Verwijderd

Topicstarter
Zojuist data kabels gekocht voor Panasonic, Ericson en Siemens. En was al in het bezit van datakabels voor Nokia.
De software is een questie van ff zoeken. Nu vroeg ik met af of het wel legaal is?
Is er iemand die me hier van op de hoogte kan brengen?

Even om het spam gehalte te verhogen: ook heb ik een handje vol trilmotorjes voor de 3210...

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:58

BIM

Nothing interesting

Ik heb een NOkia 3210 (zonder trilmotortje)
En ik heb geen idee of het legaal is of niet.
Maar sinds wanneer boeit dat??

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
Het unlocken zelf is niet illegaal

zijn je eigen spullen mag je mee doen wat je wilt (wel garantie weg)

alleen het aanbieden om het voor andere te doen is niet correct (maar wel relaxed) :)

het instoppen van trilmotortje kan wel gewoon voor derde (mits je er niet aan verdient)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
BJCK:

'Niet correct': is dat illegaal? Sinds wanneer is het verboden om simlocks te verwijderen?!?
Het is zelfs in bepaalde landen verboden om een GSM van een simlock te voorzien!
En over het plaatsen van een trilmotortje: pure onzin dat je er niet aan mag verdienen!

De "realiteit" ben je blijkbaar een beetje uit het oog verloren...... ;)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

klopt simlock verwijderen is legaal !!
de enige reden waarom die dingen erop zitten is dat ze fikse kortingen geven op de phones zelf omdat ze weten dat ze dat uiteindelijk toch wel terugverdiennen als ze je zo'n ding hebben aangesmeerd mits je dus niet vrolijk naar andere aanbieders gaat, en de meeste (debielen)(zeker in de begintijd)weten dus of niet dat je kunt wisselen of denken dat het illegaal is.Zoals hierboven al werd gezegd het zijn jouw spullen (je koopt het, je huurt ze niet anders zou het wel illegaal zijn) en daar mag je mee doen wat je wil (op de wxtremere dingen na dan, bevoorbeeld iemands hoofd inslaan,maar naar mijn weten mag dat met bijna geen een produkt)

Beste film ooit

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-02 14:43
Heeft er iemand inmiddels een rechtelijke uitspraak of iets anders om het een of ander te bevestigen?

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 11:49 schreef zeikstraal het volgende:
Heeft er iemand inmiddels een rechtelijke uitspraak of iets anders om het een of ander te bevestigen?
ik denk dat er helaas weinig jurisprudentie op dit gebied is. Ga er maar van uit dat het legaal is, ze doen het immers ook al tijden op de martk.

• zeikstraal
Ok, dan doen we dat *D

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

ze maken de mensen tegenwoordig van alles wijs ten behoeve hun zakken te vullen..
illegaal :?

Verwijderd

ik zou zeggen bekijk de voorwaarden van de verschillende providers daar zeggen ze precies of t legaal is of niet..

• under-world

under-world

ooh-la dots

als je iemand niet moet geloven in dit soort kwesties zijn het wel de providers.......

• Canon23
  • Laatst online: 15-03 12:15

Canon23

>>MY<< world

Het is legaal maar zodra je hiero vraagt of iemand een proggie weet om simlockste verwijderen wordt het topic geclosed enzo :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Simlocks verwijderen is niet toegestaan. Kijk je voorwaarden maar 's na :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

heil libertel, heil kpn !
your wish is our command....

Verwijderd

Je simkaart blijft eigendom van de provider. Daar moet je dus vanaf blijven. Aangezien de telefoon jouw eigendom is (hij is slechts gesponsord door de provider) lijkt me dat je vrij bent om ermee te doen wat je wilt, mits je geen storing veroorzaakt op het netwerk.

• under-world

under-world

ooh-la dots

net zoals canal+ decoderen. Je krijgt het signaal (ongevraagd) binnen in jouw huis en huurt de kabel....Je mag ermee doen wat je wilt !!!!

