Toon posts:

Configuaratie NAT Proxy?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Naast mij eigen PC (die op het moment als internet server fungeert voor het netwerk) heb ik een Windows 2000 Server staan. Deze heb ik al zo geconfigureerd met Domein etc en Ips uitdeelt (192.168.1.x)(server 192.168.1.1).

Nu wil ik dat deze Server het internet gebeuren van mijn huidige PC overneemt. Van horen en zeggen, kan dit gedaan worden met NAT op de server? En ook dat ik dit moet zoeken in de router in de Server wizard. Vanaf hier word het mij wat onduidelijk qua configuratie. Op de server moet ADSL worden geinstalleerd. Werkt ook prima. Maar ik denk dat windows 2000 server, een 2de netwerk kaart in de pc niet helemaal begrijpt? Of wat ier mee moet doen.

graag zou ik willen weten of het mogelijk is om het te laten werken en tevens hoe natuurlijk. ;-) En als het mogelijk is graag stap voor stap?.

Tevens weet iemand waarom als je met een Win Xp Prof machine aanmeld op een Win 2K server dit zolang duurt? nadat er op aanmelden is geklikt. Duurt min een 1min voordat hij de pc weer verder begint te laden.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Om maar met het laatste te beginnen: Dat heb ik ook gehad en in mijn geval was het (relatief) simpel. De win2k server pc is (neem ik aan) een domeincontroller met active Directory?
Maar je andere pc heeft de internet verbinding. Op deze pc staat dus zeer waarschijnlijk je ISP DNS als eerste. Voor deze pc moet je als eerste DNS adres het ip adres van je Domein-dns gebruiken. Doe je dat niet, duurt het aanmelden ontzettend lang.

Wat betreft het eerste: Het lijkt moeilijker dan het is. Eerst zorgen dat je SP2 installeerd op je server, want anders zitten er (volgens de geruchten) wat fouten in de wizard...
Daarna open je de 'Routing and remote acces' console. Er vanuit gaande dat je deze nog niet hebt geconfigureerd, click je simpel met rechts op de server naam en selecteer je 'Configure and Enable Routing and Remote Access'.
Volg gewoon de wizard en het zou moeten werken!
(voor zover ik me herrinner dan)...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt de 2k Server is een domein controller met active dir.

Het zou de volgorde van de DNS kunnen zijn, niet ten min, dat ik de pc met xp prof, het internet volledige had verwijderd + netwerk kaart van het ADSL.

Op de server is service pack 2 geinstalleerd + alle huidige update's via internet. Tevens wat ik was vergeten te vragen. Omdat er een 2de netwerk kaart in de server komt. Moet ik hiervoor ook een scope aanmaken? Omdat de adsl netwerk kaart een vast ip adres krijgt van 10.0.0.150.

Die wizards heb ik al een paar keer uitgevoerd, zonder succes naar mijn idee. Daarom heb ik alles weer omgebouwd in de huidige werkende situatie. Omdat ik het internet niet op de clients aan de gang kreeg. Aanmelden gaat prima, etc. Op de lange aanmeld procedure na dan.

De keuze die ik krijg als ik de wizard uit voer is als volgt.

Internet connection Server->ICS
|>Router + Nat
Remote Access server
VPN server
Network Router
Manually

Naar mijn idee moet ik de bovenste hebben + router en Nat. Daar ik niet ICS wil hebben. Wegens het feit dat ICS het ip-adres op 192.168.0.1 wil terugzetten.

Moet er eventueel op de clients een extra instelling gedaan worden om gebruik van het internet te maken? Of is aanmelden op het domein voldoen?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Je moet inderdaad de keuze >router + NAT gebruiken.
Voor zover ik kan zien heb je inderdaad alles goed gedaan, maar wat je natuurlijk wel op de clients moet doen is het IP adres van je server als default gateway gebruiken.

Verder kan de DNS server een probleem zijn: AD is erg traag, eigenlijk onwerkbaar, als je 'eigen' dns server niet als eerste in de rij staat. In principe is dat ook geen probleem, ik heb dat opgelost door mijn 'eigen' dns server ook Internet name resolution te laten doen, zodat de clients ook voor internet bij de 'eigen' DNS terecht kunnen. Als je dit doet, controleer dan wel even of je geen '.' zone in je dns server hebt. Zo ja, deze verwijderen en het werkt (je krijgt nu ook Internet Root servers in het Root Hints tabblad in de dns server eigenschappen)
Hopelijk wordt je er wijs uit!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

<li> [topic=309398/1/50]
<li> [topic=152460/1/50]
<li> [topic=184484/1/50]

Braaikamer - Smoke&BBQ