PAR files vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een vraag over PAR files (ik heb de search gebruikt maar heb nog steeds een vraag) .

Par files zijn fills voor .RAR files dat weet ik , maar ik vind het principe een beetje te mooi om waar te zijn .

Stel je voor ik download een set van 47 rar files en ik mis rar 41 van dat geheel , dan hoef je dus maar een PAR file te downen om die 41 te krijgen . Dus zeg ik mis HL41.r , en ik download HL02.PAR en die par zorgt ervoor dat je rar 41 krijgt (met behulp van smartPAR), klopt dit ??

Is er iemand die dit principe heel uitgebreid kan uitleggen of weet waar ergens een uitgebreide uitleg staat ??

ALvast Bedankt :)

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021

Verwijderd

Bijna goed, als je .r41 mist, dan download je het PAR file (die is een paar Kb) en .P01 (of P02, of P03 etc)
Dit parity file zal dan inderdaad .r41 herbouwen.

Als je 5 files mist zal je dus het PAR file + 5 parity files moeten hebben.

Ik download altijd het PAR file om m'n download te controleren. En dan kijk ik wat ik mis en download de juiste hoeveelheid parity files.

Soms worden eerst de parity files en dan pas de rest gepost. Je kan dan alle pariry files download (b.v. 8) en dan op het einde 8 files missen van de echte posting. Zo loop je niet het risico dat de parity files al weg zijn tegen de tijd dat je ze nodig hebt.

Het werkt perfect :)

• KunDun
Op maandag 01 april 2002 13:22 schreef Smooth2K het volgende:
Bijna goed, als je .r41 mist, dan download je het PAR file (die is een paar Kb) en .P01 (of P02, of P03 etc)
Dit parity file zal dan inderdaad .r41 herbouwen.

Als je 5 files mist zal je dus het PAR file + 5 parity files moeten hebben.

Ik download altijd het PAR file om m'n download te controleren. En dan kijk ik wat ik mis en download de juiste hoeveelheid parity files.

Soms worden eerst de parity files en dan pas de rest gepost. Je kan dan alle pariry files download (b.v. 8) en dan op het einde 8 files missen van de echte posting. Zo loop je niet het risico dat de parity files al weg zijn tegen de tijd dat je ze nodig hebt.

Het werkt perfect :)
Ik heb het dus al geprobeerd en heb dus een .p01 file gedownt en die verving 41 dus perfect . ik heb niet zoals jij zegt die PAR file van een paar kb gedownd . wat toen ik op die .p01 file dubbelklikte begon smartpar de post zelf al na te kijken :)

Dus heb ik nu een grote fout gemaakt door die PAR file van een paar kb niet te downen , of is deze alleen om je download te checken zoals smartpar ook al deed ??

Alvast bedankt :)

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Nicap

Tsssk....

Je kunt ook fs-raid gebruiken. Vind ik persoonlijk handiger dan smartpar.
http://www.FluidStudios.com/

Hij kan gelijk je downloads checken en houd gelijk alles bij. Erg prettig proggie.

• KunDun
Op maandag 01 april 2002 13:20 schreef hetnet het volgende:
http://abnl-faq.xxxstore.org/
Die link werkt niet , Weet iemand of ergens een uitgebreide uitleg staat , of wil iemand het even uitgebreid uitleggen :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op maandag 01 april 2002 19:23 schreef KunDun het volgende:

[..]

Die link werkt niet , Weet iemand of ergens een uitgebreide uitleg staat , of wil iemand het even uitgebreid uitleggen :)

Link doet het goed hoor, maar misschien heb je iets die links met xxx erin blokkeerd?

't Staat allemaal ook wel uitgelegd op de site van smartpar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Link doet ut prima hier !
en anders deze ff dubbel klikken.
http://212.129.137.177/bazewarez/board/showthread.php?s=&threadid=354

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Op maandag 01 april 2002 19:23 schreef KunDun het volgende:

[..]

