Wat is het verschil tussen TFT, LCD monitoren en CRT monitoren? Is er enig verschil tussen CRT met 85 Hz en LCD/TFT met 60 Hz? En is een responsetijd van 30 ms niet te langzaam voor spellen?
...en CRT is een 'normale' monitor (met beeldbuis). LCD is een verzamelnaam, TFT is een soort LCD. Je had vroeger ook andere soorten LCD schermen voor de pc (weet de namen zo niet meer). Nadelen waren dat je alleen uit een bepaalde hoek kon kijken, beeld traag en onduidelijk etc. TFT heeft hier bijna geen last van.
ik heb hier een 17"tft met een response van 45ms
ik merk tijdens het games hier helemaal niets van behalve als ik men onboard videokaart aanzet den ijlt het af en toe een beetje, maar hier heb je geen last van met redelijke 3d-kaart
ik merk tijdens het games hier helemaal niets van behalve als ik men onboard videokaart aanzet den ijlt het af en toe een beetje, maar hier heb je geen last van met redelijke 3d-kaart
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
LCD = Liquid Cristal DisplayOp maandag 01 april 2002 23:01 schreef Farzin het volgende:
Wat is het verschil tussen TFT, LCD monitoren en CRT monitoren? Is er enig verschil tussen CRT met 85 Hz en LCD/TFT met 60 Hz? En is een responsetijd van 30 ms niet te langzaam voor spellen?
TFT = Thin-Film Transistor
CRT = Cathode Ray Tube
LCD is een algemen benaming. Een lcd wordt bv ook gebruikt bij digitale uurwerken. TFT is een type van LCD die gebruikt wordt bij schermen.
LCD bestaat eigenlijk uit allemaal kleine puntjes die elk apart aangestuurd worden. Eigenlijk bestaat elke pixels uit 3 stukken (Rood, Groen, Blauw) die samen het correcte beeld vormen.
CRT werkt zoals bij een televisie met een beeldbuis. Een elektronenkanon schiet stralen op een fosforlaag en bekomt zo zijn kleur. Het elektronenkanon wordt gericht door gebruik te maken van magneten. Daardoor komt het ook dat een CRT scherm problemen heeft als er een magneet in de buurt staat. Het elektronenkanon kan zich niet meer goed richten.
Het beeld bij een CRT vervalt dus telkens het elektronenkanon niet op die ene plaats gericht is. Dus hoe sneller het elektronenkanon de stralen schiet, hoe rustiger je beeld. Dat is wat die 85 Hz doet bij een CRT scherm.
Bij een lcd scherm valt het beeld niet weg daar iedere pixels gewoon blijft staan tot hij weer aangestuurd wordt. Dus als je in principe 1x een beeld op een LCD scherm zet en je refresh rate op 0 Hz staat zou je gewoon een foto krijgen. Dus is het ook niet belangrijk voor een goed beeld dat het scherm zo snel ververst wordt, dus 60 Hz is meer dan genoeg.
Als een response time van 30 ms te hoog is is eigenlijk afhankelijk van persoon tot persoon. De een heeft er meer last van dan de anderen.
Als je kijkt voor een LCD scherm is het aan te raden dat het scherm een response time van ongeveer 35-25 ms.
Verwijderd
Dode pixels zijn vooral produktiefouten. Het kan wel zijn dat er dode pixels veschijnen in het begin dat je je scherm gebruikt. Alle fabrikanten hebben een maximum toegelaten dode pixels en zodra dat overschreden is krijg je een nieuw scherm.Op maandag 01 april 2002 23:53 schreef Farzin het volgende:
Kunnen pixels doodgaan terwijl de monitor gebruikt wordt, of zijn de dode pixels produktiefouten?
Op een 17" of 18,1" scherm waarop er 1280x1024 (1.310.720) pixels staan is 5 dode pixels het maximum. Ik heb op mijn 17" LCD zelf 3 dode pixels en je moet al verdomd goed zoeken voor je er één van vind. Dus indien je een dode pixel hebt zal je er al niet veel last van hebben.
Kan je ook op een CRT een dode pixel krijgen?
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
neeOp dinsdag 02 april 2002 15:44 schreef ReseT het volgende:
Kan je ook op een CRT een dode pixel krijgen?
Reality beats fiction by far!
Beste topic starter. Als je nog meer wilt weten, dan kan je ook de search gebruiken. Zeker als je ook op inhoud zoekt, zal je veel vragen beantwoord krijgen.
Verwijderd
Hmmm, dan heb ik zeker een slapende of een luie pixel op mijn CRTOp dinsdag 02 april 2002 19:26 schreef E-MANs het volgende:
nee
Verwijderd
Mag jij me is komen vertellen wat dat rooie punten op mijn IIyama is , een Necromanced pixel ofzo ?Op dinsdag 02 april 2002 19:26 schreef E-MANs het volgende:
[..]
nee
Hier is best al wel veel over te vinden in de search!
[search= tft scherm]
Dus doen we hier een slotje op.
[search= tft scherm]
Dus doen we hier een slotje op.
Aannames zijn fataal.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()