[exim] een alias non-local maken

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vang met een server e-mail af voor een bepaald domein. Nu is me gevraagd of e-mail voor een specifiek alias binnen het e-mail domein kan worden afgehandeld door een server op het internet. Het betreft een server die aan een dial-up lijn hangt, en regelmatig met fetchmail mail ophaalt. Intern wordt mail afgehandeld met deze machine.

De vraag is dus: hoe kan ik ervoor zorgen dat mail gericht aan een bepaald alias, die intern wordt ontvangen, doorgestuurd wordt naar een relay server op het internet?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik weet niet precies wat je nu wilt, maar je kunt iig mail aan een bepaalde user met Exim door laten sturen naar een ander mailadres dmv. een .forward file in de homedir van de betreffende user:
code:
1
2
# Exim filter
deliver spam@jorritsma.nl

Alle mail aan die user komt dan in de spambox van mevrouw Jorritsma terecht (waar het ook hoort >:) ;) ).
Hoop dat je er wat aan hebt :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• B-Man
  • Niet online
Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik wil is dat domein.ext lokaal wordt afgehandeld, maar dat alias_xyz wordt doorgestuurd naar de server op het internet die domein.ext op het internet afhandelt...

• B-Man
  • Niet online
Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, en heb op het net nog niets kunnen vinden. Google & Google news leveren geen antwoord op.

Kan iemand met uberhaupt vertellen of het wel of niet kan? (zonder stil te staan bij het "hoe")

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet wat je nu precies bedoelt...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Whizzer

Flappie!

Je laat een domein afhandelen door die mailserver, laten we zeggen dat het domein jorritsma.nl is.

Dus alles met @jorritsma.nl moet door jouw mailserver worden afgehandeld, maar alleen spam@jorritsma.nl moet weer het internet opgeslingerd worden richting een andere mailserver???

Dat is volgens mij onmogelijk, simpel gezegd omdat de opzet is dat alle mail voor 1 domein wordt afgevangen door 1 mailserver... Oke, met fall-back MX krijg je meerdere mailservers voor 1 domein, maar het uiteindelijke resultaat is hetzelfde, het komt op hetzelfde punt uit.

Wat je zou kunnen doen is:
1) box voor spam@jorritsma.nl op jouw mailserver af laten leveren en vervolgens door de andere machine laten poppen..
2) mail voor spam@jorritsma.nl herschrijven naar spam@zalm.nl en ervoor zorgen dat deze bij de andere mail-server uitkomt en deze dan het domein zalm.nl laten accepteren.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Ok, ik ga proberen je vraag te herformuleren :)
Je hebt de volgende opstelling

Server 1 (dialup)
Server 2 (internet permanent)

Nu wil je dat als er een mailtje wordt gestuurd naar piet@server1 dat wordt doorgestuurd naar server2, maar nog steeds met de naam piet@server1.
Dit is wel mogelijk meen ik, ik weet niet hoe, maar misschien dat je vraag voor anderen nu duidelijk is.

[edit]Whizzer: volgens mij moet het wel mogelijk zijn. Alleen moet de mailserver aan de andere kant wel mail accepteren voor jouw domein :)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58

Whizzer

Flappie!

De 2de server is het probleem niet, de eerste mailserver is het probleem, die is van mening dat alles van het domein jorritsma.nl bij hem verwerkt moet worden...

Om hem dan zo gek te krijgen dat ie 1 email aderes doorstuurt naar de andere, ik ben benieuwd.. volgens mij wordt dat moeilijk... Hij gaat namelijk eerst in zijn eigen config kijken of hij dat domein af moet handelen, zou je 'm al zo gek krijgen dat ie dat niet moet doen voor dat email adres, dan gaat ie in de DNS een MX record zoeken voor jorritsma.nl, en dan komt ie weer bij zichzelf uit...

Tenzij je natuurlijk een eigen DNS hebt draaien op diezelfde mailserver en je houdt hem daar weer voor de gek. Moe tje wel zorgen dat de rest geen gebruik kan maken van die DNS...

Je kunt wel met smarthosts (of hoe heten die krengen nou) aan de gang gaan, maar ook dat is weer voor een heel domein...

Als je het toch per se voor elkaar wil krijgen lijkt het mij een optie dat je gaat herschrijven spam@jorritsma.nl -> spam@zalm.jorritsma.nl en dan het MX voor zalm.jorritsma.nl laten verwijzen naar mail-server2 en op mailserver 2 weer herschijven naar het origineel... Handig?? Nee... Mogelijk?? Ja...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• B-Man
  • Niet online
Hmmm, toch nog maar even een reatie.

De eerste server hangt inderdaad aan een dial-up verbinding. Deze server haalt m.b.v. fetchmail de mail op, gebruikt geen DNS, en handelt alleen mail voor een enkel domein op. Deze server is niet bekend op het internet gezien het feit dat deze server niet 24/7 on-line is, en een wisselend IP heeft. Op het internet is er dus een andere machine die de mail voor het betreffende domein afhandelt. Dat is dan ook de server waar fetchmail de mail vandaan haalt.

Maar goed, ik heb inmiddels een oplossing: de alias die ik als non-local wil behandelen wijst nu naar een alias op een server die op het internet zit, die verwijst naar de mailbox waar het in eerste instantie al om ging.

De situatie is als volgt: er staat een mailserver bij een bedrijf van 25 man. Intern wordt gemaild over de intranet server, externe mail verloopt via een smart host van de dial-up provider. Nu is het zo dat er een user is die veel onderweg is. Hij wil zijn mailbox ten alle tijde op kunnen vragen. Vandaar dat deze mailbox niet door de intranet server oppgehaald wordt met fetchmail, maar gewoon op de server van de dial-up provider blijft staan. Zijn externe e-mail is dus altijd toegangkelijk.
Mijn vraag was dus: hoe zorg ik ervoor dat mail die intern aan hem verstuurd wordt niet afgehandeld wordt door de lokale intranetserver, maar wordt doorgestuurd naar de smart host, en dus in zijn pop-box bij de dial-up provider terechtkomt. Dit heb ik inmiddels opgelost m.b.v een alias op een ander domein.

Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1