Toon posts:

Ok win98 netwerk ingesteld, nu nog winxp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok het onderwerp zegt het al. Heb de instellingen overgenomen uit het grote netwerk handleiding boek van de site maar nu deze instellingen nog voor winxp. Krijg dit toch niet helemaal voor elkaar!?!

ok de volgende instellingen gedaan;

win98 comp:
netwerkkaart 1 aangesloten op kabelmodem
netwerkkaart 2 aangesloten op comp winxp

ingesteld als netwerkserver
protocollen: ics protocol,ipx/spx, tcp/ip
bestands en printerdeling aan
ip thuis: automatisch
ip gedeeld: 192.168.1.1 subnetmask 255.255.255.0
dns ingeschakeld host:naam domein:naam
dns volgorde 192.168.1.1 > 192.168.1.2

winxp comp:
ip: 192.168.1.2
en waar nu de rest van de instellingen?
met wizard gaat het niet...

Maar win98 ziet wel de andere comp (winxp) en kan er verder niets mee...

Please help me

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:05 schreef sandek het volgende:

Please help me
Op netwerkkaart 1 [de kaart die verbonden is met de modem] staat toch wel bestands en printerdeling uit ? als deze aanstaat dan kan iedereen op jouwn gedeelde shares komen, bestands en printerdeling moet je alleen op de intern NIC aanzetten [de nic met ip 192.168.1.x]

Op de client pc:

Ip: 192.168.1.x
gateway: <ip adres van de server>
DNS: DNS van de provider.

DNS kan je achterhalen door even winipcfg in te typen op de server

Dat is het :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 01 april 2002 22:17 schreef Garfield het volgende:

[..]

Op netwerkkaart 1 [de kaart die verbonden is met de modem] staat toch wel bestands en printerdeling uit ? als deze aanstaat dan kan iedereen op jouwn gedeelde shares komen, bestands en printerdeling moet je alleen op de intern NIC aanzetten [de nic met ip 192.xxxx]

Op de client pc:

Ip: 192.0.x.x
gateway: <ip adres van de server>
DNS: DNS van de provider.

Dat is het :)
INTERNE ip dus... dus 192.168.0.1 (garfield heeft een tikfoutje gemaakt volgens mij)

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:19 schreef wfvn het volgende:

[..]

INTERNE ip dus... dus 192.168.0.1 (garfield heeft een tikfoutje gemaakt volgens mij)
Het zou vandaag prima kunnen die tikfout, wat een dag zeg ;(
Maar goed er stond in mijn verhaal al dat het de intern nic moest zijn dus dat lijkt mij wel duidelijk, ik zal in iedergeval even het ip adres veranderen. :)

Soms heb je van die dagen..... :X

Verwijderd

Topicstarter
Vooral die tip van File and printer sharing via internet uitzetten vond ik een hele goeie!

Maar nou zit ik eigenlijk nog steeds met die winxp comp waar ik het niet bij voorelkaar krijg.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:28 schreef sandek het volgende:
Vooral die tip van File and printer sharing via internet uitzetten vond ik een hele goeie!

Maar nou zit ik eigenlijk nog steeds met die winxp comp waar ik het niet bij voorelkaar krijg.
Een Ip adres heb jij daar al opgegeven, wat je nu nog moet doen is de gateway en DNS invullen.

