Bochtjes zijn Kewl
dus mijn keuze zou bij flash liggen
Icons are overrated
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Verwijderd
Vind ik persoonlijk niet het argument. Tegenwoordig is er met de 9 vd.10 browsers wel de flashplayer geinstalleerd, dus dat handjevol surfers (naar verhouding dus) heeft dan lekker pech..Op dinsdag 02 april 2002 13:23 schreef marco-tgg2001 het volgende:
Ik vind Flash peroonlijk beter en leuker als ee n gif maar omdat niet iedereen Flash heeft zou ik toch kiezen voor GIFjes
En waar ik voor zou kiezen? Voor simpele loopjes zou ik voor gif gaan. Betreft het langere animaties, dan is het beter om voor Flash te gaan...
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
| in·ter·ac·tie (de ~ (v.)) 1 wisselwerking in·ter·ac·tief (bn.) 1 op elkaar inwerkend, in wisselwerking |
van de van Dale... ik zie nergens staan dat interactie perse iets met Flash te maken heeft?
Verwijderd
met flash en gif kan je inderdaad allebei animeren maar flash gaat al heel snel verder op het punt waar .gif wat animatie betreft niet voldoende is.
.gif is gewoon een compressieformaat en als xtra feature kan je ook nog een paar plaatjes achter elkaar zetten. terwijl flash volledig op die animatie is gericht, dit bied dan ook veel meer mogenlijkheden.
bovendien heb je nog het verschil tussen bitmap en vectoren...
Anyway... bij elke toepassing hoef je niet eens na te denken welk formaat je gaat gebruiken, dat is altijd vanzelfsprekend.
Maar ja buiten dat. Ik zou kiezen voor flash. Als je er voor zorgt dat je swf-jes klein blijven dan zou dat geen probleem moeten zijn voor 56k internetters. Een flash plug in is zo te downloaden.
Het is ook maar net waar je als aanbieder voor gaat. Interactie? gebruikersgemak? Snelheid? Aan de hand van die punten zou ik een keuze maken tussen flash en gif.
http://hawvie.deviantart.com/
Verwijderd
Als webdesigner mag je best de site een mooie uitstraling geven, maar ik heb liever dat de bezoekers wat rust hebben, zodat ze zich kunnen concentreren op de daadwerkelijke informatie die je wilt aanbieden.
Teveel sites hebben te weinig inhoud, maar willen bijzonder zijn. Je hoeft niet altijd al je skills te gebruiken, meestal is het just de kunst van het kiezen wat je beter kunt weglaten.
Ik zelf ben het wel eens met het punt liefst zo min mogelijk of niks ... maar soms geeft het nu juist net dat beetje extra aan een site .. ..
een site die betrekking heeft op een multimedia event of bedrijf (zoals een discotheek, feest) kan eigenlijk niet zonder flash ... of zie ik dat verkeerd ?
Bochtjes zijn Kewl
Verwijderd
Ik snap niet dat mensen nu nog flash-->GIF durven te vergelijken.
Ik heb al eerder mijn betoog gedaan over het nuttig gebruik van flash, dus daar ga ik niet al te ver mee, maar laat duidelijk zijn dat we het hier over COMPLEET andere dingen hebben.
Ik probeer juist de grens tussen het gebruik van de 2 duidelijk te maken als het over animaties gaat, dat is iets wat je namelijk OOK met flash kan ... (of niet dan ?)
het gaat over wanneer wat gebruiken en de voor- en nadelen vergelijken ..
en het gaat in mijn geval om een kleine animatie .. dus het zal waarschijnlijk een gif worden voor mij ...
flash heeft gewoon als groot nadeel dat niet iedereen flash heeft geinstalleerd ... en als je daar niet toe bereid bent zie je soms complete pagina's niet ... en dat zuigt zwaar ..
