Als een transistor gekoeld moet worden, moet je beginnen dat ding op een koelrib te plaatsen of er een koelvin op te monteren (dit afhankelijk van het soort behuizing). Voor de meeste toepassingen is dit voldoende in combinatie met normale koeling van de kast waarin het ding zit. Een volgende stap, indien de normale luchtstroom niet voldoet, zou inderdaad zijn om over die koelrib/vin een geforceerde luchtstroom te blazen.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
mijn vraag was dus eigenlijk of die transistoren ook zonder koelblok konden functioneren zonder door te branden. Of dat iemand nog een ander manier weet van koelen.
Ja, een transistor kan prima zonder koelblok werken..Op maandag 01 april 2002 17:55 schreef joukehofman het volgende:
mijn vraag was dus eigenlijk of die transistoren ook zonder koelblok konden functioneren zonder door te branden. Of dat iemand nog een ander manier weet van koelen.
Nee, een transistor heeft een superlomp koelblok nodig.
Je vraagformulering is niet echt duidelijk..
Wat voor transistor is het?
Wat voor warmtedissipatie moet ie verwerken?
Wat voor behuizing bezit ie nu?
Anyway: iets meer info.
Koelblok is bij beetje vermogen wel gewenst, met een fan kom je ook wel wat, maar koelblok zit erop om het warmteoppervlak te vergroten, wat resulteerd is een betere warmteafvoer.
Een mooi koelblok waar dus een luchtstroom doorgaat (bv cpu) is ideaal.
Maar goed, als je een BC 547B ofzo pakt, dan issut niet echt nodig.. (krijg je geeneens een koelblok op)
het is bedoeld om een relais aan te zetten dus van lpt1 via 10kohm weerstand op transistor (base), die heeft op de collector 12 V staan en met de emitor staat hij aangesloten op een relais, die hij dus aan en uit moet schakelen.
De bedoeling is dat alles op een printplaat weggewerkt gaat worden in een behuizing. Er zit een gat in waaraan je een koelblok moet vastmaken. Ik snap ook wel waarom je een koelblok gebruikt. Maar in princiepe heb je alleen een koelblok nodig, en geen fan. maar mijn vraag was dus eigenlijk, of het voldoende is om alleen een fan er op te zetten. als dat niet genoeg is, is het dan ook goed om bijv een metalen plaatje er op te schroeven? maar mijn voorkeur gaat uit naar die fan, maar koelt dat wel genoeg?
Die transistors staan dus niet in de open lucht
het typenummer is :BD 140
De bedoeling is dat alles op een printplaat weggewerkt gaat worden in een behuizing. Er zit een gat in waaraan je een koelblok moet vastmaken. Ik snap ook wel waarom je een koelblok gebruikt. Maar in princiepe heb je alleen een koelblok nodig, en geen fan. maar mijn vraag was dus eigenlijk, of het voldoende is om alleen een fan er op te zetten. als dat niet genoeg is, is het dan ook goed om bijv een metalen plaatje er op te schroeven? maar mijn voorkeur gaat uit naar die fan, maar koelt dat wel genoeg?
Die transistors staan dus niet in de open lucht
het typenummer is :BD 140
Verwijderd
Wat moet dit in OCM? 
Anyway, in jouw geval behoeft de tor helemaal geen koeling.
Als het schema vermeldt dat de basisweerstand 10k is, dan kun je alleen maar een hoogohmig relais schakelen en loopt er maar weinig stroom.
De BD 140 is namelijk een vermogenstor en heeft een stroomversterkingsfaktor vanaf slecht 40x.
Is je schemaatje trouwens wel goed?
De BD 140 is een PNP tor en komt niet met de collector op plus.
Als het schema vermeldt dat de basisweerstand 10k is, dan kun je alleen maar een hoogohmig relais schakelen en loopt er maar weinig stroom.
De BD 140 is namelijk een vermogenstor en heeft een stroomversterkingsfaktor vanaf slecht 40x.
moet het dan precies andersom? hier onder schema'tje wat ik gekregen heb bij een elektroboer.Op maandag 01 april 2002 19:54 schreef exter het volgende:
Wat moet dit in OCM?
Omdat Electronica simpelweg onder OCM valt. * m-m blijft natuurlijk pleiten voor een apart electronica forum, maar daar is de crew het niet mee eensOp maandag 01 april 2002 19:54 schreef exter het volgende:
Wat moet dit in OCM?
Verwijderd
Schemaatje is wel goed, de 12V zit op de emitter, niet op de collector. De letters staan er verkeerd bij, er staat een C bij de emitter en een E bij de collector.
