Toon posts:

vfat gemount wordt telkens opeens readonley

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn windows schijf gemount onder linux en ken gewoon lezen en schrijven..
na enige tijd(dag ofzo) is hij opeens readonley zonder dat ik er opdracht toe geef :?
ik unmount hem dan weer en dan weer mounten en ik ken weer schrijven, heel vag dus..
alleen nu ken ik hem dus niet meer unmounten omdat hij in gebruik is (volgens mij door nix mjha)

nu zou ik willen weten waarom hij telkes over gaat naar readonley en hoe je dit kan oplossen..

alvast bedankt.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Staat dat niet per ongeluk in je /etc/fstab? Ik denk maar ff hardop...

Rookworst zonder R is ook worst.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Dat zou je inderdaad denken ja, maar waarom zou fstab daarmee gaan rommelen als de machine aan blijft staan?

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Probeer je niet de ene keer als root en de andere keer als user?

Wat betreft dat in gebruik zijn van files: je kunt met 'lsof | grep <mountpoint>' zien welke files er in gebruik zijn, waarbij <mountpoint> de directory is waar je fat-partitie op gemount is.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 01:08 schreef deadinspace het volgende:
Probeer je niet de ene keer als root en de andere keer als user?

Wat betreft dat in gebruik zijn van files: je kunt met 'lsof | grep <mountpoint>' zien welke files er in gebruik zijn, waarbij <mountpoint> de directory is waar je fat-partitie op gemount is.
lsof commando werkt bij mij niet :( en ik log altijd als root in jah want ik heb geen gewone user accounts. maar als gewone user zou het ook moeten werken, ik kijk nog ff die fstab na maar denk niet dat het daar aan lig.
iemand messchien nog meer opmerkingen?

hier nog even me fstab:
/dev/hda2 / ext2 defaults 1 1
/dev/hda1 /c vfat defaults 1 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc proc defaults 0 0

lijkt mij inorde zo, heeft de setup namelijk ook zelf gegenereerd.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Zo ga je echt niet als user op je vfat schijf kunnen schrijven hoor.

Maar geef eens de output van 'mount'.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Misschien wordt hij gemount met errors=remount-ro. Als er dan een fout optreedt wordt hij read-only gemaakt. In ieder geval kan je ook als het filesystem in gebruik is de schijf weer schrijfbaar maken (zonder umount -> opnieuw mounten). Dat doe je met mount / -o remount,rw

Verwijderd

Ik had dit fenomeen ook opeens
Mijn fat32-partities mounten als rw en dan opeens merken dat ze ro stonden

ik had toen in de output van dmesg "vfs panic: remounting partition read-only" staan wegens partition errors. Al eens aan gedacht om windows te booten en scandisk/disk doctor los te laten op deze partities ??

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 15:01 schreef CaDax het volgende:
Ik had dit fenomeen ook opeens
Mijn fat32-partities mounten als rw en dan opeens merken dat ze ro stonden

ik had toen in de output van dmesg "vfs panic: remounting partition read-only" staan wegens partition errors. Al eens aan gedacht om windows te booten en scandisk/disk doctor los te laten op deze partities ??
nee heb ik niet aan zitten denken omdat er geen windows op staat :)
ik share het gewoon via wine als root omdat ik het wel eens gehad heb dat mijn linux helemaal crashte. toen heb ik een gedeelte voor backups op fat32 gezet, mjah nu wordt hij dus telkes ro. zal wel eens kijken of ik via setup disk van 98 ken checken.

in ieder geval bedankt voor de info

Verwijderd

Topicstarter
er stonden inderdaat fouten op, zijn nu gerepareerd. hoop dat hij nu wel goed werkt, alleen een ding snap ik niet:
in de /var/log/mound stond geen log :?
maakt mound die log zelf niet aan ofzo anders zou ik niet weten waarom hij de error er niet in had gezet..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 02 april 2002 15:24 schreef Shadow[KRoZ] het volgende:
...wine als root omdat ik het wel eens gehad heb dat mijn linux helemaal crashte...
Misschien is het dan een idee om eens wat minder dingen als root te draaien en al helemaal wine niet...

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21
Mijn drives gedragen zich ook zo, in m'n logs vind ik af en toe een error die er op neer komt dat er een write operation wordt uitgevoerd naar ruimte buiten het bereik van de schijf oid, en dan wordt ie ook door panic als read-only geremount. Dit probleem heeft iets te maken met de drive geometry en gaat dus dieper dan scandisk oid kan checken. Ik heb de indruk dat de hele geometry een beetje wordt verpest ofzo maar ik heb nog geen data-corruptie gemerkt. Die tip om hem on error rw te laten remounten is zeer nuttig, ik zal dat eens proberen.

Het liefst zou ik gewoon de drives converteren naar ext maar ik heb geen zin om m'n data te verliezen.
Pagina: 1