Erhm je bedoelt het princiepe er achter uitleggen ipv hoe het programma werkt neem ik aan? :)

Ok zal me best doen, weet er niet heel veel van af maar wel het algemene id achter parity het is een form van error correction / detection en het programma zal een stuk meer reken truucs uitvoeren dan dit:

Ok stel even we habben 5 bestandjes, de rijtjes eronder is de data in bits (laat het even bij de eerste 2 bits if you don't mind. Dus de eerste 2 bit van bestand 1 is 01 van bestand 2 is 11 etc...

1-2-3-4-5 <de bestanden
0-1-1-1-0 <de data bitjes
1-1-0-1-1

Ok nu ga je een even parity bestand aanmaken, als je kijkt naar de eerste rij zie je dat alles bij elkaar opgetelt 3 dus oneven is, nu word er in het parity bestand een 1tje gezet zodat het even is. Volgende rij is bij elkaar 4 dit is al even dus word het 2e bitje in ons parity bestand een 0. Vervolgens ziet het er dus zo uit:

1-2-3-4-5--p <de bestanden met ons parity bestandje
0-1-1-1-0--1
1-0-1-1-1--0

Ok nu raakt bestand 2 corrupt:

1-2-3-4-5
0-X-1-1-0
1-X-1-1-1

Op het moment dat je een rebuild gaat doen kan het programma met het parity filetje erbij zien wat er in file 2 stond aangezien alle bitjes bij elkaar even moeten zijn:

1-2-3-4-5-p
0-X-1-1-0-1 =oneven dus in bestand 2 stond een 1 aangezien het dan weer klopt
1-X-1-1-1-0 =even dus hier stond een 0 aangezien het dan even blijft

Tada, ok dis het dus heel simpel en hopenlijk een beetje duidelijk. :)

9worlds.net @ hattrick.org

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
is dat ook niet zo met .SFV files?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• paella
  • Laatst online: 21:29
Op dinsdag 02 april 2002 07:33 schreef DaNCe2k het volgende:
is dat ook niet zo met .SFV files?
Daarmee controleer je alleen of de bestanden nog 'heel' zijn, je kan er niet ontbrekende data met reconstrueren.

No production networks were harmed during this posting

• Nicap

Nicap

Tsssk....

En hoe doet ie dat met 2 missende files en 2 PAR files?????

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 16:16
Ik heb (thuis) een mooie presentatie in Windows Media Player formaat die precies aangeeft wat je met Par files kunt doen. Ik mail hem je vanavond wel ff naar het adres dat in je profile staat. Als nog meer mensen hem willen hebben hoor ik het wel.....

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 10:18
Jaaa!! willik hebben!

ik zit me al een hele tijd af te vragen of t niet mogelijk is om dat par prog voor de gek te houden en met 1 par file 2 kapotte files te reparen...

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 16:16
Iedereen die die presentatie wil hebben ff mailen naar: tslh@mail.com

Dan komt het allemaal goed :)

• KunDun
Op dinsdag 02 april 2002 14:23 schreef tslh het volgende:
Iedereen die die presentatie wil hebben ff mailen naar: tslh@mail.com

Dan komt het allemaal goed :)
Ik kreeg hem naar me toe gemailed toch :9~:)

Alvast Bedankt :)

• paella
  • Laatst online: 21:29
Op dinsdag 02 april 2002 14:19 schreef Syndicate het volgende:

ik zit me al een hele tijd af te vragen of t niet mogelijk is om dat par prog voor de gek te houden en met 1 par file 2 kapotte files te reparen...
Knappe tweaker als je dat lukt... met die theorie zou je dus net zo goed 3 kappotte, 4 kapotte, tot allemaal kapotte of zelfs missende files kunnen repareren, oftewel: met 1 par-file kan je elk willekeurig bestand/mp3/programma uit het niets doen ontstaan. :)

No production networks were harmed during this posting

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49
ik d8 dat je met PAR files alleen rar-files kan recoveren :? of ligt het aan mij??

