PCI kaartje de oplossing voor ZIP problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04 21:56
Via tweedehands kanalen heb ik een parallele zip 100 drive op de kop getikt. Ik was al van verschillende kanten gewaarschuwd dat een parallele zip tergend traag is, maar goed... voor mij hoeft het niet zo snel te zijn.

Dat het traag is maakt me niet zoveel uit. Ik gebruik hem als backup. Het gaat erom dat mijn systeem begint te schokken en uiteindelijk vastloopt bij het kopieeren van grotere hoeveelheden data.

Ik zal even het scenario schetsen: ik sleep wat bestanden naar de drive. De drive "slaat aan", kopieeert een aantal bestanden redelijk snel naar de drive en vertraagd dan ineens behoorlijk, waarna het systeem begint te "schokken". De muis gaat niet vloeiend meer en mp3's die ik tegelijkertijd afspeel haperen. Deze situatie duurt totdat het lichtje van de drive uit gaat. Maar vaak genoeg red ik dat niet eens. Er wordt niets meer gekopieerd en de pc bevriest gewoon. De voortgangsbalk blijft dat steken op "20 seconden" maar er it geen vooruitgang meer in. Alleen een reset helpt dan.

Inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat deze zip ooit goed gaat werken. Als ik meer dan 5 a 10 mb naar de zip kopieer loopt mijn systeem gewoon vast. Bios settings ecp, epp, enz. brengt geen verbetering. Laatste drivers gedownload, bios update, laatste versie van iomegaware, het mocht niet baten. Zoektochten in de search en op de iomega-site heeft mij geleerd dat ik lang niet de enige ben met dit soort problemen. Een oplossing is er echter niet voorhanden.

Nu heb ik van iemand de tip gekregen om een PCI insteekkaartje te kopen met een parallele interface er op.
Deze kaartjes zijn lastig te krijgen en bovendien behoorlijk duur (v.a. 20 euro). Voordat ik dit ga proberen wil ik in ieder geval zeker weten dat het ook daadwerkelijk gaat werken. Iemand ervaring met zo'n insteekkaartje en zou dit mijn problemen op kunnen lossen?

Het gaat hier om een Asus A7A266 moederbord. Op een ouder socket 7 moederbord van DFI kreeg ik het helemaal niet aan de gang ("beschermingsfout van windows"). Op een nieuwer moederbord van hetzelfde merk DFI werkt het perfect. De drive is dus imho niet kapot. Voor de volledighied: ik werk met Windows 98.

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 08:52
zow ie zo is de zip al niet echt snel.. (ik heb een ide versie)

en de ik weet niet wat je verstaat onder tergend traag... maar de paralele poort is nou eenmaal niet zosnel...

duz waarom zou een insteek dit verhelpen... je hebt toch een redelijk moederbord?? dan zouw dit geen verschil mogen uitmaken....

edit: ik lees dat het op een ander moederbord wel snel gaat :S.. nah dan zou een insteek uitkomst kunnen bieden jah...

• Sailorman
edit: ik lees dat het op een ander moederbord wel snel gaat :S.. nah dan zou een insteek uitkomst kunnen bieden jah...
Iemand die dit kan staven met zijn eigen ervaringen?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:36
software installeren van iomega. printerpoort op EPP staan?
parralleldrive optimalisatie draaien.

• Sailorman
Op dinsdag 02 april 2002 10:31 schreef PROnline het volgende:
software installeren van iomega. printerpoort op EPP staan?
parralleldrive optimalisatie draaien.
Zie mijn eerste post in dit topic. Dit heb ik idd allemaal al gedaan. Met de parallele poort accelerator van iomega lijkt het probleem te verergeren.

• sharkzor
  • Laatst online: 13-04 21:00
ooit iets gelezen dat je m op epp 1.7 ipv 1.9 moest zetten.
bel anders met asus nederland, misschien kunnen die je verder helpen. anders iomega bellen.

• Sailorman
Ik heb zojuist antwoord terug gekregen van de Iomega support afdeling. Goede service van Iomega, respons binnen een uur!
If the Zip drive is locking up or showing other odd behavior, sometimes it is necessary to put the Zip drive in the most compatible mode available. This mode is sometimes refered to as Mode:Nibble Speed:1
(...)
7. In the Adapter settings line type /mode:nibble /speed:1 /port:XXXX*
Ik ga dit vanavond proberen (ik zit nu op mijn werk). Als het werkt hoef ik tenminste geen extra pci kaartje aan te schaffen.

• Sailorman
[update]
Alle goede hulp van de Iomega support afdeling is het niet gelukt om mijn zip fatsoenlijk aan de praat te krijgen. De optie mode:nibble speed:1 heeft helaas niet geholpen
[/update]

Niemand die zijn licht kan laten schijnen op de mogelijke optie van een extra pci kaart met parallele poort? Enige kans dat dit wel goed werkt? Ik heb helaas geen budget voor een nieuw moederbord of een usb zip.

