Toon posts:

Goed bandbreedte/traffic tooltje voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een goed tooltje waarmee ik mijn bandbreedte gebruik en vooral hoeveel traffic ik gebruik kan monitoren, voor Linux.

Het mooiste zou zijn wat web grafieken hiervan.

Weet iemand iets, suggesties?

Verwijderd

iptraf-2.5

tada

check ook eens freshmeat

Verwijderd

MRTG is de meest gebruikte denk ik, ik gebruik zelf Cacti. Ziet er net ff wat mooier uit en je kunt er nog veel me monitoren dan alleen netwerk verkeer.

Verwijderd

mrtg, ntop, ethereal zijn goede. meestal worden er sommige standaard meegeleverd met je distro.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

_nethack

We're all MAD here

iptraf is leuk om kortere tijd iets te bekijken.
Voor het continu registreren van data is mrtg of ipac beter.
Voordeel van mrtg is dat je ook remote kunt monitore, aangezien dat via snmp werkt, en dus ook verkeer op routers enzo kan weergeven.

Zelf gebruik ik momenteel ipac, dat werkt lokaal (via de counters van ipchains/iptables) en daar kun je je verkeer ook mee uitsplitsen, bijv. meten hoeveel mb aan mail je ophaalt en hoeveel mb vanaf ftp.

Voor een simpel voorbeeld (nog niet op verkeer uitgesplits - en pas vanaf vanmiddag gemeten) mijn ipac stats: http://inode.darktech.org/ipac/

(eth0 is interne interface, eth1 is internet)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Toch heb ik nog niks onder linux gezien dat vergelijkbaar is met dumeter onder windows. Ik vind het niet handig om de stats altijd van een webpage te moeten lezen, omdat het nooit real time is. Wat je wil is eigenlijk iptraf en mtrg gecombineerd, en dan in een leuk grafisch jasje. Het oog wil ook wel eens wat.

Verwijderd

gkrellm heeft standaard een plugin voor het realtime monitoren van je netwerkinterfaces

zit waarschijnlijk ook wel default bij je distro

Verwijderd

ethereal, ntop, iptraf...

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 10:23 schreef jeroen het volgende:
Toch heb ik nog niks onder linux gezien dat vergelijkbaar is met dumeter onder windows. Ik vind het niet handig om de stats altijd van een webpage te moeten lezen, omdat het nooit real time is. Wat je wil is eigenlijk iptraf en mtrg gecombineerd, en dan in een leuk grafisch jasje. Het oog wil ook wel eens wat.
Toch wel: ipac-ng :) Wordt ook gebruikt door SmoothWall :)
Pagina: 1