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Dat ligt aan jou. Het kan met elk bestand. Soms zie je ook wel een een mp3 album voorbijvliegen met een paar PAR bestanden erbij. Get is wel zo dat de PAR uitgaat van de grootste file. Dus als je 10 mp3's hebt waarvan er 9 van 4MB en 1 van 8MB dat alle PAR files iets groter zijn dan 8MB.

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-08 22:19
Axel666 schreef op 02 april 2002 @ 01:15:
[...]

Erhm je bedoelt het princiepe er achter uitleggen ipv hoe het programma werkt neem ik aan? :)

Ok zal me best doen, weet er niet heel veel van af maar wel het algemene id achter parity het is een form van error correction / detection en het programma zal een stuk meer reken truucs uitvoeren dan dit:

Ok stel even we habben 5 bestandjes, de rijtjes eronder is de data in bits (laat het even bij de eerste 2 bits if you don't mind. Dus de eerste 2 bit van bestand 1 is 01 van bestand 2 is 11 etc...

1-2-3-4-5 <de bestanden
0-1-1-1-0 <de data bitjes
1-1-0-1-1

Ok nu ga je een even parity bestand aanmaken, als je kijkt naar de eerste rij zie je dat alles bij elkaar opgetelt 3 dus oneven is, nu word er in het parity bestand een 1tje gezet zodat het even is. Volgende rij is bij elkaar 4 dit is al even dus word het 2e bitje in ons parity bestand een 0. Vervolgens ziet het er dus zo uit:

1-2-3-4-5--p <de bestanden met ons parity bestandje
0-1-1-1-0--1
1-0-1-1-1--0

Ok nu raakt bestand 2 corrupt:

1-2-3-4-5
0-X-1-1-0
1-X-1-1-1

Op het moment dat je een rebuild gaat doen kan het programma met het parity filetje erbij zien wat er in file 2 stond aangezien alle bitjes bij elkaar even moeten zijn:

1-2-3-4-5-p
0-X-1-1-0-1 =oneven dus in bestand 2 stond een 1 aangezien het dan weer klopt
1-X-1-1-1-0 =even dus hier stond een 0 aangezien het dan even blijft

Tada, ok dis het dus heel simpel en hopenlijk een beetje duidelijk. :)
ik begrijp het nu ook wat meer met deze uitleg, maar als je bijvoorbeeld 1 volledige files mist (bij een dvdr meestal 50MB) en je wilt dat repareren met PAR files dan lukt dat ook :s Jij eeft net aan dat er een een rijtje met 1tjes en 0tjes 1 ding ontbreekt en dat dan even of oneven niet meer klopt en dat wordt aangevuld met 1 en 0. Maar wat als je die 50MB mist, dan heb je dus X-X-X-X-X-X =even/oneven. Dat kan op verschillende manieren worden ingevuld, maar hoe weet die PAR file toch welke volgorde dat ie moet hebben.

En het is natuurlijk ook wel vreemd hoe het zit met het kopieren van PAR files, je zou verwachten dat je ze gewoon kunt kopieren om aan genoeg files te komen om te herstellen, maar dat werkt ook niet. Het is me allemaal erg onduidelijk.

Zou iemand mss een nog duidelijkere versie van het antwoord willen opschrijven en dan ook met mijn voorbeel van die 50MB en je dus eigenlijk niks van die file weet (je hebt dus geen id welke volgorde die eentjes en nulletjes moeten hebben om alles even-oneven te krijgen, want 1-0-1-0-1 is oneven, maar 1-1-1-0-0 ook) Hoe weet die PAR file dat???

Thanks

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 12:34
Oud topic maar als je niet genoeg hebt aan de uitleg van AlwaysConnected
hier de hele file specificatie Lees dat maar ff door :Y)

http://parchive.sourcefor...me-spec/article-spec.html

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1