Toon posts:

persoonlijke ontwikkeling van designer

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als designer/vormgever/ontwerper ben je nooit uitgeleerd, je moet constant bij de tijd blijven en nieuwe stijlen en technieken ontwikkelen. Dit is natuurlijk bij veel vakken zo maar dit geld naar mijn mening bij dit vak in extreme mate...

Zijn jullie hier heel bewust mee bezig? Met persoonlijke ontwikkeling? Dus dat jullie jezelf doelen stellen, zo van: binnenkort wil ik me concentreren op dit, dit en dit? En wat zijn die doelen dan?

Zelf ben ik daar best bewust mee bezig. Omdat ik eigenlijk nog maar net kom kijken houd ik me bewust nog heel veel bezig met "basis-dingen" puur voor het leren.

Zo ben ik laatste maand heel veel aan het experimenteren in illustrator d.m.v. veel illustraties maken, binnenkort wil ik dingen met maya gaan doen enz... Hierbij ben ik nog niet heel vernieuwend bezig maar dit is eigenlijk vooral voor de programma beheersing.

Dit was nu wel even genoeg, nu is het jullie beurt :)

Even samengevat: Hebben jullie een soort persoonlijk programma opgesteld met targets die bereikt moeten worden en welke zijn dit dan?

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik doe het vooral met spontane ingevingen. Bevalt me iets, dan ga ik er mee door. Meestal leidt dat tot een periode van een bepaald softwareproduct. Zo heb ik een font-periode gehad, en een tijdje lang geflashed op laag tot zeer laag niveau.

Ik heb wel wat vage doelen die ik wil bereiken, zoals ooit javascript en php grotendeels te begrijpen.

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 00:13 schreef PyroDaan het volgende:
Zijn jullie hier heel bewust mee bezig? Met persoonlijke ontwikkeling?
JAzeker. :) Hier denk ik heel vaak aan. Wat ik moet gaan leren enzo, want ik ben zo leergierig op design/multimedia/webdesign gebied. Met name ongeveer 2 jaar geleden toen ik nog betrekkelijk nieuw was, wilde ik alles leren. Maar soms word ik gek ervan hoor, dan weet ik niet meer wat ik moet leren..... Maar meestal houd ik me bij mijn favo programma's zoals Photoshop, Flash en Illustrator. Met name in Photoshop is er nog altijd veel te leren. In Flash ontdek ik bij elke nieuwe project weer nieuwe en betere technieken. Enz.

Tip: als je teveel doelen legt, dan word je misschien mentaal 'gek', dus doe het stap voor stap, stijl voor stijl, programma voor programma.

Interessant topic trouwens! Persoonlijke ontwikkeling vind ik zeer belangrijk voor de designer.

Verwijderd

Het is naar m'n mening haast onmogelijk veel doelen voor ogen te stellen, zo zou ik ook wel 3D-god willen zijn of photoshoppen als de profs of actionscript eindelijk eens kunnen begrijpen, maar als je teveel tegelijk wil doen(, terwijl je ook nog veel schoolwerk hebt) dan loop je vroeg of laat eens tegen de lamp of graak je eens diep ontgoochelt of geef je het gewoon op...

Je MOET wel zo met een systeem te werk gaan; eerst flash, dan photoshop en illustrator, dan 3d max, dan maya, dan misschien eens wat met muziek doen, noem maar op. Je kunt moeilijk intensief met 2 of meer verschillende dingen bezig zijn denk ik, en dan moet je natuurlijk wel keuzes gaan maken en ook de moed hebben om door te zetten, want vele n00bs haken wel eens af als ze een te hoge leercurve moeten aangaan...

