PC crash - PC wil 2 uur lang niet reageren

Pagina: 1
Acties:

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Nouw eerst ff mijn specs :

AMD 900@900mhz
1x 128mb 1x 265mb SDRAM
MSI K7T Pro 2a
Geforce2MX van asus
SB live 5.1
3com netwerkkaartje
24x10x40x aopen brander
24x6x cd-dvd-speler
7,8 gig HD
3,5" diskette drive
230W voeding

ehm
en ik zit met een groot probleem

als ik een spel als Toca2 of RallyChampionship2k speel (niet de state of the art spellen qua graphics) dan loopt de pc na een tijdje vast, geen probleem zou je denken, maar hij loopt niet normaal vast.
Het beeldscherm lampje wordt ipv groen oranje (alsof de pc uit is), HD maakt geen geluid meer, lampje op HD en CD en writer blijven branden, lampjes op mobo ook.
maar de pc maakt geen geluid meer behalve een soort stand by geluid.
Dus ik 8 seconden op de power knop drukken, en voila de pc staat uit. Dus ik denk, aandoen!
maar ik druk op power en er gebeurd niets, behalve wat hierboven is genoemd (dus de lampjes branden, en de pc maakt zacht constant geluid)....

na ongeveer 2 uur (!!!) doet de pc het dan weer
waar kan dit aan liggen?
het gebeurd niet als ik bijvoorbeeld ga counter-striken, maar wel als ik een filmpje in de kazaa player afspeel.

2 uur lang reageert de pc niet?!?!
kan toch niet door oververhitting komen? dan zou hij na 2uur wel afgekoeld zijn toch

en de videokaart kan het heel goed wel aanliggen misschien... of de HD, of het mobo, of de voeding :)
bla bla bla

iemand ideeen?

• Leon O.
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Leon O.

Wat gebeurt er als je echt fysiek de stekker eruit haalt en er daarna weer instopt ? Start ie dan wel meteen weer op ?
Misschien is er nl. iets aan de hand met je power supply.

• nnk

nnk

Topicstarter
de stekker uit het stopcontact niet gehaald
de stekker van de voeding wel, want ik heb heel de pc opengemaakt
de 2 cd spelers eruit gehaald, gekeken, en het werkte niet...
alle kabels zijn uit de pc geweest hoor :P

• Leon O.
  • Niet online

Leon O.

Maar heb je dan ook, als ie een keer vastloopt, gewoon de stekker van de 220V uit het systeem gehaald, even een minuut gewacht, stekker er weer in en daarna geprobeerd om weer op te starten? Wat was daarvan het resultaat?

• nnk

nnk

Topicstarter
jah gedaan
hijs helemaal open geweest de pc en dat heeft wel meer dan 1 minuut geduurd hoor :)

ik weet echt niet wat ik moet doen :)

• Leon O.
  • Niet online

Leon O.

Ik zou maar even een andere voeding proberen. Misschien spring ie toch in de beveiliging of is er iets mis met het power good circuit. Verder weet ik het ook niet, helaas.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Ik zou toch maar eens een andere voding proberen.
1 rond de 300W. Want ik denk dat je voeding eeb tik heeft gehad. Ik denk door het afkoelen dat de voeding het weer doet. En kijk een met MBM 5 hoe de voltages zijn.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

