[P4] Rambus of DDR

Pagina: 1
Acties:

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 08:08
Hallo ik wil een nieuwe PC kopen,welke P4 combi is nou het beste?

Met SDRAM {lijkt me niet} DDR-Ram of RamBus-PC800

En welke moerbord advieseren de kenners!?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik heb een abit th7II-raid met p4 2.0a + 512 rimmgeheugen (sinds gisteren) en deze loopt tot nu toe zeer stabiel met win98 (tijdelijk) en ik heb nog geen 1 fatale error (blauwe scherm)gehad zonder vele patches te moeten installeren.
Het kost wel wat meer dan een amd systeem, maar dan heb je ook wat!
Ik heb dit systeem gekocht omdat ik mijn overuren van mijn werk kon gebruiken voor een pcprive project.
Aangezien ik veel uren had heb ik voor een P4 gekozen.

Ik heb wel even getwijfeld tussen deze Abit en een Asus pt4-e, alleen wilde ik een raid configuratie en dat heeft de asus niet.
Anders had ik waarschijnlijk voor de Asus gekozen, omdat ik altijd Asus heb gehad(met uitstekende ervaringen) maar nog nooit een Abit moederbord.
Ik kan je nu wel zeggen dat ik er geen spijt van heb dat ik dit Abit moederbord gekozen hebt, het draait perfect!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DDR vs RIMM, keuze die vrij moeilijk is aangezien de prijzen vrijwel gelijk zijn.
Er is hierover pas een artikeltje geweest, en daar verwijs ik je naar :)

http://www.tweakers.net/reviews/287?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Hangt ervan af: Wil je OCen : DDR, wil je snel en stabiel sys, maar niet OCen : RamBus.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Op zondag 31 maart 2002 22:17 schreef jenk het volgende:
Ik heb een abit th7II-raid met p4 2.0a + 512 rimmgeheugen (sinds gisteren) en deze loopt tot nu toe zeer stabiel met win98 (tijdelijk) en ik heb nog geen 1 fatale error (blauwe scherm)gehad zonder vele patches te moeten installeren.
Ik heb dit systeem gekocht omdat ik mijn overuren van mijn werk kon gebruiken voor een pcprive project.
Aangezien ik veel uren had heb ik voor een P4 gekozen.

Ik heb wel even getwijfeld tussen deze Abit en een Asus pt4-e, alleen wilde ik een raid configuratie en dat heeft de asus niet.
Anders had ik waarschijnlijk voor de Asus gekozen, omdat ik altijd Asus heb gehad(met uitstekende ervaringen) maar nog nooit een Abit moederbord.
Ik kan je nu wel zeggen dat ik er geen spijt van heb dat ik dit Abit moederbord gekozen hebt, het draait perfect!
Reclame Afdeling Intel, bedankt voor uw aandacht... |:(

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• CSCExter
  • Laatst online: 25-02-2024
RIMM geheugen, betere prestaties, ook bij een overclock die minder hoog is dan met DDR geheugen blijven prestaties beter.

• jenk
  • Laatst online: 15:21
Dit is geen reclame, maar gewoon een geconstateerd feit!
Ik zou best voor een AMD willen kiezen, alleen ik vind die via chipsets zo brak.
Hoevaak lees je niet dat mensen met deze chipsets weer de zoveelste patch moeten installeren of truuk moeten uithalen om hun systeem stabiel te krijgen.
Daar heb je met een intel chipset (bijna) geen last van.
Als er een intel chipset voor AMD was, had ik waarschijnlijk een AMD gekozen.

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Op zondag 31 maart 2002 22:24 schreef freak1982 het volgende:
Wat een bullshit-opmerking :r
De topicstarter heeft een P4-vraag en als je dat niet bevalt moet je je niet mengen in deze thread.

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Op zondag 31 maart 2002 22:17 schreef jenk het volgende:

Prima suggestie. Misschien moet je onderstaande tread even doorworstelen. Er staan wat interessante zaken in v.w.b. overklokken en zo.

