Chipset cooler echt nodig?

Pagina: 1
Acties:

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik heb een asus A7V133 moederbordje. De chipset cooler ging erg veel lawaai maken dus ik heb hem er maar af gedaan. Het systeem loopt superstabiel en de heatsink wordt niet erg warm (30 graden ofzo). Nu ga ik echter over van een duron 800 naar een XP-1800 en vraag ik me af of de chipset dan veel warmer wordt en een cooler dan wel echt nodig is.

ps ben niet van plan over te clocken maar de FSB gaat wel van 100 naar 133 uiteraard

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Zo'n ding zit er niet voor niets op. Lijkt me dus wel. Laat je een processor ook zonder koeler lopen, nee dus.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 19:32

tweakerbee

dus..?

Chipset coolers zijn niet altijd nodig. Je kunt kijken of het goed draait, of er een betere heatsink (Zalman :P) opzetten.

You can't have everything. Where would you put it?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:44
chipsetkoeling op een kt133 is eigenlijk overkill. Kun je ook zien aan de msi-bordjes: daar zat gewoon een passief blokje op. Ik heb het koelertje van mijn Abit kt7a-raid gewoon vervangen door een blokje van een bx-bordje.
Dat werkt nu al ongeveer een jaartje goed. Gewoon vervangen dus!

Verwijderd

Zo te zien aan je temperatuur gaat het volgende op:

- voor de hoge oog-streelbaarheidfactor, worden chipsets soms uitgevoerd met een fan. Het ziet er leuk uit, en sommige mensen denken dan dat het sneller is.

Sommige chipsets hebben WEL een fan nodig, maar dat blijkt dan ook vaak uit de temperatuur (mijne is zonder fan 55'C - met fan 34'C).