Software Raid-5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Op het moment van schrijven heb ik 4 60 gb schijven onder windows 2000 server draaien. Deze wil ik migreren naar Linux. Ik las dat het onder linux ook mogelijk is software raid 5 te gebruiken. ( ik ben op de hoogte van de performance nadelen, maar een raid5 controller is gewoon te duur! )

Nu vroeg ik me alleen af hoe linux reageert op een kapotte disk ? Windows 2000 Server komt heel makkelijk met een promptje dat er een schijf is uitgevallen. Weet iemand hoe linux hier op reageert? Uit de software raid howto werd ik niet veel wijzer. En hoe zit het als je een kapotte schijf vervangt ? Pakt linux deze automatisch op, zo nee hoe dan?

Bedankt voor alle info

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Volgens mij doet software raid dat wel (wat is het nut er anders van?), als je het zeker wilt weten moet je het even uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 18:52
w2kserver kan ook software raid 5 aan overigens, dus daarvoor hoef je niet perse naar linux te migreren..

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 15:12

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik weet dat je een spare disk kunt instellen. Op het moment dat 1 disk een failure geeft zal het automatisch bijspringen en opnieuw opgebouwd worden. Ik heb alleen geen ervaring met meldingen o.i.d. op het moment dat er een van de disks de brui aan geeft.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 23:44
Waarschijnlijk geeft je kernel een schreeuw als er iets mis is met een schijf. Het ligt er aan hoe je kernel logger is ingesteld, maar meestal komen zulke meldingen direct op het scherm.

edit:

Probeer maar eens met een gare floppy te werken, dan krijg je ook allemaal foutmeldingen. Ik denk dat foutmeldingen van je RAID schijfjes op de zelfde manier worden weergegeven/afgehandeld