Toon posts:

booten vanaf SCSI of IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in mijn systeem hangen nu een IBM 18 Gb 10k rpm scsi schijf (aan 29160 controller) en n 40Gb 7200 rpm maxtor IDE disc

Ik heb die scsi schijf eigenlijk gekocht voor videobewerking en audio opname, maar heb er ook winXp opgezet, ik boot nu dus vanaf scsi. De snelheidswinst valt me eigenlijk vies tegen, sterker nog, heb de indruk dat bij opstarten windows langer aan het zoeken is naar de icoontjes die op de desktop moeten worden geplaatst, starten van programma's die meteen geladen worden etc.

somige programma's zijn geinstalleerd op de scsi schijf, anderen op de IDE schijf (die in 2 x 20 Gb is verdeeld)

Vraag is dus of het wel verstandig is om vanaf die scsi schijf te booten, of dat ik beter die 40GB weer kan partitioneren en er ee 5Gb partitie opzet die het OS herbergt.

verdere specs. duron 800, 512 MB RAm, matrox G550, Kt7 mb

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Ik zou zeker van de snelste schijf booten.
Voor videobewerking heb je namelijk echt geen 10000 rpm schijf nodig. Daar gaat het namelijk om sustained rate, oftewel doorvoersnelheid. Niet om toegangstijd.
De meeste IDE schijven van tegenwoordig halen voldoende hoge snelheden (>10 MB/s) voor capturing.

Wanneer je PC traag boot, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een fout in de terminatie (niet waarschijnlijk) of een veel langzamer device op dezelfde SCSI-bus (CD-brander??)
Verder allerlei andere instellingen, zoals "sync-transfer" een behoorlijke invloed hebben op de performance (met name met Plextor spelers)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
De scsi schijf is de enige die aan die adapter hangt, dus dat lijkt het mij niet te zijn. In benchmarks scoort hij ook niet slecht (sandra, maar dat is geloof ik niet al te best voor HD's).
ik heb verder geen aparte termination, kon ik gewoon met jumpers op die HD instellen

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Is dit ook een ultra160 schijf? Wat voor kabels gebruik je om je hd aan je controller te hangen?

Volgens mij zit er toch geen termination op een ultra 160 of u2 schijf, althans niet de bedoelde scsi termination.
De termination power wel, maar dit is niet de bedoelde termination maar een functie van de harddisk.

Aan het einde van je scsi kabel moet een actieve terminator geplaatst worden, als die er niet is dan heb je prestatieverlies. De scsi zou zowieso sneller moeten zijn dan je ide harddisk.

Verwijderd

Topicstarter
De Kabel die ik gebruik is een dikke ronde scsi kabel met een "connector/plug" aan beide einden.
schijf is n IBM ultrastar 36LZX, die zou volgens mij moeten kunnen terminaten. In ieder geval heeftd e kabel die ik nu heb geen derde connector waarop ik een terminator kan zetten

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/ddys/ddysjum.htm#scsibus

• TD-er
  • Laatst online: 05-04 10:14
Alle U2W-schijven die ik gezien heb, hadden niet de mogelijkheid om op de schijf zelf te terminaten.
Verder moet je altijd ieg. de uiteinden van de SCSI-kabel in gebruik hebben en dus niet los rond hebben slingeren (dus 1 uiteinde op de controller en de andere getermineerd)
Ik zou dus eerst van alles een terminator eraan hangen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Papillon
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Wat voor SCSI controller heb je dan? Hmm ik zie het al een Adaptec 29160...

Die kan met LVD werken. Dan moet je een kabel hebben met op het ene uiteinde een actieve terminator. Op de andere uiteinde moet dan op de controller. Zoals ik uit bovenstaande op kan maken is dat niet het geval. Tevens dien je de HD dan op de LVD aansluiting aan te sluiten en niet op de SE aansluiting (die gaat tot 40 MB/s mits er geen tragere apparaten aan hangen).

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45
Kijk eens of je schrijfcache ingeschakeld is voor je SCSI schijf. Dit scheelt echt bergen.

Verwijderd

SCSI moet je eigenlijk ook alleen maar gebruiken voor audio of video. Daar zijn ze sneller in omdat ze geen CPU resources gebruiken. Voor booten IDE gebruiken, voor die schijf die je hebt is erg jovol. Hou zoveel mogelijk gescheiden en niet teveel partities maken :)

Als je dat doet, gebruik dan partition magic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die schijf ook gekocht voor m.n. audio en video bewerking, maar dacht er ook even lekker windows bij te zetten ivm snelheid. In ieder geval heb ik duidelijk de verkeerde kabel eraan hangen, dat zal ik eerst eens oplossen.