• zeikstraal
Ja ik heb alle argumenten voor en tegen gehoord, maar ik hoopte eigenlijk op een citaat uit een wetboek of nog liever: een uitspraak van een rechter.

Verwijderd

Ik denk dat het feit dat nog geen enkele provider ooit een zaak heeft aangespannen mbt unlocken genoeg zegt! :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:11

AcouSE

Swedish Chef

Tot ongeveer een half jaar geleden was de uitspraak van de rechter als volgt:

Het unlocken van een mobiele telefoon is niet illegaal, omdat het hier een handeling betreft gelijk aan het openen van een slot met valse sleutel. Dat is niet illegaal, maar het betreden of stelen van iemands eigendom na het openen van het slot wel. Omdat er ook geen illegale zaken gebeuren na het openen van de simlock is unlocken dus niet illegaal. Deze uitspraak is gedaan in de motorola-zaak. Een uittreksel van de uitspraak was te vinden op http://cyberlaw.nl, maar is nu van hun nieuwspagina weggehaald.

Maar, sind een paar maanden hebben de telecomaanbieders een clausule in hun voorwaarden opgenomen waarin zij het de klant verbieden de simlock te verwijderen (eventueel gebonden aan een tijdsduur). Daarmee wordt het unlocken illegaal, omdat dan contractbreuk wordt gepleegd. Let op: de klant (eigenaar mobieltje) pleegt dus de breuk en is aansprakelijk. Wat de gerechtelijke gevolgen voor de 'professionele' unlocker is, is bij mij niet bekend.

Moet ik als laatste wel even zeggen dat ik het onwaarschijnlijk vindt dat de klant wordt aangeklaagt als hij zijn telefoon unlockt
* AcouSE heeft z'n 3210 ook geunlocked :)

Verwijderd

Alleen zijn providers (dus libertel, kpn, enz.) wel verplicht om de simlock na 1 jaar kosteloos te verwijderen. Dit staat meestal in je contract wat je tekend. Alleen dan wel op een leuke manier zodat je meestal iets hebt aha.. maar wat zeggen ze nou precies.

Die 1 jaar zit dus bij alle pre-paids.. Van de abbo's van vaste mobiele dingetje weet ik niet, zou daar best 2 jaar kunnen zijn.

Maar het is niet illegaal om je simlock te verwijderen. Ik bedoel je mag op je computer ook toch wel als er pre-installed iwndows mee komt deze er af te halen...

Je mag er zelf niks mee verdienen omdat je niet bent ingeschreven als bedrijf bij de kvk. Wanneer je dit dus gaat doen tegen betaling moet je dus een bedrijfje opstarten. Zo ver ik weet mag dit gewoon. Je hebt toch ook garages die je motor blok beter afstellen }) })...

• Da_BoR
  • Laatst online: 12-03 19:02
Op dinsdag 12 juni 2001 14:20 schreef AcouSE het volgende:
Maar, sind een paar maanden hebben de telecomaanbieders een clausule in hun voorwaarden opgenomen waarin zij het de klant verbieden de simlock te verwijderen (eventueel gebonden aan een tijdsduur). Daarmee wordt het unlocken illegaal, omdat dan contractbreuk wordt gepleegd. Let op: de klant (eigenaar mobieltje) pleegt dus de breuk en is aansprakelijk. Wat de gerechtelijke gevolgen voor de 'professionele' unlocker is, is bij mij niet bekend.
Uhm, en wat nou als je een Prepaid toestel koopt?
ik loop naar winkel, haal prepaid toestel en teken nergens iets.
Dan kan er toch nooit iemand zeggen wat ik wel en niet met het toestel mag doen? er is geen sprake van huur/leen dus is het mijn toestel, dat de garantie vervalt is logies, maar ik mag toch doen met mijn aangeschafte waar wat ik wil?

Verwijderd

bij libertel kun je in de winkel gewoon je simlock laten verwijderen door die lui. kost je alleen wel 150,-. maar alles is dan nog legaal, en als je toestel wordt vernaggeld, dokken zij een nieuwe

Verwijderd

http://www.simlock.com

heeft een recht zaak aan hun broek gehad van Motorola inc. maar hebben het gewonen check de site maar ff dan kan je het zien !