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-04 21:17
ik heb hier het programmaatje ppaopt neergezet, deze optimaliseerd je instellingen voor de zip, en als het goed is zou het daarmee over moeten zijn
de link:
members.home.nl/ebongers/ppaopt.zip

• Sailorman
Helaas! Dit programma is dus de parallele poort accelerator van Iomega. Eerder in een van mijn posts had ik al neergezet dat deze het probleem juist verergerd. Ik heb het voor de zekerheid geprobeerd en ik moet vrijwel direct de pc een harde reset geven omdat alles vast liep. :'( :'(
In ieder geval bedankt voor de poging EelcoB.

• FuzzyFocus
  • Laatst online: 05-04 17:28

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Gebruik je misschien een virus killer? Ik heb veel last gehad met McAfee en grote bestanden kopieren onder W98, als je de killer uitschakeld deed ie het wel.

Gebruik je misschien een printer van HP op de printer poort? Die kunnen nog wel eens last geven als je een moderne printer hebt (vb HP710) en hij probeert de status van de printer op te vragen.

Verder de poort op EPP of SPP zetten, maar dat had je al geprobeert.

Die insteek kaart gaat het zeker niet oplossen, het probleem is dat de printerpoort een interrupt gebruikt, en als je veel kopieert, dan kost dat dus veel tijd van de processor.

Suc6

• Sailorman
Op dinsdag 02 april 2002 22:05 schreef FuzzyFocus het volgende:
Gebruik je misschien een virus killer? Ik heb veel last gehad met McAfee en grote bestanden kopieren onder W98, als je de killer uitschakeld deed ie het wel.
IK gebruik geen McAfee, heb uberhaupt doorgaans geen virus scanner geinstalleerd. Eens in de zoveel tijd installeer ik er een en doe ik een uitgebreide scan op mijn systeem. Er is dus geen virus programma actief op de achtergrond.
Gebruik je misschien een printer van HP op de printer poort? Die kunnen nog wel eens last geven als je een moderne printer hebt (vb HP710) en hij probeert de status van de printer op te vragen.
Nope, de printer hangt nl niet aan deze pc maar aan een aparte printserver.
Verder de poort op EPP of SPP zetten, maar dat had je al geprobeert.

Die insteek kaart gaat het zeker niet oplossen, het probleem is dat de printerpoort een interrupt gebruikt, en als je veel kopieert, dan kost dat dus veel tijd van de processor.
De kaart drive zit inderdaad op een interrupt, IRQ 7. In mijn Bios kan ik hem op drie IRQ's instellen nl. twee maal op IRQ 7 met een verschillend I/O adres en IRQ 5. De Zip moet volgens Iomega echt op 7 zitten.
Het proces van kopieeren vergt blijkbaar zoveel van de processor dat de hele computer vastloopt :?
Requirements: Pentium® 100 processor or higher with Microsoft® Windows® 95 / 98 /NT® 4.0 (SP4 or higher).
Dan zou een Duron 900 toch snel genoeg moeten zijn dacht ik zo. :?

edit:
typo

• PROnline
  • Laatst online: 12:36
IRQ 7 is niet vereist. Als de printerpoort maar zijn IRQ niet geshared heeft. Dus als je geluidskaart of iets anders IRQ 5 niet gebruikt kan je dat een proberen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die externe zijn echt waardeloos, die interne ook trouwens. De externe hangen af van je parallele poort, wat dus niet altijd goed gaat.

De interne zijn al een stuk rapper, maar leggen soms ook je hele systeem lam tot ze klaar zijn met kopieren.

Misschien kun je die externe ombouwen, of misschien een nieuwe interne kopen?

• Sailorman
Op woensdag 03 april 2002 12:57 schreef sebastius het volgende:
Misschien kun je die externe ombouwen, of misschien een nieuwe interne kopen?
:'( Die heb ik dus net verkocht. Ik wilde juist een externe drive omdat ik hem dan ook makkelijker mee kan nemen en i.v.m. de paralelle poort die ieder systeem gewoon heeft.

Maarrreuh... dat ombouwen? Hoe zie jij dat? Ombouwen van parallel naar een echte SCSI >:) (ipv die geemuleerde SCSI adapter)?

edit:

Ik had trouwens met die oude Atapi Zip 100 ook het prob dat het hele systeem bevroor maar dat was tenminste weer over zodra de files gekopieerd waren (en dat ging behoorlijk rap). Nu loopt bevriest mijn systeem zeg maar in 8 van de 10 gevallen compleet en kan ik alleen nog maar resetten.
Pagina: 1