Ik weet niet wat de spoelweerstand van je relais is, doorgaans is het iets van 160 Ohm, maar dan kan het zijn dat de schakeling niet goed werkt omdat de basisweerstand van 10k te groot is om voldoende stroom door de basis-emitterdiode te laten vloeien en zal er te weinig spanning over het relais vallen.
In de praktijk kan het relais echter wel aanspreken omdat een 12V relais ook bij een lagere spanning werkt.
In dit geval zal er dan ook een bepaalde spanning over de tor vallen.
Ik weet niet wat de spoelweerstand van je relais is, doorgaans is het iets van 160 Ohm, maar dan kan het zijn dat de schakeling niet goed werkt omdat de basisweerstand van 10k te groot is om voldoende stroom door de basis-emitterdiode te laten vloeien en zal er te weinig spanning over het relais vallen.
In de praktijk kan het relais echter wel aanspreken omdat een 12V relais ook bij een lagere spanning werkt.
dit vind ik wel een beetje jammer. die gozer zei dat mijn transistor er zo uit zag.Op maandag 01 april 2002 21:43 schreef exter het volgende:
Schemaatje is wel goed, de 12V zit op de emitter, niet op de collector. De letters staan er verkeerd bij, er staat een C bij de emitter en een E bij de collector.

ik heb hem dus zo in mijn schakeling gebouwd zoals hij gegeven had, moet ik hem aansprakelijk stellen ofzoiets? dat hij hem opnieuw bouwd?
ik heb hier best wel wat tijd inzitten, ik vind dit niet echt zo'n leuk grapje. dus jij zegt dat ik die collector en emitter om moet draaien? das lekker handig
Verwijderd
Dan moet er een weerstand in serie met het relais, anders valt er teveel spanning over. Dan wordt je relais te heet, ipv je tor.
Ook niet vergeten om een vrijloopdiode over je relais te zetten, dit ter bescherming van je tor.
Waarom trouwens een 6-Volts relais als je voedingsspanning 12 Volt is?
De letters bij de pootjes van de tor op je tekeningetje kloppen trouwens wel.
Maar als je de +12V op de collector hebt gezet, zit het dus verkeerd.
Ook niet vergeten om een vrijloopdiode over je relais te zetten, dit ter bescherming van je tor.
Waarom trouwens een 6-Volts relais als je voedingsspanning 12 Volt is?
De letters bij de pootjes van de tor op je tekeningetje kloppen trouwens wel.
Maar als je de +12V op de collector hebt gezet, zit het dus verkeerd.
Volgens mij gaat dat nooit werken, zoals exter al aangeeft is de stroomversterking veel te klein. Die 10k zou ik niet verlagen, je kan niet oveel uit je LPT trekken.
Heb je deze al gelezen:
[topic=379753/1/50]
De schema's in dat topic zijn tijdelijk offline (server-update o.i.d.) zou eind van de week weer moeten werken...
Heb je deze al gelezen:
[topic=379753/1/50]
De schema's in dat topic zijn tijdelijk offline (server-update o.i.d.) zou eind van de week weer moeten werken...
dat wordt een bookmarkOp dinsdag 02 april 2002 09:48 schreef AcouSE het volgende:
Volgens mij gaat dat nooit werken, zoals exter al aangeeft is de stroomversterking veel te klein. Die 10k zou ik niet verlagen, je kan niet oveel uit je LPT trekken.
Heb je deze al gelezen:
[topic=379753/1/50]
Verwijderd
Ehm, bij deze schakeling zal de transistor altijd geleiden. Gewoon simpelweg omdat er altijd stroom de basis van de tor uitvloeit; de spanning op de uitgang van de LPT zal nooit boven de 5V komen.
Wat doe je? Vervang de BD140 door de BD139 (NPN tor), knoop de emitter aan de massa, het relais tussen collector en +12V, en vervang de basisweerstand door een 560 Ohm weerstand. Dan zal er 5-10mA vanuit de poort naar de transistor lopen, wat ruim voldoende is om een relais te schakelen. Overigens hoef je de transistoren dan niet te koelen.
Gebruik je 6V relais, overweeg dan om een 6.2V / 1.3W zenerdiode in serie met het relais te zetten.
Wat doe je? Vervang de BD140 door de BD139 (NPN tor), knoop de emitter aan de massa, het relais tussen collector en +12V, en vervang de basisweerstand door een 560 Ohm weerstand. Dan zal er 5-10mA vanuit de poort naar de transistor lopen, wat ruim voldoende is om een relais te schakelen. Overigens hoef je de transistoren dan niet te koelen.
Gebruik je 6V relais, overweeg dan om een 6.2V / 1.3W zenerdiode in serie met het relais te zetten.