[topic=394869/1/25]

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19

JSI

Op zondag 31 maart 2002 22:21 schreef qmo007 het volgende:
Hangt ervan af: Wil je OCen : DDR, wil je snel en stabiel sys, maar niet OCen : RamBus.
Wat een onzin. Hoezo RDRAM niet te OCen :Z
[topic=435460/1/25]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 31 maart 2002 22:24 schreef freak1982 het volgende:
Meneer A vraagt om goeie ervaringen met merk X
Meneer B geeft zijn goeie ervaring met merk X

Wat is er mis mee?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op zondag 31 maart 2002 23:21 schreef JSI het volgende:

[..]

Wat een onzin. Hoezo RDRAM niet te OCen :Z
[topic=435460/1/25]
DDR toch meer, kon ik afleiden, ok ik geef toe ik heb slechts een 5tal paginas van dat topic gelezen, maar dit is mijn mening hoor!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Op zondag 31 maart 2002 22:31 schreef jenk het volgende:
Dit is geen reclame, maar gewoon een geconstateerd feit!
Ik zou best voor een AMD willen kiezen, alleen ik vind die via chipsets zo brak.
Hoevaak lees je niet dat mensen met deze chipsets weer de zoveelste patch moeten installeren of truuk moeten uithalen om hun systeem stabiel te krijgen.
Daar heb je met een intel chipset (bijna) geen last van.
Als er een intel chipset voor AMD was, had ik waarschijnlijk een AMD gekozen.
VIA houdt zich niet aan bepaalde afgesproken standaarden. Er zijn naast via natuurlijk nog ALi, SiS, nVidia en AMD zelf voor de athlon CPU; Dit even terzijde...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19

JSI

Op maandag 01 april 2002 01:25 schreef qmo007 het volgende:

[..]

DDR toch meer, kon ik afleiden, ok ik geef toe ik heb slechts een 5tal paginas van dat topic gelezen, maar dit is mijn mening hoor!
Geen meningen, feiten graag.
RDRAM is zeer goed te OCen :)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zondag 31 maart 2002 22:24 schreef CSCExter het volgende:
RIMM geheugen, betere prestaties, ook bij een overclock die minder hoog is dan met DDR geheugen blijven prestaties beter.
Dat denk ik ook.
De P4 kan theoretisch op 2Ghz zeer veel code en data verwerken. 'n 3Gig kan 1,5 x zoveel verwerken dan heeft die ook in theorie 1,5x zoveel bandbreedte nodig omdat te kunnen aanslepen.

Intel voelt dit aankomen en komt dus met de 533 fsb. en nu nog 'n geheugen type die hier voledig gebruik van maakt.

DDR single channel haalt dat niet en zelfs met aanzienlijke overclock blijft ie achter dus die 3Ghz is een afgeknepen 3Ghz deze heeft DUAL channel RDRAM of DDR nodig.

en 'n RDRAM op 2,6 Ghz heeft meer ademruimte om de presteren aan gezie deze op stock al de grootste bandbreedte aanbied en na OC extra groter wordt terwijl DDR nog moet compenseren om de 3200MB/s te halen.

'n afgeknepen 3Ghz P4 is alleen goed voor met hogeclockjes te patsen.
'n RDRAM P4 op 2,6 is een performance beest. zodra er ook betere OC'bare i850 Mobo zijn dan wordt het verschil nog groter.

Nadeel van RDRAM is dat intel het geduped heeft en dus met DDR verder wil gaan.

Maar momenteel bied RDRAM nog steeds de beste prestatie bij OCén

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Op maandag 01 april 2002 11:10 schreef SuperG het volgende:
Nadeel van RDRAM is dat intel het geduped heeft en dus met DDR verder wil gaan.
O? is dat zo??? Dus als je pech heb is er over een paar maanden geen RDRAM meer te koop???

Lijkt me sterk trouwens dat intel met ddr verder wil gaan... Als je rdram op 1066 (2x533) gaat gebruiken heb je helemaal een onwijs grote geheugenbandbreedte en snelheid... Daar kan mijn inziens ddr never tegen op...