Dan is mijn vraag, welke kabel: zie verschillende soorten scsi III kabel, er zit verschil in twisted of niet. Wat is nodig met bovenstaande setup, waar ik in de toekomst hooogsten nog een 2e scsi schijf aaan hang?

en welke terminator, bij een winkel uit de pricewatsch zie ik volgende twee staan:
Interne LVD/SE SCSI Terminator Dsub 68 HP Female Aktief (36,50 )
Interne SCSI Terminator Dsub 68 HP Female Aktief (17,80)

neem aan dat de tweede geen LVD ondersteunt, maar is dat met maar 1 schijf erin erg? de 160MB haal ik immers toch nooit vanaf die ene schijf. Trouwens dank so far

• riesg
Even iets van de website van IBM
Note: LVD versions cannot provide bus termination.

Hier moet je de actieve lvd termination gebruiken. De kabel die je moet gebruiken bij deze controller is een Ultra160 LVD kabel. Ik zie zo snel niet of dit een Ultra2 schijf is maar Ultra2 kabels werken niet met een ultra2 schijf op deze controllers. (adaptec site).

Als ik jou was zou ik een kabel kopen die minimaal 4 (bestaat dit?) aansluitingen heeft, voor als je er nog een schijf bij wilt gaan zetten.

Sluit de schijf wel aan op de lvd uitgang van je controller.

Verwijderd

Topicstarter
heb nu een flatcable scsi 3 kabel met active termination en een round U160 scsi kabel met een aparte terminator. Denk dat die eerste kabel max 80 MB/s haalt (ultra scsi?), wat op zich ook geen ramp is met die ene schijf.
Zal ze beide vanavond proberen en de bevindingen posten

• riesg
Kijk anders eens bij de Adaptec ASK sectie voor de 29160. Daar zie je wat voor kabels je kunt aansluiten op de controller. Dat is dus geen ultra2 kabel.

Heb zelf een 29160 en 2x ultra2 schijven eraan hangen met een ultra 160 kabel en termination en ze draaien netjes op 80mb/s (althans geeft controller aan bij opstarten).

Kijk uit met het zomaar proberen, voordat je je controller beschadigd.

Verwijderd

Topicstarter
al de kabels die ik hierboven noem geprobeerd, bij het booten staat er bij mijn boot scsi disk 40; neem aan dat dat 40MB/s betekent; dus geen 160. verder termination power op die schijf aan en uitgezet, ook dat maakt geen verschil. Snap hier erg weinig van eerlijjk gezegd, kan het zijn dat die adapter op IRQ 11 teveel moet delen met andere apparaten die op 11 zitten? (draai winXP).

• riesg
Dit heeft niets met je IRQ te maken, ik heb het vermoeden dat je kabel of je termination niet goed is.
Als de kaart er 40mb/s van maakt terwijl het een U160 schijf is dan ziet de kaart de schijf als een single ended schijf.

Kortom, volgens mij is of je kabel en termination niet goed (leen even een goede kabel en terminator), of je hebt jumpers verzet op de schijf. Trek alle jumpers er maar eens af en stel alleen de gewenste scsi id in.
Kijk ook even in de bios van je kaart en zorg ervoor dat bij de ID de settings op 160, wide negotion staan.
Let goed op dat je de connector gebruikt die het dichts bij de externe connector zit, dat is de lvd connector.

Woon je in de buurt van Eindhoven? Ik heb nog een kabel en terminator liggen zodat je kunt proberen.

Verwijderd

Topicstarter
eindhoven gaat denk ik niet lukken (da's meer benzine dan een nieuwe kabel kopen) maar thx voor dat aanbod. Ik denk zelf dat het aan de termination ligt. Vrees dat ik een UW2 terminator heb ipv U160, maar hoe kan ik dat checken? Ik heb even gekeken op de site van alternate, die heeft ze allebei met een fotootje, en die twee lijken precies op elkaar. ??

(adapter is overigens een 29160N en die heeft intern alleen de LVD aansluiting , dat zit dus wel goed, in de bios staat die disk op 160.)

• riesg
Voor zover ik weet staat op de terminator LVD/SE dan is het de goede terminator.
Op de verkeerde staat meestal iets van 68pins active of zo maar iig geen lvd.

Gewoon even naar een winkeltje, een lvd terminator halen en proberen, wel afspreken dat ie terugkomt als het niet de goeie is zou ik zeggen. Ligt het niet aan je terminator dan heb je er in ieder geval geen 2 op voorraad.
Pagina: 1