Bochtjes zijn Kewl
Verwijderd
Animaties kunnen ook in flash ja, maar dan nog zijn het twee totaal verschillende dingen.Op dinsdag 02 april 2002 14:06 schreef Bochtje het volgende:
Het gaat hier niet om "nuttig" gebruik ...
Ik probeer juist de grens tussen het gebruik van de 2 duidelijk te maken als het over animaties gaat, dat is iets wat je namelijk OOK met flash kan ... (of niet dan ?)
het gaat over wanneer wat gebruiken en de voor- en nadelen vergelijken ..
en het gaat in mijn geval om een kleine animatie .. dus het zal waarschijnlijk een gif worden voor mij ...
flash heeft gewoon als groot nadeel dat niet iedereen flash heeft geinstalleerd ... en als je daar niet toe bereid bent zie je soms complete pagina's niet ... en dat zuigt zwaar ..
Daarnaast is flash inmiddels al veel verder ontwikkeld dan een lullig animatietje. Het is inmiddels een complete devkit voor online&offline applicaties.
Wat betreft plugin coverage :
97% van de gebruikers kan flash 4.
89% van de gebruikers kan flash 5.
De nederlandse stats ken ik niet helemaal, maar onze site die voor statistieken toch vrij redelijk kan worden gebruikt(geloof me maar) zit daar boven.(allebei.)
Een volgend punt ... Hoe "moeilijk" is het om een flashanimatie te maken ten opzichten van een gif ?
dus wanneer is het zinnig om jezelf flash aan te leren als je enkel een animatie wil ?
Met andere woorden, wanneer is flash "over"kill ?
En mochten we op de legale toer gaan, wat kost het productje van macromedia ten opzichten van bijvoorbeeld Ulead gif animator ?
Bochtjes zijn Kewl
Verwijderd
Verwijderd
je kunt nix doen met animeted gifs dat professioneler overkomt dan met flash.
animated gifs zijn zwaar om te laden, bewegen oneindig, zijn oncontroleerbaar. als je een goeie bewegende gif wil maken ben je qua leren net zo lang bezig als het leren van animaties in flash. Het lijkt misschien niet zo, maar zie je gif animatie als een film - voor het maken van films zijn ook hele opleidingen.
Naast ulead gif animator wil je misschien nog steeds een vector pakket gebruiken. gaan je kosten ook weer omhoog.
Daarnaast ben je ben met je gifs gelimiteerd in je aantal kleuren. Als je frame based animaties wilt maken die er goed uitzien kom je misschien eventueel bij videobestanden terecht, elk met hun eigen plugins en dure pakketten of bij vector based animaties zoals die van Flash of Livemotion
Wil je Flash niet leren; pak je een simpeler pakketje (bv Swish - zie ook de laatste PCMs en C!Ts over Falshvervangende pakketten). geen probleem toch? tijd steken in het leren regisseren/maken van animated gifs is naar mijn mening een stuk onnozeler dan tijd steken in het leren van Flash.
ik denk dat je je vragen nog maar es moet overdenken. Ik vind dat je vroegtijdige en verkeerde conclusies trekt. Ik denk ook dat je verhaal doordachter over zou moeten kunnen komen.
Verwijderd
Je kan een Swf preloaden... en gif niet...
Verder zal ik zeggen: uiteraad als je toch al kiest voor dynamiek (lees: beweging).
Er zijn echt weinig mensen die Flash niet kunnen afspelen. Deze risico moet je gewoon nemen vind ik.
Maar ik las toevallig een artikel in ComputerArts dat zegt dat de Gif animatie nog langs niet dood is.
Verwijderd
vind je?Op dinsdag 02 april 2002 22:30 schreef Tizzwat het volgende:
Een alleen flash site zuigt zo erg...
Verwijderd
Verwijderd
Dat is niet juist... animated GIFs bewegen niet oneindig. Dit kun je namelijk zelf instellen als ontwerper van de GIF. De ontwerper bepaalt hoeveel keer de animatie moet worden afgespeeld, of dit nu slechts 1 keer is, 5 keer of oneindig, dat hangt af van de ontwerper...Op dinsdag 02 april 2002 15:36 schreef mr10 het volgende:
...animated gifs zijn zwaar om te laden, bewegen oneindig...