Verwijderd

onderwerp wat me zeker boeit.

er zijn zoveel ontwikkelingen die je als designer kunt volgen, vooral als je interesses niet bij statisch design ophouden maar verder gaan met animatie & multimedia etc.

ben nu me al een tijd bezig me te concentreren op photoshop, ik was tijdelijk met flash begonnen maar dit vreet zoveel tijd dat ik toch eerst meer illustrator ga doen en als ik daar een beetje mee kan werken dan wil ik flash weer oppakken...

oh ja en er is ook nog zoiets als programmeren wat ik beroepsmatig wil bijhouden. Ik denk dat als mijn photoshop, illu-skills op het door mij gewenste niveau zijn ik gewoon ga rondkijken naar een persoon waarmee ik wil/kan samenwerken en die de andere skills heeft die ik graag zou willen beheersen..om alles te kunnen heb ik echt een extra hoofd nodig.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19

mulder

ik spuug op het trottoir

Liefts zou je jezelf in willen pluggen op de computer zodat je alle informatie kan downloaden. Je moet inderdaad keuzes maken. Ik bedoel, ik ben programmeur, maar vind design ook leuk. Heb vroeger eens van met 3D Max gedaan. Flash lijkt leuk. Maar tering, al die talen/technieken/software, zoveel mogelijkheden. Ben nou net een tijd bezig met m'n eigen website en dat is eigenlijk iets waar je veel in kwijt kunt. Heb dus nu voor het eerst een 'design' gemaakt, PHP en MySQL voor het eerst. Zo leer je veel dingen tegelijkertijd.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Op maandag 01 april 2002 04:03 schreef Don Facundo het volgende:
Liefts zou je jezelf in willen pluggen op de computer zodat je alle informatie kan downloaden.
ala The Matrix lama zeggen. Zoiets zou heel handig zijn af en toe.
Ik ben zelf echt 100% amateur qua designen, ik wil d'r ook niet m'n beroep van maken ofzow maar ik vind het gewoon leuk om te doen. De meeste dingen die ik leer doe ik per ongeluk, als er dan een leuk effect uitkomt onthoud ik dat en zal ik het vaker gebruiken. Ik heb dus niet echt doelstellingen aangezien ik misschien 4 designs ofzow per jaar maak.

Vlak voordat ik ga ontwerpen stel ik mezelf wel doelen, maar dat heeft dan meer het maken dat ik er pas te vreden over ben als mensen die er "verstand" van hebben het er redelijk/goed uit vinden zien.

Als je er echt verder mee wilt lijkt het me wel handig als je leer doelstellingen hebt. Anders blijf je nml. hangen en weet je eigenlijk niet wat je moet nog zou moeten leren.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik ben redelijk tot goed in grafische dingetjes..maar qua dhtml en php ben ik niet super, dit zou ik wel moeten worden omdat ik dus webdesigner ben..

Ik ben er ook constant mee bezig als ik wat leuks zie, het even vast te leggen alleen voor ideen.

Ik vind het ook heel belangrijk dat je als designer bezig bent met de laatste trents, trentsetten is een moeilijk is en heb je veel kennis voor nodig.

Design is niet alleen werk, maar meer ook een life style.. Als je niet leeft volgends bepaalde dingen (nieuwslezen etc etc) heb je het een stuk zwaarder.

Experimenteren doe ik niet anders, want ik vind dat als ik bezig ben met een layout en het nog weleens een 2 weken tot 4 maanden kan duren voordat ik een origineel idee heb, ben ik daar niet tevree over dat het zo lang duurt. Dat is dus het punt van je kennis van de maatschappij :(
Gelukkig werk ik dan in een vrij trendvolgerige winkel : V&D en daar zie ik vrij vel dingen heel vroeg, dat een groot voordeel is.

dat was et wel zo ongeveer

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Ik ben ook altijd met van alles bezig; mijn eigen kleine projectjes gaan voor het schoolwerk; logisch lijkt me, en dant e bedenken dat ik op school met mijn hobby bezig kan zijn, zit nu op de kunstacademie.

Je kunt nooit alles leren, of je bent developer, of je bent designer ... van beide kan je nooit alles weten. Op school werd veel gehamerd op design, ik ben zelf vanaf mijn 6de ofzo bezig met programmeren, en heb ook een behoorlijke wis en natuurkunde knobbel; begrijp me niet verkeerd, ik ben geen god in een van beide kanten, maar kan behoorlijk wat op de design als develop gebied; zie bv. ook de wis en natuurkunde wedstrijd hiero ergens ...