Maja ik ben wel tevreden met mijn systeempje... en Rimm roels! :P

:7

En oja ik zou dus kiezen voor RDRAM ondanks dat drr goedkoper is en de moederborden ook minder prijzig zijn...

En ik zou kiezen tussen een Abit TH7II-raid of een ASUS P4T-E, als je raid onboard wil de abit en voor een net effe sneller moederbord de asus... (zelf ben ik een tevreden gebruiker van de abit... 44800 punten onder sisoft voor een raid-0 config :D)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
title editted :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

TH7II met RDram all the way!!

Als je voor deze combo gaat zorg dan wel voor een 20K pot (Vmem) en een 50K pot (Vcore) en twee sticks pc800 RD ram van Samsung!!

Deze combo rocks en zal je zeker met een 2GHz ver richting de 3GHz brengen!!

Ik heb deze combo met een P4 1,8A. Helaas was het moederbord stuk bij levering, maar met de TT-V7+ als cooler en wat ASIII weet ik zeker dat ik de 2,8GHz zal redden!!

BTW, over dat Intel rambus dropt, Als ze met DDR verder gaan zal dat waarschijnlijk met DDRII zijn, en heb je dus alsnog een nieuws mobo`tje nodig. Voor nu raad ik RDram aan!

Verwijderd

Als ik alles goed heb begrepen ziet het plaatje er als volgt uit.

Met DDR kan je beter overcloken (lees hoger) maar de bandbreedte van DDR is veel beperkter dan ide van RIMM.

(op mijn sis-645 ddr systeem, met de bus op 533 ipv 400 mhz, haalt het ddr net de RIMM 800 in, standaard bevind de ddr zich tussen RIMM 600 en RIMM 800 in.)

DDR moederborden zijn geloof ik goedkoper, het verschill tussen DDR en RIMM (1066 prijs weet ik niet) is niet noemens waardig.

Stabiliteit van de DDR en RIMM moederborden is dik in orde.

Moraal van dit verhaal:

Met DDR kan je verder oc'en , maar de winst die haalt weegt niet op tegen de bandbreedte winst die je krijgt door RIMM te gebruiken.

De RIMM combinatie is alleen iets duurder.

---------------------------------------------------
Dit verhaal is gebasseerd op wat ik hier op got heb gelezen.
----------------------------------------------------
Succes met je keuze

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 02 april 2002 15:19 schreef tweakhuis het volgende:
Als ik alles goed heb begrepen ziet het plaatje er als volgt uit.

Met DDR kan je beter overcloken (lees hoger) maar de bandbreedte van DDR is veel beperkter dan ide van RIMM.
Ligt meer aan de Athlon zelf. Een P4 met DDR haalt meer winst bij overclocken dan een Athlon met DDR.

Een AthlonXp is goedkoper, en presteert voor die prijs beter dan een Pentium4. Aan de andere kant kan ik zeggen dat je een Northwood beter can overclocken, als je dat wilt. Dus het ligt ook aan je budget.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Rambus heeft een grotere bandbreedte en is dus sneller (merkbaar?!?!) geen idee
ik zag iemand wat zeggen over overclockbaarheid
persoonlijke ervaring:
P4 met rimmen zwaar overclockbaar (133 fsb) hoger wil me p4t-e niet)

waar je wel op moet letten als je een pIV koopt
koop een pIV....A <<A!!
deze worden minder warm en zijn beter overclockbaar :)
non A pIV`s zijn btw oude voorraad :)

Verwijderd

Ik heb sinds vorige week mijn KT3 mobo van MSI, en daar staat een beschrijving over DRAM in, hier staat veel in over soorten mem, en de snelheden erbij. Hieruit haal ik over duidelijk dan EDO, FP, SDRAM 66, 100 en 133 MHz, maar ook de DDR varianten allemaal 64bit zijn, en RIMM 16 BIT.

En het lijkt mij dat MSI wel weet wat de snelheden en bus grotes zijn. Dat houdt dus in dat DDR misschien in frequentie lager is, maar in bus grote sneller, en met RIMM precies andersom, daarom liggen de prestaties van beide geheugen types niet zo ver van elkaar.

