bufferunderruns? heel vaag...

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb net een data cdtje op 24x gebrand met m'n Plextor 40x.
Aan het einde van de Nero burnsessie zegt ie dat er 2x een bufferunderrun is voorkomen..

Ik heb er naar zitten kijken en de buffer (mem & drive) is niet een keer omlaag geschoten!
CPU gebruik was ook normaal, 5% ofzo, niets in de tussentijd gedaan.

Heeft iemand enig idee waar deze vandaan komen en wat ik er tegen zou kunnen doen?

Het systeem is een stevig AthlonXP systeem, met genoeg geheugen, snelle HD's en DMA aan.
De CD's zijn New @Rita's, die zouden 24x moeten ondersteunen.

Verwijderd

DMA op cd aanzetten

• QuarK
DMA staat aan... er is maar 5% cpu gebruik.. Ik had eerst alleen PIO4 mode aan, en toen was het 50%.

Ik heb de VIA 4in1 drivers ook netjes geinstalleerd (meteen na de install van windows).

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 09:05 schreef Skizmo het volgende:
DMA op cd aanzetten
|:( moet je es goed lezen wat ie getypt heeft.

ik zelf verhoog altijd me buffer naar 30 mb

• [BoSS]
  • Laatst online: 19:41

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Volgens mij komt het, omdat hij 2x van snelheid wisselt (Hij begint bij 16x, schroeft daarna de snelheid op naar 20x en op het eind schrijft hij met 24x). Dan gebruikt hij de BURN-Proof functie ook. Want bij het wisselen van snelheid, stopt het branden heel even.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• QuarK
Maar ik heb de buffer niet omlaag zien gaan!
En in de simulatie gaf hij die buffer underruns trouwens niet aan.

Bij een eerder cdtje was het 1x een buffer underrun voorkomen, is dus niet altijd 2.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dat ligt er natuurlijk aan hoe vol je cd'tje is, of hij 1x of 2x van snelheid wisselt. En dat je buffer niet omlaag gaat klopt, het is ook geen echte buffer-underrun, maar hij gebruikt wel even de BURN-Proof functie en dat telt NERO

• QuarK
Aha! Dat wist ik niet.

Als ik op 40x brand, wisselt hij dan 3x van snelheid?

16x -> 20x -> 24x -> 40x ?

Verwijderd

Je zou een oudere Nero versie kunnen gebruiken, zodat je wel de helft van je systeemgeheugen kan gebruiken als buffergeheugen (huidige laat geloof ik 80MB max toe)

Ook zou je het IRQ van de controller meer buffer kunnen geven. Even het IRQ opzoeken bij Configuratie->Systeem. Type dan bij Start->Uitvoeren SYSEDIT en zet in het bestand SYSTEM.INI onder hoofdstuk [386Enh] de volgende regel (maar dan het juiste IRQ):
code:
1
IRQ11=4096

Een grotere waarde kan natuurlijk altijd. Of dit effect heeft bij schrijfprogramma's betwijfel ik ten dele, omdat deze vaak read/write caching van Windows deactiveren, maar proberen kan geen kwaad.

Over de snelheidsstappen: Afbeeldingslocatie: http://www.cdspeed2000.com/images/writegif/Plextor_PX-W4012A.gif
40X write Zone CLV (3000/3600/4800/6000 KB/s)

Was jij niet ook diegene die DMA niet aan kreeg en met 50% belasting in PIO zat, met zijn Plex aan de Promise? Zo ja, dan hangt nu de writer aan de mobo-IDE zeker?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13
Op dinsdag 02 april 2002 09:12 schreef QuarK het volgende:
Maar ik heb de buffer niet omlaag zien gaan!
En in de simulatie gaf hij die buffer underruns trouwens niet aan.

Bij een eerder cdtje was het 1x een buffer underrun voorkomen, is dus niet altijd 2.
Er worden tijdens he branden 2 buffers gebruikt:
- een software buffer (Nero)
- een hardware buffer (writer)

Nero kan alleen maar zijn eigen buffer laten zien, niet de writer-buffer. Lijkt me nu wel duidelijk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Op dinsdag 02 april 2002 09:19 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Er worden tijdens he branden 2 buffers gebruikt:
- een software buffer (Nero)
- een hardware buffer (writer)

Nero kan alleen maar zijn eigen buffer laten zien, niet de writer-buffer. Lijkt me nu wel duidelijk :)
Nero laat beide buffers zien!
En trouwens, als je op 40x brand, begint hij bij 16x, gaat verder op 24x (of 32x dat weet ik niet precies, maar denk 24) en gaat op het laatst op 40x branden. Dus dan wisselt hij ook 2x van snelheid (over een volledige CD dan)

• QuarK
Op dinsdag 02 april 2002 09:18 schreef euss het volgende:
Je zou een oudere Nero versie kunnen gebruiken, zodat je wel de helft van je systeemgeheugen kan gebruiken als buffergeheugen (huidige laat geloof ik 80MB max toe)

Ook zou je het IRQ van de controller meer buffer kunnen geven. Even het IRQ opzoeken bij Configuratie->Systeem. Type dan bij Start->Uitvoeren SYSEDIT en zet in het bestand SYSTEM.INI onder hoofdstuk [386Enh] de volgende regel (maar dan het juiste IRQ):
code:
1
IRQ11=4096

Een grotere waarde kan natuurlijk altijd. Of dit effect heeft bij schrijfprogramma's betwijfel ik ten dele, omdat deze vaak read/write caching van Windows deactiveren, maar proberen kan geen kwaad.