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33
Zoals iemand anders hier al aanhaalde, kan de provider nooit aantonen dat jij de voorwaarde hebt gelezen!

Als je een handtekening onder een contrakt zet, staat er op dat contrakt ook dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Dus daar kunnen ze je op pakken!
Maar bij een Pre Pay is dat niet zo!
Het is gewoon compleet jouw eigendom!

Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze hier er dan zo happig op zijn dat je je simlock zou verwijderen (GoT, tweakers)!? Het is gewoon jouw eigendom! BASTA

Gaan we straks ook auto toppics verwijderen omdat iemand zegt dat hij zijn uitlaat onder zijn auto wil veranderen en dat jullie dat niet fair vinden tegen over de maker van de auto dus zeggen "Koop maar origineel bij de dealer" ?
Precies een zelfde voorbeeld nl.

American Express vraagbaak

Verwijderd

De klant gaat akkoord met de voorwaarden van de provider door zijn kaart te activeren!

ik heb het nagekeken bij dutchtone:

"Door de SIM-kaart in gebruik te nemen accepteert de Klant deze algemene voorwaarden"

en simlock verwijderen is wel degelijk illegaal

"Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dutchtone is het de Klant niet toegestaan om de SIM-lock van een Toestel te (laten) verwijderen, danwel de software van het Toestel of de SIM-lock te (laten) bewerken of veranderen"

Bovendien kan een rechter een verbod opleggen, dus dan kan men wel redeneren dat het eigendom is, maar dit is dan in strijd met de regelgeving.
Naar mijn weten is het op dit moment verboden.

Maar wat ik me zo afvraag: waarom komt er een rechterlijk verbod, als het unlocken toch al in de voorwaarden van de providers staat :? kan iemand dat uitleggen?

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 18:37 schreef crazy_gijs het volgende:
http://www.simlock.com

heeft een recht zaak aan hun broek gehad van Motorola inc. maar hebben het gewonen check de site maar ff dan kan je het zien !
wat een :r site, van jou soms :? >:)

staat op de website: "Nee, helaas is momenteel de enigste"

enigste, aha, zo zit dat :P

Verwijderd

Wij ( www.simlockverwijderen.nl ) doen het al heel lang (bedrijfsmatig), we hebben zelfs een echte provider (de één na grootste van Nederland) zelf als klant !!!
Wat voor bewijs wil je nog meer?

De uitspraak van de rechter is kort samengevat: wanneer providers aanbieden de simlock tegen betaling te verwijderen, mogen derden dit ook.

• Stinger_Ventura
Mister Mister!

Dit heb ik inderdaad ook wel vaker gehoord:

Zo was er ooit eens een aanbieding van KPN, al die toestellen hadden een logo van ORANGE op de telefoon staan.
Via via vernam ik dat die door een groep geunlocked waren.

Orange wou deze GSM's niet meer verkopen en verkocht de hele stapel dus aan KPN, die liet ze op zijn beurt weer unlocken door goede unlockers! want dat was goedkoper dan al die code's opzoeken en telefoons bij elkaar en dan andere simkaart erin, code intoetsen en klaar...
Unlocken gebeurt dus ook door de grote bedrijven!
En nergens krijg ik te horen bij het activeren van een pre pay "U bent akkoord gegaan met de voorwaarden "

Verwijderd

die uitspraak is naar mijn weten al onderuit gehaald door een andere rechter

ik vind het overigens raar dat jullie simlocks verwijderen voor providers :? waarom is dat? hebben de providers geen personeel meer ofzo? het is een kwestie van gsmtje in box stoppen

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Weet iemand een site waar een schema staat van die kabeltjes.

