[RH7.3(Beta!)] Server

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 07:50
Hallo :-)

Ik ben van plan om mijn Linux coputer als Server te gebruiken, maar ik moet er nog wat meer over weten :)

Op dit moment loopt mijn server op Windows XP, alles over mijn netwerk kan je hier lezen. Voor de mensen die tel ui zijn om op de Link te klikken, m'n Linux bak is een client in m'n netwerk, de server wordt gerunned door een Computer met Windows XP :-)

Nu hoorde ik dus dat 't veel eiliger is om m'n Linux ding als server te gebruiken, dan hoef ik ook niet meer te kloten met Port forwarding 9Wat me toch niet lukte :()

NIC Card
Ik moet de NIC (Netwerk kaart) uit de computer met de Internet verbinding halen en in de Linux bak zetten, en daarna doet internet 't gewoon? *Ik install RH7.2 misschien weer, want RH7.3 heeft nogal wat bugjes (Red Carpet, etc :)).

Netwerk instellen
Ik moet toch gewoon 't IP veranderen in 192.168.0.1, en dan regelt ie alels verder zelf? ik hoop 't wel, want ik ben nogal newbie :-)

Ik heb al vanalles over Serveren, Chello enzo opgezocht in Google.com, GoT Search, IRC Channels en allerlei DOC's. Maar ik wil wat meer verheldering in m'n moerstaal :)

Bij voorbaat dank :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 01 april 2002 13:15 schreef Shock3r het volgende:
Hallo :-)

Ik ben van plan om mijn Linux coputer als Server te gebruiken, maar ik moet er nog wat meer over weten :)

Op dit moment loopt mijn server op Windows XP, alles over mijn netwerk kan je hier lezen. Voor de mensen die tel ui zijn om op de Link te klikken, m'n Linux bak is een client in m'n netwerk, de server wordt gerunned door een Computer met Windows XP :-)

Nu hoorde ik dus dat 't veel eiliger is om m'n Linux ding als server te gebruiken, dan hoef ik ook niet meer te kloten met Port forwarding 9Wat me toch niet lukte :()
Je comp is zo veilig als je hem zelf maakt.
NIC Card
Ik moet de NIC (Netwerk kaart) uit de computer met de Internet verbinding halen en in de Linux bak zetten, en daarna doet internet 't gewoon? *Ik install RH7.2 misschien weer, want RH7.3 heeft nogal wat bugjes (Red Carpet, etc :)).
Red Carpet is niet van RedHat maar van Ximian en bugs in RedCarpet hebben dan ook niets met het beta stadium van RedHat 7.3 te maken. Ximian maakt een desktop omgeving op basis van Gnome. Als je wilt serveren op dat ding, heb je dat dus toch niet nodig.
Als moet idd. je netwerkkaart wisselen als je Chello hebt, anders krijg je geen IP, maar ik weet niet of je dat bedoelt.
Netwerk instellen
Ik moet toch gewoon 't IP veranderen in 192.168.0.1, en dan regelt ie alels verder zelf? ik hoop 't wel, want ik ben nogal newbie :-)
Ehhmmm, nee, zo werkt dat niet. Die range die je aangeeft is voor LAN's dus als je een LAN wilt bouwen, kun je dat doen, maar dan snap ik weer niet waarom je je NIC wilt wisselen. Wát wil je precies serveren met dat ding??

• Switch
SSH enzo :-)

Ik wil internet op die bak en dan een netwerk aanmaken, zodat die Linux bak alles doorstuurt :)

Maar dan moet 't LAN ip (Of je 't wil noemen) 192.168.0.1 (Server). Toch?

Hoppelijk heb ik 't nu wel beetje god uitgelegd :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je wilt dus als ik het goed begrijp iets als het volgende?
code:
1
[linux client]---[linux server]---[internet]

In dat geval kun je op de server inderdaad gewoon RedHat installeren en aangeven dat je internet wilt delen. Je hebt kans dat er tegenwoordig bij RH een optie in het control center zit om je internet te delen (ik weet dat Mandrake dat in ieder geval heeft), anders kun je het ook handmatig doen:
• Zorg dat je netwerkkaarten goed werken (dit moet geen probleem zijn)
• Zoek even een goede regel voor NAT, bijvoorbeeld via de volgende link: [search=iptables+nat+eth1]. Het topic [topic=390423] geeft ook informatie, evenals de FAQ van NOS

Vergeet niet om forwarding tussen eth0 en eth1 in te schakelen met het commando 'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'. Vervolgens zou het gewoon moeten werken. Als je een specifiek probleem hebt dan moet je het even posten, dat reageert wat makkelijker dan een vraag over algemene uitleg.

Bovenstaande ervanuitgegaan dat ik je vraag goed begreep natuurlijk...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Op maandag 01 april 2002 13:15 schreef Shock3r het volgende:
Port forwarding zul je net zo vaak onder windows als onder linux nodig hebben.
Netwerk instellen
Je zal ook nog, om het internet te delen, wat firewall regels op moeten geven. Als het goed is heb je daar best wel wat over gevonden.

• Switch
Op maandag 01 april 2002 13:27 schreef odysseus het volgende:
Je wilt dus als ik het goed begrijp iets als het volgende?
code:
1
[linux client]---[linux server]---[internet]
Hmm, nee... Kzal et effe neerzetten
code:
1
[internet]--[Linux Server]--[3 Windows clients]

Zoiets :-)

Ik kan 't natuurlijk ook fout hebben en dat jij van rechts naar links leest :]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je wilt dus eigenlijk een router/gateway bouwen?

• Switch
Nou, als je daar mee bedoelt "Werkende Linux server die internet doorgeft aan andere computers met windows" wel ;P

Verwijderd

Kijk eens naar http://www.adsl4linux.nl het is voor adsl gemaakt maar werkt ook met kabel! Alles wordt met een progje geinstalleerd... :)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een mooie faq geschreven. Kijk anders ff op mijn site: hier Misschien kan je daar wat meer uithalen.

http://www.xbmcfreak.nl/

• Switch
Oké, ik heb 't aan iemand gevraagt op IRC(net) en die heeft 't me effe duidelijk uitgelegd:

Server:
eth0 = internet (DHCP, stelt zichzelf in)
eth1 = netwerk (192.168.0.1)
eth0 gaat naar modem
eth1 naar hub, waarop ik m'n andere PC's aansluit.

Daarna dat Internet sharing, dat snap ik nog niet helemaal :-)

En ik wil graag jusit die info verzamelen als straks m'n internet platl igt :P

Dus, als ik alles heb geconfigged. Hoe configureer ik dan m'n internet?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met alle respect, maar dat staat nou juist in zowat elke Linux firewall/router HOWTO uitgelegd...
Daarom vind ik
Voor de mensen die tel ui zijn om op de Link te klikken
Nogal vreemd overkomen dan...
Linuxbeginners.nl iets voor je?
Daar staat NL info, en anders zijn er een boel HOWTO's van Linuxdoc.org ook nog vertaald..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Shock3r ik stel voor dat je bovenstaande linkjes eens even doorneemt ;)

Bovenstaande dingen zijn tamelijk triviaal en erg makkelijk zelf op te zetten, als je de juiste documentatie eens doorleest. Laat gewoon de juiste nic verzorgen door dhcp, stel de andere nic in op een vast IP (192.168.0.1). Laat via ipchains of iptables het verkeer van je interne netwerk maqueraden naar buiten toe en doe "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" (uit m'n hoofd). Vervolgens werkt alles :)
Maar daar kan je veel meer over lezen in bovengenoemde links ;)

Succes. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.