Over de snelheidsstappen: [afbeelding]

Was jij niet ook diegene die DMA niet aan kreeg en met 50% belasting in PIO zat, met zijn Plex aan de Promise? Zo ja, dan hangt nu de writer aan de mobo-IDE zeker?
Jep, heb ik ook in dat topic gezegd, hij hangt aan de standaard IDE controller nu ;)
Stukken beter... alleen dit gedoe met die underruns viel me op.

Ok, bedankt allemaal. Ik ga binnenkort eens wat meer testen. Ik heb geen zin om meer cdtjes zomaar vol te branden, het moet wel enigszins nuttig zijn :P

• QuarK
Mmmm vaag, net een cd op 40x gebrand, en 4 bufferunderruns in Nero gekregen.
Je zou toch eigenlijk 3 verwachten, 3x van snelheid veranderen?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 09:09 schreef Tweakerboy1986 het volgende:

[..]

|:( moet je es goed lezen wat ie getypt heeft.

ik zelf verhoog altijd me buffer naar 30 mb
ok :)

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op dinsdag 02 april 2002 17:37 schreef QuarK het volgende:
Mmmm vaag, net een cd op 40x gebrand, en 4 bufferunderruns in Nero gekregen.
Je zou toch eigenlijk 3 verwachten, 3x van snelheid veranderen?
Nee... bij 40x zijn er 4 stappen als ik het goed heb (correct me if not :)). Ik heb een Lite-ON 24x... als ik een CD volpers, wisselt ie 2x van snelheid (16x-20x en 20x-24x), maar ik krijg geen buffer-underrun fouten na afloop :? (nero...) BurnProof (hier eigenlijk SMART-BURN) wordt wel degelijk 2x gebruikt (zie ik aan de fikker zelf, wordt de LED even oranje)...

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Misschien is het wel handig als je ff niet zoveel zeurt. Ik heb zelf een liteon 24/10/40 in mijn pentium 400MHz met 128 mb geheugen. Ik kan je zo wel vertellen dat dat geen goede combinatie is. Ik heb ik weet niet hoeveel cd's al gebrand en tot nu toe is het 1x misgegaan, die keer dat ik een foute cd van iemand kopieerde. En dat was aan het begin toen ik nog met 24x brande (nu doe ik 16x, dan doet ie er nog steeds 10 min over :'() En ALLE cd's doen het prima, en niet alleen in m'n eigen pc....
dusss....
ik heb veel vaker dan bij burnunderrun en geen enkele cd mislukt....burnunderrun zal gewoon goed gecorrigeerd worden dus maak je daar maar geen zorgen over.

suc6 met je burnunderruns

Rolf

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 12:52

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op zaterdag 11 mei 2002 15:29 schreef blackangel het volgende:
Misschien is het wel handig als je ff niet zoveel zeurt. Ik heb zelf een liteon 24/10/40 in mijn pentium 400MHz met 128 mb geheugen. Ik kan je zo wel vertellen dat dat geen goede combinatie is. Ik heb ik weet niet hoeveel cd's al gebrand en tot nu toe is het 1x misgegaan, die keer dat ik een foute cd van iemand kopieerde. En dat was aan het begin toen ik nog met 24x brande (nu doe ik 16x, dan doet ie er nog steeds 10 min over :'() En ALLE cd's doen het prima, en niet alleen in m'n eigen pc....
dusss....
ik heb veel vaker dan bij burnunderrun en geen enkele cd mislukt....burnunderrun zal gewoon goed gecorrigeerd worden dus maak je daar maar geen zorgen over.

suc6 met je burnunderruns

Rolf
Misschien is het handig als jij niet zo |:( doet
Mijn broertje heeft een Pentium 75 en een 12 speed brander, en dat werkt zonder dat burnproof moet ingrijpen. Ik denk dat jij gewoon eens DMA aan moet zetten, dan gaat het een stuk beter....of anders eens posten wat je config is, want een P2@400 MHz is meer dan voldoende voor welke brander dan ook (tenzij je er een heele slome harddisk in hebt hangen, a la quantum bigfoot ofzo)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Mijn oude pc staat nu bij m'n oom; het is een Pentium 2 350, met 256 mb RAM.

Daar hangt een 16/10 Traxdata in. Als hij op 16 speed brandt, begint de brander bij 12x, en schakelt ongeveer op het 12 minuten tijdstip van de cd om naar 16x. Nero geeft geen bufferunderruns aan. Deze writer gebruikt ook niet BurnProof van Sanyo, maar Seamless Link. Hetzelfde als BP, alleen van een ander bedrijf. Hij kan tijdens het branden ook nog gewoon internetten. De cpubelasting is ongeveer 8-10% op die computer.