Maar ik blijf erbij; je ontwikkeld jezelf doordat je leuk vind om te experimenteren, je eigen werk voor school gaat ;)

Je moet jezelf niet gaan forceren, zo van, ik wil actionscript of php kennen, maar vind programmeren eigenlijk geen ruk aan, get it? Dat schiet niet op; hetzelfde geld voor designen, het zit in je of niet. Heb je in beide geen zin, dan moet je zoeken naar een stoffige kantoor baan met lots en lots of papier werk :P

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik denk dat het heel goed is daar vrij bewust mee bezig te zijn, doe ik zelf iig wel. Vaak met behulp van wat boeken en dat is allemaal in het kader 'marktwaarde verhogen'. Maar dingen als bv 3dMax vind ik erg leuk en daar heb ik ook wel boeken van liggen, prioriteit voor mij om me daarop te storten ligt nogal wat lager. Gewoon omdat ik een dergelijk programma nou niet echt nuttig is voor mijn werk etc. Dan gaat een boek PHP for Flash voor :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zou ook wel alles willen kunnen maar dat gaat gewoon niet lukken :'(

Op dit moment ben ik mij toch meer aan het richten op de basis proggies zoals PS en Illustator. Ik wil mij ook weer wat meer gaan richten op het gewoon tekenen van dingen das zo cool. Vroeger deed ik niet anders maar das helaas verwatert.

Als ik dan die dingen van Cosh zie loopt het :9~ gewoon uit mijn mond.

Alleen heb ik zo weinig tijd :( 8 uur per dag werken en dan ook nog eens thuis dingen leren, sociale contacten, voetballen waar haal ik in godsnaam de tijd vandaan :?

Ze moeten het weekend maar een dagje langer maken vind ik :)

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Ik heb inderdaad wel een klein lijstje in mijn hoofd.

4 weken geleden zei ik tegen mezelf:
Ok, en nou ben ik het zat! :)
Nou ga ik heel die pagina bewerken zodat ie met CSS werkt, dat is veel efficienter. PUNT
2 weken later; ik heb 2 sites omgezet naar CSS, wat kennis opgedaan (voornamelijk over de mogelijkheden van CSS) en dan weet ik voorlopig even voldoende.

Volgende stap? Ik denk PHP.
Daarna? mh, iets met 3D alleen ik weet nog niet precies wat.

Het lijstje is dus wel redelijk vaag. En kennis doe ik hier overigens wel redelijk regelmatig op, zonder ergens apart mee bezig te zijn.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Uiteraard probeer je steeds beter te worden, dat doe je bewust maar ook onbewust. Ik zelf ben vooral bezig in m`n tmpfiles, daar probeer ik van alles uit: http://www.erikotten.nl/tmpfiles/

Ik wil in de zomervakantie tijd gaan besteden aan digitale fotografie, dat lijkt me best wel cool :)

Verwijderd

ik heb vaak iets in m'n hoofd en als ik dat dan wil doen kom ik tot de ontdekking dat ik bepaalde technieken niet beheers. Daar ga je dan tuts van zoeken enzo en prutsen net zo lang tot ik het wel kan.

recent voorbeeld: sequence site, ben een beetje in de dhtml gedoken, na een uur prutsen erachtergekomen dat javascript casesensitive is, bovendien weer extra mogelijkheden in asp ontdekt

Verwijderd

I always go with the flow!
Het gaat altijd gepaard met een project of een idee!
Ik ben op mijn best als ik een "dode_lijn :P " heb.
Verder moet door de wind van het vak mee laten slepen, heeft voor mij, tot nu toe, goed gewerkt. :)

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

Doordat ik meer dan 40 uur per week aan het werk ben (afgelopen week 70u) heb ik meestal geen tijd om echt in nieuwe sto te duiken. Maar gelukkig heb ik een aardig relaxte werkegever dus wanneer er een site, cd-productie, huisstijl of wat dan ook ontworpen moet worden kan ik er meestal wel nieuwe technieken op los laten en zo op die mannier mijn kennis uit breiden.

