[js] meerdere scripts in 1 .js

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 09:24
ja oke ik weet dat ik search kan gebruiken ook gedaan maar daar word ik nix wijzer van, ik wil dus meerdere scripts uit een .js laden en dan in normaal NL

zou dat kunnen dus beetje uitleg ook.

voorbeeld scripts hebik wel maar dat isdus niet het probleem, ik wil namelijk bijvoorbeeld 1 js bestand met daarin de datum tijd en windows.statusbas text en nog wat leuks en die dus laden in elke pagina zonder dat ik dat in elke pagina hoef te plakken

waarmee ik dat kan maken ijvoorbeeld, dreamwieber lijkt mij een geschikt programma daarvoor denk ik

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
Je maakt gewoon een tekstbestandje, kopieert daar alle gevonden/geschreven/gedownloade scripts in, slaat het bestandje op als include.js en zet in elke html-file waarin je een functie uit dit bestand wilt gebruiken <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" SRC="include.js"></SCRIPT>.

Nu is in dat bestand elke functie voorhanden die in include.js bestaat.

Enige nadeel: kijk uit met de grootte; jouw vraag doet me het idee krijgen dat je een heleboel scripts hebt en te lui (niet onaardig bedoeld!) bent om in elke html-file uit te zoeken welke je wilt gebruiken. Stel je hebt een .js-bestand van op den duur 200 kb, dan moet de client voor elke html-pagine die dit bestand gebruikt 200 kb downloaden!!!

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:55 schreef sjroorda het volgende:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" SRC="include.js"></SCRIPT>
Ik zou hier het volgende van maken:
<script type="text/javascript" src="include.js"></script>
... dan moet de client voor elke html-pagine die dit bestand gebruikt 200 kb downloaden!!!
Javascript files en ook stylesheets worden ook gecashed boven een bepaalde grootte. Daarom is het juist zo prettig ze te gebruiken.

Maar je kunt prima meerdere scripts in dezelfde file zetten, maar als het om compleet verschillende dingen gaat, dan zou ik dat niet doen, en gewoon meerdere keren een .js laden.

Verwijderd

Uit mijn ervaring, gebruik verschillende JS files.

Ik heb eens gehad dat alles door elkaar zat en niet meer wist welke functie voor welk onderdeel diende..
Was erg kut om dingen te veranderen e.d.

En je zult zien dat uit meerdere scripts vaak dezelfde naam voor een functie wordt gebruikt, kijk daar ook goed naar !!

• orange.x
tnx voor de reps, ik zal wel ff met deze info gaan pielen.

neej ik wil niet te veel troep op mijn site ! snelheid is #1 voor mijn site en dat wil ik graag zo houden maar om nou elke pagina 10 tot 12 kb te maken ipv 1 js bestand van 12 dan neem ik de voorkeur voor het 2e

maar hoe zit het dan met het volgende, voor sommige scripts heb je namelijk ook stukken die in de body en in de tags moeten, hoe doe ik dat ?? kan ik dat er gewoon bij zetten in het js bestand ?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je kunt in dreamwieber (wel de legale versie natuurlijk) het piel-window openen (F21) hierin kun je per geinclude js-file aangeven waarin het moet komen te staan danwel dynamisch binnen een document.all een createElement() doen die recursief terugparsed

verder heeft het veel zin om strict downloadtijd te winnen, gewoonweg door content uit je site te halen, schrap bijvoorbeeld alle vervolgpagina's; dat scheelt veel laadtijd.

hiermee hou je de belangrijke ruimte over om een klokje in je status-bar te zetten, wat offcourse veel handiger is, hoeven mensen niet 5 centimeter verder op de klok van hun computer te kijken.

verdergaand op cheatah, het cashen van pagina's is ook een goede methode om wat geld terug te halen uit succesvolle sites, zeker nu bannertjes sleht betalen hou je vaak meer over uit het cashen van pagina's

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

+1 grappig :D

Today's subliminal thought is:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
Op maandag 01 april 2002 23:39 schreef E-LiZeR het volgende:
maar hoe zit het dan met het volgende, voor sommige scripts heb je namelijk ook stukken die in de body en in de tags moeten, hoe doe ik dat ?? kan ik dat er gewoon bij zetten in het js bestand ?
Op het punt waar je <script src=""> neerzet wordt alle JS-code included. Dus je kan niet een gedeelte in de <HEAD> en een gedeelte in de <BODY> doen! Hier zal je dus echt 2 aparte includes voor moeten maken!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Ik heb eens gehad dat alles door elkaar zat en niet meer wist welke functie voor welk onderdeel diende..
Was erg kut om dingen te veranderen e.d.
Lang leve de objecten :P (en een nuttige benaming ;))

• orange.x
ic maar ik heb vanmiddag geporbeerd maar het wil op de een of andere manier niet lukken, ik zal zo wel ff de oefenpage uploaden en de .js file dan kunnen jullie misschien kijken wat er fout is,

nog iets ik heb nu #336699 als achtergrond kleur, maar nou leek het mij leuk om 3 verschillende kleuren achtergronden te nemen, een rode en nog een groene en die dus random laten kiezen door een js dus als je op 1e pagina komt dan word die kleur gekozen en bij de volgende pagina's die geladen worden vanuit die 1e pagina met dezelfde kleur achtergrond

en als je dan F5 doet word er weer een random kleur gekozen uit die 3 enz.

is da mogelijk ?? moet toch maar eens naar de bieb voor een boekie ofzo :D

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Math.random() :) een array maken met kleurtjes, random nummertje trekken, bijbehorende kleur eruit trekken en rampetampen maar. Mocht je een boek gaan kopen/huren, dan moet je 'Basiscursus JavaScript' van Peter Kassenaar halen, die is erg duidelijk. Heb ik een jaartje geleden ook gedaan, en wat ik er nu nog allemaal uit haal... nou, niet zoveel :) Maar is wel een erg goed boek.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

... dan word die kleur gekozen en bij de volgende pagina's die geladen worden vanuit die 1e pagina met dezelfde kleur achtergrond
Dan moet je niet alleen een kleur kiezen (wat vrij simpel is), maar dan moet je hem onthouden in URL, Sessie of Cookie. En dat wordt weer ietsje lastiger.
Pagina: 1