Verwijderd

merde, jij wil ook van al het materiaal schema's weten :P

ik zal proberen het te tekenen

I------------+
I
]=----------

zoeits? ik hoop echt dat het werkt :D

• Da_BoR
Op dinsdag 12 juni 2001 19:52 schreef mxstrAEm het volgende:
...
"Door de SIM-kaart in gebruik te nemen accepteert de Klant deze algemene voorwaarden"
...
Ok, koop een telefoon van dutchtone, ik activeer de simkaart niet (laat em mooi in het plastic zitten :) mag ik em dan wel unlocken? ik heb dan immers de simkaart niet geactiveert en heb dus niet de voorwaarden geaccepteerd.
ik ben niet zo goed in rechtzooi hoor maar kan je iets accepteren doormiddel van een handeling uitvoeren? moet er dan niet duidelijk op de simkaart of verpakking staan: Lees eerst de gebruiksovereenkomst?
volgends mij blijft het altijd een beetje discutabel :)

Verwijderd

Je neemt de simkaart al in gebruik door het te kopen, of je er ook vervolgens "gebruik" van gaat maken is up to you ;)

• Pc123
  • Laatst online: 15-03 22:20
Op donderdag 14 juni 2001 21:54 schreef mxstrAEm het volgende:
Je neemt de simkaart al in gebruik door het te kopen, of je er ook vervolgens "gebruik" van gaat maken is up to you ;)
Nee, je moet die dingen er zelf instoppen (bij mij in elk geval wel).

Verwijderd

WTF :?

je gaat akkoord met de voorwaarden bij aankoop van je simkaart :*

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-01 19:34

TiG

Ze kunnen iets wel leuk in een voorwaarde zetten maar is het dan ook wettelijk geldig? Als ik honkbalknupels verkoop en in de voorwaarde zet: Als U de honkbalknupel in gebruik neemt mag U andermans hoofd eraf slaan. Kan ik dit toch ook niet voor de rechter hardmaken.

U gaat door voor de retorische vraag...

Verwijderd

Tja het lijkt me dat Dutchtone wel meer kennis van zaken heeft en anders dit soort dingen niet in de voorwaarde zet.

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 11:23
Ik heb gewoon mijn telefoon los gekocht, dus geen SIM lock, wel zo makkelijk als je je foon weer verkopen wil!

• Da_BoR
hmm mijn ervaring met Bijv MS products is dat je accoord gaat als je de verpakking opent, als je een simkaart aanschaft heb je nog niet de gelegenheid gehad om de voorwaarden te lezen.
dan kan je het er toch niet mee eens zijn?! :?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Een Simlock verwijderen op zich is legaal. Maar als je een contract met een telco hebt waarin staat dat je het niet mag doen, tsja, dan is het illegaal.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op dinsdag 12 juni 2001 19:52 schreef mxstrAEm het volgende:
De klant gaat akkoord met de voorwaarden van de provider door zijn kaart te activeren!

ik heb het nagekeken bij dutchtone:

en simlock verwijderen is wel degelijk illegaal

"Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dutchtone is het de Klant niet toegestaan om de SIM-lock van een Toestel te (laten) verwijderen, danwel de software van het Toestel of de SIM-lock te (laten) bewerken of veranderen"

Bovendien kan een rechter een verbod opleggen, dus dan kan men wel redeneren dat het eigendom is, maar dit is dan in strijd met de regelgeving.
Naar mijn weten is het op dit moment verboden.

Maar wat ik me zo afvraag: waarom komt er een rechterlijk verbod, als het unlocken toch al in de voorwaarden van de providers staat :? kan iemand dat uitleggen?
Er staan, als je de search gebruikt, een hoop van deze discussies op GoT.
In dit geval is de bepaling van Dutchtone wellicht niet legaal. want je kan in een contract zetten wat je wil, maar de wet gaat boven zo`n contract. Extreem voorbeeld; als ik in een contract teken dat iemand mij mag vermoorden, dan blijft zo`n iemand toch gewoon strafbaar voor de wet, contract of niet. (Alhoewel, extreem, vervang vermoorden door euthenasie en het is al een heel stuk minder zwart - wit)