Ik leer ook veel door te lezen, koop veel graphische boeken en ben menig keer op sites te vinden waar nieuwe moderne stijlen uitgeprobeerd worden.

Verder werk ik de heledag in photoshop, illustrator, golive, flash en director dus door veel doen kom je natuurlijk ook een stuk verder.

Maar uitgeleerd ben jeniet snel aangezien adobe er wel van houd nieuwe shit te maken die je dan natuurlijk ook weer onder de knie moet krijgen. En verder gaat de hele multimedia wereld als een trein.Niet te geloven hoe snel er weer nieuwe programeer en design mogelijkheden zijn.

Lang leve de altijd levendige grafische wereld ;)

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 10:00 schreef gitaarwerk het volgende:
ik ben redelijk tot goed in grafische dingetjes..maar qua dhtml en php ben ik niet super, dit zou ik wel moeten worden omdat ik dus webdesigner ben..
Kuch...Ja ik zie ut...
WOW! Die gitaarwerk site uit je sig is echt supervet man! Hoe doe je dat? En WOW! dat Eagle Web Services dan uit je sig, je bent net zo goed als 2Advanced! (als je snapt wat ik bedoel |:( )

Verwijderd

Mijn persoonlijke ontwikkelingen gaan qua techniek eigenlijk vanzelf. Door de hoeveelheid aan projecten die ik nu al in mijn korte leventje heb gedaan ben ik zowat alles qua scripting tegengekomen waardoor ik me eigenlijk overal wel in red.

Wat ik wel doe is het zelf uitproberen van nieuwe interfaces en deze evalueren op bruikbaarheid, uitzoeken van kleine dingetjes die het leven van de bezoeker aangenamer maken op het web, etc.. daarnaast ga ik me steeds meer focussen op het managen van media projecten omdat ik deze taken steeds vaker voor me kiezen krijg. Niet de leukste taken maar toch wel complexe taken, zoals plannen, klantcontact, etc..

Verwijderd

Ik ben er nu eigenlijk achter gekomen dat ik zaken als PHP, ASP,coldefusion en Javascript eigenlijk veel interessanter vind dan het vormgeven opzich. Mijn doel is eigenlijk om deze talen onder de knie te krijgen. Het vormgeven op zich laat ik wel aan anderen over, daar ligt mijn hart niet zo bij.

<ot>
PHP en ASP gaat lekker, maar door dat boek van javascript kom ik maar niet door.....
</ot>

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op maandag 01 april 2002 13:22 schreef Mixology het volgende:

[..]

Kuch...Ja ik zie ut...
WOW! Die gitaarwerk site uit je sig is echt supervet man! Hoe doe je dat? En WOW! dat Eagle Web Services dan uit je sig, je bent net zo goed als 2Advanced! (als je snapt wat ik bedoel |:( )
Nog een keer dergelijke comments en je hebt een OW te pakken, dit kun je dus zien als een niet officiele waarschuwing.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:47

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 01 april 2002 19:22 schreef woz het volgende:
Mijn doel is eigenlijk om deze talen onder de knie te krijgen.
Hmm, denk dat het veel handiger is om je het achterliggende idee eigen te maken. Als je dat beheerst, is de tool/taal waarmee je het uitvoert niet van belang; zorg dat je er een boek/manual bij hebt om uit te zoeken hoe je je denkwijze moet vertalen naar een script of programmeersel in die taal.

Zelf ben ik niet echt bewust bezig met die 'persoonlijke ontwikkeling', veel gaat al vanzelf. Als ik nu tegen mezelf zou zeggen: morgen wil ik ASP kunnen, dan kan ik morgen ook ASP. Ik kan dan lang niet alles, maar dan ken ik de basics, en van daaruit ga je verder gericht de problemen oplossen waar je tegenaanloopt.
Aangezien ik naast m'n werk ook nog eens 's avonds een HBO opleiding volg, krijg je onderbewust al veel ontwikkeling mee, niet altijd specifiek op een taal gericht (zoals het bouwen van dynamische datastructuren m.b.v. pointers bijvoorbeeld; het achterliggende idee kun je zowel in Pascal als in C als in andere talen met pointers gebruiken), maar soms juist wel heel erg gericht op een bepaald onderwerp zoals gegevensmodellering & database-inrichting.

