[debian] Internet delen met winXP pc

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke ik weet dat dit al meerdere malen gevraagd is en heb ook al gezocht, maar ik kom er niet uit :'(

Ik draai dus debian op mijn workstation en deze is dmv een alcatel usb modem verbonden met het internet.
Mijn vriendin draait op een winXP/Mandrake 8.2 machine alleen krijgt zij geen internet.

Ik heb half internet al afgezocht en ook het nodige al gevonden alleen krijg ik het niet voor elkaar om internet te delen.

Hoe gaat dat in zijn werk ( graag simpel houden ben op dat gebied n00b)

Ik heb al de volgende instellingen veranderd.

Ik heb forwarden en masqueraden aangezet dmv in /etc/network/options "ip_forward=yes" neer te zetten en /etc/init.d/networking start uit te voeren.

verders heb ik de gepoogt het commando "iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin" in te voeren, maar dan krijg ik de vogende error.
code:
1
2
3
4
modprobe: Can't locate module ip_tables
iptables v1.2.5: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.
debian:/home/mata# iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin

maw IPtables zijn niet geinstaleerd :?

Ik neem aan dat als die niet geinstaleerd zijn ik geen firewall draai (oke stom maar daar gaat het nu ff niet om)

Maar wat blijkt waarschijnlijk heb ik Ipchains.
dus voer ik het volgende commando uit.
"ipchains -b -A forward -s IP_mijn machine/255.255.255.0 -d IP pc vriendin/255.255.255.0 -j ACCEPT"

en dan krijg ik de volgende error melding.
code:
1
ipchains: Protocol not available

Mhhh Ik snap het niet meer ik doe exact wat er verteld word in de howto, maar niets lijkt te werken :(

Oke dan maar ff naar de output van ifconfig kijken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BF:90:BD:4B
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:223 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:0 txqueuelen:100
        RX bytes:54791 (53.5 KiB)  TX bytes:0 (0.0 b)
        Interrupt:5 Base address:0xf00

lo    Link encap:Local Loopback
        inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
        UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
        RX packets:238 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:238 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:0 txqueuelen:0
        RX bytes:16476 (16.0 KiB)  TX bytes:16476 (16.0 KiB)

ppp0    Link encap:Point-to-Point Protocol
        inet addr:mijn_ip  P-t-P:195.190.241.129  Mask:255.255.255.255
        UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:19638 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:20929 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:0 txqueuelen:3
        RX bytes:10059534 (9.5 MiB)  TX bytes:1509800 (1.4 MiB)

Het valt mij direct op dat er bij eth0 geen ip nummer staat
en de pc's zijn via die netwerkkaart met elkaar verbonden.

Ik moet denk ik dus zorgen dat er een IP nummer word toegewezen aan mijn eth0 zodat ik internet kan delen :?

Ik kom er echter geheel niet meer uit (ben al 2 dgn aan het zoeken) wie wil mij hiermee helpen :?

alvast bedankt :)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Iemand :?

ben intussen alweer een hele dag bezig en ben nog geen stap verder gekomen :'(

Een goede howto oid is ook welkom als ik die deling maar voorelkaar krijg.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Linux (en UNIX :)) is veel proberen en lezen. :)
En heel belangrijk is dat je niet opgeeft en door blijft zetten.. :P

Heb je dit gedeelte uit de NOS-Faq al gelezen :? :)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Je moet inderdaad beginnen met die eth0 een ip adres te geven, anders kunnen beide machines natuurlijk nooit met elkaar communiceren.

Welke kernel versie draai je op je Debian systeem?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 20:57 schreef balou het volgende:
Je moet inderdaad beginnen met die eth0 een ip adres te geven, anders kunnen beide machines natuurlijk nooit met elkaar communiceren.

Welke kernel versie draai je op je Debian systeem?
2.4.18

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 april 2002 17:34 schreef Mataraty het volgende:
Ik heb forwarden en masqueraden aangezet dmv in /etc/network/options "ip_forward=yes" neer te zetten en /etc/init.d/networking start uit te voeren.
Dit is alleen om forwarding aan te zetten. Met forwarding heb je nog geen NATting/Masquerading, hoewel forwarding afaik wel nodig is wil je kunnen Masqueraden.
verders heb ik de gepoogt het commando "iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin" in te voeren, maar dan krijg ik de vogende error.
code:
1
2
3
4
modprobe: Can't locate module ip_tables
iptables v1.2.5: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.
debian:/home/mata# iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin

maw IPtables zijn niet geinstaleerd :?
Je hebt geen iptables in je kernel en hij kan de kernel-module voor iptables ook niet vinden.
Maar wat blijkt waarschijnlijk heb ik Ipchains.
dus voer ik het volgende commando uit.
"ipchains -b -A forward -s IP_mijn machine/255.255.255.0 -d IP pc vriendin/255.255.255.0 -j ACCEPT"

en dan krijg ik de volgende error melding.
code:
1
ipchains: Protocol not available
Je hebt geen ipchains in je kernel. (en ipchains kan afaik niet als module)

