Toon posts:

scsi harddisk vraagje???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik heb sinds kort een externe scsi kast met daarin een plextor brander, plextor cdrom speler en een seagate 4,3 gb scsi schrijf.
Wanneer mijn Qlogic kaart kijkt tijdens het opstarten welke scsi devices er aan hangen, spint mijn harddisk op, ik wilde vragen is er een programmaatje of andere manier om deze scsi harddisk in slaap te laten vallen naar circa een bepaalde tijd.
Nog een vraag is er een programmaatje om deze scsi schrijf omdat deze op een andere externe voeding zit voordat ik hem afsluit eerst de heads van de schrijf te parkeren.
Vertel me wat mogelijk is.

Bedankt,
Alex

Verwijderd

de opdracht voor uitschakelen (oftewel spin-down) wordt gegeven via de scsi-bus. je kan dus gewoon windows instellen dat 'ie hem uitzet na een bepaalde tijd.
van linux weet ik dat die dat standaard al doet, alleen weet ik zo niet na hoe lang.

over het parkeren van de koppen, als een schijf uitstaat gaan de koppen automatisch in de parkeerstand (tenminste met de nieuwe schijven) dit komt door een veermechanisme in de aandrijving.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je informatie, maar hoe kan ik windows instellen zodat mijn scsi harddisk gaat slapen.

Verwijderd

configuratie-scherm -> power management
daar staat iets van schijven uitschakelen na een bepaalde tijd (kan je de tijd instellen)

deze tijd geld voor alle schijven, wordt echter wel per schijf apart bijgehouden
(bij scsi dan, ide wil perse of aan of uit)

Verwijderd

Het power management van windows legt een scsi schijf stil? No way, ik gebruik al jaren een adaptec 2940 en 2940uw en 2940u2w en die schijven vallen enkel stil als ik ezscsi van adaptec installeer en daar kies voor dat die schijven mogen stilvallen. In windoze (95, 98, SE, ME, win2k) lukt dat dus niet, toch niet bij mij.