[Dolby Prologic] van PC naar receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 09:23
hallo ik heb een Sony receiver en in mijn pc zit een dvd speler waar ik wel eens een dvd mee bekijk

nou heb ik van dit onderwerp niet veelkaas gegeten dus ik vraag het hier maar eens

als ik een dvd bekijk en het geluid van mijn pc gaat naar mijn sterio dan heb ik op het front kanaal van mijn sblive alleen de stemmen en enkele geluiden (link's, rechts en center speaker) op zich prima alleen ik hoor dan de suround effecten niet ;( als ik hem nou op mijn rear uitgang zet dan heb ik wel mijn suround effecten alleen dan hoor geen stemmen en heb ik alleen een film met geluid ;(

wat kan ik er aan doen dat ik gewoon het geluid heb zo als het hoort ?

ik heb een Sony Dolby Prologic receiver en gebruik PowerDVD 4.0 XP als DVD software

wie kan mij zeggenb hoe ik het moet aan sluiten ?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
"Your search for the solution to this huge problem will start here":

[topic=85720/1/50]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Sonic
ik heb het dus daar in gevonden alleen nou heb ik mijn geluid niet goed

kanaal 1 op mijn sblive voor suround
kanaal 2 op mijn sblive voor stemmen

dus .. hoe voeg ik dat samen ? ik kan niet 2 kabels tergelijk in mijn receiver stoppen

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Gebruik de twee uitgangen van je soundblaster. De groene uitgang op de front ingang van je receiver en de zwarte voor de rear speakers. Heb zelf een live waarvaan de achterspeakers aangestuurd worden door mijn stereotoren en voor heb ik een labtec setje. Het surround gebeuren, dus stemmen voor en omgevingsgeluiden achter werkt alleen bij DVD's die dolby digital hebben. Als je een coaxiale ingang op je reciever hebt kan je misschien beter een 5.1 kaartje kopen.

Oh zie net dat je geen twee ingangen hebt, zal moeilijk worden. Tenzij je dus die coaxiale ingang hebt.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Sonic
Op dinsdag 02 april 2002 12:23 schreef Daacuso het volgende:
Oh zie net dat je geen twee ingangen hebt, zal moeilijk worden. Tenzij je dus die coaxiale ingang hebt.
en die heb ik dus niet ;( ik heb geen coaxiale ingang en ik kan dus maar 1 kabel aansluiten van mijn pc naar mijn receiver.... dan heb ik dus de keus : of suround geluid of ik de stemmen mooi lopen via mijn center spreaker... lekker vaag touwens dat je een Dolby Prologic receiver hebt en dat je dat niet zo kan aansluiten.....

dus als ik suround geluid en stemmen wil hebben via mijn receiver zal ik dus een niewe receiver moeten kopen + een een geluidskaart met een digitale uitgang ?

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 12:35 schreef Sonic- het volgende:

[..]

en die heb ik dus niet ;( ik heb geen coaxiale ingang en ik kan dus maar 1 kabel aansluiten van mijn pc naar mijn receiver.... dan heb ik dus de keus : of suround geluid of ik de stemmen mooi lopen via mijn center spreaker... lekker vaag touwens dat je een Dolby Prologic receiver hebt en dat je dat niet zo kan aansluiten.....

dus als ik suround geluid en stemmen wil hebben via mijn receiver zal ik dus een niewe receiver moeten kopen + een een geluidskaart met een digitale uitgang ?
`

Moet je OF een versterker hebben met een digi-input (heb je dus niet) of een 5.1 voorbereide versterker..
Of je gaat gewoon stereo uit.. En dan laat je je versterker en DPL van bakken.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Sonic
en als ik nou een stand alone DVD speler koop ?

kan ik dan wel de volle prologic benutten ? omdat er dan ook maar 1 sterio kabel van mijn dvd speler naar mijn receiver kan. en wat voor een soort dvd speler zou ik dan moeten kopen ?

als ik er een koop met DTS dan zal ik daar dus niets aan hebben lijkt mij zo

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 12:50 schreef Sonic- het volgende:
en als ik nou een stand alone DVD speler koop ?

kan ik dan wel de volle prologic benutten ? omdat er dan ook maar 1 sterio kabel van mijn dvd speler naar mijn receiver kan. en wat voor een soort dvd speler zou ik dan moeten kopen ?

als ik er een koop met DTS dan zal ik daar dus niets aan hebben lijkt mij zo
Je moet toch nog eventjes de FAQ doorlezen.. want volgensmij haal je Dolby DIGITAL en Dolby PROLOGIC door elkaar.