En in je dagelijkse werk komt het soms ook voor dat het nodig is dat je je ergens in verdiept. Laatst moest ik even zo'n flash-ticker maken. Goed, dan duik je in dat actionscripting en na 2 dagen heb je ook een beetje door hoe dat allemaal in z'n werk gaat. Weer wat nieuws geleerd.

Er is zo ontzettend veel dat ik nog wil leren en kunnen, dat het eigenlijk niet echt zin heeft om daar een plan voor uit te gaan stippelen. Elke dag op m'n werk en elke avond op school heb je weer nieuwe of diepere inzichten, de ene keer wat meer dan de andere keer, en als er zich een keer een gelegenheid aandoet dat het nodig is om specifiek in iets nieuws te duiken, dan doe ik dat gewoon. En is die er niet, dan geeft dat niks, want ik wil ook wel es gewoon een biertje drinken, een filmpje kijken of een straffe pot squash spelen in plaats van de hele tijd door met je persoonlijke beroepsmatige interesses bezig te zijn :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A heeft net zijn vinger er bijna afgehakt, dus sorry voor alle typevauden :) werkt kut met maar 6 vingers typen, middelvinger en m'n rechter hand, ach ja.

Ik denk dat als vormgever je het een stuk makkelijker hebt dan als bv diehad c++ coder. Waarom? Elk jaar of twee of drie jaren komt er weer een neiuwe taal uit die je moet leren en waar je uber meester in moet worden.

Als vormgever, pooh wat nu mooi is en werk werkt over 10 jaar nog. Of het dan nog hip is voor mensen die nu zitten te cubaduten of zoals vorig jaar zaten te pixelfonten al 2advanced, nee, maar qua communicatie kracht werkt een design dat ik twee jaar geleden gemaakt heb, nog net zo goed als een die ik nu maak (nu misschien iets beter, omdat ik 2 jaar geleden net begon).

De nieuwe functies van een pakket leren is makkelijk, PS 5.5 is bijna hetzelfde als PS 6.0 en bijna net al PS 7.0 .. easy.

asp.net is flink wat anders dan asp .. if you catch my drift.

Nu wil ik niks horen over script wijzigingen in pakketen zoals flash .. want design heeft niks te maken met code (lomp gezegd, maar ik hoop dat mensen de diepere gedachte snappen, want ik kan dit typen niet lang meer volhouden :) een hand sucks).

Anyhows, snap wat ik bedoel en als dat niet zo is, dicteer ik zo wel even een uitgebreidere mening op aan iemand die het dan voor me post

* Yellow|A gaat nooit meer in de keuken staan met een dodelijk hakmes :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 19:22 schreef woz het volgende:
Ik ben er nu eigenlijk achter gekomen dat ik zaken als PHP, ASP,coldefusion en Javascript eigenlijk veel interessanter vind dan het vormgeven opzich. Mijn doel is eigenlijk om deze talen onder de knie te krijgen. Het vormgeven op zich laat ik wel aan anderen over, daar ligt mijn hart niet zo bij.

<ot>
PHP en ASP gaat lekker, maar door dat boek van javascript kom ik maar niet door.....
</ot>
Als je 1 taal volledig onder de knie hebt ben je met de andere talen zo klaar. Dan ga je namelijk heel snel vergelijkingen maken.

stringfunctie 1 in PHP = stringfunctie 1 in ASP = in CFM etc.

Alle scriptingtalen doen zowat hetzelfde, alleen met een andere syntax. Als je eenmaal maar weet in welke functierichting je moet zoeken.

Goh, ik wil spaties verwijderen voor en na de string.. owww... das een trim functie. Daarbij komt dat je denk ik 60% van de beschikbare functies niet tot nauwelijks gebruikt. Oftewel je bent zo klaar. :)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Het moet een natuurlijk proces zijn, waarbij je jezelf blijft uitdagen. Ik lees veel bladen als Items, Wallpaper, maar ook Publish om me te verbreden en inspiratie op te doen. En lekker veel offline kliederen in tekenboeken.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

nah voor mij gewoon blijven doorgaan.

