novell 4.2 printserver

Pagina: 1
Acties:

• Barbapapa
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07-2024
ik wil een novell 4.2 / sp.8 printserver maken in een netwerk. De printer zit aan de lpt-poort van de novell-server. Ik wil kunnen printen vanuit zowel windows2000
, nt- alswel w98 werkstations. wie kan mij inhet kort uitleggen hoe ik dit moet aanpakken ?

bvd

Verwijderd

Allereerst moet je de printer op de server installeren door de juiste NLM te laden in het config scherm, Dit zal waarschijnlijk een ondersteunde driver zijn op je printer-driver-cd.

Zodra je de printer bij de server geinstalleerd hebt moet je er een object van maken in je NDS tree, deze moeten onder het srv object of iig bij een alias hiervan hangen, creeer een object en wijs de juiste instellingen toe.

Als er meerdere mensen gebruik van moeten maken is het handige om een aantal basisgroepen aan te maken conform het printernummer wat je zelf bedacht hebt, zo hou je het overzichtelijk en strak. Maak tevens groepen voor que operators e.d

Verwijderd

Volgens mij heb je het over novell 5 novell..
Novell 4.2

start op je win98 client f:\public\win95\nwadmin95.exe

create>new object>print server

geef het beessie een handige naam

create >new object> print_q

create > newobject>printer (auto load lpt1)

Dan ff aan elkaar knopen bij details van de print server (rechtermuisknop op print server)

Dan op de clients netwerkprinter toevoegen en browsen naar de printer op je novell server.

en klaar is je printer

zorg wel dat je als admin bent ingelogd om gebruik te kunnen maken van nwadmin.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Een Novell Printerdriver? HAHAHA!

....

(3 min later)

....

Nou ik weer bijgekomen ben van het lachen is hier een mini-handleiding:

1) beslis wat je wilt gaan doen: Wil je de printerdriver met de hand op de clients zetten, of wil je dat automatisch doen met NDPS (Novell Distributed Printing Service). Een andere overweging is: Wil je een NDS-queue, of een Bindery queue. Verschil tussen die twee is dat je met een bindery-queue gemakkelijker DOS stations kunt gebruiken.

2) NDS: Voor een handmatige printer moet je in NDS 3 objecten maken: een printserver, een queue en een printer.
De printer moet de queue uitlezen, en een printserver is verbonden met de printer. Kijk bij de eigenschappen van elk object hoe en waar je dat moet invullen. Als je alles klaar hebt moet je nog ff pserver.nlm laden op de server (ga naa de system console en type in: 'load pserver <printservernaam.context>' en klaar is kees.

3) NDPS is een stuk moeilijker. Komt d'rop neer dat je een 'broker' laadt op de server, de printerdrivers in een dir op de server zet, en Novell zal automatisch de goede driver installeren op de werkstations.

4) een bindery queue wordt gebruikt door dos-stations, en wordt uitgelezen door een NDS-queue die refereert aan de bindery-queue.

Het klinkt allemaal vrij ingewikkeld, maar punt 2 is in jouw geval voorlopig ff de beste oplossing, en daar kom je wel uit.

Veel succes.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

NDPS heb je NW5 voor nodig.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op dinsdag 02 april 2002 08:52 schreef CybErvee het volgende:
NDPS heb je NW5 voor nodig.
NDPS Environments Supported:
Novell Netware 4.11 with Support pack 6 or greater
Novell Netware 4.2
Novell Netware 5.x

Opzouten !

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Dat is niet wat onze leverancier vertelde. Oftewel is het dus toch een sukkel.

Verwijderd

[quote]Op dinsdag 02 april 2002 08:26 schreef DaDaJoker het volgende:
Een Novell Printerdriver? HAHAHA!

reactie -10

Ach jah klonk leuk toch?? Was erg vroeg vanochtend en was een beetje aan het brabbelen, ( trouwens bij het laden van netwerkkaarten onder dos maakt hij wel gebruik van een ander bestand om in een NWLOGIN te komen (ik dacht VLM om virtueel omgeving met PT te laden), ik ben effe kwijt of dat nou packet driver of NDIS was iets in die trant iig.

wat ik bedoelde te zeggen is dat hij een netware loadable module moest laden op de server, dit is uiteraard afhankelijk van NDS/Bindery/NDPS, al zijn er weinig bedrijven momenteel die in 4.2 support packs gaan rommelen met NDPS en dit eigenlijk pas op NW5 aandurven, klein voorbeeld is de ING die ook een Novell Netwerk draait op het hoofdkantoor en geen NDPS gebruiken maar gewoon nog Que based printing op een systeem dat NDPS wel aankan. (Met SUPP packs dan).

Wanneer je trouwens een netwerk op Que based printing hebt staan en je wilt over op NDPS dan moet je je borst maar nat maken. Ik weet het niet zeker maar het was volgens mij wel mogelijk om printer Que objecten te zien in je NDPSM.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tip, gezien het feit dat t.starter hier moet vragen hoe je een printer onder Netware 4.20 draaiende krijgt, zou ik gaan voor queue based printen.
2 minuten werk (inclusief koffie halen).

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1