Toon posts:

Trustix server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey you out there wie verstand heeft van trustix..............jaja

Ik wil een server maken op me oude pentium 120 wat met trustix goed zou moeten kunne..maar aangezien ik nie zoveel verstand van trustix heb zou ik eigenlijk een stap voor stap handleiding nodig hebben. Trustix is mij aangeraden door een kennis maar als jullie een betere weten zeg 't maar. Het moet een router,ftp,web server worden en het moet dus op me pentium 120 24 ram draaie.
alvast bedankt|

Verwijderd

Topicstarter
btw.......schijfruimte is geen probleem:)

Verwijderd

Is zat over te vinden.

Check eerst maar even http://www.trustix.net

Als het dan niet lukt kom je maar weer eens terug.

Verwijderd

Topicstarter
ben ik al geweest en ik heb die complete handleiding....alleen als ik alles zo doe lijkt er nog iets fout te gaan want 't werkt gewoon niet:?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 01 april 2002 20:41 schreef bladeofdarkness het volgende:
ben ik al geweest en ik heb die complete handleiding....alleen als ik alles zo doe lijkt er nog iets fout te gaan want 't werkt gewoon niet:?
mmmmmmm das wel erg breed gezegd.

wat werkt er dan niet ?? (percies)

wat zijn de fout meldingen ??

zo kunnen andere mensen jou makkelijker helpen

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry :? In die handleiding staat dat je wat files moet editen etc en dat dan alles zou moeten werken:S maar bij mij werkt 't dus nie zo..

sorry ik ben pas beginner met dit soort besturingssstemen
dus eigenlijk wat ik nodig heb is een simpele duidelijke handleiding

Verwijderd

Als je echt een beginner bent, kan je misschien beter met E-Smith of zo beginnen.

Zelf vond ik de handleiding wel duidelijk van trustix.

Verwijderd

Topicstarter
je moet die dinge in die handleiding gewoon LETTERLIJK doen? :P

Verwijderd

Vetel eerst eens hoever je bent gekomen.

Is de installatie goed gelukt?
Wat heb je allemaal geinstalleerd?

Wat lukt er niet?

E-Mail, DNS, Samba, FTP ?????

More info please. :)

Verwijderd

Topicstarter
bij DNS instellen moet je wat dingen editen. Moet je daar alles letterlijk van de handleiding overnemen? :?

Verwijderd

Nee, denk niet dat de DNS servers voor jouw provider in de handleiding staan. :) Neem aan dat je wel weet wat je DNS servers van je provider zijn?

Verwijderd

DNS instellen is door een hele grote zure appel heenbijten, maar dat gaat jou lukken.

Probeer eerst eens de caching-only dns server zoals in de handleiding beschreven staat. (Die is toch echt duidelijk daar in.)

Werkt dat niet zoals verwacht dan kan je altijd nog een Primaire DNS server opzetten.

Tip van de dag: >:)

Als je het moelijk hebt met het instellen van de configuratie bestanden, kan je webmin downloaden en kan je heel veel via je webbrowser instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 21:16 schreef balou het volgende:
Nee, denk niet dat de DNS servers voor jouw provider in de handleiding staan. :) Neem aan dat je wel weet wat je DNS servers van je provider zijn?
ja dat weet ik dus wel.....zo dom ben ik nie}:0

Verwijderd

Topicstarter
ey mensuh ik probeer deze dingen eerst maar weer eens:) alvast bedankt als 't lukt :?

Verwijderd

Topicstarter
To make your system actually use the name server, you will also have to make a few changes to the file /etc/resolv.conf. This file should have been created during the installation, and should look something like this:
ok dit gedeelte snap ik dus nie helemaal dat van "your-domain.com other-domain.com" wat moet ik hier invulle? en ook die nameservers...die van @home zijn bij mij 212.120.80.4 en 212.120.80.5

The hostnames and IP-address should match your setup. The system should be told to use 127.0.0.1 as nameserver, making the file look like this:

search your-domain.com other-domain.com
nameserver 127.0.0.1
nameserver 192.168.1.10
-----------------------------------------------------------
please help me :o

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 20:59 schreef bladeofdarkness het volgende:
nameserver 127.0.0.1
nameserver 192.168.1.10
-----------------------------------------------------------
please help me :o
Als je zelf een DNS server gaat draaien kun je 127.0.0.1 gebruiken ja... Ik raad je aan om de beide DNS adressen van je provider in te vullen hier, dus:

nameserver 195.121.1.34
nameserver 195.121.1.66

(dit is voor planet je eigen invullen dus :))

Verwijderd

Topicstarter
nameserver 212.120.80.4
nameserver 212.120.80.5

dit zij die van mij. maar hierboven staat toch ook iet van your-domain.com other-domain.com

wat moet ik daar dan mee? :D

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 21:16 schreef bladeofdarkness het volgende:
nameserver 212.120.80.4
nameserver 212.120.80.5
Ok, zet die erin...
dit zij die van mij. maar hierboven staat toch ook iet van your-domain.com other-domain.com

wat moet ik daar dan mee? :D
Weg laten, het is in jouw geval niet nodig. ;) (Je maakt met een dns server contact).

Om meer te weten te komen kan ik je verwijzen naar linuxdoc.org ... Je gebruikt nu trustix, op zich niks mis mee maar het is misschien handiger om de basiskennis te krijgen met een distro zoals Redhat of Mandrake en zoveel mogelijk docs lezen.