Heb je nou een DD of een DPL versterker ?

• Sonic
ik heb een DPL en wil daar dus een DVD speler bij kopen alleen ik ben bang dat ik dan weer het zelfde heb zo als ik het nu heb

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 13:03 schreef Sonic- het volgende:
ik heb een DPL en wil daar dus een DVD speler bij kopen alleen ik ben bang dat ik dan weer het zelfde heb zo als ik het nu heb
In principe niet.. Maar ik zou je toch aanraden om het volgende te doen.. Gewoon een jack naar tulp nemen.. De primaire uitgang van je geluidskaart pakken.. Die via de kabel aansluiten op een ingang van je versterker.

Dan in de software van je geluidskaart ervoor zorgen dat de output op stereo staat.. en niet op 4 point surround oid. En dan DPL aanzetten op je versterker.. dan zou het echt moeten werken.. want het klinkt alsof je 4 point surround gebruikt.

• Sonic
Op dinsdag 02 april 2002 13:09 schreef tbusquet het volgende:

[..]

In principe niet.. Maar ik zou je toch aanraden om het volgende te doen.. Gewoon een jack naar tulp nemen.. De primaire uitgang van je geluidskaart pakken.. Die via de kabel aansluiten op een ingang van je versterker.

Dan in de software van je geluidskaart ervoor zorgen dat de output op stereo staat.. en niet op 4 point surround oid. En dan DPL aanzetten op je versterker.. dan zou het echt moeten werken.. want het klinkt alsof je 4 point surround gebruikt.
dus (heb ik ook in de faq gelezen) de hele doliy prologic gaat gewoon over 1 sterio kabel ?

dus wat je zelf al zij, als ik gewoon een kabel trek van mijn pc naar mijn DPL versterker en mijn dvd software instel dat ik maar 2 spreaks gebruik zou het dus goed moeten gaan.

bedankt zit nu op me werk maar als ik thuis ben ga ik het meteen proberen !

jullie horen nog van me ;)

Verwijderd

Ze took in het controlepaneeltje van de SB Live! je output op Dolby Surround ipv op 2/4/koptelefoon speakers.

• tbusquet
Op dinsdag 02 april 2002 13:48 schreef DaBit het volgende:
Ze took in het controlepaneeltje van de SB Live! je output op Dolby Surround ipv op 2/4/koptelefoon speakers.
Juist op 2 speakers zetten als je je DPL versterker het decoderen wilt laten doen.
Dan komt er gewoon stereosignaal uit... en daar kan de DPL versterker prima mee overweg.

• Sonic
Op dinsdag 02 april 2002 13:09 schreef tbusquet het volgende:

[..]

je had gelijk het werkt nu wel :D

thanks ! alleen ik vind het toch een beetje tegen vallen ik hoor nou gewoon geluid uit 4 boxen en ik had meer gehoopt dat je ook dingen hoort die achter je gebeuren

maar ja daar heb je dus een dolby digital voor nodig :)

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 15:05

joker1977

Tweakert

Op dinsdag 02 april 2002 12:16 schreef Sonic- het volgende:
ik heb een Sony Dolby Prologic receiver en gebruik PowerDVD 4.0 XP als DVD software

wie kan mij zeggenb hoe ik het moet aan sluiten ?
OK, je hebt Dolby PRO LOGIC. Dolby Pro Logic zit via een faseverschuiving 'vermengt' in het gewone stereokanaal. Je hoeft dus alleen maar FRONT door te lussen naar je receiver. Tot zover is alles goed.