Dit is dan ook de reden dat er in dergelijke contracten ook een bepaling staat dat als een gedeelte van het contract onwettig blijkt te zijn, de rest van het contract gewoon geldig is. En ook de reden, dat Dutchtone e.d. geen particulieren zullen aanklagen voor het unlocken van telefoons; veels te riskant dat die bepaling niet blijkt te kloppen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Die algemene voorwaarden van Dutchtone zijn 100% bullshit:
Art 1.1 Definities:
Toestel: een mobiel telefoontoestel conform de standaard van het Dutchtone Netwerk.
Vervolgens dit stukje (art 3.8)
3.8 Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dutchtone is het de Klant niet toegestaan om de SIM-lock van een Toestel te (laten) verwijderen, danwel de software van het Toestel of de SIM-lock te (laten) bewerken of veranderen
'Een toestel' slaat dus op 'een mobiel telefoontoestel conform de standaard van het Dutchtone Netwerk' -> dat is dus ieder GSM toestel.
Als jij een dutchtone abbo hebt, en daarnaast bijvoorbeeld een KPN toestel, dan kun je volgens deze voorwaarden dat KPN toestel niet unlocken (zelfs met een van KPN verkregen unlockcode) zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dutchtone.
Bovendien moeten ze zien hard te maken dat (in geval van prepay) je de telefoon hebt geunlockt nadat je de simkaart in gebruik hebt genomen. Daarvoor zijn de algemene voorwaarden nog niet van toepassing en kun je met het toestel doen wat je wil.

• AcouSE
  • Laatst online: 09:11

AcouSE

Swedish Chef

Bekijk het eens vanuit het oogpunt van een provider.

Deze bied telefoons aan ver onder de geadviseerde verkoopprijs (zelfs onder de werkelijke waarde). Vervolgens 'verbinden'ze de telefoon via de simlock aan een bepaald abbo (of pre-paid), om op deze manier hun ivestering terug te verdienen. De klant koopt dat pakket onder de voorwaarden (ook bij een pre-paid pakket!) die de provider stelt. Als de klant vervolgens (bewust!) de sim lock verwijderd lijdt de provider hierdoor schade...

Ik weet wel zeker dat in het geval van een rechtzaak (provider vs. klant) de provider wint.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op zaterdag 16 juni 2001 19:00 schreef AcouSE het volgende:
Bekijk het eens vanuit het oogpunt van een provider.
Waarom? De vraag is of het legaal is. Waarom zou je het dan bekijken vanuit de provider?
Deze bied telefoons aan ver onder de geadviseerde verkoopprijs (zelfs onder de werkelijke waarde). Vervolgens 'verbinden'ze de telefoon via de simlock aan een bepaald abbo (of pre-paid), om op deze manier hun ivestering terug te verdienen. De klant koopt dat pakket onder de voorwaarden (ook bij een pre-paid pakket!) die de provider stelt. Als de klant vervolgens (bewust!) de sim lock verwijderd lijdt de provider hierdoor schade...
Niet meer dan als hij zijn telefoon nooit gebruikt wat gewoon legaal is.
Ik weet wel zeker dat in het geval van een rechtzaak (provider vs. klant) de provider wint.
En waarom, oh grote rechtsgeleerde, weet je dat dan zeker?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Stinger_Ventura
Okay Okay...
Ik ben voor het verwijderen van simlock's op GSM's, maar laat ik niet bevooroordeeld zijn en informatie achter houden die er wel degelijk toe doet.
Dit kwam ik op Usenet tegen nu net.

Proefproces gsm-fraude in Maastricht

MASTRICHT/VOERENDAAL - De rechtbank van Maastricht kan volgende week bogen
op een justitile primeur. Dinsdag moet Klimmenaar S. K. zich in een
landelijk proefproces verdedigen tegen een aanklacht wegens fraude met
mobiele telefoons. Het is de eerste keer dat iemand in Nederland voor een
dergelijk feit wordt vervolgd.