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling van dit alles iz natuurlijk dat thuis op met netwerk ieder1 op 't internet kan via me server.
3 comps<------->switch met uplink<--->server<----->@home

:9 ik wil me dit dus ook natuurlijk mee kennis krijgen van linux en kheb toch wel aardig wat opgestoke ondetusse want ik ben begonne met zero.....noppes nada....en 't lukt nu bijna...maar er lijkt geen signaal van de server naar de uplink te gaan :?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 21:29 schreef bladeofdarkness het volgende:
de bedoeling van dit alles iz natuurlijk dat thuis op met netwerk ieder1 op 't internet kan via me server.
3 comps<------->switch met uplink<--->server<----->@home

:9 ik wil me dit dus ook natuurlijk mee kennis krijgen van linux en kheb toch wel aardig wat opgestoke ondetusse want ik ben begonne met zero.....noppes nada....en 't lukt nu bijna...maar er lijkt geen signaal van de server naar de uplink te gaan :?
Lees het documentatie boekje anders even :)

Ik kan niet opmaken hoe je je computers hebt aangesloten, ik bedoel software matig.

Verwijderd

Topicstarter
alle comps draaien op win98 btw....'t werkt nu gedeeltelijk....me comps krijgen via me server een ip..alleen......ze kunne evengoed nie op 't internet :?

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 22:43 schreef bladeofdarkness het volgende:
alle comps draaien op win98 btw....'t werkt nu gedeeltelijk....me comps krijgen via me server een ip..alleen......ze kunne evengoed nie op 't internet :?
Kun je wel een IP pingen vanaf een client (W98 in jou geval) ?

Zo ja......zet dan eens de DNS-servers in je netwerk-omgeving op een client...

Verwijderd

Topicstarter
ff vraagje tussedoor....moet je ook je DNS instelle in windows? en moet ik 'm zelf een ip geven en subnetmask
normaal dus iets van: 192.168.1.2 255.255.255.0
192.168.1.1 gebruikt me server...alvast bedankt:D

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 08:05 schreef bladeofdarkness het volgende:
ff vraagje tussedoor....moet je ook je DNS instelle in windows? en moet ik 'm zelf een ip geven en subnetmask
Ja natuurlijk! Ik raad je echt aan om eerst iets over netwerken te gaan lezen (boek ofzo) voordat je met linux gaat werken.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Op woensdag 03 april 2002 08:05 schreef bladeofdarkness het volgende:
Aangezien je clients via dhcp een ip adr krijgen is het erg makkelijk om ook je dns adr via dhcp in te stellen.
dus in /etc/dhcpd.conf een paar opties zetten :
option name-server 123.123.123.123
option domain-name "mijnthuisdomain.net" :9

Er zijn er nog een paar duizend anderen... bekijk "man dhcpd.conf" eve of zoek eve op google voor de persiece werking van alle opties

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 11:27 schreef im_ik het volgende:

[..]

Aangezien je clients via dhcp een ip adr krijgen is het erg makkelijk om ook je dns adr via dhcp in te stellen.
dus in /etc/dhcpd.conf een paar opties zetten :
option name-server 123.123.123.123
option domain-name "mijnthuisdomain.net" :9

Er zijn er nog een paar duizend anderen... bekijk "man dhcpd.conf" eve of zoek eve op google voor de persiece werking van alle opties
dus in windows moet je bij DNS bij host en domain hetgene invulle wat je hierboven invuld?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 03 april 2002 18:31 schreef bladeofdarkness het volgende:
dus in windows moet je bij DNS bij host en domain hetgene invulle wat je hierboven invuld?
Dat is een optie. Een andere en eigenlijk nettere optie is om ook dat door de DHCP-server te laten regelen. Daarvoor moet je even iets wijzigen in de configuratie van die DHCP-server zoals hierboven beschreven.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 18:34 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat is een optie. Een andere en eigenlijk nettere optie is om ook dat door de DHCP-server te laten regelen. Daarvoor moet je even iets wijzigen in de configuratie van die DHCP-server zoals hierboven beschreven.
wat moet je dan veranderen? graag ff precies opschrijve:D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hierboven zijn al twee regels gegeven die in je /etc/dhcpd.conf moeten. Ik heb hier geen dhcp-server draaien en zodoende geen manpage om uit te quoten, maar ik ben ervan overtuigd dat je de precieze regels met het commando 'man dhcpd.conf' of in /usr/share/doc/dhcp* terug kunt vinden. Ook op www.linuxdoc.org is er een guide voor te vinden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg bij trustix deze error als ik een domain opzet:
ndc: error: name server was not running
en je kan 'm ook nie starte....das 't vreemde

Verwijderd

Met ntsysv kan je bekijken welke services opgestart worden bij het booten. Zorg in ieder geval dat bind daar is aangekruist.

Reboot je bak desnoods even.

Zolang je nog aan het configgen bent is het niet erg om nog te rebooten. >:)

Daarna wel. :P

Verwijderd

Hey Martijn, je hebt je weg hierheen gevonden. En je snapt intussen wel waarom dit soort dingen niet via een email een op een te doen zijn nu, neem ik aan.

Je dns naar internet werkt hopelijk. En je eigen lokale dns-server zou ik maar niet draaien, als ik jou was.

Lukt het zo verder?
Pagina: 1