Ik vermoed echter dat je 4 speaker support aan hebt staan in PowerDVD. Dat moet UIT. Gewoon HiFI-Stereo kiezen (2 channels) én in Liveware, als je dat gebruikt, ALLE effecten uitzetten, dus ook die vermaledijde Movie-modus. Dat is leuk voor 4.1 geluid uit je geluidskaart, maar niet voor je Pro Logic signaal, wat meestal erg fucked-up wordt.

Kortom: Overal STEREO kiezen. OVERAL! Zet desnoods tijdelijk je SB!Live op 2 speakers.

Daarna zet je de receiver op de ProLogic-stand en klaar bent U.

• Sonic
Op dinsdag 02 april 2002 18:27 schreef joker1977_forum het volgende:

[..]

OK, je hebt Dolby PRO LOGIC. Dolby Pro Logic zit via een faseverschuiving 'vermengt' in het gewone stereokanaal. Je hoeft dus alleen maar FRONT door te lussen naar je receiver. Tot zover is alles goed.

Ik vermoed echter dat je 4 speaker support aan hebt staan in PowerDVD. Dat moet UIT. Gewoon HiFI-Stereo kiezen (2 channels) én in Liveware, als je dat gebruikt, ALLE effecten uitzetten, dus ook die vermaledijde Movie-modus. Dat is leuk voor 4.1 geluid uit je geluidskaart, maar niet voor je Pro Logic signaal, wat meestal erg fucked-up wordt.

Kortom: Overal STEREO kiezen. OVERAL! Zet desnoods tijdelijk je SB!Live op 2 speakers.

Daarna zet je de receiver op de ProLogic-stand en klaar bent U.
ik heb dus nu een Sony Dolby Pro Logic receiver en daar zitten alle boxen netjes op aangesloten

namelijk :
links - rechts
links achter - rechts achter
de center speaker en een aparte uitgang voor mijn sub.

alles mooi en aardig dus ik heb een kabel van mijn PC (uitgang 1 van mijn SbLive!) naar mijn receiver lopen.

die heb ik op de video ingang gezet en als ik dus een mp3 aanzet of een film kijk heb ik dus mooi geluid.

alleen heb ik op sterio gezet en dus staat het ook in powerDVD op 2 speakers met als mode : A3D/DirectSound3D

mijn achter boxjes werken gewoon en ook komt we geluid uit mijn center speaker.

nou vind ik dit nog niet echt lekker dolby klinken maar dat kan ook aan de dvd film ligen... ik heb er maar 1 thuis en das een erg oude :r film ;)

dus morgen maar eens een goede film huren en dan nog maar eens flink testen met het geluid op 10 :)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
een ding vergeten, powerdvd moet op dolbyprologic staan, zo wordt er een dolby prologic signaal doorgestuurd.

Andere (mindere) mogelijkheid: zet power dvd op 4/6 speaker mode en je live op live!surround, maar volgens mij kun je beter dat eerste kiezen. Je live moet dan op stereo staan

• Sonic
Op dinsdag 02 april 2002 22:45 schreef arjandijk het volgende:
een ding vergeten, powerdvd moet op dolbyprologic staan, zo wordt er een dolby prologic signaal doorgestuurd.

Andere (mindere) mogelijkheid: zet power dvd op 4/6 speaker mode en je live op live!surround, maar volgens mij kun je beter dat eerste kiezen. Je live moet dan op stereo staan
kijk dat kan ik nog doen. maar er staat ook dit bij : dolbyprologic II wat is dat voor iets ?? en zijn er nog meer opties die ik aan of uit zou moeten zetten ? er staan er nog een aantal voor me boxen

(ben dus nu weer niet thuis dus weet de exacte benaming zo niet)

• delorean7
  • Laatst online: 12-07 09:13

delorean7

Let's take the Aston toni

DPLII is gewoon DPLI maar dan veel beter, de processor bedenkt e.e.a. bij het signaal waardoor je surround NOG beter wordt.

DD is altijd beter aangezien je dan altijd discrete signalen hebt.

• Sonic
Op woensdag 03 april 2002 12:03 schreef delorean7 het volgende:
DPLII is gewoon DPLI maar dan veel beter, de processor bedenkt e.e.a. bij het signaal waardoor je surround NOG beter wordt.

