Toon posts:

Digitale Camera (alweer, maar deze MET eisen) :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor yet another digitale camera topic... :) Heb de search gebruikt maar niks nuttigs kunnen vinden. Ik snap sowieso niet waarom de meeste topicposters geen eisen stellen aan hun cam (m.u.v. het aantal MP). Ikke niet snap doe... ;) |:(

Maar goed, ik ben dus een beginnende fotograaf (heb er nog niet zo heel erg veel know-how van) en ben op zoek naar een relaxe digitale camera waar ik een tijdje mee vooruit kan... ;)

Ik heb de volgende eisen:
- minimaal 3 MegaPixel i.v.m. het laten afdrukken van foto's,
- minimaal 3x optische zoom,
- handmatige focus,
- handmatige sluitertijd,
- mogelijkheid om andere lenzen e.d. te gebruiken...

Vooral over de sluitertijd wil ik het e.e.a. weten. Aangezien ik wel eens op Zandvoort vertoef tijdens autoraces e.d. wil ik hier ook scherpe plaatjes van kunnen schieten. Zijn er digicams die hier in uitblinken? Is 1/2000 sluitertijd genoeg hiervoor?

Ik heb enige tijd op www.dpreview.com gekeken en vergeleken en ben tot de volgende selectie gekomen:
- Minolta DiImage 5
- Minolta DiImage 7(i)
- Nikon Coolpix 995
- Fuji Finepix 9600Z
- Fuji Finpix S602Z
- Olympus E-100RS
- Olympus C-2500L

Iemand tips of ervaringen met de door mij genoemde cams? Mijn budget is ongeveer maximaal €1000.

Of kan ik beter nog een paar jaar wachten? >:)

Alvast bedankt!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Wat dacht je van de Olympus C-700UZ. Wordt ook beschreven op dpreview.

Ik heb deze ook.
Voor plaatjes: http://www.pbase.com/govert

edit: damn! ik heb je topic niet goed gelezen. Genoemde cam. heeft maar 2.1 Mpix.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 01:45
jah die Olympus C-700 (zaterdag getest) is echt een hele goeie, maar helaas te weinig MP voor je.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

als je voor de 6900 van fuji gaat zou ik ff wachten tot mei
want dan komt het nieuwe model uit...
hij is goedkoper...meer iso...meer sluitertijd..6 x zoom
6 mega pixels....video met geluid....ibm microdrive past er in...ik ga ook voor deze namenlijk... :D

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 14:04 schreef Firecow het volgende:
als je voor de 6900 van fuji gaat zou ik ff wachten tot mei
want dan komt het nieuwe model uit...
hij is goedkoper...meer iso...meer sluitertijd..6 x zoom
6 mega pixels....video met geluid....ibm microdrive past er in...ik ga ook voor deze namenlijk... :D
Volgens mij heeft die fuji maar een 3,3mpix effectief, die 6mpix is output pixels, dus automatisch een digital zoom in meegenomen. Kijk naar de ccd niet naar wat voor een geinterpoleerd plaatje de camera aankan. (ook al is de 6900 wel een leuk toestel)

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

Op maandag 01 april 2002 15:42 schreef Nostradamus het volgende:

[..]

Volgens mij heeft die fuji maar een 3,3mpix effectief, die 6mpix is output pixels, dus automatisch een digital zoom in meegenomen. Kijk naar de ccd niet naar wat voor een geinterpoleerd plaatje de camera aankan. (ook al is de 6900 wel een leuk toestel)
De fuji 602 heeft een CCD die 45 graden gedraaid is, daardoor is de dichtheid hoger. Het zit tussen de 3,3 en 6 Mp in.
Hier een stukje uitleg:bla

hmmm

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 16:24 schreef joep_k het volgende:

[..]

De fuji 602 heeft een CCD die 45 graden gedraaid is, daardoor is de dichtheid hoger. Het zit tussen de 3,3 en 6 Mp in.
Hier een stukje uitleg:bla
Marketing praat dus...heb gelezen dat ie wel beter presteert dan een "Reguliere" 3MP, maar zeker niet zo goed als een "echte" 5 of 6 MP...just my 2 cents

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:30

Marc H

- - Is wakker - -

Op maandag 01 april 2002 12:52 schreef MessiaH het volgende:
Sorry voor yet another digitale camera topic... :) Heb de search gebruikt maar niks nuttigs kunnen vinden. Ik snap sowieso niet waarom de meeste topicposters geen eisen stellen aan hun cam (m.u.v. het aantal MP). Ikke niet snap doe... ;) |:(

Maar goed, ik ben dus een beginnende fotograaf (heb er nog niet zo heel erg veel know-how van) en ben op zoek naar een relaxe digitale camera waar ik een tijdje mee vooruit kan... ;)

Ik heb de volgende eisen:
- minimaal 3 MegaPixel i.v.m. het laten afdrukken van foto's,
- minimaal 3x optische zoom,
- handmatige focus,
- handmatige sluitertijd,
- mogelijkheid om andere lenzen e.d. te gebruiken...

Vooral over de sluitertijd wil ik het e.e.a. weten. Aangezien ik wel eens op Zandvoort vertoef tijdens autoraces e.d. wil ik hier ook scherpe plaatjes van kunnen schieten. Zijn er digicams die hier in uitblinken? Is 1/2000 sluitertijd genoeg hiervoor?

Ik heb enige tijd op www.dpreview.com gekeken en vergeleken en ben tot de volgende selectie gekomen:
- Minolta DiImage 5
- Minolta DiImage 7(i)
- Nikon Coolpix 995
- Fuji Finepix 9600Z
- Fuji Finpix S602Z
- Olympus E-100RS
- Olympus C-2500L

Iemand tips of ervaringen met de door mij genoemde cams? Mijn budget is ongeveer maximaal €1000.

Of kan ik beter nog een paar jaar wachten? >:)

Alvast bedankt!
Met deze eisen red je het niet met duizend euro. Zodra je over verwisselbare lenzen gaat praten, kom je al snel terecht in digitale spiegelreflex camera's als een Canon D30, de nieuwe D60, een nikon D1(helemaal onbetaalbaar!), Sommige digitale camera's hebben de mogelijkheid tot voorzetlenzen voor extra zoom of wide-angle, en wat filters.

Wat sluitertijden betreft is 1/2000 overkill. dat werkt alleen als je recht in de zon fotografeert. bij normale lichtsituaties heb je gewoon niets aan 1/2000ste omdat je dan gewoon een zwarte foto krijgt, omdat er gewoon geen licht valt op de CCD chip.

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/hheida/cam/DTM/DSCF1311.jpg
Deze foto heeft een sluitertijd van 1/300ste omdat ik het beeld wilde bevriezen.

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/hheida/cam/DTM/DSCF1330.jpg
Bij deze foto wilde ik juist het tegenovergestelde bereiken, om een idee te geven van snelheid. vandaar dat ik de foto met 1/60 sluitertijd heb genomen, en de camera met de auto meebewoog.

Verder is 3x zoom te weinig, mijn Fuji 6900 heeft 6x, en dat is in sommige situaties zelfs aan de krappe kant.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1