Wow, ongenuanseerde uitspraak.Op dinsdag 02 april 2002 22:30 schreef Tizzwat het volgende:
Een alleen flash site zuigt zo erg...
De zon zuigt, 't weer zuigt, Katja schuurman zuigt, ongeformateerde zip disk zuigen .. jij zuigt...
wow erg makkelijk zo'n opmerking
|{ brrr }] |
Verwijderd
De subliminal messages in mijn flash films beginnen in te werken.Op woensdag 03 april 2002 00:12 schreef Yellow het volgende:
[..]
Wow, ongenuanseerde uitspraak.
De zon zuigt, 't weer zuigt, Katja schuurman zuigt, ongeformateerde zip disk zuigen .. jij zuigt...
wow erg makkelijk zo'n opmerkingAls je nou flash zuigt voor het gebruik van simpele animaties zonder enige meerwaarde .. nou dat is een uitspraak waar men wat aan heeft.
subliminal messages? Waar? Ohja .. B-top rulesOp woensdag 03 april 2002 00:29 schreef B-Top het volgende:
De subliminal messages in mijn flash films beginnen in te werken.
* Yellow|A subliminal messages zijn eng
|{ brrr }] |
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ben het opzich wel met je eens: alleen Flash is in de eerste instantie voor bedoelt voor animatie op het web, niet om er sites mee te bouwen.Op woensdag 03 april 2002 15:26 schreef liquid-orange het volgende:
Flash is superwreed om er een site mee te maken, er gaat alleen erg veel werk inzitten. In dat opzicht verschilt Flash compleet van gif. Gif zijn alleen plaatjes. Flash is een tool om een complete site mee te maken. De keuze tussen een kleine Flash annimatie of een gif-je vindt ik niet zo moeilijk. Als het iets moet worden waar erg veel in moet kunnen bewegen kun je echt beter voor Flash kiezen.
Verwijderd
Das onzin, de techniek bepaalt niet alleen hoe iets overkomt. Het eerste waar men naar kijkt is wat men ziet, het design. En in dat geval is met *.gif genoeg te bereiken.Op dinsdag 02 april 2002 15:36 schreef mr10 het volgende:
indeed.
je kunt nix doen met animeted gifs dat professioneler overkomt dan met flash.
Ik heb nog nooit zoveel crap in een paar zinnen gezien. Animated gifs zijn helemaal niet zwaar om te laden, dan gebruik je het format verkeerd. Alsof ToyStory ontwikkeld is adhv animated gifjesanimated gifs zijn zwaar om te laden, bewegen oneindig, zijn oncontroleerbaar. als je een goeie bewegende gif wil maken ben je qua leren net zo lang bezig als het leren van animaties in flash. Het lijkt misschien niet zo, maar zie je gif animatie als een film - voor het maken van films zijn ook hele opleidingen.
Het maken van een animated gif tov het maken van een Flash movie is totaal niet te vergelijken. Bij Flash komt er ook actionscripting bij kijken, en Flash is interactief. Dat kan van gif zelf zonder scripting niet gezegd worden. Een animated gif is simpelweg een timeline van gifjes waarbij elk keyframe beinvloed kan worden in tijd en kwaliteit.
Als jij een gat wil graven in de tuin om je bot te begraven, en je hebt een schep nodig, dan jat je toch ook niet een schep bij de Gamma? Juist, voor hulpmiddelen (software) moet je gewoon betalen.Naast ulead gif animator wil je misschien nog steeds een vector pakket gebruiken. gaan je kosten ook weer omhoog.
Overigens worden kosten van software direct doorgefactureerd aan de klant. hint... kostprijs is opgebouwd uit....
