Toon posts:

[FB] hoe fans te controleren??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil maken is: een fanbus. Ik wil alleen mijn 2 casefans en 1 voedingsfan op 7/12 volt laten schakelen.

Kan mijn processorfan ook op 7 volt of lukt dan nie?? (zie onder voor specs).

Tot zover geen probleem. Ik kan dit met mijn ogen dicht maken maar...

Aan mijn systeemfans hangen nu monitordraden waarmee ik kan zien hoe snel ze draaien. Deze gewoon niet aansluiten kan. De schakeling werkt dan ook.

Maar: Kan je deze monitordraden wel (als enigste) op het mobo aansluiten zodat ie niet de spanning van het mobo pakt, maar wel de snelheid doorgeeft? De spanning komt dan via de fanbus.

Is dit kwestie van aleen een (witte???) draad aansluiten op het moederbord of wordt de oscillatorspanning op deze draad te laag (bij 7 volt) waardoor het mobo niets "ziet" of kapot kan gaan?

Verwijderd

Je kan die monitoring draad gewoon op je mobo laten zitten terwijl je die 2 andere aan de molex hangt oid. Heb ik ook gedaan, werkt als een tierelier.

Je processorfan kan zeker op 7 volt. Wordt alleen wat warmer, maarja.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

check wel vantevoren of je geen mobo heb zoals ik, die niet boot als je geen cpufan heb aangesloten op het moederbord... nogal irri al kom je daar pas achter als ie al netjes in je fanbus hangt :)

blup

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het kan dus gewoon. Ik kan de stekkertjes er gewoon vanaf trekken nu zonder dat het een probleem geeft. (op sirene achtige geluiden na dan) Maar als ik in het bios de rpm monitoring uitzet dan geeft hij geen kick en gaat gewoon door. MBM werkt dan nog wel.

Maar ik kan ook mijn cpufan op 7 volt zetten?? wordt dat niet te warm dan? 'savonds zou het noormaalgesproken niet uitmaken want dan gebuert er toch meestal niets met de computer. Maar ik heb eem }:O tje draaien dus......