De voeding zal het denk ik het niet zijn, ook al is het inderdaad een beetje aan de krappe kant. Als ik zo je configuratie bekijk, kan je inderdaad wel eens gaan overwegen om een wat sterkere powersupply te gaan aanschaffen.
Maar nu gaan we op zoek naar de oorzaak; voor zover ik weet (en als iemand het wel weet, please correct me) hebben powersupplies geen termische beveiliging. Dat de powersupply door oververhitting de geest gaat geven is op dit moment misschien niet aan de orde.
Dat je PC in een soort van slaapstand terecht komt is, gezien je beschrijvingen, wel aantoonbaar gemaakt.
Ik ken de specs van je moederbord niet, maar je zou eerst eens kunnen kijken van wat voor beveiligingen er allemaal opzitten. Zitten er termische beveiligingen en/of voltage beveiligingen op enz? Als dat niet het geval is, dan heb je toch echt een ergens een hardwarematige storing zitten, varierend van een defect aan een hardware, maar ook externe factoren, zoals hitte en voltages.
Om enkele factoren uit te sluiten, zal je eerst moeten gaan kijken naar wat er binnenin allemaal gebeurt. Ik bedoel daarmee de temperaturen, en ook de voltages. Daarvoor kan je een heel goed programma gebruiken, wat lastig te configuren is als je niet helemaal bekend bent met de materie, en die heet Motherbord Monitor (MBM). Met dit programma kan je zowel je voltages en temperaturen uitmeten van je moederbord, en van je CPU.
Maar daarmee ben je er nog niet. Er is nog meer wat best wel wat hitte veroorzaakt, en dat is je videokaart. Nou heb ik zelf een Geforce 2GTS, en die heeft een termal en voltagesensor onboard, en met het programma Smartdoctor (te downloaden van de website van Asus) kan ik meten hoe het met de videokaart gesteld is. Ik weet niet of jouw videokaart dat ook heeft, maar probeer het eens.
Als je dat allemaal geinstalleerd hebt, stress dan je systeem eens door het spelen van spellen, en het kijken van video's, en kijk of er zich ergens veel verschillen voordoen (temperaturen of voltage verschillen, dat geeft je een indicatie van waar het probleem zich voordoet).
Persoonlijk denk ik dat je ergens een temperatuurprobleem hebt. Een stukje hardware wordt te warm, en schakelt zichzelf uit. Na 2 uur is hij weer afgekoeld, en start hij weer gewoon op.
Controleer of al je fans wel voldoende werken, stop niks in PCI slot 1, want een kaart in dat slot belemmerd de airflow van je videokaart. Haal alle fans er eens af, maak ze schoon, nieuwe koelprut erop, en zet ze er weer op. Extra casefans zorgt voor een betere airflow in je kast.
Mocht je PC weer vastslaan, zet je PC eens uit, en voel aan de componenten (CPU, socket, videokaart, HDD's) of ze warm of heet zijn. Datgene dat heet is, kan wel eens de oorzaak zijn.
Mocht echter alles er normaal uitzien, dan kan je powersupply inderdaad wel eens te zwak zijn, of een defect aan je moederbord/CPU.

Verwijderd

is het niet gewoon een fan die niet meer draait, doordat ie bijv. vol zit met stof?

zoniet, zou ik ook ns proberen om alle kaarten eruit te halen en er opnieuw in te steken. heel vaak zit er ergens een slecht kontakt.
haal stuk voor stuk de onderdelen erut en kijk dan wat er gebeurd.
in het laatste geval zou ik dan idd MBM ns bekijken en kijken of je OS wat raars aangeeft.
voltages, temp's en rare foutmeldingen ns bekijken.

• nnk

nnk

Topicstarter
thx voor de ideeen en verhalen :)
ik heb natuurlijk al geprobeerd om die kaarten er op nieuw in te stoppen

en ik zal ff kijken naar mn coolers en zo
motherbord monitor vind ik niet zo 1 2 3 :) weinig tijd atm, ben jarig :P hehe

maarruh ik heb maar voor de zekerheid mn pc weer terug geclockt naar 900mhz ipv 963mhz, maar voordat ik ging overclocken had ik dit probleem nogsteeds.

maar zou een pc overhit worden van een filmpje draaien in 320xnogiets in kazaa?

kijk dat ie nou overhit wordt met het draaien van 3dmark2001se ofzo :P

maarjah ik check de coolers, ik down MBM (is wincpuid niet goedgenoeg?) en probeer anders wel nieuwe voeding

thx voor de replys

Verwijderd

Ik dacht dat dit een gekend probleem was met die MSI K7T Pro's. Het had iets te maken met een fabrikagefout van het mobo, waardoor het onder bepaalde omstandigheden een vals contact maakte met de kast (je spacers). Voor veel mensen was het mobo opnieuw monteren een oplossing. Ik dacht dat hier op GoT al discussies over waren, dus probeer de search eens.

• onok
  • Laatst online: 23-06 20:39
hmm, ik heb zowel een MSI Kt7 pro
als een MSI KT7 pro 2 en heb met beiden dit probleem niet gehad..... *D

Verwijderd

Al eens een virusscanner laten draaien op je systeem ? Ruikt een beetje naar een bad virus als je het mij vraagt ?
Pagina: 1