Als je even eigenschappen doet bij TCP/IP zie je daar het tabblad gataway en DNS. Gateway is het ip adres van de server [192.168.1.1]

DNS krijg je van de provider, daarom moet je even winipcfg doen op de server en het DNS adres overnemen op de WinXP bak.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik niet zelf de dns instellen? Wat eigenlijk wel beschreven wordt in de handlleiding gevonden op deze site voor netwerken.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:40 schreef sandek het volgende:
Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik niet zelf de dns instellen? Wat eigenlijk wel beschreven wordt in de handlleiding gevonden op deze site voor netwerken.
Het beste wat je volgens mij kan doen is het volgende:

Server:
netwerkkaart 1:
< instellingen provider>

netwerkkaart 2:
ip: 192.168.1.1
gw: -
dns: DNS van de provider

Client:
ip: 192.168.1.2
gw: 192.168.1.1 <ip server>
DNS: DNS van de provider

Dat zijn de instellingen die sowieso moeten werken, jij zou in principe deze instellingen ook kunnen gebruiken.
Maar je kan ook eerst proberen om alleen het gateway adres in te vullen op de Windows XP machine, mocht dit dan niet werken dan vul je het DNS adres in van de provider [bij DNS].

Ik had trouwens de combinatie Windows XP > Windows 98 logischer gevonden, XP is qua betrouwbaarheid een stuk beter dan Windows '98.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja en de file and printer sharing moet je die nu bij alle protocollen als ipx/spx, tcp/ip en internet delen van de (internet)netwerkadapter uitvinken of volstaat de boel bij alleen het tcp/ip protocol?

Verwijderd

Topicstarter
Yep ik weet dat deze combi niet echt top is maar ook zeker niet onmogelijk. En dat de server de fam comp is en dus altijd beschikbaar moet zijn. Xp is van mij en ik wil ook nog wel eens slapen :z .

Verwijderd

Topicstarter
tcp/ip properties vertoont twee tab blaadjes waar je ip instellingen kan doen welke moet ik nemen?

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 22:49 schreef sandek het volgende:
Oh ja en de file and printer sharing moet je die nu bij alle protocollen als ipx/spx, tcp/ip en internet delen van de (internet)netwerkadapter uitvinken of volstaat de boel bij alleen het tcp/ip protocol?
TCP/IP, jij hebt waarschijnlijk 2x TCP/IP geinstalleerd. Nummer 1 wordt gebruikt voor het internet, nummer 2 wordt gebruikt door het interne netwerk.
Volgens mij staan ze standaard aan, dan moet jij dus even bestands en printerdeling uitzetten bij de TCP/IP die wordt gebruikt door de modem.
Intern kan gewoon aanblijven, testen kan je doen op:

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Op maandag 01 april 2002 22:52 schreef sandek het volgende:
Yep ik weet dat deze combi niet echt top is maar ook zeker niet onmogelijk. En dat de server de fam comp is en dus altijd beschikbaar moet zijn. Xp is van mij en ik wil ook nog wel eens slapen :z .
Okay dat is duidelijk :)
Op maandag 01 april 2002 22:55 schreef sandek het volgende:
tcp/ip properties vertoont twee tab blaadjes waar je ip instellingen kan doen welke moet ik nemen?
Edit je bericht de volgende keer even, dat leest wat makkelijker :) Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Damn lastig dat ik hier geen Win98 heb :(

Verwijderd

Topicstarter
Oh damn, sorry was helemaal in gedachte bij mijn winxp comp en hoe fijn het zou zijn om in het netwerk te hangen en internet te hebben.

Dus dat van die tabblaadjes ging over de winxp tcp/ip instellingen.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 23:21 schreef sandek het volgende:
Oh damn, sorry was helemaal in gedachte bij mijn winxp comp en hoe fijn het zou zijn om in het netwerk te hangen en internet te hebben.

Dus dat van die tabblaadjes ging over de winxp tcp/ip instellingen.
Dat kan ik mij wel voorstellen, hopen dat we het snel aan de praat hebben :)
al ga ik wel zo slapen

Dat verhaal van net ging over Windows 98Se, echter kan het zijn dat het iets anders werkt dan ik uitlegde. In WinXP/Win2k werkt het wel op die manier, 98 is iets anders volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
he Garfield kan je me anders niet ff benaderen met icq? nr: 67195705

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voer gewoon in xp handmatig de dns van je provider in het het moet bijna wel werken.
Pagina: 1