DD is altijd beter aangezien je dan altijd discrete signalen hebt.
maar dat heeft mijn DPL receiver niet dus kan ik die het beste uit zetten of maakt dat weinig verschil ?

weet iemand verder nog andere opties die ik aan of uit zou moeten zetten met PowerDVD 4.0 XP ?

edit : moet ik trouwens geen plugin installeren? ik zag dat net op de site van powerdvd dat er plugins zijn voor geluid

• JvS
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 02 april 2002 22:45 schreef arjandijk het volgende:
Een DVD signaal wat eigenlijk dolby digital is, wordt op normalel DVD spelers altijd gedownmixt naar dolby prologic (over een stereokanaal dus). Doet powerDVD dat dan niet, als je het op stereo zet?

Ik dacht namelijk dat als je PowerDVD op prologic (II) zette, hij softwarematig de surround decodeert en dit dan via de 4 uitgangen van de sbLive! uitstuurt (voor 4point speakers). Maar dat is dus niet zo? Hij maakt er een stereosignaal van met daarin dolby prologic? (net zoals elke fatsoenlijke dvd speler ;)). Raar dat je dat dan specifiek in moet stellen... Lijkt me onnozel om apart stereo en stereo-prologic in te stellen (aangezien het eerste dan dik overbodig is).
Dan moet je dus alle kanalen van de SBlive op de versterker aansluiten, en moet je een 5.1 input hebben op je versterker. :). Voordeel is dat je dan wel softwarematig 4 kanaals dolby digital kan gebruiken :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 03 april 2002 12:04 schreef Sonic- het volgende:

[..]

maar dat heeft mijn DPL receiver niet dus kan ik die het beste uit zetten of maakt dat weinig verschil ?
Ik zou zo zeggen: Zet die geluidskaart op twee speakers en probeer het een en ander uit met die instellingen :).
weet iemand verder nog andere opties die ik aan of uit zou moeten zetten met PowerDVD 4.0 XP ?
idem
edit : moet ik trouwens geen plugin installeren? ik zag dat net op de site van powerdvd dat er plugins zijn voor geluid
neuh, niet voorzover ik het weet. Is leuk erbij misschien, maar het kan zonder.

• Sonic
Op woensdag 03 april 2002 12:19 schreef JvS het volgende:
[..]
Ik zou zo zeggen: Zet die geluidskaart op twee speakers en probeer het een en ander uit met die instellingen :).
[..]
ik was het gisteren ook al aan het uitproberen en dat gaat ook echt wel lukken ;) alleen mischien hebben mensen nog tips die wel makkelijk zouden kunnen zijn

• arjandijk162
ik heb zelfg powerdvd 3.0 maar ik denk dat het qua instellingen weinig uitmaakt:
Instellingen bij Creative surround mixer:
klik op luidspreker->luidspreker selectie: 4 keuzes
2 speaker
4 speaker
koptelefoon
live!surround

Powerdvd->configurationknop->tablad audio

Pulldownmenu:4 keuzes
use directsound
use waveout
use spdif output
4 speaker output

Nu heb je 2 mogelijkheden

Kies bij creativesurroundmixer live!surround
Kies bij powerdvd 4 speaker output
moet werken

mogelijkheid 2:
audio output op waveout
3 keuzes
dolby surround
stereokijk JvS
dolby headphone
kies dolby surround
kies bij creative surround mixer 2 luidsprekers

Nou, volgens mij heb je nu alle mogelijkheden voorbij zien gaan en moet het lukken, anders doe je iets ontzettend fout :)

Verwijderd

Het mooiste is digitaal, (fiber of coax) maar dat moet je reciever en je geluidskaart dan wel hebben.
Dan heb je pas echt mooi geluid zonder verlies.