Voor het schakelen van zulke kleine vermogens als een relais is overigens geen koelblok nodig voor de transistor.
Vergeet vooral niet een vrijloopdiode over de spoel van het relais te monteren. Dat is een gewone diode die je parallel met de spoel van het relais monteert, en wel zo dat ze normaalgezien spert! Als je dat niet doet, maak je binnen de kortste keren de transistor en misschien ook wel de printerpoort kapot.
Vergeet vooral niet een vrijloopdiode over de spoel van het relais te monteren. Dat is een gewone diode die je parallel met de spoel van het relais monteert, en wel zo dat ze normaalgezien spert! Als je dat niet doet, maak je binnen de kortste keren de transistor en misschien ook wel de printerpoort kapot.
je zou ook een koelblok uit een oude, gesloopte voeding kunnen gebruiken, die passen daar over het algemeen goed op... wel een beetje raar dat ie zo warm wordt dat ie koeling nodig heeft, trouwens
heb zelf ook zo'n soort geval gemaakt, stond hier ergens gepost hoe het precies moest.
bij mij hoefde de boel in iedergeval niet gekoelt te worden
maar misschien is dat schematje van jouw toch iets anders (kan met de chearch het topic niet meer terugvinden
)
hehe, net per ongeluk (had de hoop al opgegeven) de schakeling teruggevonden
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=computer&sch=01
bij mij hoefde de boel in iedergeval niet gekoelt te worden
hehe, net per ongeluk (had de hoop al opgegeven) de schakeling teruggevonden
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=computer&sch=01
Verwijderd
Dan krijg je dus dezelfde schakeliing als met een BD 140, met dit verschil dat het relais met een positieve spanning geschakeld moet worden.Op dinsdag 02 april 2002 12:15 schreef DaBit het volgende:
Ik heb gisteren al even snel het schakelingetje met een BD 139 opgezet, en met een 12V relais met een spoelweerstand van 160 Ohm en een basisweerstand van 10k spreekt het relais wel aan, maar staat er maar 6V over.
Resultaten met andere BD's kunnen verschillen in verband met de tolerantie waar het de stroomversterkingsfaktor betreft, waar de één 40x doet, doet een ander exemplaar 80x.
Verkleining van de weerstand naat 1k leverde wel een goed resultaat op.
Maar om op de vraag van de topicstarter terug te komen, de tor behoeft niet te worden gekoeld
Verwijderd
Dit is volgens mij de standaardschakeling voor een relais (fouten voorbehouden!).
Het relais schakelt aan bij een positieve spanning op de ingang.
Een negatieve puls? Met een BC557?
Met een relais van <100mA kun je de BD139 weglaten.
Met een relais van >200mA zou ik de BD139 koelen (met koelplaatje, of BD139 met een isolatieplaatje op kast vastschroeven).
Met een 6V relais zou ik de 5Volt aansluiting proberen. Anders een weerstand of zener voorschakelen.
Verwijderd
daz gewoon een simpel kut geval
die het niet eens een koellichaam nodig.
je hoeft niet overal meteen een dikke ventilator op te zetten. het is geen processor hoor
die het niet eens een koellichaam nodig.
je hoeft niet overal meteen een dikke ventilator op te zetten. het is geen processor hoor
Verwijderd
[quote]
Op dinsdag 02 april 2002 17:57 schreef exter het volgende:
Dan krijg je dus dezelfde schakeliing als met een BD 140, met dit verschil dat het relais met een positieve spanning geschakeld moet worden.
[quote]
En met nog een belangrijk verschil: dat de schakeling het ook doet.
Augustus:
gebruik dan ipv die BV547 en BD139 een BD675/677/679. Da's eem darlington in een huisje.
Op dinsdag 02 april 2002 17:57 schreef exter het volgende:
Dan krijg je dus dezelfde schakeliing als met een BD 140, met dit verschil dat het relais met een positieve spanning geschakeld moet worden.
[quote]
En met nog een belangrijk verschil: dat de schakeling het ook doet.
Nou, probleem opgelost. Ik gaf zelf 560 Ohm aan.Verkleining van de weerstand naat 1k leverde wel een goed resultaat op.
Augustus:
gebruik dan ipv die BV547 en BD139 een BD675/677/679. Da's eem darlington in een huisje.
Verwijderd
Een darlington is duurder!
En met een klein relais heb je aan een bc547 genoeg: 10 eurocent.
En met een klein relais heb je aan een bc547 genoeg: 10 eurocent.
Verwijderd
Mjah, klopt wel. BC547 kan 300mA collectorstroom hebben. Da's al een heel behoorlijk relais..
Pagina: 1