[linux] DivX films bekijken

Pagina: 1
Acties:

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
Ik wordt er een beetje moe van.
Dit heb ik:
Mandrake 8.1 download edition;
XMMS werkt perfect voor mp3;
Xine nog niet geinstalleerd;
Noatun doet ut goed voor een mpeg filmpje.
Maar...
Ik wil Divx bekijken. Moet volgens het topic Linux op de Desktop Perfect kunnen. Alleen ik krijg het niet voor elkaar.
Vanmorgen al heel de morgen gespendeerd aan de plugin voor XMMS: gaat al bij het configure commando de mist in:
code:
1
2
*** The glib-config script installed by GLIB could not be found. If GLIB was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in your path, or set the GLIB_CONFIG environment variable to the full path to glib-config.
configure: error: *** GLIB >= 1.2.2 not installed - please install first ***

Ja, leuk dacht ik. Dus ikke RPMFind gezocht naar dat GLIB en glib-1.2.8-2mdk.i586.rpm gevonden en geinstalleerd.
Same problem.
Goed, dacht ik, Xine bestaat ook nog.
Xine gedownd. Eerst xine-lib-0.9.9cvs geinstalleerd (configure, make, make install), daarna xine-ui-0.9.9cvs. Same problem als XMMS: Deze mist XINE-LIB version >=0.9.9. Die is volgens mij gewoon geistalleerd.
Tja, ik snap ut nie meer.
Owkee, poging 3.
Noatus heeft plugins voor DivX. Beetje gezocht en op http://mpeglib.sourceforge.net terecht gekomen. Ikke divx plugin gedownload (mpeglib_divxplugin-0.1.8. Configure ging goed. Make komt met verschillende .h files die hij niet kan vinden.
Mijn conclusie is dus, dat alles in de linuxwereld aanelkaar hangt, en afhankelijk is van elkaar. Maar hoe krijg je nou overzicht, en hoe is dat nu makkelijk te maken?
Kortom. Nix is gelukt (weer een dag verder). Wat doe ik fout? Wie heeft ervaring, tips, howto's faqs of iets dergelijks om mij te helpen?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

Als een programma niet werkt moet je niet naar een volgend programma skippen, want dan blijf je eindeloos bezig :)

Dat van xine kan kloppen. Xine wordt in 2 stukjes geleverd, xine ui en xine-lib. Xine-lib moet je eerst compileren, en wat jij daarna had bij het compileren van xine ui, dat hij de libs niet kon vinden.

Doe dan eens ./configure --help, en kijk of je daar de path naar de xine libs kan opgeven (die je kunt vinden met 'find / | grep xine-lib'.

Geef het pad op, en dan moet ie lukken.

Veel succes!

• EWS99
find / | grep xine-lib geeft behalve de plaats waar ik de tar.gz heb uitgepakt, en de /usr/local/share/doc/xine nix aan.
idd. misschien is het niet slim om meteen de skippen en iets anders te zoeken, maar wat moet ik dan?. Btw, mplayer.sourceforge.net geeft een 404.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 april 2002 19:44 schreef EWS99 het volgende:
code:
1
*** <snip> error: *** GLIB >= 1.2.2 not installed - please install first ***

Ja, leuk dacht ik. Dus ikke RPMFind gezocht naar dat GLIB en glib-1.2.8-2mdk.i586.rpm gevonden en geinstalleerd.
Voor compilen heb je de -dev varianten van libraries nodig.

• EWS99
zou idd kunnen, maaruh, ik zie nergens een -dev library. wel src, maar die helpt ookal niet

• EWS99
Goed, poging 4: Mplayer is zojuist ook mislukt :(. Die heeft weer een hoop dependence nodig voor RPM. owkee, ikke weer zoeken, gelijk de eerste geeft al een 404.

Verwijderd

Met rpms worden de headerpakketten vaak -devel genoemd.
Dus glib-devel kun je installeren met:
urpmi glib-devel
Als het goed is.

Het lijkt erop dat je wat in het wilde weg aan het rommelen bent, terwijl je niet echt weet hoe het allemaal werkt.
Dat is prima, maar het kan handig zijn om dan gewoon wat documentatie te lezen over rpm en compileren.

• EWS99
Op maandag 01 april 2002 22:22 schreef MarcelP het volgende:
Het lijkt erop dat je wat in het wilde weg aan het rommelen bent, terwijl je niet echt weet hoe het allemaal werkt.
Dat is prima, maar het kan handig zijn om dan gewoon wat documentatie te lezen over rpm en compileren.
Daar heb je idd gelijk in, maar ik ben al een behoorlijke tijd aan het rommelen met RPM's en Sources, en bijna nix lukt. Bijv. een kernel compileren.
Ik weet op zich genoeg van linux om een standaard distro naar mijn hand te zetten, alleen het uitbreiden van een distro blijft nog steeds een probleem. Misschien heb je wat tips als documentatie?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Als het configure script exit met een error, moet je niet vergeten dat je na het upgraden/aanvullen van de dependencies je config.cache verwijdert, die zit in dezelde dir als het config script.
Een 'make distclean' werkt meestal ook.

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Je hebt toch wel de win32-dll's in /usr/lib/win32 gezet he?

Verwijderd

Je kan ook proberen om de RPM versie van XINE te downloaden. Ik had dezelfde problemen met het compileren van de XINE source, toen heb ik maar de RPM versie gedownload. Resultaat: binnen 1 minuut keek ik een filmpie.

XINE DOWNLOADS

Verwijderd

Als je ruim in je bandbreedte zit kan je ook de nieuwe distro van mandrake downloaden 8.2 geloof ik
haal alle drie cdtjes binnen en instaleer de boel..

daarin zit de nieuwste xine en aviplayer(wel even aanvinken ) het enige wat je moet doen is ff in de /usr/lib/win32 de goeie dlltjes neerzetten.

Heb de boel ook op me laptopje (333 mhz) en gisteravond in bed nog ff oceans11 gekeken draait als een tiet.

Verwijderd

De PLF distro heeft ook xine rpms, samen met wat dvd rippers en een mplayer src.rpm.
http://plf.zarb.org/rpm/8.1/i586/

Als het gaat om het uitbreiden van een distro...
Ikzelf hou me het liefst aan de packages van een distro. Dus ik installeer alleen packages van Mandrake zelf, en dan alleen van de versie die ik draai.
Een enkele keer compileer ik iets van source, en dat installeert gewoonlijk in /usr/local.
Als ik toch van source compileer, maak ik er liever gelijk een rpm van.
Voor compileren is verder vaal veek software nodig, veel -devel pakketten, en veel utilities.

Software van Mandrake installeer ik via urpmi.
Het kan ook via rpmdrake, maar dat is alleen maar een gui bovenop urpmi.

• EWS99
Ik heb xine eindelijk kunnen installeren via een RPM. En ik heb Beeld! Alleen nu werkt m'n geluid weer niet. Ik heb de RPM met OSS en die met ALSA ook gedownload, maar ik krijg er nix uit.

Verwijderd

je kan ergens in de opties van xine bij audio het pad
/dev/dsp (geloof ik ) opgeven als audio uitgang

Verwijderd

Bij Xine heb ik vaak dat ik in de mixer (niet de volumeknop in Xine, maar gewoon de mixer via het menu=>multimedia=>sound) met de wave, master ed volumeregelingen moet spelen, voordat ik geluid heb.

Vanaf MDK8.2 was dat alweer een stuk beter (had eerst ook 8.1).
Pagina: 1