Welkom in de harde wereld van de webdeveloper & webdesigner.. jaaa, gifs worden nog steeds gebruikt, en enig verstand van bewerkingen hierop moet elke webn00b aanleren wil die ooit nog eens mogen meewerken aan internetprojecten ipv koffiezetten.Wil je Flash niet leren; pak je een simpeler pakketje (bv Swish - zie ook de laatste PCMs en C!Ts over Falshvervangende pakketten). geen probleem toch? tijd steken in het leren regisseren/maken van animated gifs is naar mijn mening een stuk onnozeler dan tijd steken in het leren van Flash.
Ik denk dat jij de verkeerde adviezen aan het geven bent. No offence, maar adviseer niets als je er niet voldoende ervaring mee hebt.ik denk dat je je vragen nog maar es moet overdenken. Ik vind dat je vroegtijdige en verkeerde conclusies trekt. Ik denk ook dat je verhaal doordachter over zou moeten kunnen komen.
Pak dan meteen Flash, want met Swish oid leer je gewoon 0,0. Het enige dat zo'n programma doet is alles voor je voorkauwen.Op dinsdag 02 april 2002 15:36 schreef mr10 het volgende:
Wil je Flash niet leren; pak je een simpeler pakketje (bv Swish - zie ook de laatste PCMs en C!Ts over Falshvervangende pakketten). geen probleem toch? tijd steken in het leren regisseren/maken van animated gifs is naar mijn mening een stuk onnozeler dan tijd steken in het leren van Flash.
Flashvervangend kan zo'n programma van z'n lang zal z'n leven niet zijn, want het komt nog niet eens bij 5% van alle mogelijkheden die flash biedt.
Zoals al eerder gezegd is een animated gif niks anders dan een timeline met wat frames. Een gebruiker kan er verder geen invloed op uitoefenen.
Flash is veel meer dan alleen maar een animatie gebaseerd op achter elkaar geplakte frames met verschillende gifjes.
Zou een beetje veel zijn omdat allemaal hier neer te zetten
Verwijderd
Verwijderd
Maar jah, discussie is meer of je in die zin KAN kiezen tussen 2 verschilende dingen met verschillende doelen.Op woensdag 03 april 2002 18:43 schreef sytzemosselaar het volgende:
De flash 5 plugin is over 93% van iedereen verspreidt en de nieuwe MX (flash6) verspreid zich ook supersnel dus ik kies voor flash!
Het is alleen voor animaties en/of navigatie, maar bow er niet je hele site mee. En gif zijn zoveel werk om te maken. Flash is toch veel makkelijker (maar wel duur proggie)
Kijken wat nuttig is, en heel veel mensen hebben de flash plugin, dus dat moet geen probleem wezen. En als het toch voor een homesite is dan bepaal jij hoe het er uit gaat zien, dan bedoel ik meer de technieken enzo. commerciele site's zijn juist bedoelt om bezoekers te trekken, en daarom moet de site compatible zijn. Maar met een homesite hoeft dat niet echt, ken je lekker aan prutsen.
Nounounou, die techniek bepaalt toevallig ook dat animated gifs er pas goed uitzien als ze in (jajaja) Flash zijn gemaakt; dat is een oplossing als je een absolute flash-loze pagina wil, maar het aantal Flash-banners (om maar eens een animated gif-domein te noemen) neemt hand over hand toe (hence de HELE irri Robert ten Brink in de HELE irri Staatsloterij-banners)Op woensdag 03 april 2002 15:59 sloeg Gordijnstok mr10 om de oren met het volgende:
[..]
Das onzin, de techniek bepaalt niet alleen hoe iets overkomt. Het eerste waar men naar kijkt is wat men ziet, het design. En in dat geval is met *.gif genoeg te bereiken.
[..]
Tuurlijk is het zo dat het ontwerp bepaalt hoe iets overkomt, maar dat was niet de discussie. Het gaat om de afwerking en flash loopt gewoon soepeler en netter.
