Linux te traag door uitval 2de proc.

Pagina: 1
Acties:

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We gebruiken Linux Redhat 7.2
We hebben een Gigabyte dual slot 1 met daarop 2 celeron's 533 512mb geheugen, scsi HD.

Nu is het geval dat er zojuist (paar uur geleden) 1 van die proc's kapot is gegaan (bios meld ipv Found 2 processors, Found 1 processor). Maar nu is met 1 proc het systeem ontzettend traag (ik schat nog trager dan een P200), vooral te merken als je bv. KDE opstart. En de webserver kan simpele pagina's niet binnen 1 minuut voorschotelen (dus gewoon commandline geen X).

Bij het laden van de grub hebben we ook al gekozen voor sinlge processor (dus de kernel zonder smp), maar dit maakt niks uit.

Nu vragen wij ons af of dit een instellingsfout ergens is.
Alle tips zijn welkom, want de proc gaat morgen terug voor garantie en zolang moet hij het met 1 proc doen.
Redhat opnieuw erop zetten is eigenlijk geen optie.

bvd!

//edit: Misschien kan een mod ff de topic titel een klein beetje editten: Linux TE traag door uitval 2de proc.
Dat ie trager wordt snap ik ook wel :)

Verwijderd

Hmm, dat is idd wel vreemd ja ...

Maare, je draait toch geen X / KDE op je server he :P

Verwijderd

recompile de kernel eens zonder dual ondersteuning.

Verwijderd

Ik heb zelf met een dual abit board meegemaakt, dat het bios op default instellingen ging als je er een processor uithaalde. Dus zette hij de frequency en bus speed op 300/66 meen ik. Dus elke keer als je een processor erbij plaatste of eruit haalde moest je de bios instellingen opnieuw instellen.

Misschien is dat bij jou ook het geval.

Suc6. :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
en als je met 'top' kijkt wat voor cpu tijd er in gebruik is?

kernel met multiprocessor support zonder dat er een 2e cpu is zou op zich geen enkel probleem moeten geven,

mischien als je die 2e proc (zit ie er nog in??) er eens fysiek uithaalt?

er moet dan wel een terminator op de lege slot overigens (zit bij je mainboard)

A wise man's life is based around fuck you

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Op maandag 01 april 2002 20:24 schreef zwelgje het volgende:
en als je met 'top' kijkt wat voor cpu tijd er in gebruik is?

kernel met multiprocessor support zonder dat er een 2e cpu is zou op zich geen enkel probleem moeten geven,

mischien als je die 2e proc (zit ie er nog in??) er eens fysiek uithaalt?

er moet dan wel een terminator op de lege slot overigens (zit bij je mainboard)
Dat laatste wilde in net voorstellen... Dus een slot-terminator plaatsen.
(denk maar aan een coax-netwerkje waar geen terminators op zitten)
Het lijkt me alleen sterk dat de CPU kapot is. Dat gebeurd namelijk vrijwel nooit, dat een CPU ineens de geest geeft.
Ik zou het eerder in het mainboard gaan zoeken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 april 2002 18:56 schreef Saus het volgende:
Bij het laden van de grub hebben we ook al gekozen voor sinlge processor (dus de kernel zonder smp), maar dit maakt niks uit.
Start je het systeem op met de SMP-enabled kernel, maar dan een bootparam die zegt dat hij maar 1 CPU moet gebruiken, of met een andere niet-SMP-enabled kernel?

Een SMP-enabled kernel is trager dan een niet-SMP-enabled kernel op een uniproc systeem (hoewel het meer in de richting van de 10% oid verschil zou moeten liggen, geen wereld van verschil).

Hebben er ooit andere OSsen op gestaan toen er maar 1 CPU in zat? Zo ja, hadden die het ook? Misschien is het puur een probleem van het moederbord...

Je kunt met diagnostische dingen (cat /proc/cpuinfo, uptime, top, ps auxf) nog kunnen kijken of je daarmee rare dingen ziet.

Verwijderd

(ik ben de andere persoon van de "wij")

Zonder terminator moet niks uitmaken
Ik heb namelijk ook zo'n moederbord met maar 1 processor
en die werkt gewoon goed

En bios instelling is het ook niet, die ene processor draait gewoon op 533

En ik heb hem opgestart met een kernel met smp ge-enabled en eentje waar het ge-disabled is
maakt niks uit, in beide situaties is het systeem zeer traag

Maar we sturen de proc of converter op, en als we dan weer de 2de proc erin plaatsen dan ga ik ervan uit dat het weer allemaal werkt, dan maar een tijdje zonder server :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Op maandag 01 april 2002 21:51 schreef augurkie het volgende:
(ik ben de andere persoon van de "wij")

Zonder terminator moet niks uitmaken
Ik heb namelijk ook zo'n moederbord met maar 1 processor
en die werkt gewoon goed

En bios instelling is het ook niet, die ene processor draait gewoon op 533

En ik heb hem opgestart met een kernel met smp ge-enabled en eentje waar het ge-disabled is
maakt niks uit, in beide situaties is het systeem zeer traag

Maar we sturen de proc of converter op, en als we dan weer de 2de proc erin plaatsen dan ga ik ervan uit dat het weer allemaal werkt, dan maar een tijdje zonder server :)
dan moet je wel dezelfde cpu krijgen, (als ze die nog hebben!!!)

ben bang dat ze je een andere cpu gaan sturen, die mischien wel niet gaat werken op dat bordje (of met die andere cpu)..

mischien kun je ff snel een singel cpu kernel gaan compilen en kijken of dit wat helpt...

A wise man's life is based around fuck you

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mja de oplossing:

Beide procs werken nog,
Beide convertors werken nog,

Alleen convertor B. wil sinds het openen van het topic niet meer samenwerken met convertor A.

Nu werk ik in de pc-shop waar ik die dingen vandaan heb, en heb vandaag een identiek geval meegenomen en de bios van de server melde net weer vrolijk
Found , 2 Processors

:D
Oftewel er is iets mis met die convertor (werkt wel, alleen niet met 2 procs)

Ik ga nu de finishing touch aanbrengen om dat ding up te gooien.
Toch iedereen bedankt!
Pagina: 1