Toon posts:

Excel database

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment met een onderzoek voor mijn studie Bouwkunde bezig (zie ook mijn topic in het Wetenschap forum) waarvoor ik een Excel-spreadsheet aan het knutselen ben.
Helaas ben ik een beetje een Excel-newbie :? en weet ik dus even iets niet. Ik zal het even uitleggen.
Ik wil in feite een profielmaat uitrekenen. Deze maat is afhankelijk van een weerstandsmoment W. Deze W komt al eerder uit de Excel-berekening. Deze is dus gegeven.
Bij deze W hoort ook een profiel (deze zijn standaard gegeven), namelijk het eerstvolgende profiel met een hogere W dan degene die ik berekend heb (anders is de W te laag en krijg je brekende profielen, en ik ben geen lid van de van der Valk-familie :) :) :)).
Wat ik dus moet doen is de profielen allemaal in een soort van database stoppen, en ervoor zorgen dat de W-waarde die bij het profiel hoort, wordt gekozen door Excel, en dan ook nog de naam van het profiel gegeven wordt door Excel.
Hoe bedoel je, moeilijk? Of is het een fluitje van een cent? Nogmaals, ik ben een complete Excel-newbie (ik kan berekeningen maken, en dat is het dan ook). Maar ik vertrouw er volledig op dat een van jullie wel een Excel-goeroe is :7. Weten jullie het?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik begrijp het probleem niet helemaal hoor ?! Kan je anders ff schematisch proberen ?! Of een voorbeeldje geven van wat je nou juist zou willen maken.

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is ook erg moeilijk, ik begrijp het. Goed.
Ik heb een veld waarin een getal staat (noemen we veld 1). Dit getal is de weerstandswaarde W. Dit is een minimale waarde. De W moet dus gelijk of hoger zijn dan de W-waarde die in dit veld staat.

Deze W slaat op een profiel (een balkmaat) die ik wil gebruiken. Ook dit profiel heeft een waarde W.

Ik heb net gezegd dat de W-waarde van dit profiel hoger moet zijn in ieder geval dan de W-waarde die ik al had staan in veld 1.

Er zijn natuurlijk een heleboel profielen. En al deze profielen hebben een eigen W-waarde. Hoe dikker het profiel, hoe hoger ook de W-waarde wordt. Maarja, deze W-waarden staan nou eenmaal vast. Dus bijvoorbeeld:

HE 100 - W=33
HE 120 - W=53
HE 120 - W=79
HE 140 - W=79

Als ik nou in mijn veld 1 een W-waarde van 70 heb staan, wil ik dat Excel mij dan vrolijk meldt dat ik dan een HE 120 profiel moet gebruiken, want dat is het eerste profiel met een W-waarde boven de 70.

Ik moet dus iets doen met een database van die profielen, waarin Excel kan zoeken, en dan ook nog de naam van het profiel geeft.

Capiche? Ik hoop het, want mij gaat het mijn pet te boven ;).

Verwijderd

Hmm, ik ben nooit zo'n voorstander van de combinatie van Excel en het woord database, maar kan me wel goed voorstellen dat je iets met die twee zou willen doen.

Ik vroeg me af wat je met de antwoorden gaat doen. Wil je telkens maar 1 antwoord of wil je een hele lijst met verschillende W-waardes in één keer beantwoorden?

Verwijderd

'k Moest toch even kijken hoe dat ook al weer ging in Excel. Om 't even te benadrukken: als je enorme lijsten profielen wilt gebruiken (duizenden) lijkt me dit niet de meest fantastische oplossing, maar voor de vier die je noemde moet het ongeveer zo:

Cel A1-A4 -> HE 120 tot HE 100
Cel B1-B4 -> 79, 79, 53, 33

Dus je profiellijst in aflopende volgorde!

In mijn NL-talige Excel (hoe geweldig :P) gebruik ik dan de volgende formule:

=INDEX(A1:A4;(VERGELIJKEN(A6;B1:B4;-1)))

Waar A6 staat voor de waarde die ik invoer (jouw veld1), B1 en B4 voor het zoekdomein en de -1 voor de "eerstvolgende grotere waarde". A1-A4 zijn dan de overeenkomstige namen van de profielen die corresponderen met de W-waardes.

Heb je de engelstalige versie, dan zal de functie anders heten Compare waarschijnlijk, maar de rest is dan weer gelijk... dacht ik...

• Digihelp ®
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 10:10
Om hoeveel profielen hebben we het eigenlijk??
Je zou iets kunnen proberen in excel met een formule met daarin combinaties van if statements met vlookup's.
Wil je het geavanceerder aanpakken dan zul je je moeten verdiepen in VBA, een programmeertaal binnen Excel.
De ontwikkelomgeving daarvoor vind je in menu tools, macros, visual basis editor.

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het probleem blijft nog vrij ingewikkeld voor me maar is het zoiets dat je bedoelt ?

Je maakt 2 kolommen : A & B, in de A zet je bv HE 120, HE 130 etc ...
In de andere kolom zet je 33,53, .. etc.
Dan maak je een celletje waar je bv 70 wil invullen en hij je dan zegt : HE 110 ofzo?
Als je enkel dit moet kunnen is het perfect mogelijk met vert.zoeken (functie in excell)

Als je echter een heel grote database wil maken zou ik je aanraden naar access over te stappen (en een klein beetje te gaan werken met vba).

Verwijderd

Vert.zoeken heeft niet de mogelijkheid om "de eerstvolgende" te pakken volgens mij... Vergelijken wel.

Hou maar op jongens, mijn formule doet 't gewoon ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! Halleluja! :) :) :)

Inderdaad, jouw formule werkt gewoon, sterker nog, hij werkt perfect!

De database wordt trouwens niet zo groot hoor, zoveel profielen bestaan er nou ook weer niet in Nederland ;).

Nu we toch bezig zijn.... is het niet mogelijk om met weinig moeite (ja ik ben lui :)) hiervan een zelfstandig opererend programma te maken? Ik weet dat er wel iets kan gebeuren met Visual Basic, maar dat gaat me veels te veel tijd kosten om te snappen :+. In feite is dit allemaal best simpel toch? Als het namelijk een programma'tje is, dan is niemand meer afhankelijk van Excel om de berekeningen uit te voeren. Dat zou toch wel gaaf zijn....
Pagina: 1