Slecht geslapen?Ik heb nog nooit zoveel crap in een paar zinnen gezien. Animated gifs zijn helemaal niet zwaar om te laden, dan gebruik je het format verkeerd. Alsof ToyStory ontwikkeld is adhv animated gifjes
Ooit een Gif met een preloader gezien?
Zo, jij hebt vooraan gezeten blijkbaar.Het maken van een animated gif tov het maken van een Flash movie is totaal niet te vergelijken. Bij Flash komt er ook actionscripting bij kijken, en Flash is interactief. Dat kan van gif zelf zonder scripting niet gezegd worden. Een animated gif is simpelweg een timeline van gifjes waarbij elk keyframe beinvloed kan worden in tijd en kwaliteit.
Toch een denkfoutje ben ik bang: er is helemaal niets interactiefs aan flash. Jij, als ontwerper kan de keuze maken om het ding interactief te maken. Ook flash kun je benaderen als een domme time-line animatie ( http://www.boobytrap.org/ (en doe DAT maar eens met gifs))
Het hangt gewoon helemaal af van het project of van wat er nodig is of je kiest voor flash of voor gifs.
Eerlijk gezegd is de enige reden dat ik onlangs animated gifs heb gebruikt was voor die lamme usericons.
Ja, heb je helemaal gelijk in. Maar ik ben zelf toch wel een ontwerper die eerst het onderste uit de kan wil halen, dus als ik het nodig vind om flash door te berekenen dan doe ik dat. Jij redeneert uit een kostprijs-perspectief, dat mag. Dat is een keuze. Net zo goed als mr10 kiest om te redeneren vanuit kwaliteit.[..]
Als jij een gat wil graven in de tuin om je bot te begraven, en je hebt een schep nodig, dan jat je toch ook niet een schep bij de Gamma? Juist, voor hulpmiddelen (software) moet je gewoon betalen.
Overigens worden kosten van software direct doorgefactureerd aan de klant. hint... kostprijs is opgebouwd uit....
[..]
Pfff. geef jezelf niet zo'n houding, zeg. mr10 weet waarover hij praat. Bovendien is gaat de vergelijking flash-gif gewoon niet op; zoals al eerder gesteld in deze draad. Appels en peren met als overeenkomst dat ze allebei van een boom komen.Welkom in de harde wereld van de webdeveloper & webdesigner.. jaaa, gifs worden nog steeds gebruikt, en enig verstand van bewerkingen hierop moet elke webn00b aanleren wil die ooit nog eens mogen meewerken aan internetprojecten ipv koffiezetten.
[..]
Ik denk dat jij de verkeerde adviezen aan het geven bent. No offence, maar adviseer niets als je er niet voldoende ervaring mee hebt.
typo
Verwijderd
Ik geloof dat ik juist probeerde aan te geven dat je met alleen Ulead misschien iets mist. Misschien een vector-programma. Dat moet je dan ook in huis hebben. Mijn idee is dar bij elkaar genomen zou flash wel eens goedkoper uit kunnen komen. Wie heeft het over jatten?Op woensdag 03 april 2002 15:59 schreef Gordijnstok het volgende:
Als jij een gat wil graven in de tuin om je bot te begraven, en je hebt een schep nodig, dan jat je toch ook niet een schep bij de Gamma? Juist, voor hulpmiddelen (software) moet je gewoon betalen.
Ken je mij? Of spring je altijd zo snel... Zeker forum-psychologie gestudeerd?Welkom in de harde wereld van de webdeveloper & webdesigner.. jaaa, gifs worden nog steeds gebruikt, en enig verstand van bewerkingen hierop moet elke webn00b aanleren wil die ooit nog eens mogen meewerken aan internetprojecten ipv koffiezetten.
Ik denk dat jij de verkeerde adviezen aan het geven bent. No offence, maar adviseer niets als je er niet voldoende ervaring mee hebt.
Ik zet hele goeie koffie