normale temperatuur P3 800?

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:50
Daarnet begon ik een raar luchtje te ruiken en vermoedde dat er iets mis was met mijn pc. Toen ik em een 5tal minuutjes had afgezet en terug bootte naar de BIOS waar ik de hardware monitor eens bekeek, merkte ik op dat de temp van mijn processor geleidelijk aan steeg naar 46°C en dat van mijn moederbord naar 30°. Is dit normaal?
Ik heb een P3 800EB Mhz, met Asus CUSL2. Niet overclockt...

En ja, kheb al es met de search gezocht, maar niet echt iets gevonden over normale temperaturen van die waardes.

(sorry voor de dubbelpost in "overclocking", verkeerde categorie geselecteerd... My fault :Z)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
tis een beetje aan de hoge kant (idle of stressed?, voor idle is het aan de hoge kant, stressed is het normaal met een standaard cooler)...een keertje een andere cooler kopen dan kun je in de toekomst ook nog overclocken. Als je een goeie niet al te dure cooler wil adviseer ik een volcano II
http://www.thermaltake.com/products/heatsink/volcano2.htm
dit is een goeie cooler en te kopen bij bv. mycom en niet al te duur +/- 12/15 euro.

kheb de mijne draaien op 960 MHz en bij stressed wordt hij 42 graden en idle zo rond de 32 en das ruim binnen de grens en draait superstabiel nooit geen problemen gehad en draait al een klein jaartje zo :)

mobo temp ligt bij mij rond de 26/28 graden dus ik zou je niet te druk maken.

Verwijderd

46 is heus niet hoog, hij mag veel meer hebben (ik heb hem ook maar dan op een CUV4X bord). Hoe snel ie in ca 5 min afgekoeld is?
Bij mij is ie meestal nu 30-40, maar vroeger was ie ook vaker 45-50. Ik heb de koeler er een keer eraf gehaald en het prefab-kaugummetje.... ertussen uitgehaald en een heel dun laagje thermische siliconengeleidingspasta ertussen. Hij is dus nu veel lager en vooral ook veel stabieler in temperatuur.
Check dus de zaak effe.
PS: op de CD-rom staat meestal een progje voor de T, ook al is ie niet zo nauwkeurig wat je vaak hoort, is het toch handiger dan herstart en dan het bios. Als dat allemaal erg lang duurt is dat nog onnauwkeuriger.......

Verwijderd

Naar mijn mening een beetje aan de hoge kant. Ik heb een p3-850 met slechts 2 fans in mn systeem (cpu en psu) en deze draait normaal gesproken op zo'n 24 graden.

Verwijderd

Ik heb de specs effe nagekeken... de Tj (junction T) mag 80ºC zijn.... Belangrijk bij die T zijn dat bepaalde stroomsterktes en pulslengtes niet overschreden worden.
Dus lijkt me 60ºC zeker nog een veilige T, mits Vcore e.d. binnen de specificaties ingesteld staan. En ook omdat je niet precies de junction-T mogelijk meet (tenminste je weet het niet zeker of dat zo is).
Dus alles <60ºC moet zeker kunnen, maar vooral "gemiddeld" lager is altijd beter om nog wat rek te hebben voor de pieken.
Ik zag dat je stank schreef: houdt eens goed in de gaten waar je dat ruikt, is ook vaak de voeding.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:08 schreef Ceyene het volgende:
Naar mijn mening een beetje aan de hoge kant. Ik heb een p3-850 met slechts 2 fans in mn systeem (cpu en psu) en deze draait normaal gesproken op zo'n 24 graden.
maar dat is niet stressed. Stressed zijn die temps netjes. En die stank is idd waarschijnlijk je voeding :P

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
die stank kan ook nog een kapot coolertje zijn =)

Tweakers Discord

Verwijderd

mijn vroegere PIII 1Ghz liep idle op 32 graden en stressed op 40 graden. vind 46 dus best wel hoog.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:59 schreef Transparent_Ink het volgende:
mijn vroegere PIII 1Ghz liep idle op 32 graden en stressed op 40 graden. vind 46 dus best wel hoog.
bij mij loopt m'n p3 1ghz op 55C maar dat komt omdat ie in dual staat en lastig lucht kan aanzuigen ook met een 12cm fan erboven
kortom maak je er geen zorgen over

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:59 schreef Transparent_Ink het volgende:
de specs voor de 1GHz is ca 10 graden lager voor de Tj .... effe de specs eerst nakijken.... ;)

edit:
en voor de PIII 600 en andere lage types is ie 7-10 graden hoger..

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:36 schreef ByMeSDy het volgende:

[..]

maar dat is niet stressed. Stressed zijn die temps netjes.
Zelfs stressed komt ie bij mij niet zo hoog...

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 21:23 schreef Ceyene het volgende:

[..]

Zelfs stressed komt ie bij mij niet zo hoog...
heb jij het dus goed gekoeld ;). Maar onder de 50 graden is het echt no problem.

• shardphoenix
Op maandag 01 april 2002 19:08 schreef Ceyene het volgende:
waar lees je temp mee uit want 24 graden idle of stressed voor een PIII850 is ERG laag!

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 17:53 schreef mikevanrooijen het volgende:
...lees je temp mee uit want 24 graden idle of stressed voor een PIII850 is ERG laag!
eeeh.. gewoon: in me bios. CPU=24c idle. De situatie: een aOpen hq45 desktop case. De voeding zit echt vlak naast mn proc, en daar zit 1 fan in volgens mij. Op de CPU zit een cooler eigenlijk bedoeld voor een AMD athlon XP... de Spire 5E34B3-H CopperBase; meer niet;

• shardphoenix
probeer je temp eens uit te lezen met een ander progje zoals sandra of een ander programma want vaak kloppen die temps niet. In mijn bios staat 21 graden (kamertemp) dat kan dus zo goed als niet!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 22:06
Dat is volgens mij veelste hoog voor een pentium de mijne (nog overgeclokt ook) komt niet hoger dan 30C met standaard fan.

tvw

Pagina: 1