Oke ik weet dat dit al meerdere malen gevraagd is en heb ook al gezocht, maar ik kom er niet uit 
Ik draai dus debian op mijn workstation en deze is dmv een alcatel usb modem verbonden met het internet.
Mijn vriendin draait op een winXP/Mandrake 8.2 machine alleen krijgt zij geen internet.
Ik heb half internet al afgezocht en ook het nodige al gevonden alleen krijg ik het niet voor elkaar om internet te delen.
Hoe gaat dat in zijn werk ( graag simpel houden ben op dat gebied n00b)
Ik heb al de volgende instellingen veranderd.
Ik heb forwarden en masqueraden aangezet dmv in /etc/network/options "ip_forward=yes" neer te zetten en /etc/init.d/networking start uit te voeren.
verders heb ik de gepoogt het commando "iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin" in te voeren, maar dan krijg ik de vogende error.
maw IPtables zijn niet geinstaleerd
Ik neem aan dat als die niet geinstaleerd zijn ik geen firewall draai (oke stom maar daar gaat het nu ff niet om)
Maar wat blijkt waarschijnlijk heb ik Ipchains.
dus voer ik het volgende commando uit.
"ipchains -b -A forward -s IP_mijn machine/255.255.255.0 -d IP pc vriendin/255.255.255.0 -j ACCEPT"
en dan krijg ik de volgende error melding.
Mhhh Ik snap het niet meer ik doe exact wat er verteld word in de howto, maar niets lijkt te werken
Oke dan maar ff naar de output van ifconfig kijken.
Het valt mij direct op dat er bij eth0 geen ip nummer staat
en de pc's zijn via die netwerkkaart met elkaar verbonden.
Ik moet denk ik dus zorgen dat er een IP nummer word toegewezen aan mijn eth0 zodat ik internet kan delen
Ik kom er echter geheel niet meer uit (ben al 2 dgn aan het zoeken) wie wil mij hiermee helpen
alvast bedankt
Ik draai dus debian op mijn workstation en deze is dmv een alcatel usb modem verbonden met het internet.
Mijn vriendin draait op een winXP/Mandrake 8.2 machine alleen krijgt zij geen internet.
Ik heb half internet al afgezocht en ook het nodige al gevonden alleen krijg ik het niet voor elkaar om internet te delen.
Hoe gaat dat in zijn werk ( graag simpel houden ben op dat gebied n00b)
Ik heb al de volgende instellingen veranderd.
Ik heb forwarden en masqueraden aangezet dmv in /etc/network/options "ip_forward=yes" neer te zetten en /etc/init.d/networking start uit te voeren.
verders heb ik de gepoogt het commando "iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin" in te voeren, maar dan krijg ik de vogende error.
code:
1
2
3
4
| modprobe: Can't locate module ip_tables iptables v1.2.5: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?) Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded. debian:/home/mata# iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j SNAT --to $IP-pc vriendin |
maw IPtables zijn niet geinstaleerd
Ik neem aan dat als die niet geinstaleerd zijn ik geen firewall draai (oke stom maar daar gaat het nu ff niet om)
Maar wat blijkt waarschijnlijk heb ik Ipchains.
dus voer ik het volgende commando uit.
"ipchains -b -A forward -s IP_mijn machine/255.255.255.0 -d IP pc vriendin/255.255.255.0 -j ACCEPT"
en dan krijg ik de volgende error melding.
code:
1
| ipchains: Protocol not available |
Mhhh Ik snap het niet meer ik doe exact wat er verteld word in de howto, maar niets lijkt te werken
Oke dan maar ff naar de output van ifconfig kijken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:BF:90:BD:4B
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:223 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:54791 (53.5 KiB) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:5 Base address:0xf00
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:238 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:238 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:16476 (16.0 KiB) TX bytes:16476 (16.0 KiB)
ppp0 Link encap:Point-to-Point Protocol
inet addr:mijn_ip P-t-P:195.190.241.129 Mask:255.255.255.255
UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:19638 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:20929 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:3
RX bytes:10059534 (9.5 MiB) TX bytes:1509800 (1.4 MiB) |
Het valt mij direct op dat er bij eth0 geen ip nummer staat
en de pc's zijn via die netwerkkaart met elkaar verbonden.
Ik moet denk ik dus zorgen dat er een IP nummer word toegewezen aan mijn eth0 zodat ik internet kan delen
Ik kom er echter geheel niet meer uit (ben al 2 dgn aan het zoeken) wie wil mij hiermee helpen
alvast bedankt