Toon posts:

smoothwall and netmeeting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb smoothwall draaien als internet router, maar ik krijg het niet voor elkaar om netmeeting verbindingen tot stand te brengen. Heeft iemand hier een oplossing voor?

BvD Jeroen

Verwijderd

search bijv met google: smoothwall netmeeting h323.
Evt nog beter in in google-discussies zoeken.

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op maandag 01 april 2002 12:55 schreef jeroen222 het volgende:
ik heb smoothwall draaien als internet router, maar ik krijg het niet voor elkaar om netmeeting verbindingen tot stand te brengen. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Als je het grote poortmapping verhaal er even bijpakt zie je de poortnummers die je moet openzetten voor netmeeting.

Helaas blijkt deze lijst niet volledig te zijn. Ik krijg netmeeting zover dat 2 partijen elkaar zien, maar voice of video uitwisseling is er niet bij. De overige features zoals whiteboard en chat werken wel :?

Dus....er is nog werk aan de winkel ;)

Verwijderd

Netmeeting is the worst nightmare om door een firewall te gebruiken. Het maakt gebruik van dynamische portranges, T.120 en H.323.

Je kan het met een packetfilter firewall oplossen, maar dan moet je hele grote portranges open zetten en als je NAT gebruikt heb je een H323 aware firewall nodig. Je moet je serieus afvragen of je netmeeting wel door je firewall heen wilt laten. In het boek "building internet firewalls" (een absolute aanrader!) wordt geadviseerd om het niet te doen.

Er is een module voor ipchains beschikbaar, maar die heeft wel een aantal beperkingen. Meer info vind je op: http://www.coritel.it/coritel/ip/sofia/nat/nat2/nat2.htm

Een andere optie is om met H.323 proxy aan de slag te gaan, maar ik weet niet of die voor linux of smoothwall beschikbaar zijn.

Kortom het wordt veel testen en proberen. Een echte out of the box oplossing is er volgens mij niet.

[edit]
Ik heb nog een H.323 proxy gevonden: http://openh323proxy.sourceforge.net/