan zien tenminste.

Nu nog even opzoek voor me meer exentrieke domeinnamen. .info .biz .be .cc .ch enz....

Wel shit dat bijvoorbeeld .nu er gewoon $10,- voor vraagt per dns wijziging.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 16:47 schreef vink het volgende:

[..]

En wat zei ik nou... Dit kan niet via de webinterface. Of je moet met de hand al je domeinen langsgaan maar probeer dat maar eens met 1000+ domeinen. Bovendien betaal je dan voor iedere afzonderlijke wijziging. Als je het iemand van de SIDN laat doen kost het € 225 eenmalig, en hoef je niet eens een lijstje met domeinen op te geven. En dat kan dus *niet* via die webinterface.
En als je maar 40 domeinen hebt... dan kan je beter even al die 40 domeinen toch handmatig via de interface doen ipv ff 225 € neer te leggen of niet?

• kneus
Per domein los kost het nog € 0,50 en het bedrag is zeer aantrekkelijk voor me, dus dat ga ik zeker doen. En het is tenminste een beetje snel.

• kneus
Iemand een idee hoe het met .tv domeinen in elkaar zit? Het lijkt er op dat die alleen een naam opslaan.

Ik heb van de .tv domeinen er zelfs geeneen op mijn eigen naam, wel een aantal op mijn dns server. Enig idee hoe dat zit?

Vreemd genoeg zat er ook 1 tussen die de whois van netsol gebruikt, dus die gaat dan vast wel weer vanzelf mee. Erg vaag. Iemand ervaring?

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet waarom je dat hier vraagt. Bel gewoon diegenen op die verantwoordelijk zijn voor de voor jou van toepassing zijnde registraties. Die kunnen je dat ongetwijfeld vertellen..

?

Verwijderd

Ik snap ook iets niet....

Ik heb laatst me nameserver omgegooid ivm ip wijziging bij onze colocation boer. De SIDN gaat gewoon doodleuk mee als je je namesevers ip's aanpast daar hoef je helemaal geen wijziging voor aan te brengen.... :Z

• kneus
Het gros is ook helemaal niet het probleem. SIDN is zo aangepast. En ook .com / .net / .org lijken me allemaal zeer makkelijk te verlopen. .nu ga ik voor bellen, dat gaat dan maar geld kosten. Maar de uitzonderingen vind ik nog vaak.

Maar het gaat me om andere gevallen. Er zijn er een aantal waarbij ik alleen een naam van de server zie staan, daar mag ik dan vanuit gaan dat die het aanpast toch, en van de SIDN snap ik niet dat ze de naam opslaan als ze alleen ip-based werken.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 14:08 schreef kneus het volgende:
Is het dan niet erg onlogische dat ze een naam en nummer opslaan, of heeft dat een nut (behalve de eenmalige controle) die ik niet zie?
In sommige gevallen (als je nameserver ns.domeinwatnoggeregistreerdmoetworden.nl heet) is het nodig dat er in de bovenliggende zone (de nl zone in het geval van dit voorbeeld dus) een glue record wordt aangemaakt. Dat houdt in dat er een A record voor ns.domein.nl in de zone wordt gezet, die wijst naar het ip van jouw bak. Als dat niet zou gebeuren, onstaat er een kip-ei situatie:

Iemand wil het ip weten van www.domein.nl. Dus kijkt de dns in de root hints file naar een IP van een root nameserver. Die vertelt hem dat .nl op een bepaalde server te vinden is. Aan die server vraagt hij om de nameservers voor domein.nl. Die roept dan terug: ns.domein.nl. En hoe kom je daar vervolgens? Oops :). Daarom worden er dus gluerecords toegevoegd in de bovenliggende zone, zodat hij niet alleen terug kan roepen 'ns.domein.nl', maar ook meteen het bijbehorende IP. De reden dat er ook een naam nodig is is simpel: Een NS record in een zonefile moet naar een naam wijzen.

• mavink
Op dinsdag 02 april 2002 14:08 schreef kneus het volgende:
Een quote van D.J. Bernstein over deze "glue records" die alles denk ik in 1 keer duidelijk maakt:
Suppose you're a DNS cache, and you want the address of www.espn.tv. You happen to know the address of a .tv DNS server, so you ask it for the address of www.espn.tv. ``I don't know, but I know that .espn.tv has two DNS servers, ns-1.disney.corp and ns-2.disney.corp,'' it says. ``Try asking them.''
So you contact ns-1.disney.corp. But what's the address of ns-1.disney.corp? You have to put the original question on hold while you search for the address of ns-1.disney.corp. You happen to know an address of a .corp DNS server, so you ask it for the address of ns-1.disney.corp. ``I don't know, but I know that .disney.corp has two DNS servers, zone.espn.tv and night.espn.tv,'' it says. ``Try asking them.''

Bottom line: You can't reach espn.tv, and you can't reach disney.corp.
En om je originele vraag te beantwoorden: je kunt voor je .nl domeinen twee dingen doen:

1) alles met de hand veranderen; kan met de webinterface en kost volgens mij inderdaad 50 cent per domein.

2) je kunt jezelf veel werk besparen door alles in 1x te laten doen door de stichting domeinregistratie; daarvoor betaal je dus 225 euro, onafhankelijk van hoeveel domeinen het zijn.

Het hangt er dus vanaf hoeveel domeinen je hebt en hoe vaak je door die webinterface wilt klikken 8-)

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:41
Het enige dat je maar hoeft te doen is bij sidn de ips van je nameserver-domein te veranderen.
Dus b.v:

ns1.dinges.nl 80.84.240.24
ns2.dinges.nl 80.84.240.28

en het domein dinges.nl staat ook in die twee dns-servers. Dan zal je alleen maar de nameservers voor dinges.nl hoeven te veranderen, alle andere .nl domeinen in die dns-servers gaan dan automatisch mee. .com/net/org/nu/be/de/gr/ca/it/uk/jp/il's die in die 2 dns-servers staan gaan ook gewoon automatisch mee.(uit eigen ervaring). ;)

<edit>
dus zo'n global nameserver-ip verandering kost je maar eenamlig 50 cent.
</edit>
Pagina: 1