Proefproces gsm-fraude in Maastricht
Maastricht/Voerendaal - De rechtbank van Maastricht kan volgende week bogen
op een justitile primeur. Dinsdag moet Klimmenaar S. K. zich in een
landelijk proefproces verdedigen tegen een aanklacht wegens fraude met
mobiele telefoons. Het is de eerste keer dat iemand in Nederland voor een
dergelijk feit wordt vervolgd.
Het proefproces tegen K. is een belangrijke test voor het Openbaar
Ministerie. Als K. veroordeeld wordt, zal justitie naar verwachting meer
mensen gaan vervolgen. Want de illegale praktijken waar K. van beticht
wordt, zijn wijdverbreid in de wereld van de mobiele telefonie.
K. trok drie jaar geleden de aandacht van justitie via een aantal
advertenties in landelijke dagbladen. Daarin bood hij onder de bedrijfsnaam
Digitech grote partijen mobiele telefoons aan waarvan het zogenoemde
SIM-lock was verbroken. Dit 'slot' zorgt ervoor dat de beller vast zit aan
n netwerkaanbieder, namelijk degene waaraan hij zich bij de aanschaf van
de telefoon heeft verplicht.

Zie ook:

Gsm met verbroken SIM-lock stijgt flink in waarde
Maastricht - Wie in de winkel een pre-pay telefoon koopt, krijgt doorgaans
bij wijze van lokkertje flinke beltegoeden cadeau van de netwerkaanbieder
waar hij of zij voor kiest. In ruil voor dit voordeeltje zit de koper in
principe voorgoed vast aan die netwerkaanbieder. Wie voor KPN kiest, kan
niet gebruik maken van het Libertel-netwerk, of van Telfort. Die keuze is
door middel van een stuk software in de gsm voorgebakken.
Deze software zit op de SIM-kaart. De voordelen van een mobiele telefoon
waarvan het SIM-lock is verbroken, liggen voor de hand. De beller kan dan
naar believen wisselen tussen de netwerkaanbieders. Hij kan kiezen voor de
aanbieder met het goedkoopste beltarief, of degene met het beste bereik, al
naar gelang het hem uitkomt. Ook is in het buitenland bellen geen enkel
probleem meer. Daardoor stijgt een gsm waarvan het SIM-lock verbroken is,
flink in waarde.
Een gegeven waar sommige handelaren in mobiele telefoons gretig op inspelen.
Zij kopen op grote schaal pre-pay paketten in, verbreken het SIM-lock, en
verkopen ze door tegen een veel hogere prijs. Proefkonijn K. wordt ervan
verdacht deze truc te hebben toegepast tussen oktober 1998 en maart 1999.
Volgens de dagvaarding zou K. de SIM-kaarten hebben gekraakt met behulp van
gestolen software van Internet. Vandaar dat het OM hem niet alleen vervolgt
voor fraude, maar ook voor heling en overtreding van de Auteurswet.
Het Openbaar Ministerie heeft de rechtzaak voor de meervoudige strafkamer in
Maastricht bijna drie jaar voorbereid. Omdat er geen jurisprudentie is voor
deze vorm van fraude, wilde het OM met de bewijsvoering geen enkel risico
nemen. Het strafrechtelijk onderzoek is gedaan onder auspicin van het
Interregionaal Fraudegebied Zuid, dat de provincies Noord-Brabant en Limburg
omvat. Het kantoor van deze fraude-eenheid van het OM is gevestigd in Breda.
Daarom zal dinsdag bij hoge uitzondering geen Maastrichtse, maar een Bredase
officier van Justitie de zaak van het OM bepleiten.
K. hangt mogelijk gevangenisstraf en/of torenhoge boetes boven het hoofd,
maar de verdachte zegt geen last te hebben van slapeloze nachten. ,,Ik maak
me niet al te veel zorgen. Het is tenslotte een proefproces. Ik heb pech dat
justitie net mij eruit heeft gepikt, maar zo uniek ben ik niet. Er wordt
veel gerommeld met SIM-kaarten. Sinds ik weet dat er vervolging tegen mij is
ingesteld, doe ik het niet meer. Maar ik weet dat anderen het nog steeds
doen." Deze luchthartigheid staat enigszins in tegenspraak met het feit dat
K. zich dinsdag laat bijstaan door maar liefst drie advocaten. ,,Dat moet
wel, want het is een zaak die veel specialistische kennis vergt," verklaart
de ondernemer
Met zijn in Voerendaal gevestigde bedrijf Digitech gaat het overigens prima,
aldus K. ,,Ik heb al flink kunnen uitbreiden."
Copyright 2001 Limburgs Dagblad. Alle rechten voorbehouden.