Design leuk.. maar je hebt klanten die de kleur blauw niet leuk vinden, dus je blauwe design afkeuren.
Voor designers; Als je precies doet wat de klant wil;
ziet het er niet uit!
Als je precies doet wat jezelf wil; is de klant niet tevreden.
Dus je moet er net tussenin gaan zitten, zodat jezelf tevreden bent, en tevens de klant wijsmaakt, dat dit de beste keus is, en dat deze geniale oplossing ook een beetje vanuit de klant zelf komt.(de verantwoordelijke in kwestie).

Coding is leuk, dingen die ik 10 jaar 'edit' geleden '/edit' heb uitgezocht bijvoorbeeld bezier-curves kan ik nu makkelijk vertalen naar
java/vrml/c/c++/flash-actionscript/lingo etc..
Die wiskundige routine`s blijven bijna hetzelfde.
maar met een 'net' andere programmeer syntax.

Zelfde geld voor asp/jsp/php.
Je eerste dynamish site/database ding maken.

Ik ben nu een gast die een beetje zweeft tussen coding en vormgeving. weet een beetje van alles, en als ik op een bepaalde techniek vastloop, net zo makkelijk overstap op een andere omgeving. (om het een maand later toch nog weer eens te proberen.)

Andere kant vraagt de markt heel erg om experts in een bepaald vakgebied.

Andere kant is het heel belangrijk als designer goed te kunnen communiceren met coders en andersom. Dit soort mensen
zijn een stuk zeldzamer. Vraag maar eens aan een programmeur, zijn mening over goed interaction design. en visa versa.

Ik heb bepaalde plannen en stappen om vooruit te komen, maar loop technisch vaak tegen een muur aan, 2d/3D software coding etc. Ik probeer dan vaak met andere technieken, software weer van een andere invalshoek mijn ding te doen.
Een tijdje later probeer ik het dan weer, en zowat ik kom steeds verder. Met die andere ervaringen in m`n broekzak.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik zelf ben klein jaartje begonnen met photoshop waarom?
Omdat ik de mogelijkheden van andere (makkelijkere) programma's beperkt vind.
Vorige week zei ik tegen me zelf 'NU' gaan we 3d doen (zie sig)
PHP is iets waar ik me over een paar maanden op ga richten, wat ook dat 'MOET' ik kunnen van me zelf.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Wel boeiend dat er hier zoveel vanuit de techniek geredeneerd wordt.
'k Heb zelf natuurlijk ook affiniteit met programmatuur ed.(wat zou ik hier anders te zoeken hebben), maar ik probeer wat betreft ideevorming altijd uit te gaan van het concept; of beter: "wat wil ik met het ontwerp zeggen?"

Ontwerpen vanuit de techniek (lees: programma) vind ik link; en wel hierom:
Je gaat sneller akkoord met wat je ziet; wat het programma je laat zien (photoshop is een mooi voorbeeld), wat de mogelijkheden van het programma zijn. Bovendien ga je uren zitten kutten omdat je van te voren geen goed idee hebt gevorm van wat he eigenlijk zou willen.
Ik hou altijd een vaste volgorde aan met ontwerpen en die volgorde start met een vel papier en een potlood.

Daarmee wil ik natuurlijk niet over de beprekingen van techniek (html/crossbrowserblabla etc) denderen: je moet goed op de hoogte blijven van wat er gaande is. En wat jouw rol daarin is.Ik vind het het leukst om de spil in een project te zijn. Te weten komen wat een klant wil, hem suggsties doen, een concept opzetten, en dan uitvoeren met hulp van dtp-ers en coders.
Ik zie mezelf meer als een conceptvormer en (excusez-le-mot)ideeënhoer.
Natuurlijk probeer ik op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, maar ik ben daar niet zo freekish in; als ik ergens goed mee kan werken en het werkt voor mij; zie ik niet zo snel in om bij de introductie van een nieuwere versie van een pakket als een dolle naar de winkel te rennen ( bij wijze van spreken :P )