Ikzelf heb OOK een PX-W4012A, maar daar geeft Nero ook geen BufferUnerRuns aan, ook niet tijdens de snelheidswisselingen.

Mijn CD's gaan maar tot 24x, mMore en TDK momenteel. mMore en Verbatim hebben 32x, maar die zijn VEEL duurder. Zijn er ook merken die al 40x hebben? Ik kan de 16x cd's van mMore gewoon op 24x fikken, maar de 24x cd's van mMore willen niet op 32x. De PowerREC II functie van de Plex wil dat blijkbaar niet. Ook als ik 32x instel, kapt-ie toch bij 24x.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2794418761

Hier kan je dus duidelijk zien dat ie van snelheid verandert halverwege (heb plaatje wat verkleurd zodat het beter te zien is)

Daarom zou ik dus ook nooit zoveel meer betalen voor bijv. een 40x brander ipv een 16x, alleen aan de buitenkant scheelt het en scheelt amper in tijdswinst

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Sony claimt BTW elke snelheid te kunnen branden op hun CD's

• Sparhawk

Sparhawk

Op zaterdag 11 mei 2002 18:29 schreef dreeke het volgende:
[afbeelding]
Hier kan je dus duidelijk zien dat ie van snelheid verandert halverwege (heb plaatje wat verkleurd zodat het beter te zien is)
Gaaf plaatje, hoe kom je eraan? Nou vraag ik me af of je theoretisch gezien verschil in kwaliteit tussen de verschillende zones kunt meten...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 11 mei 2002 18:35 schreef Sparhawk het volgende:

[..]

Gaaf plaatje, hoe kom je eraan? Nou vraag ik me af of je theoretisch gezien verschil in kwaliteit tussen de verschillende zones kunt meten...
gewoon CD'tje op de scanner gelegd, als je op de achterkant van je CD kijkt denk ik dat je dat ook wel ziet.

Dit is een Arita 80 min. (geel/blauwe verpakking, zilveren bovenkant) gebrand met een 24x LiteON

• Sparhawk

Sparhawk

Op zaterdag 11 mei 2002 18:38 schreef dreeke het volgende:

[..]

gewoon CD'tje op de scanner gelegd, als je op de achterkant van je CD kijkt denk ik dat je dat ook wel ziet.

Dit is een Arita 80 min. (geel/blauwe verpakking, zilveren bovenkant) gebrand met een 24x LiteON
Wil je niet vloeken a.u.b. want Arita = :r :r
;) Niet lullig bedoeld trouwens, maar ik heb alleen maar baggerervaringen en baggerverhalen gehoord over Arita. Heb je toevallig ook cd's van mitsui of Tayo Yuden? Even serieus, als je dit doet met kwalitatief goede cd's mag je dit volgens mij nooit zien.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Het hangt er heel erg vanaf welke Arita's hebt ... ik heb hele slechte en ook gewoon goede.

Die met lichtblauwe hoesjes met een gele '80' erop doen het hier werkelijk perfect... Dat zijn Ritek CD's (zelfde als Mmore 80)
Je heb ook van die Arita's met een doffe/goud/groene onderkant, die doen het bagger

Ik heb geen Taiyo Yuden die op 24x zijn gebrand (heb zelf maar een 8x brandertje en deze heeft toevallig iemand anders voor me gebrand)

Maar ik denk dat je dat kleurverschil wel op elke CD kan zien, zit hem puur in de brandsnelheid

Deze CD doet het dan ook gewoon prima...

• Sparhawk

Sparhawk

Op zaterdag 11 mei 2002 19:45 schreef dreeke het volgende:
Het hangt er heel erg vanaf welke Arita's hebt ... ik heb hele slechte en ook gewoon goede.
Je hebt slechte en minder slechte arita's :)
Die met lichtblauwe hoesjes met een gele '80' erop doen het hier werkelijk perfect... Dat zijn Ritek CD's (zelfde als Mmore 80)
Je heb ook van die Arita's met een doffe/goud/groene onderkant, die doen het bagger

Ik heb geen Taiyo Yuden die op 24x zijn gebrand (heb zelf maar een 8x brandertje en deze heeft toevallig iemand anders voor me gebrand)

Maar ik denk dat je dat kleurverschil wel op elke CD kan zien, zit hem puur in de brandsnelheid

Deze CD doet het dan ook gewoon prima...
Nou, wat ik bedoelde met bagger is dat ze op de lange termijn gewoon veel slechter worden en gigantisch veel leesfouten geven. Ik heb 4 jaar geleden arita cd's gebrand en die zijn nu zonder uitzondering het weggooien waard terwijl de mitsui's van 4 jaar geleden het nog gewoon perfect doen. Deze mening van mij is ook mede gebaseerd op het feit dat de mensen in news:nl.comp.cd-branden dit ook ongeveer roepen, dat de arita's gewoon vrij snel de geest geven.

Maar begrijp me goed, als je ff een videocd wil fikken of ff de nieuwste iso op cd wil zetten dan voldoen die arita's best, alleen voor backups e.d. zou ik ze nooit gebruiken, net zomin als voor audio cd's

Pagina: 1