Toon posts:

lilo en bitmaps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo...ik probeer een leuke bitmap in mijn lilo boot menu te krijgen maar stuit op een probleem waar ik ff geen oplossing voor weet.

ik hen een bitmap gemaakt 640x480x16 (volgens man lilo.conf) en heb deze in /boot geplaatst. Vervolgens heb ik in lilo aangegeven dat hij deze moet laden met 'bitmap=/boot/bitmap.bmp'. Ook de bootloader wordt geladen met 'install=/boot/boot-bmp.b'

als ik vervolgens lilo drai geeft hij aan dat het een unsupported bitmap is.....Wat doe ik fout?

Verwijderd

Volgens mij moet je een of andere converter tool gebruiken. Kweenie zeker hoor maar dat heb ik ooit eens gelezen in de readme file van LILO.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Er heeft in de c't een stukje gestaan over LILO en opstartschermen. Volgens mij afgelopen november oid. Zoek eens op hun site. :)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
.....dank je ..ik zal daar morgen....(zucht) eens gaan kijken...tis alweer bed tijd

Verwijderd

offtopic:
Een goeie linux configuratie hoef je niet te rebooten.. :P

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Moet toch een .xgz zijn? (of hoe heette dat unix bmp-formaat ookalweer?)

Lijkt me dat The Gimp het wel voor je kan converteren?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 20:32 schreef ACM het volgende:
Moet toch een .xgz zijn? (of hoe heette dat unix bmp-formaat ookalweer?)

Lijkt me dat The Gimp het wel voor je kan converteren?
Klopt, moet xgz zijn :) (check ook de splashimages bij bv. Gentoo ;))

Verwijderd

Topicstarter
1. In the gimp heb zie ik geen xgz extensie staan...(wel een bmp zoals ook in de man page genoemd is)..gewoon bitmap.xgz geeft natuurlijk de error 'unknown filetype'

2. Na een lange zoektoch heb ik nix kunnen vinden m.b.t. de lilo versie die ik gebruik...v22.1...Er is een patch voor een versie 21.3 o.i.d. maar ik heb geen zin om mijn versie te downgraden terwijl het hiermee ook moet kunnen.....

Er moet toch wel iemand zijn die in versie 22.1 een grafisch menutje heeft????

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 23:31
Op dinsdag 02 april 2002 01:46 schreef tweakerbee het volgende:
Er heeft in de c't een stukje gestaan over LILO en opstartschermen. Volgens mij afgelopen november oid. Zoek eens op hun site. :)
Toevallig dat ik net nog eens in een paar oude exemplaren heb zitten neuzen 8-)

Het staat in nr 1/2 van jan/febr 2002, bladzijde 158 (Linux-bootscherm zelf maken). Het verschilt blijkbaar per distro hoe de bitmap opgebouwd moet zijn. Bij RedHat 7.x moet het als volgt werken:

- Maak in /etc/lilo.conf een regel aan met
message=/boot/mijn_achtergrond.pcx (schijnbaar moet het
per se een PCX zijn :? )
- Bij RedHat is de grootte beperkt tot 320 x 200 en 256
kleuren
- Het bestand moet kleiner zijn dan 64 Kb

Blijkbaar kun je nog allerlei gedoe met het kleurenpalet krijgen, maar goed, eerst maar eens zien dat je uberhaupt een plaatje kunt gebruiken ;)

Bij SuSE 7.2 kun je afbeeldingen tot 640x480 gebruiken en is er het commando pcx2suse voor "de noodzakelijke paletmanipulaties"...

Maar goed, voor de volledigheid kun je denk ik beter zelf het hele artikel ff doornemen, ik heb niet zo'n zin om het hier helemaal over te tikken >:)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je wat meer werk wil:Animated boot screens for LILO.

Even je LILO vervangen met een door Suse gepatchte versie, en je hebt een geanimeerd boot screen. Zelfs break-out spelen is mogelijk :).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie...Het artikel had ik inderdaad ook gevonden maar helaas worden er 2 distro's genoemd die ik niet heb (RH of SuSE). Beide maken gebruik van een speciale patch voor lilo-21.3. Zonder die patch werken die geleverde tools en installatie instrukties niet......
En das nou het 'probleem' ....ik gebruik lilo 22.1......

Verwijderd

Topicstarter
hehehe...tis nachtwerk geworden........

De bitmap werd weggeschreven als een 17 bit bitmap i.p.v. 16 bit indexed kleuren modus. Waar dat ene bitje vandaan kwam weet ik niet.....

Over obsesies gesproken..... >:)

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 23:31
Op woensdag 03 april 2002 05:13 schreef Purplehouse het volgende:
hehehe...tis nachtwerk geworden........

De bitmap werd weggeschreven als een 17 bit bitmap i.p.v. 16 bit indexed kleuren modus. Waar dat ene bitje vandaan kwam weet ik niet.....

Over obsesies gesproken..... >:)
Sicko >:)

Maar 17 bit?! Welk programma schrijft nou 17 bits afbeeldingen weg? :?

Verwijderd

Topicstarter
M'n vriendin had het plaatje gemaakt in adobe fotoshop en geconverteerd naar een bitmap....16 kleuren....The gimp gaf echter aan dat er 17 kleurtjes gecodeerd waren.....

Verwijderd

alpha kanaal?
Pagina: 1