Toon posts:

Uitzetten van universum = tijd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het een rare gedachte dat het verlopen van tijd (althans onze ervaring daarvan) en het uitzetten van het heelal op hetzelfde neerkomt? Ik probeer het even uit te leggen:

Het lijkt me geen vreemd idee dat ons 3D heelal het oppervlak is van een 4D bol. Hiermee valt de 'grenzeloos, doch niet oneindig'-eigenschap te verklaren. Verder ervaren wij tijd, wat echter geenszins wil zeggen dat er echt zoiets bestaat als tijd. Het is evengoed mogelijk dat wij slechts op elk moment een ander 'frame' (als in tekenfilm frame) van een statisch, tijdloos universum waarnemen.

Het idee dat ik vanochted kreeg was dit: zou het kunnen dat ons universum een tijdloze 4D bol is (dus niet een oppervlak ervan, maar de hele bol), waarbij onze waarnemning is beperkt tot een naar buiten toe bewegende laag of 'schil', wat een 3D deelruimte is, die voldoet aan de eerdergenoemde eigenschappen. Dit naar buiten toe bewegen van onze waarneming, is dan wat wij ervaren als het verloop van tijd. En het uitzetten van het heelal is dan een logisch gevolg van het feit dat dezelfde objecten over een groter oppervlak wordt verdeeld (de 3D schillen van de 4D bol worden groter naarmate je verder naar buiten gaat).

Ik vergelijk het nog even met een tekenfilm, net zoals ik pas in een andere thread heb gedaan. Het universum is dan een gewone (3-dimensionale) bol, en tijd bestaat niet. De frames van de tekenfilm zijn schillen of lagen in de bol. De richting van het centrum van de bol naar buiten is 'tijd', latere frames (verder van de kern) hebben dus een groter oppervlak dan eerdere frames (dichter bij de kern). De tekenfilm figuren zien er vanuit ons perspectief uit als slierten naar het midden. Elk frame is eindig, maar niet begrensd (het is een boloppervlak).

Verwijderd

Ik heb ook vaak over deze mogelijkheid nagedacht, maar dat is best vermoeiend..
Eerst 5 minuten alles rustig op een rijtje zetten en dan kan ik er een minuut helder over denken. Dan weer 5 minuten bedenken waar ik precies over nadacht en dan weer een minuut denken etc... (4D denken valt niet mee.)

Maar er zit inderdaad wel iets van logica achter...
Je tekenfilmvoorbeeld is wel handig trouwens... ik had een veel ingewikkeldere visualisatie in mijn hoofd...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Dido

heforshe

Je snijdt hier twee verschillende dingen aan:

1) Kan het uitzetten van de 4d bol worden gezien als het verstrijken van tijd, of meer algemeen, kan tijd worden gezien als een beweging in een vierde dimensie?

'tuurlijk, ik heb daar al knap wat varianten op gezien. Wat inzichtelijker wordt het als je uitgaat van een disc-world achtige 2d realiteit (hoeft nog niet op een bol) en die in een 3de dimensie beweegt... Dan zou een "beweging" van een object over het vlak een lijn worden die de totale "reis" weergeeft. Op die manier wordt (verleden!) tijd een fijn statisch gegeven.

2) Is tijd oneindig deelbaar of niet?

Dat is een heel andere vraag. Je gaat er vanuit dat de bol is opgedeeld in "schillen" maar hoe dik zijn die? Als het uitzetten een gelijkmatig (analoog) proces is, zijn er tussen twee stasia een oneindig aantal "schillen" en zal de waargenomen "tijd" dus oneindig deelbaar (en een continue proces). Dat zou perfect overeenkomen met onze alledaagse ervaring van tijd, maar dat komt misschien wel omdat we een systeem observeren waarvan we zelf deel uitmaken, en dus niet objectief kunnen waarnemen (Plato).