Ik ken digitech wel. Zij waren een van de 1ste die destijds Motorola's konden unlocken.
En volgens mij zijn zij ook degen die al door Motorola zijn aangeklaagt met dat www.cyberlaw.com.
Overigens goede zaak, heb er wel eens een datakabel gekocht per internet.

Maarja! het is dus even afwachten waar ze 3 jaar lang op hebben zitten broeden

• Gash
  • Laatst online: 27-05-2022
Volgens mij is dit proces al gedoemd te mislukken: ik lees de hele tijd dat simkaarten aangepast worden, maar dat doen ze nu juist niet! :)
Het is de telefoon die aangepast wordt en ik blijf erbij dat je mag doen met je GSM wat je wilt!
Ik ben benieuwd.

Verwijderd

Bij Canal + ligt het anders. Je krijgt de informatie die je binnen krijgt is dan wel ongewild, maar de wet zegt dat je gecodeerde berichten niet mag decoderen, zelfs als je die ongewild krijgt.
Simlock lijkt mij een ander geval. Van de simkaart moet je afblijven maar voor de telefoon heb je betaald. de enige reden voor een simlock is dat men je bij dezelfde telefoonmaatschappij wil houden opdat ze de kosten van de telefoon terug kunnen verdienen. Als je de simlock kraakt kunnen ze er dus geen centen meer aan verdienen. Het lijkt mij echter dat je dat mag doen gezien het je eigendom is, maar het kan best zo'n canal+ geval worden. Bij afsluiting van abonoment mag je de simlock wel verwijderen... Aangezien ze het op beurzen ook doen zou ik het niet te zwaar nemen...
Gewoon doen dus!!

• zeikstraal
Zo'n proefproces is waar ik op zat te wachten, ik ben benieuwd!

• zeef
  • Laatst online: 15-03 10:58
Op zondag 17 juni 2001 21:09 schreef zeikstraal het volgende:
Zo'n proefproces is waar ik op zat te wachten, ik ben benieuwd!
Ehhh volgens mij is dat al geweest, en mag je doen wat je wilt zolang je geen inbreuk maakt op het auteursrecht van de software in de GSM/CANAL+ decoder/whatever. Dus niet falshen oid. maar als jij random nummertjes intypt en lo and behold de lock is weg, dan is er niks aan de hand >:)

• VlasBaard
  • Laatst online: 14-02 23:24
Da_BoR: je slaat de spijker op zijn kop. ALs je de sim niet activeert is er niets aan de hand natuurlijk.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 12 juni 2001 14:20 schreef AcouSE het volgende:
Tot ongeveer een half jaar geleden was de uitspraak van de rechter als volgt:

Het unlocken van een mobiele telefoon is niet illegaal, omdat het hier een handeling betreft gelijk aan het openen van een slot met valse sleutel. Dat is niet illegaal, maar het betreden of stelen van iemands eigendom na het openen van het slot wel.
iemands slot openen met een valse sleutel is illegaal, aangezien je zonder toestemming aan zijn eigendom (het slot) zit. en dat mag niet.
Maar, sind een paar maanden hebben de telecomaanbieders een clausule in hun voorwaarden opgenomen waarin zij het de klant verbieden de simlock te verwijderen (eventueel gebonden aan een tijdsduur). Daarmee wordt het unlocken illegaal, omdat dan contractbreuk wordt gepleegd. Let op: de klant (eigenaar mobieltje) pleegt dus de breuk en is aansprakelijk.
als je een prepaid telefoon koopt teken je bij mijn weten geen contract. en een voorwaarde zie je automatisch accepteerd door ingebruikname van het toestel, en die je verbied simlocks te verwijderen, lijkt mij niet rechtsgeldig voor de nederlandse wet. het verwijderen van simlock heeft namelijk niets te maken met het gebruik van de dienst.
Wat de gerechtelijke gevolgen voor de 'professionele' unlocker is, is bij mij niet bekend.
geen gevolgen. het zou de klant zijn die contractbreuk pleegt, als hij daarbij de diensten van iemand anders gebruikt is die niet illegaal bezig. ik kan ook wel een contract met iemand sluiten dat hij geen melk meer mag kopen. als hij dan bij de supermarkt een pak melk haalt, is die supermarkt natuurlijk niet illegaal bezig omdat ze hem melk hebben verkocht.
[/quote]
Moet ik als laatste wel even zeggen dat ik het onwaarschijnlijk vindt dat de klant wordt aangeklaagt als hij zijn telefoon unlockt
* AcouSE heeft z'n 3210 ook geunlocked :)
[/quote]
ben ik het mee eens.

een leuk voorbeeld van een ander wurgcontract:

de telefoons die zijn uitgedeeld op de universiteit twente. ik heb er ook een gekocht (een ericsson r320s voor f180,- bijbetaling. na een week heb ik hem verkocht voor f425,-.

nou staat er in de voorwaarden dat het toestel voor de duur van een jaar eigendom blijft van de ut, en daarna eigendom wordt van de gebruiker. in dat jaar mag je hem niet verkopen. maar als je hem kwijt raakt moet je wel zelf een nieuwe regelen.

ik denk niet dat als de universiteit mij gaat aanklagen, dat ze dan een kans van slagen hebben. is er hier iemand met een juridische achtergrond die hier iets over kan zeggen?

dat kwijtraken is helemaal vreemd: je zou de volgende constructie kunnen verzinnen: je raakt het toestel kwijt, je regelt een nieuwe (die had ik al, dus dat komt mooi uit), en na een week vind je het oorspronkelijke toestel weer. rara, mag je hem nu verkopen of niet? je hebt immers al voor een vervangend toestel gezorgd.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:30

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Op dinsdag 12 juni 2001 13:51 schreef zeikstraal het volgende:
Ja ik heb alle argumenten voor en tegen gehoord, maar ik hoopte eigenlijk op een citaat uit een wetboek of nog liever: een uitspraak van een rechter.
Komende week komt er een uitspraak tegen een bedrijf uit Limburg die door he openbaar ministerie is gedaagd in een zaak over unlocken van GSM toestellen.

Naar mijn mening is unlocken illegaal. Je koopt je goedkope toestel met als voorwaarde dat je minimaal een jaar klant zal blijven. Als je dus voortijdig je simlock zelf verwijderd breek je dus de algemen voorwaarden. Ik denk dat als de uitspraak is dat unlocken mag dat binnen enkele weken de prijzen van de prepaid pakketten omhoog zullen gaan. Die beweging zie je nu al. KPN heeft dit al aangekonigd te doen dus de rest volgt snel. Al met al lijkt mij unlocken niet toegestaan en dat het in sommige landen verboden is dat heeft geen invloed op onze rechstpraak. Je mag in andere landen ook meerdan 120 rijden op de snelweg maar dat betekent nog niet dat je dat hier dan ook mag.

Antenne en masten malloot

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-03 18:17
Mensen, zullen we de ja/nee discussies even stoppen ? Want niemand weet precies hoe het nu zit. Laten we gewoon wachten op de uitspraak van de rechtert.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Waar kan ik goedkoop online een datakabeltje voor de 3210 kopen?

Die BEN klantenservice :r schiet niet op, dan doe ik het zelf maar ;)

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 17:07 schreef ptaverne het volgende:
Waar kan ik goedkoop online een datakabeltje voor de 3210 kopen?

Die BEN klantenservice :r schiet niet op, dan doe ik het zelf maar ;)
doe het zelfen is toch altijd leuker he >:)
www.koopjessite.nl :?
Pagina: 1