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Ik haal inspiratie uit alles om me heen en maak van een hoop dingen foto's en lees veel tijdschriften omdat je daar veel van kan leren over bv layout. Verder schets ik veel en probeer ik altijd om eerst een idee op papier te zetten voordat ik aan de slag ga met pc want het is inderdaad dat als je meteen met pc begint je vaak gaat werken vanuit het programma en niet vanuit je idee. Helaas doordat ik het zo druk heb kom ik ook niet veel toe aan alles wat ik wil leren maar als ik het echt wil dan dwing ik mezelf om er tijd voor te maken.

• Karp
  • Laatst online: 12:17
Meestal is het heel simpel

Ik stel me een doel, ik begin er aan, ik kap er halverwege mee omdat ik iets anders op dat moment beter kan gebruiken.

En ga pas weer verder als het nodig is :)

Resultaat: Van alles wat en van nix alles

Het enige wat ik helemaal uit mezelf heb gedaan is graphics maken, gewoon klooien klooien en nog meer klooien in PSP.
Ik denk er op het moment aan om Cinema4D uit te proberen maar das nog ff kijken. Net zo'n grote kans dat ik iets anders doe.

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 12:14 schreef waxle het volgende:
Wel boeiend dat er hier zoveel vanuit de techniek geredeneerd wordt.
...
Ontwerpen vanuit de techniek (lees: programma) vind ik link; en wel hierom:
...
Ik hou altijd een vaste volgorde aan met ontwerpen en die volgorde start met een vel papier en een potlood.
Zitten een paar goede punten in die we niet mogen vergeten! Vooral als ons werk designer is. Als je developer bent, heb je minder te maken met artistieke kwaliteiten. Maar bij vormgeving is dat wel belangrijk.

Uiteraad gaat het meer om het concept. Maar waar ik me zorgen om maak is dat veel mensen die klassiek worden getraind, te weinig bezig houden met techniek.

Ik vind ook dat je altijd moet beginnen bij een schets op papier. Maar soms is het niet nodig, sommige mensen hebben al een idee in hun hoofd. Maar inderdaad, het is een goede gewoonte om je designs eerst uit te tekenen op papier. Zo kun je later niet zeggen dat je niet over je design hebt nagedacht.

Verwijderd

Op dinsdag 02 april 2002 01:50 schreef cel-ed het volgende:

Voor designers; Als je precies doet wat de klant wil;
ziet het er niet uit!
Als je precies doet wat jezelf wil; is de klant niet tevreden.
Ik dacht dat ik de enige was. :'( Inderdaad, ik heb dit ook regelmatig. Maar toch is het onze taak (webdesigners) om de klant te vertellen wat wij de beste oplossing vinden voor hun wens... en natuurlijk de klant tevreden stellen.

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Doelen, och zoveel. Alle programeertalen laat ik even naast me liggen, ik heb net genoeg bagage in huis om een websiteje op te zetten met wat Javascriptjes en wat stylesheetjes maar daar blijft het bij, Qua Photoshop kennis zit ik helemaal vol in technisch opzicht. Er zit echt niks meer in het pakket wat me kan verbazen (alleen wat is het nut van die notities die je kan inspreken? Ik heb geprobeert er een muziekje aan te hangen :{) Qua ontwerpen leer ik elke dag weer wat leuks maar met stijlen hou ik me niet bezig. Vind het meestal een beetje confectie-kaas en dat waait snel over.

Over doelen? tja, ik wil nog steeds Director en Lightwave helemaal doorspitten maar vooral de laatste hangt er een beetje lafjes bij. In Director begin ik nu redelijk goed te worden, Het is altijd mooi om iets te hebben om je aan op te trekken. Nu zitten er op GoT niet veel Director lui maar ik heb wel wat oude collega's en vrienden die ik om hulp kan vragen.

Hoogste doel is nu nog een volledig project in Director mee te draaien.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 01 april 2002 13:22 schreef Mixology het volgende:

[..]