Ik weet niet hoe je het "tekenfilmmodel" precies gebruikt hebt, maar wanneer wordt er een nieuw "frame" gemaakt?
Als "nu" het laatste frame is, zal er op een bepaald moment een nieuw frame "gemaakt" worden. Wanneer (of waar ?)
Tenzij je er natuurlijk vanuit gaat dat de hele film er al is, en we er gewoon doorheen bladeren... voorbeschikking?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dido, ik bedoel niet dat de 4D bol zet uitzet, alleen dat de afstand van de schil die we waarnemen steeds toeneemt.

En ook dat gebeurt allemaal tegelijk. Wat ik beschouw als 'een minuut geleden' is dan gewoon een iets meer naar binnen gelegen niveau, maar die 2 tijdstippen bevinden zich evengoed in diezelfde tijdloze 4D bol.

Ik denk dat tijd inderdaad oneindig deelbaar (of liever 'continu') is. De vergelijking met een tekenfilm klopt in die zin niet helemaal, omdat het tijdsverloop in een tekenfilm natuurlijk wel in stapjes onderverdeeld is. De lagen die we op elk moment zien hebben dikte 0. Een continue tekenfilm kunnen we ons ook best voorstellen natuurlijk, dan wordt de vergelijking al beter.

En over die voorbeschikking, tja.. ofwel de bol 'groeit' aan de buitenkant, maar dat zou betekenen dat die 4d bol (waar onze tijd al in zit) zelf ook weer aan een tijdsbegrip onderhevig is. Ik vind die voorbestemming niet zo'n gek idee, ik denk dan ook dat de toekomstige frames (of 'momenten') al vast liggen.

Even een zijspoort: dit laatste houdt ook in dat ik niet geloof in een eigen wil. Je doen & laten zijn slechts het resultaat van reacties tussen de quantumdeeltjes in je hoofd, en die deeltjes kunnen niet anders dan zich volgens vaste wetten & regels gedragen. Maar daar was geloof ik pas ook al een hele discussie over :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 02 april 2002 11:13 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

Het idee dat ik vanochted kreeg was dit: zou het kunnen dat ons universum een tijdloze 4D bol is (dus niet een oppervlak ervan, maar de hele bol), waarbij onze waarnemning is beperkt tot een naar buiten toe bewegende laag of 'schil', wat een 3D deelruimte is, die voldoet aan de eerdergenoemde eigenschappen. Dit naar buiten toe bewegen van onze waarneming, is dan wat wij ervaren als het verloop van tijd. En het uitzetten van het heelal is dan een logisch gevolg van het feit dat dezelfde objecten over een groter oppervlak wordt verdeeld (de 3D schillen van de 4D bol worden groter naarmate je verder naar buiten gaat).
Alles kan. Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo is. Niet elke theorie die je in bed bedenkt is noodzakelijkerwijs waar, zelfs niet als hij niet onmogelijk is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat precies de aard van tijd en ruimte is, is natuurlijk ook nog niet bekend. Ik wil dan ook zeker niet zeggen dat speculatie hierover zinloos is. Sorry als ik zo overkwam in mijn vorige post.

Het is alleen niet echt bewijsbaar op dit moment, voor zover ik weet.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik vraag me ondertussen wel af wat dan toch die coordinaat is die aangeeft in welke 3D-schil je zit... Die zou ik toch echt tijd noemen :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Dit is zeker wel een mogelijke verklaring. Zie mijn post in
[topic=437752/1/50]
Er zijn ook zeker aanwijzingen daarvoor (stelling van Liouville vs 2de wet van de thermodynamica)

Alleen is die 4de dimensie nog steeds gewoon tijd. Waar je echter nog over moet nadenken is het veranderen van de uitzetsnelheid van het universum. Of tijd discreet of continue is heeft hier ook niks mee te maken. Tijd heeft geen quantumgetal zover bekend, alleen het meten ervan wordt beperkt door de onzekerheidsrelaties van Heisenberg.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1