Goed, je hebt geen ipchains en geen iptables in je kernel... Dan houdt firewallen en Masqen redelijk snel op :)

Heb je de kernel zelf gecompiled? 2.2 of 2.4 ?
Oke dan maar ff naar de output van ifconfig kijken.
<snip>
Het valt mij direct op dat er bij eth0 geen ip nummer staat
en de pc's zijn via die netwerkkaart met elkaar verbonden.

Ik moet denk ik dus zorgen dat er een IP nummer word toegewezen aan mijn eth0 zodat ik internet kan delen :?
Ehm, daar zou ik sowieso eens mee beginnen ja... IP-adressen zijn tamelijk handig als je computers TCP/IP met elkaar wilt laten praten :)

Is er uberhaupt wel enige vorm van comminucatie tussen die twee computers atm?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 21:12 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dit is alleen om forwarding aan te zetten. Met forwarding heb je nog geen NATting/Masquerading, hoewel forwarding afaik wel nodig is wil je kunnen Masqueraden.
[..]

Je hebt geen iptables in je kernel en hij kan de kernel-module voor iptables ook niet vinden.
[..]

Je hebt geen ipchains in je kernel. (en ipchains kan afaik niet als module)

Goed, je hebt geen ipchains en geen iptables in je kernel... Dan houdt firewallen en Masqen redelijk snel op :)

Heb je de kernel zelf gecompiled? 2.2 of 2.4 ?
[..]

Ehm, daar zou ik sowieso eens mee beginnen ja... IP-adressen zijn tamelijk handig als je computers TCP/IP met elkaar wilt laten praten :)

Is er uberhaupt wel enige vorm van comminucatie tussen die twee computers atm?
Zelf 2.4.18

en ik kan de andere pc idd niet pingen :'(

Alle begin is moeilijk en zoeken vind ik ook niet erg, maar ik heb nergens kunnen vinden wat ik allemaal moest mee compilen en ik denk dus dat ik een paar dingen ben vergeten :'(

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke ik ben maar opnieuw begonnen (opgeven hou ik niet van)
En heb nu de kernel gecompiled incl. Iptables, Nat, Netshare ed.

Echter atm ken ik niet compilen, omdat die om een of andere reden niet beschikbaar is.

Alles opnieuw uitgevoerd echter heeft mijn ethernetkaart (eth0) immer nog geen IPadres :'(

Hoe ga ik verder :?

Btw ik lees me eigen gek, maar kon er echt niet uit :(

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 april 2002 22:16 schreef Mataraty het volgende:
...maar ik heb nergens kunnen vinden wat ik allemaal moest mee compilen en ik denk dus dat ik een paar dingen ben vergeten :'(
code:
1
2
3
4
5
6
Networking options -->
    [*] Network packet filtering
    IP: Netfilter Configuration -->
      <M> IP tables support
      <M> Full NAT
      <M>   MASQUERADE target support

Zul je iig nodig hebben.
Ikzelf heb onder 'IP: Netfilter Configuration -->' (vrijwel) alles als module gecompiled op mijn gateway en op mijn laptop (met zeer varierende inetconnectie) - Het kan maar ooit van pas komen. Als module neemt zoiets toch alleen maar HD space in beslag totdat het geladen wordt.
Op dinsdag 02 april 2002 00:31 schreef Mataraty het volgende:
Echter atm ken ik niet compilen, omdat die om een of andere reden niet beschikbaar is.
:?
Alles opnieuw uitgevoerd echter heeft mijn ethernetkaart (eth0) immer nog geen IPadres :'(
Hoe bedoel je 'alles opnieuw ingevoerd'?

Je netwerkkaart geef je een IP adres met ifconfig (zie de manpage voor hoe), en voor de instellingen die tijdens het booten worden ingesteld edit je /etc/networking/interfaces (Debian-specifiek, zie de manpage voor hoe).

• real-0ne
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

krijg je een ip adres toegewezen..? of heb je een vast ip adres...?

De enige echte....

