Qt voor de console?

Pagina: 1
Acties:

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
'k Zag net op FreshMeat een hele coole aankondiging hiervoor:

http://qtconsole.nl.linux.org/

Qt voor de console. Nu eens geen lomp X windowing systeem dat zo lomp traag is, maar gewoon een lekker vlotte console waarin je gewoon je favoriete browser (Konqueror), mailer (Kmail), etc kunt gebruiken. Waarom bestond dit niet eerder? :-/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gewoon een beetje Qt embedded, niet? (zei hij voordat hij de site ging bekijken)

[edit na de site bekeken te hebben]
Oei, dit is wel stoer :) Als je je code verder niet echt aan hoeft te passen enzo.

Verwijderd

Is wel op basis van ncurses he ;)

Kortom verwacht er geen mooie grafische menus etc. van.
Wel een goed en werkbaar alternatief lijkt me zo. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 01 april 2002 01:20 schreef lintux het volgende:
Nu eens geen lomp X windowing systeem dat zo lomp traag is, maar gewoon een lekker vlotte console waarin je gewoon je favoriete browser (Konqueror), mailer (Kmail), etc kunt gebruiken. Waarom bestond dit niet eerder? :-/
X is nie lomp en X is (hier iig) nie traag.

Dit is een erg grappig project, zeker omdat je programma's niet hoeft te hercompilen e.d. (mits ze geen gebruik maken van andere dingen als xlibs, sdl, opengl, om er maar wat te noemen). Handig als je alleen een console tot je beschikking hebt en op zeer trage computers misschien een alternatief (mja, OTOH: konqueror en de qt libs e.d. gebruiken nog steeds RAM, het scheelt je alleen XFree, en das meestal niet zo heel veel).

Maar vergeet niet dat alle mogelijkheden tot plaatjes e.d. dan weg zijn (en dat zou ik heel erg missen in een browser). Ook zijn er al textbrowsers die voor text ontworpen en geoptimaliseerd zijn, dus die leveren misschien betere resultaten.
Ik heb het hier nogal specifiek over browsers, maar dit gaat uiteraard ook op voor andere programma's.

Het is leuk en in een aantal gevallen nuttig, maar ik zou het voor dagelijks gebruik (op mijn computers, en nee ik heb geen dikke athlon) eigenlijk niet eens overwegen.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Whahaha :D

Het is een 1 april-grap :D

Ik vond het al zo vreemd dat de hele source code < 300KB was, en konsole in de console draaien is ook niet echt nuttig ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
niek@beneden:~/download/qtconsole-1.0.0$ cat qtconsole/main.cpp 
(...)

#ifdef HAVE_CONFIG_H
#include <config.h>
#endif

#include <iostream.h>
#include <stdlib.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
  cout << "Hello, World! It is April Fools :)" << endl;

return EXIT_SUCCESS;
}

Zelfs slashdot is er in getrapt: http://slashdot.org/article.pl?sid=02/03/31/2350239&mode=thread&tid=152

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Op maandag 01 april 2002 12:29 schreef The_Surfer het volgende:
Het is een 1 april-grap :D
Joh, echt? ;-)
Je had er op IRC bij moeten zijn. Heel veel mensen die zelfs na het zien van de source op SlashDot er nog in geloofden.. Die dachten dat die posts juist een grap waren..

Ik heb nog nooit zo'n leuke 1 april meegemaakt. ;-)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Leuke grap idd, maar als het serieus was dan vind ik het nergens op slaan, AAlib is dan imho een veel boeiender project...

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1