Toon posts:

Hoe best een backup nemen van een audio cd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien een stomme vraag waar jullie me allemaal direct het antwoord op kunnen geven, maar ik waag het toch maar eens om het te vragen:

Als je een backup wil nemen van een audio cd, wat doe je dan best? Gebruik je gewoon de cd-copy optie in Nero, of is er een betere manier. Ik neem aan dat Nero gewoon de tracks kopieert, inclusief eventuele fouten (veroorzaakt door krassen) op de cd?

Het is misschien wat omslachtiger, maar ik zet eerst alle tracks met EAC om naar wav (op de HD) en dan brand ik me daar een cd'tje van. Gezien EAC dikwijls nogal z'n werk maakt van het corrigeren van die fouten (in tegenstelling tot Nero, waarbij de 'audio-extraction' stukken sneller gaat, maar misschien met meer fouten) denk ik dat dit wel geen slechte manier is? Or am I wrong? Alvast bedankt.

Verwijderd

Het gaat hier toch wel om een back-up van een cd die je in de winkel hebt gekocht. >:)

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Op dinsdag 02 april 2002 08:52 schreef marcelleken het volgende:

Het is misschien wat omslachtiger, maar ik zet eerst alle tracks met EAC om naar wav (op de HD) en dan brand ik me daar een cd'tje van. Gezien EAC dikwijls nogal z'n werk maakt van het corrigeren van die fouten (in tegenstelling tot Nero, waarbij de 'audio-extraction' stukken sneller gaat, maar misschien met meer fouten) denk ik dat dit wel geen slechte manier is? Or am I wrong? Alvast bedankt.
Ik doe dat gewoon met Nero, meestal hoor ik die krasjes niet maar idd als je die wel hoort is het handiger om het met EAC te doen...

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

Verwijderd

Dus als ik een bekraste cd door EAC heen haal zal EAC die fouten herstellen ?
Dat zou mooi zijn ! >:)
EAC herstelt alleen de fouten die ontstaan zijn door het rippen, en dat is meestal ten gevolge van foute instellingen. Met andere woorden, als jij andere instellingen gebruikt (denk bijvoorbeeld aan snelheid), zal je foutloos rippen.

Maar idd, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ik gebruik gewoon Nero en de copy-functie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 09:51 schreef Amnesia het volgende:
Het gaat hier toch wel om een back-up van een cd die je in de winkel hebt gekocht. >:)
Tuurlijk, ik zou niet anders durven ;)

• Birk
Op dinsdag 02 april 2002 10:41 schreef marcelleken het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik zou niet anders durven ;)
Waar moet je anders je CD's kopen :? :P

Verwijderd

Topicstarter
Maar idd, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ik gebruik gewoon Nero en de copy-functie. :)
[/quote]

Wel, eigenlijk moet ik toegeven dat daar het schoentje juist wringt... Door een of andere onverklaarbare reden krijg ik in Nero een foutmelding bij het kopiëren van cd naar cd, maar enkel als het om een audio cd gaat (data cd's geven totaal geen problemen). Hij leest de cd in (ik kopieer niet on the fly) naar de HD en net voor ie met het daadwerkelijke branden wil beginnen geeft hij een foutmelding (zou es even moeten kijken wat ze nu juist zeggen, maar ik kon er alvast niet uit opmaken er nu juist de oorzaak van was).

'k Weet het, met Nero een audiocd backuppen zou in princiepe poepsimpel moeten zijn, maar als je van die krengen van de bib hebt (waarvan ik enkel een backup maak voor eens te beluisteren, daarna vernietig ik die natuurlijk ;)) lijkt me dat niet altijd evident (je vraagt je soms af wat die mensen toch in godsnaam uithalen met die uitleencd's, gebruiken ze die als remschijven voor hun karretje of zo...).

EAC verricht natuurlijk ook geen wonderen, maar je weet tenminste aan wat je je moet verwachten (de track-quality wordt weergegeven na het rippen, als je bij Nero een barslechte bron cd hebt die overgenomen hebt zonder dat je een idee hebt van de kwaliteit ben je er aan voor de moeite).

• Birk
Op dinsdag 02 april 2002 10:51 schreef marcelleken het volgende:

Wel, eigenlijk moet ik toegeven dat daar het schoentje juist wringt... Door een of andere onverklaarbare reden krijg ik in Nero een foutmelding bij het kopiëren van cd naar cd, maar enkel als het om een audio cd gaat (data cd's geven totaal geen problemen). Hij leest de cd in (ik kopieer niet on the fly) naar de HD en net voor ie met het daadwerkelijke branden wil beginnen geeft hij een foutmelding (zou es even moeten kijken wat ze nu juist zeggen, maar ik kon er alvast niet uit opmaken er nu juist de oorzaak van was).
Is het dan geen beveiligde cd?

Verwijderd

Je zou toch zeggen, als ie um heeft kunnen lezen, en de file staat al op HDD, dan moet ie um ook kunnen branden.

• Birk
Op dinsdag 02 april 2002 11:15 schreef exter het volgende:
Je zou toch zeggen, als ie um heeft kunnen lezen, en de file staat al op HDD, dan moet ie um ook kunnen branden.
Nou als je een beveiligde CD probeerd te branden dan kunnen er vage dingen gebeuren, soms stopt hij bij het lezen, soms bij het branden. Ligt aan hoe de CD beveiligd is en welke technieken je brand programma, je CDrom Speler en je CDrom brander ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 11:22 schreef Birk het volgende:

[..]

Nou als je een beveiligde CD probeerd te branden dan kunnen er vage dingen gebeuren, soms stopt hij bij het lezen, soms bij het branden. Ligt aan hoe de CD beveiligd is en welke technieken je brand programma, je CDrom Speler en je CDrom brander ondersteunen.
Het zou me verwonderen mocht het om een beveiligde cd gaan. Dikwijls gaat het al om oudere cd's (qua release date bedoel ik), vandaar...

Met de Nero 5.0 ging het probleemloos maar sinds de upgrade naar 5.5 lukt het me niet meer. Ook een raar gevolg van de upgrade is het ontbreken van de optie om een 'test en write' uit te voeren (kan alleen maar direct beginnen schrijven, niet dat me dat stoort, maar vind het wel raar).

Heb hier en daar al wat in de instellingen van Nero gesnuffeld, maar tot nu toe zonder succes. Ga es verder zoeken op de site.

• Birk
Op dinsdag 02 april 2002 12:54 schreef marcelleken het volgende:

Het zou me verwonderen mocht het om een beveiligde cd gaan. Dikwijls gaat het al om oudere cd's (qua release date bedoel ik), vandaar...
Dan zal het daar waarschijnlijk niet aan liggen ;)

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

lonkhuijzen

100% ADH

Ik gebruik zelf blindwrite om een backup te maken
Deze kan heel goed om krassen heen lezen.

Soms als de krassen zo erg zijn dan is ie wel een uur
bezig met lezen maar komt er dus een cleane backup uit.

http://www.blindwrite.com/

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 08:36
Pagina: 1