Verwijderd

Probeer es in je /etc/network/interfaces te zetten:
code:
1
2
3
4
auto eth0
iface eth0 inet static
address <willekeurig goed IP adres>
netmask <bijbehorend netmask>

En gooi de lo regels natuurlijk NIET weg ;)

Dan heb je al een IP adres te pakken op je eth0
Dan nog even een dhcp servertje draaien die op eth0 luistert, en de pc van je vriendin automatisch een ip adres laten verkrijgen van jouw dhcp servertje. En dan moet er intussen communicatie mogelijk zijn!
Verder moet je wel even je kernel goed compilen idd, en
code:
1
apt-get install iptables

wil ook wel es helpen. >:)

Verwijderd

;(
Als je nu eerst je iptables voor elkaar maakt voordat je je kernel compiled, spaart tijd en als het (weer) fout gaat heeft het je niet zoveel tijd gekost. :Y) Aangezien je in de vorige kernel ook geen iptables had, is het handig om daar nog ff mee te wachten.

(Google: Hurraay! )
http://www.google.com/search?q=debian+iptables+howto&hl=nl
http://www.google.com/search?q=debian+ipchains+howto&hl=nl

Ik heb het ook kunnen vinden en bij mij werkt het mbv deze sites prima... :7

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 09:39 schreef Hieronymus het volgende:
Probeer es in je /etc/network/interfaces te zetten:
code:
1
2
3
4
auto eth0
iface eth0 inet static
address <willekeurig goed IP adres>
netmask <bijbehorend netmask>

En gooi de lo regels natuurlijk NIET weg ;)
Bedankt je hebt het begrepen het enige probleem wat ik nog had is dat ik geen IP had op mijn netwerkkaart :)

Nu kan ik gewoon I-net delen en zijn we beide tevreden :) :)

Alleen blijft er nog een probleem :'(

In de Howto staat dat ik een script moet maken en deze plaatsen in /etc/rc.d/rc local/firewall
Hoe ik echter ook zoek in /etc/ ik kan die locatie niet vinden.
Ik heb alleen rc.dboot, rc.d1 tm rc.d5 maar niet rc.d en nergens is er ook een local of firewall te vinden :?

Moet ik deze dan handmatig aanmaken :?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Het script moet je plaatsen in /etc/init.d . Je moet dan in /etc/rc2.d een symlinkje maken naar dat bestand. (Als je niet standaard in runlevel 2 opstart moet je dat linkje in de betreffende /etc/rc?.d directory maken uiteraard)

De naam van de link moet er uitzien zoals de andere linkjes in die directory, dus 'S', dan een getal van twee cijfers, en dan de naam van je script. Het getal geeft aan wanneer het script gestart moet worden: de lage getallen worden eerst gestart.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 21:17 schreef ajvdvegt het volgende:
Het script moet je plaatsen in /etc/init.d . Je moet dan in /etc/rc2.d een symlinkje maken naar dat bestand. (Als je niet standaard in runlevel 2 opstart moet je dat linkje in de betreffende /etc/rc?.d directory maken uiteraard)

De naam van de link moet er uitzien zoals de andere linkjes in die directory, dus 'S', dan een getal van twee cijfers, en dan de naam van je script. Het getal geeft aan wanneer het script gestart moet worden: de lage getallen worden eerst gestart.
thx :)

Verwijderd

Hmz.... ik gebruik mandrake 8.2 linux ook, en heb de X window geinstalleerd(heh jah op een server :P) maarum dan ken je gewoon in het configuratiescherm geval "Internetverbinding delen" aanklikken. en dan laat je gateway gewoon leeg enzo... gewoon ff 192.168.0.1 of whatever bij ip invullen, ff reboeten en klaar is het :)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 02 april 2002 23:52 schreef DIE-HARDserver het volgende:
Hmz.... ik gebruik mandrake 8.2 linux ook, en heb de X window geinstalleerd(heh jah op een server :P) maarum dan ken je gewoon in het configuratiescherm geval "Internetverbinding delen" aanklikken. en dan laat je gateway gewoon leeg enzo... gewoon ff 192.168.0.1 of whatever bij ip invullen, ff reboeten en klaar is het :)
:? waar heb je het over?

Lees de topic titel nog eens goed ;)

Verwijderd

Ik draai dus debian op mijn workstation en deze is dmv een alcatel usb modem verbonden met het internet.
Mijn vriendin draait op een winXP/Mandrake 8.2 machine alleen krijgt zij geen internet.

heh, mijn vorige bericht sloeg dus op je vriendin 8-)
Pagina: 1