Toon posts:

[ext3] .journal vraagje (backuppen of niet?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij mij alles op ext3 draaien.
Nu is mij vraag:
Moet / is het verstandig de .journal-files te backuppen of juist niet.
Formeel gezien is de inhoud van de .journal-files na 10 sec. (flushtime) al weer veranderd en dan ben ik nog bijna 2,5 uur bezig om m'n backup te laten voltooien.

Nu kan ik 'm backuppen en heb dan werkelijk alles op tape, maar bij een full restore loop ik de kans (volgens mij) dus dat ik 'm restore met "foute data" en er dus in die 10 sec. een data corruptie zou kunnen veroorzaken.

Ik kan besluiten ze niet te backuppen en bij een full restore de jounal-files alsnog handmatig aanmaken.

Of is er misschien een andere oplossing voor?

Systeemconfig kan je hier vinden.
Systeem draait op RedHat 7.x met 2.4.18-ac3 kernel, en de backup draai ik met BRU.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik dacht dat ik in de ext3-howto of faq gelezen had dat je de .journal niet hoefde te backuppen/dat het weinig zin had.
edit:
Nu kan ik natuurlijk niet meer vinden _waar_ ik dat had gelezen...
Op maandag 01 april 2002 11:34 schreef oudakker het volgende:
Ik kan besluiten ze niet te backuppen en bij een full restore de jounal-files alsnog handmatig aanmaken.
Als je de partitie gemount hebt als ext3 als je de backup terug zet, dan wordt het journal meteen bijgehouden. Ik ken dat BRU echter helemaal niet, dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 april 2002 11:56 schreef _Squatt_ het volgende:
Ik dacht dat ik in de ext3-howto of faq gelezen had dat je de .journal niet hoefde te backuppen/dat het weinig zin had.
[..]

Als je de partitie gemount hebt als ext3 als je de backup terug zet, dan wordt het journal meteen bijgehouden. Ik ken dat BRU echter helemaal niet, dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Sorry, klopt inderdaad zoals je zegt.
Maar ik was er even vergeten erbij te zeggen dat ik eigenlijk een 'disaster-backup' wilde maken.
Dan hoef je niet eerst je systeem te configgen met alles disken etc.
Als je dan een leeg systeem hebt (dus wel alle HW maar nog geen SW) hoef je er alleen nog maar een floppy in te steken, tape erin, boot vanaf de floppy en alles wordt netjes terug gezet.
BRU (Backup Restore Utility) is een toch wel redlijk bekend product.
Maar hij is alleen niet GPL / Free / Share! (commercieel dus.... en dus €€€, maar wel heel goed!)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hangt er vanaf hoe die backup utility alles terugzet. Als hij eerst op je HD een ext3 partitie aanmaakt en dan alle files terugkopieert (excl .journal), dan wordt .journal bij het aanmaken van het filesystem gemaakt en door de ext3 driver bijgewerkt (vooropgesteld dat BRU echt ext3 snapt).

Als hij alleen ext2 kent, dan is het waarschijnlijk het verstandigst om de .journal niet te backuppen en dan gewoon het systeem als ext2 terug te zetten, te booten in single user mode, omzetten naar ext3 (1 minuutje werk) en dan weer rebooten.