Kuch...Ja ik zie ut...
beetje laat om hierop te reageren. : en hoop dat het van ome-osboz mag :)
Eagle webservices is helaas niet de site die ik zelf heb gemaakt.. ik kan het wel btw(denk ik :P ) dit is het bedrijf waar ik werk verder, maar als je ziet, zit daar ook geen scripting in. Project trancebender word puur een experiemnteer site, maar ik ga niet lopen spammen..

Ik zie dat heel veel designers hier hetzelfde denken.
Het is een heel goed iets om anders "geheim" te zien, alleen je iegen creativiteit is nog wel eens een blokkade (like me)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Het is natuurlijk leuk om veel te verschillende dingen te leren, maar vaak is het beter om je eerst op 1 ding te specificeren. Als je van alles zo'n beetje de basis kent, kun je een leuk rijtje (script)talen in je CV plakken, maar wat kun je nou werkelijk ? In veel gevallen is het veel interessanter om de mogelijkheden van een taal eens even goed door te spitten. Zo kun je je met javascript bijvoorbeeld heel leuk beperken tot een mouseover scriptje in elkaar knutselen of een eenvoudige formvalidatie bedenken; maar de mogelijkheden reiken veel verder, denk maar aan objects/prototypes.

Ikzelf zeg bijna nooit tegen mezelf, dat ik de komende week dit wil leren en de week daarna dat. Dat gaat veelal vanzelf. Als ik uitgekeken ben op een taal, of dat het toch niet zo leuk blijkt te zijn als ik eerder had gedacht, kom ik vanzelf wel weer iets nieuws tegen.

Om een voorbeeldje te noemen, kwam ik na aanleiding van een topic op GoT in een XML-tutorial terecht. Ik ben wat begonnen te lezen en vond het wel interessant. Vervolgens heb ik de tutorial uitgeprint en ben 'm eens rustig door gaan lezen. De inhoud bleek erg interessant te zijn, maar tegelijk ook zeer beperkt; daarom ben ik de volgende dag de XML-bijbel gaan lenen en ben daar in begonnen te lezen. Halverwege het boek gingen ze XSL en DTD (&CSS level 2) behandelen. Nu heb ik het boek uit, en heb behoorlijk wat XML, XSL en DTD kennis opgebouwd, zonder dat ik dat eigenlijk specifiek van plan was.

Nog even over dat specialiseren op 1 gebied. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het voor een grapisch designer misschien heel leuk is om mySQL te leren, maar totaal niet relevant voor zijn werkzaamheden.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 17:09 schreef r0bert het volgende:
Nog even over dat specialiseren op 1 gebied. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het voor een grapisch designer misschien heel leuk is om mySQL te leren, maar totaal niet relevant voor zijn werkzaamheden.
Niet? .. ik ben anders maar wat blij dat de mensen waarmee ik werk wel degelijk enige basiskennis hebben van het hoe en wat van een database, of basiskennis van de mogelijkheden/nadelen van html.

Dit resulteerd erin dat er direct bij het ontwerpen rekening gehouden kan worden met scrollbars, en opmaak van data.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Op woensdag 17 april 2002 17:12 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Niet? .. ik ben anders maar wat blij dat de mensen waarmee ik werk wel degelijk enige basiskennis hebben van het hoe en wat van een database, of basiskennis van de mogelijkheden/nadelen van html.

Dit resulteerd erin dat er direct bij het ontwerpen rekening gehouden kan worden met scrollbars, en opmaak van data.
Het rekening houden met scrollbars e.d. hoort naar mijn idee gewoon bij de taak van een grafisch designer en daarvoor is verder geen specifieke kennis vereist lijkt me. Het is de taak van degene die de pagina maakt, om de graphics te [weet het goede woord niet] verwerken.

Natuurlijk moet je mijn eerste reply af en toe wel met een korrel zout (of met een glas bier:P) nemen. Ik bedoel dat je beter goede, relevante (,etc..) kennis kunt hebben, dan een hele brede kennis van allerlei dingen waar je nauwelijks mee uit de voeten kunt.
Pagina: 1