• Sonic
Op donderdag 04 april 2002 11:25 schreef arjandijk het volgende:
ik heb zelfg powerdvd 3.0 maar ik denk dat het qua instellingen weinig uitmaakt:
Instellingen bij Creative surround mixer:
klik op luidspreker->luidspreker selectie: 4 keuzes
2 speaker
4 speaker
koptelefoon
live!surround

Powerdvd->configurationknop->tablad audio

Pulldownmenu:4 keuzes
use directsound
use waveout
use spdif output
4 speaker output

Nu heb je 2 mogelijkheden

Kies bij creativesurroundmixer live!surround
Kies bij powerdvd 4 speaker output
moet werken

mogelijkheid 2:
audio output op waveout
3 keuzes
dolby surround
stereokijk JvS
dolby headphone
kies dolby surround
kies bij creative surround mixer 2 luidsprekers

Nou, volgens mij heb je nu alle mogelijkheden voorbij zien gaan en moet het lukken, anders doe je iets ontzettend fout :)
thanks ! het werkt weer prima nu !

alleen nou ben ik weer heledagen als ik thuis kom van werk tv aan het kijken :)

ach jah dat hou je toch :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 04 april 2002 11:25 schreef arjandijk het volgende:
stereokijk JvS
Hehe, lekker loos maar het zal wel :P.
Op donderdag 04 april 2002 13:47 schreef Wingman25 het volgende:
Het mooiste is digitaal, (fiber of coax) maar dat moet je reciever en je geluidskaart dan wel hebben.
Dat maakt voor prologic geen kont uit :o.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dolby Prologic != Dolby Digital :z

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• arjandijk162
Op donderdag 04 april 2002 13:47 schreef Wingman25 het volgende:
niet bot bedoelt, maar dit voegt niets toe aan het topic, want zoals je kan lezen heeft de topicstarter deze mogelijkheid niet

Sonic- Succes met je opstelling

• Sonic
Op donderdag 04 april 2002 21:28 schreef arjandijk het volgende:

[..]

niet bot bedoelt, maar dit voegt niets toe aan het topic, want zoals je kan lezen heeft de topicstarter deze mogelijkheid niet

Sonic- Succes met je opstelling
bedankt ! ik zal ook eens een keer wat pic's maken ;) kunnen jullie mijn thuis bios-je zien :o

• thegeronimo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 20:27

thegeronimo

Ich bun ut mer....

Op donderdag 04 april 2002 21:03 schreef dreeke het volgende:
Dolby Prologic != Dolby Digital :z
Dit is ook onzin.
Dolby prologic is zeker geen dolby digital!

wel andersom dolby digital = dolby prologic :)

The only thing to fear is fear itself

• Sonic
Op vrijdag 05 april 2002 08:37 schreef thegeronimo het volgende:

[..]

Dit is ook onzin.
Dolby prologic is zeker geen dolby digital!

wel andersom dolby digital = dolby prologic :)
dat bedoelt hij ook met != das C++ :)

Verwijderd

Khad hetzelfde probleem (weliswaar een andere versterker)
Ben overgestapt op WinDVD, daar gaat het bij mij wel goed.

Maar dat is maar een suggestie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

!= betekent "is niet" of "is ongelijk aan" :P

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03 09:41

NaWA

Hai, I Copy desu!

dus ff samengevat:

(Dolby_Prologic != Dolby_Digital && Dolby_Digital == Dolby_Prologic)

:P

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

het is meer dat je in een dolbydigital signaal OOK Prologic kan hebben zitten :)

Als je bijvoorbeeld DD2.0 hebt, dan heb je gewoon een digitaal stereosignaal, waaruit een Dolby prologic decoder dan weer de Prologic Matrix kan extraheren :P. (dan heb je dus analoog 4 kanaals geluid uit een digitaal DD2.0 signaal).

Dus als == betekent "kan ook zijn" dan klopt bovenstaande :P.

Verwijderd

Zijn de LF en RF kanalen bij een DVD altijd Dolby Surround gecodeerd (let op: pro-logic is een decodeermethode, geen codeermethode)? Of doet de DVD speler een downmix van 5.1 AC-3 naar 2-kanaals Dolby Surround?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan alletwee. Bij een 5.1 signaal downmixt volgens mij elke DVD speler het signaal naar prologic en bij Dolby digital 2.0 is het vaak al prologic (hoeft trouwens niet, het kan).

Pagina: 1