DELL heeft overigens al besloten om geen RIMM meer te gaan gebruiken in hun PC's. Ze hadden ook een datum verteld, maar die kan ik niet zo snel achterhalen.
Ik zou dus voor DDR gaan (meer toekomst) en zoals je ziet heb ik dat dus ook. :)

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Op dinsdag 02 april 2002 17:48 schreef Wingman25 het volgende:
Ik zou dus voor DDR gaan (meer toekomst) en zoals je ziet heb ik dat dus ook. :)
Hoezo meer toekomst :?

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 08:08
Dus DDR?,maar ik dacht dat de P4 speciaal was ontworpen voor RAMBUS

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Op dinsdag 02 april 2002 20:51 schreef Erw het volgende:
Dus DDR?, ...
Ik zou zeggen van niet. Het argument van "DDR heeft de toekomst" is in dit verband echt onzin. RDram is op dit moment gewoon de snelste P4-oplossing.

Lees hier (kijk ook even naar de links):
http://www.tweakers.net/nieuws/21243

Verwijderd

Waarom stappen alle producenten dan af van RAMBUS geheugen????, en waarom stappen de meeste mobo fabrikanten over op P4 borden met DDR sloten??? Waarom staat DDR II voor de deur, en is er nog geen nieuwe RAMBUS ontwerp???

Jullie mogen het dan zeggen, maar als je het mij vraagt zie ik DDR voorlopig nog wel blijven en RAMBUS niet. Ik denk dat er eerder nog QDR SDRAM komt dan dat RAMBUS het echte licht ziet.

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening. :9

• Jake Blues

Jake Blues

AKA Jake

Op dinsdag 02 april 2002 22:00 schreef Wingman25 het volgende:
Waarom stappen alle producenten dan af van RAMBUS geheugen????, en waarom stappen de meeste mobo fabrikanten over op P4 borden met DDR sloten??? Waarom staat DDR II voor de deur, en is er nog geen nieuwe RAMBUS ontwerp???

Jullie mogen het dan zeggen, maar als je het mij vraagt zie ik DDR voorlopig nog wel blijven en RAMBUS niet. Ik denk dat er eerder nog QDR SDRAM komt dan dat RAMBUS het echte licht ziet.

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening. :9
Dus jij zegt neem nu een DDR-moederbord omdat DDRII voor de deur staat. Vreemde redenering :?

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik ga in de vakantie een nieuw systeem halen en heb ook gekozen voor een P4. AMD is ook een goede proc, maar dat heeft er nu even niks mee te maken :)
Sdram valt af. Je P4 heeft echt niks aan Sdram. Vertraagt ernorm en je neemt geen snelle processor om vervolgens er Sdram in te zetten.
DDR zou ik ook niet doen. Is wel sneller dan Sdram, maar nog steeds remt het geheugen je proc af en dat is zonde
Daarom kies ik over een maandje voor RDRAM :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

hey wingman25, RAMBUS is het bedrijf dat RDRAM maakt dus als je vergelijkt doe dat dan aub met RDRAM en DDR(-SDRAM). als ik me niet vergis is het zelfs RAMBUS DRAM, dus zeg je met RDRAM al dat het van RAMBUS is.

waarom producenten van RDRAM afstappen is idd een raadsel aangezien het gewoon sneller is. iig zeker met een P4. dat blijkt o.a. uit die ultra OC-test van Tom's Hardware waar een p4 3,0GHz met (DDR-SDRAM) verslagen werd door een p4 2,6GHz met RDRAM...

en aangezien het hier om een P4 gaat is het totale bs om DDR-SDRAM te nemen, het is natuurlijk leuk om zogenaamd verder te kunnen OC-en maar wat boeit dat als je geheugen traag is en blijft? Het merendeel van de mensen doet toch dingen die I/O intensief zijn en dus niks hebben aan alleen een snelle proc.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het hele feit of een geheugen-type toekomst heeft boeit eigenlijk niet zo veel. Kans is erg groot dat er over een half jaar betere en snellere type's zijn, en dan kun je die oude modules toch niet meer gebruiken. Gewoon kopen wat nu het beste is, en gelijk genoeg kopen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1